Författararvode

Jag jobbar ju med något slags noll-vinst modell, men vill ändå att det jag ska göra ska vara någotsånär bra/användbart. Tänker att kulturarbete är arbete, och ska därmed avlönas.
Men sen märker jag ju att jag budgeterar mer för illustratörer än för skribenter, och jag vet inte riktigt varför. AITA...?
Jag tror att det är för att rollspelsskapare oftast ser sig själva som skribenter och att illustrationer är en tjänst man köper in. Det är nog väldigt sällan en illustratör ritar en serie bilder och sedan hyr in en skribent som skriver ett rollspel baserat på bilderna.

Jag tror att det gör att illustration ses som en mer exklusiv tjänst i spelskaparkretsar.

Det finns några undantag, givetvis. Men rent generellt är illustration en tjänst skribenter köper in, snarare än tvärtom.

Edit: alltså exakt det krank skrev innan jag tryckte på sänd.

(Sen är, har jag förstått, både spelskapare och läsare sämre på att känna igen dåligt skriven text än på att känna igen dåligt gjorda illustrationer. Vilket ytterligare sänker efterfrågan, för ingen fattar att de bättre skribenterna behövs.)

Jo. Så tror jag också att det är. Men jag vågade faktiskt inte skriva det här. Det är nog svårsmält för en del, men det är, påstår jag, oerhört svårt att skriva riktigt bra. De flesta kan det inte.

Jag tror också att känslan för språk och skrivande har en tydlig koppling till läsandet. Man skriver som man läser. Och när läsningen - och särskilt då läsning av längre och mer komplexa texter - engagerar allt färre, så märks det också på de texter som skrivs.

Last edited:
Som ganska halvdan amatörillustratör och ytterst halvdan amatörskribent tycker jag att nästan alla kan rita tillräckligt bra för att jag ska kunna uppskatta det, men ganska få skriver tillräckligt bra (för att jag ska kunna uppskatta det). Det betyder inte nödvändigtvis att skriva är svårare (det tror jag inte det är) men att min toleransnivå för skriven text är betydligt lägre än vad den är för illustrationer.

Jag har dock ingen aning om vad jag vill ha sagt med det, mest en reflektion.

Som ganska halvdan amatörillustratör och ytterst halvdan amatörskribent tycker jag att nästan alla kan rita tillräckligt bra för att jag ska kunna uppskatta det, men ganska få skriver tillräckligt bra (för att jag ska kunna uppskatta det). Det betyder inte nödvändigtvis att skriva är svårare (det tror jag inte det är) men att min toleransnivå för skriven text är betydligt lägre än vad den är för illustrationer.

Jag har dock ingen aning om vad jag vill ha sagt med det, mest en reflektion.
Att döma av tråden om vad folk hoppar över i rollspel så tycks det onekligen vara svårt att skriva så pass intressant att folk fortsätter läsa även sådant som de inte redan har ett omedelbart intresse för. Det vill säga: jag tror det är lättare att producera text som upplevs duga, men kanske svårare att producera text som faktiskt fångar intresse på det vis illustrationer gör. Än mer, tänker jag, i en samtid där den uppmärksamhet som krävs för att läsa längre texter ofta sägs vara på fallrepet.

Att döma av tråden om vad folk hoppar över i rollspel så tycks det onekligen vara svårt att skriva så pass intressant att folk fortsätter läsa även sådant som de inte redan har ett omedelbart intresse för. Det vill säga: jag tror det är lättare att producera text som upplevs duga, men kanske svårare att producera text som faktiskt fångar intresse på det vis illustrationer gör. Än mer, tänker jag, i en samtid där den uppmärksamhet som krävs för att läsa längre texter ofta sägs vara på fallrepet.
Det har du nog rätt i! Jag bläddrar en del i rollspel som jag inte tycker är dåligt skrivna, men som jag inte pallar läsa på grund av att det är … tråkigt. Det kan nog absolut hänga ihop med det du menar.

Det har du nog rätt i! Jag bläddrar en del i rollspel som jag inte tycker är dåligt skrivna, men som jag inte pallar läsa på grund av att det är … tråkigt. Det kan nog absolut hänga ihop med det du menar.
Läsning kräver en helt annan ansträngning än att ta in och se en bild. Det är en högre tröskel, medan en bild ganska snabbt kan upplevas och tolkas, skrift måste bearbetas innan tolkning. Eller ja, det beror väl på om vi gör en analys eller inte, men det är ju inte riktigt meningen att vi ska analysera bilden när vi ser den i rollspel tänker jag.

En annan sak jag tänker på är att rollspelstext ganska sällan diskuteras ur ett rent formperspektiv, utan fokus ligger snarare på innehåll. När läste man senast en rollspelsrecension som menar att reglerna eller spelvärlden är bra, men själva den språkliga gestaltningen oinspirerad? Eller tvärtom, att något är markant välskrivet men innehållsmässigt ointressant?

