Författararvode

En annan sak jag tänker på är att rollspelstext ganska sällan diskuteras ur ett rent formperspektiv, utan fokus ligger snarare på innehåll. När läste man senast en rollspelsrecension som menar att reglerna eller spelvärlden är bra, men själva den språkliga gestaltningen oinspirerad? Eller tvärtom, att något är markant välskrivet men innehållsmässigt ointressant?

(inte bara riktat mot Svarte Faraonen)

Jag tror nog den här diskussionen är omöjlig utan att fundera över huruvida rollspelstexter läses som skönlitteratur eller sakprosa. För mig så är det så här: språket i sakprosa behöver vara "fungerande bruksprosa"; är författaren därtill en god stilist är den en bonus - inte helt oviktigt, men likväl något "extra". Det viktiga är innehållet: "saken". För skönlitteratur är stilen och formen minst lika viktig som "innehållet". Jag har otaliga gånger avslutat läsning av skönlitteratur i förväg för att jag inte gillar stilen, medan skälen till att jag lagt ifrån mig sakprosaböcker snarare handlar om sakinnehållet. Jag tänker att skillnaden mellan sakprosa och skönlitteratur är att det i sakprosa på något meningsfullt sätt går att separera form och innehåll, medan det inte är meningsfullt i skönlitteratur (där ju innehållet inte existerar utan formen).

Det går förstås att säga att man läser rollspelstext som skönlitteratur, men det tycker jag låter lite tillkämpat. Rollspelstexter (oavsett om de är regler, världsbeskrivningar eller äventyr) är i grund och botten instruerande sakprosa.

(Detta betyder förstås inte att det inte går att läsa rollspelstexter för förströelse/underhållning/upplevelse/etc! Den ingången har jag i majoriteten av sakprosaböckerna jag läser, men sättet jag närmar mig texten skiljer sig från om det är skönlitteratur.)
 
Last edited:
Den här standarden är så jävla konstig. Under min 25 år långa erfarenhet av att skriva på mer eller mindre professionell basis har jag konstant upplevt att kortare texter tar länge tid att skriva, eftersom man måste väga varenda ord på guldvåg och redigera mycket, mycket mer.

100% detta. Jag försöker skriva kort nu till Mutant Chronicles och det är verkligen en ordentlig utmaning. Bland det svåraste jag gjort som spelmakare; och jag kommer absolut inte lyckas med mina ursprungliga målsättningar där.
 
Den här standarden är så jävla konstig. Under min 25 år långa erfarenhet av att skriva på mer eller mindre professionell basis har jag konstant upplevt att kortare texter tar länge tid att skriva, eftersom man måste väga varenda ord på guldvåg och redigera mycket, mycket mer.
Den här standarden är så jävla konstig. Under min 25 år långa erfarenhet av att skriva på mer eller mindre professionell basis har jag konstant upplevt att kortare texter tar länge tid att skriva, eftersom man måste väga varenda ord på guldvåg och redigera mycket, mycket mer.

IMG_8912.jpeg

Det är svårt att skriva kort!
 
Den här standarden är så jävla konstig. Under min 25 år långa erfarenhet av att skriva på mer eller mindre professionell basis har jag konstant upplevt att kortare texter tar länge tid att skriva, eftersom man måste väga varenda ord på guldvåg och redigera mycket, mycket mer.
Japp jag håller med. Vi har erbjudit fasta arvoden oavsett textlängd, men försökt uppskatta en rimlig peng baserad på per-ord-standarden. Jag föredrar också kortare texter men vill inte att de ska vara värda MINDRE.
 
Just stilistisk nivå är inte en helt lätt fråga för rollspelstexter. Det spelar absolut in (i likhet med tex facklitteratur) men balansgången är svårare. En träig text drar ner läsvärdet och därmed förståelsen, men tydliga stilistiska grepp kan också komma ivägen (även när de funkar språkligt).
 
Det går förstås att säga att man läser rollspelstext som skönlitteratur, men det tycker jag låter lite tillkämpat. Rollspelstexter (oavsett om de är regler, världsbeskrivningar eller äventyr) är i grund och botten instruerande sakprosa.

Jag håller bara delvis med dig om detta. Det är absolut så att mycket rollspelstext mest är instruktioner vars främsta (ofta enda) funktion är att vara tydliga. Inte så enkelt att skriva som man kanske kan tro. En riktigt effektivt skriven text är ofta resultatet av många väl valda strykningar. Jag tror att många stryker för lite.

Men kännetecknande för flera av de skribenter som nämndes på föregående sida är att de kan skriva texter som är både effektivt informativa och litterärt (ibland poetiskt) gestaltande kan tyckas vara en trivial iakttagelse, men jag tror att det här är just vad som lyfter exempelvis Ultraviolet Grasslands och Mothership. De gestaltar in i minsta detalj - även i utrustnings- och vapenlistor - istället för att bara fylla på med ”mer”. Det påverkar hela upplägget.
 
Last edited:
Jag håller bara delvis med dig om detta. Det är absolut så att mycket rollspelstext mest är instruktioner vars främsta (ofta enda) funktion är att vara tydliga. Inte så enkelt att skriva som man kanske kan tro. En riktigt effektivt skriven text är ofta resultatet av många väl valda strykningar. Jag tror att många stryker för lite.

Men kännetecknande för flera av de skribenter som nämndes på föregående sida är att de kan skriva texter som är både effektivt informativa och litterärt (ibland poetiskt) gestaltande kan tyckas vara en trivial iakttagelse, men jag tror att det här är just vad som lyfter exempelvis Ultraviolet Grasslands och Mothership. De gestaltar in i minsta detalj - även i utrustnings- och vapenlistor - istället för att bara fylla på med ”mer”. Det påverkar hela upplägget.

Så är det säkert. Det går ju utmärkt att skriva sakprosa på litterärt sätt. Min poäng var snarare att sakprosa på ett helt annat sätt än skönlitteratur kan bedömas på sitt sakinnehåll snarare än formen.
 
Så är det säkert. Det går ju utmärkt att skriva sakprosa på litterärt sätt. Min poäng var snarare att sakprosa på ett helt annat sätt än skönlitteratur kan bedömas på sitt sakinnehåll snarare än formen.

Och en del av min poäng är att formen är lika viktig i sakprosan. Det blir särskilt tydligt när formen inte fungerar.
 
Och en del av min poäng är att formen är lika viktig i sakprosan. Det blir särskilt tydligt när formen inte fungerar.

Givetvis är form alltid viktigt när vi ska kommunicera. Men jag menar att det är en skillnad på vilken roll formen har i sakprosa och skönlitteratur (annars finns det inget som är sakprosa egentligen, vilket väl iofs är en position man kan inta om man vill).
 
Givetvis är form alltid viktigt när vi ska kommunicera. Men jag menar att det är en skillnad på vilken roll formen har i sakprosa och skönlitteratur (annars finns det inget som är sakprosa egentligen, vilket väl iofs är en position man kan inta om man vill).

Håller med om att det är intressant att tänka sig att sakprosa egentligen inte finns. Då blir det snarare en typ av skönlitteratur som gör anspråk på saklighet. Jag ska fundera på om jag tycker att det är vettigt. Spontant: kanske.

Och ja, formen är viktig i alla sorters texter. Jag gillar särskilt när man på ett kreativt sätt pillar på konventioner som länge tyckts självklara. Just rollspelstexter ser jag som särskilt (och ofta alldeles för) konventionsbundna. Det blir särskilt uppenbart när någon bryter mot konventionerna - och gör något bra av det.
 
Last edited:
Samma problem ser man när det resoneras om bildarvoden. Timpris är inte rimligt.
Tycker ofta det är fast pris per bild när det gäller illustrationer dock. Timpris är däremot vanligt för layout och konsultation. Skrivande och redigering är ofta per ord.
 
Hur stor del av rollspelstext (regeltext, äventyrstext) är inte instruktionsmaterial? /10/30/50 …

Proportionerna varierar väl mycket beroende på vilken typ av rollspel det är? Världsbeskrivningar kan vara både litterära och väldigt omfattande. Eller sammanfattas på ett uppslag.
 
Tycker ofta det är fast pris per bild när det gäller illustrationer dock. Timpris är däremot vanligt för layout och konsultation. Skrivande och redigering är ofta per ord.
Tänker mer på diskussionen om ”vad är ett rimligt pris för bilder” och alltid är det någon som säger ”om du jobbar x timmar så …” och tror att det är relevant. Lite som med text.
 
Proportionerna varierar väl mycket beroende på vilken typ av rollspel det är?
Ja. Pratar om känslan.

Av texter i allmänhet. Själv skulle jag utifrån egen uppfattning säga att det mesta rollspelsmaterial är 75% instruktionstext.

Edit. Alltså, att det antagligen är viktigare att vara saklig än stilistisk.
 
Last edited:
Tänker mer på diskussionen om ”vad är ett rimligt pris för bilder” och alltid är det någon som säger ”om du jobbar x timmar så …” och tror att det är relevant. Lite som med text.
Fast det är ändå vettigt att basera det på hur lång tid det tar att skapa något eftersom arbetsdagen har x timmar och man behöver x pengar för att överleva. Den ekvationen måste gå ihop för att man ska veta vad man ska ta betalt.
 
Fast det är ändå vettigt att basera det på hur lång tid det tar att skapa något eftersom arbetsdagen har x timmar och man behöver x pengar för att överleva. Den ekvationen måste gå ihop för att man ska veta vad man ska ta betalt.
Ett alternativ är ju att basera priset på värdet det genererar, även om det över lag är väldigt mycket svårare att beräkna.
 
Last edited:
Fast det är ändå vettigt att basera det på hur lång tid det tar att skapa något eftersom arbetsdagen har x timmar och man behöver x pengar för att överleva. Den ekvationen måste gå ihop för att man ska veta vad man ska ta betalt.

Jag skulle säga såhär: Det är helt rimligt för en illustratör att göra den beräkningen, när hen prissätter sina bilder.
Men det är inte lika rimligt att citera timpris för en beställare, som ju behöver planera sin budget.

Sedan blir det ju en balansgång – man kan absolut ha timmarna på bordet så att säga.. "OK, jag beräknar att den bild du beskriver borde ta mig kring fem timmar, så låt oss säga X kronor för den bilden. Då gör jag en färdig bild även om dem skulle ta 6 timmar, men det kan också ta 4 men då får du ingen rabatt eller så. Vill du däremot ha ändringar som tar en massa tid så får vi diskutera det".

Sedan tänker jag att man som illustratör också balanserar mellan sina olika kunder – om man har en lucka mellan två jobb och inte hittar något som betalar det man betraktar som dugligt normalpris, kanske man kan tänka sig göra ett billigare jobb åt nån (med då överenskommelse att dyker nåt välbetalt upp så nedprioriteras det)…
 
Back
Top