[…] När läste man senast en rollspelsrecension som menar att reglerna eller spelvärlden är bra, men själva den språkliga gestaltningen oinspirerad? Eller tvärtom, att något är markant välskrivet men innehållsmässigt ointressant?
Inte exakt det du efterfrågar, men det har väl förekommit mer än en gång att folk upplevt Nobilis som välskrivet, men samtidigt ospelbart. Starka åsikter om tonen i Apocalypse World känns väl också som en lite halvrelaterad grej, kanske. Minns att samma sorts åsikter kunde dyka upp kring C.J. Carellas författarskap i Buffy-rollspelet way back when också. Men det känns inte jättevanligt.

Kan bara instämma i vad flera skriver: illustratörer är mer efterfrågade.

Dessutom:
Det är nog svårsmält för en del, men det är, påstår jag, oerhört svårt att skriva riktigt bra. De flesta kan det inte.
Vilket nog är sant. Men förhållandet i rollspelshobbyn har fortfarande stark tonvikt mot bra skribenter kontra bra illustratörer. Lägg till hur utbildningssystemet i samhället i stort sig premierar textproduktion kontra att öva bildkonst.

Så för att svara på ursprungsfrågan. Nej, jag tycker inte det är snålt. Inte så länge är en hobbyproduktion utan ambition att tjäna pengar.

En annan sak jag tänker på är att rollspelstext ganska sällan diskuteras ur ett rent formperspektiv, utan fokus ligger snarare på innehåll. När läste man senast en rollspelsrecension som menar att reglerna eller spelvärlden är bra, men själva den språkliga gestaltningen oinspirerad? Eller tvärtom, att något är markant välskrivet men innehållsmässigt ointressant?

Jag tycker att det är synd att rollspelstexter inte diskuteras mer ur ett formperspektiv. De som recenserar är däremot ofta noga med att bedöma kvalitet på papper och bindning. Sådant är ju relevant som konsumentupplysning, men knappast något som förekommer i exempelvis litteraturkritik.

Det är möjligt att jag har fel, men det är mitt intryck att diskussioner om språkligt utförarande och experiment med form inte engagerar så många på det här forumet. Jag önskar att det inte var så. Men det är nog en diskussion som ligger utanför trådens ämne.

Detta är ju jätteintressant, för dåligt språk/dålig stilistik är ofta huvudanledningen till varför jag ogillar en rollspelsbok.

Vilka stilister har vi?

"So I had this problem -- work or starve.
So I thought I'd combine the two and decided to become a writer."

Robert Bloch - skrev bl a Psycho.

Vi har en massa bra svenskar också!

För att nämna några: Franz Ung (Cyber-Somalia!), Gabrielle de Bourg (Kolla in I skräckfilmens skugga!’, Wilhelm från Wilhelm’s Games (har ni läst motherfucking Kuf?!) och Simon Pettersson (Svart av kval för fan!).

Ja, jag vet att jag är den lokala hejarklacken men någon måste vara det! Vi skapar jättebra rollspel i Sverige men sedan snackar vi bara om amerikanerna och britterna!

Vi har en massa bra svenskar också!

För att nämna några: Franz Ung (Cyber-Somalia!), Gabrielle de Bourg (Kolla in I skräckfilmens skugga!’, Wilhelm från Wilhelm’s Games (har ni läst motherfucking Kuf?!) och Simon Pettersson (Svart av kval för fan!).

Ja, jag vet att jag är den lokala hejarklacken men någon måste vara det! Vi skapar jättebra rollspel i Sverige men sedan snackar vi bara om amerikanerna och britterna!
För att inte tala om Lucas @ceruleanfive Falk, som faktiskt tänker på hur texten presenteras i sina verk.

Författararvoden internationellt sett betalas oftast per ord, nån slags industristandard är mellan 10-20 amerikanska cent per ord, beroende på vem som betalar och vem som skriver. Min erfarenhet är att de små indieförlagen betalar mer än de större, men det finns nog många undantag. En annan variant är att istället för att betala i förskott köra en profit split och helt enkelt dela på försäljningens vinst. Lite mer risk för frilansaren, men också mer skalbart och med lite tur en bättre deal. Också bra om beställaren inte har så mycket cash till att börja med. Vanligt om man är polare som samarbetar med ett projekt och inte riktigt vill ha en beställare/leverantör-relation. Viktigt med att bena ut allt i skrift först bara så att det inte blir tjafs sen.

Den här standarden är så jävla konstig. Under min 25 år långa erfarenhet av att skriva på mer eller mindre professionell basis har jag konstant upplevt att kortare texter tar länge tid att skriva, eftersom man måste väga varenda ord på guldvåg och redigera mycket, mycket mer.

Back