Gör det?
Så länge det faktiskt blir en produkt är det väl egentligen lugnt? Oavsett om produkten kommer efter en månad eller, som är fallet med åtminstone ett datorspelsprojekt jag backat, 10+ år.
Klart man kan önska sig att spelet kommer tidigare än det gör. Men det är inte som att världen saknar bra spel att spela; det är ju bara att spela nåt annat under tiden.
Viss roll spelar det, för det är ändå ett exempel på någons förmåga att hålla vad de lovar. Säger jag att det ska komma ett spel till X datum och ska innehålla Y saker så kommer min förväntan på att man ska kunna leverera Y saker gå ner, för man kunde inte hålla löftet om X tid.
Då spelar också tiden en roll. Om X är variabeln för tid så kan vi säga att ju längre ifrån den ursprungliga tiden du kommer, desto mer påverkas all övrig tillit på att du ska leverera. Så 3-6 månaders försening är en väldig skillnad från 3-6 års försening.
Det är också varför kommunikation om eventuella förseningar spelar så mycket roll, för det är ett sätt att återuppbygga tillit. Det är också varför jag tycker man ska vara transparent med anledningar och att skäl spelar roll. Om ett spel blir försenat för att det uppstår en världskris som gör att du inte kan få produkterna när du hade hoppats (t ex pga pappersbrist så man kan inte trycka) eller sjukdom (typ att illustratören inte kan röra sin hand eller att formgivaren får diskbråck) är inte något som påverkar mina förväntningar, för hur skulle en projektledare kunnat förutspå det?
I slutändan handlar det om vad man får för långtgående tilltro till en skapare. För en försening kommer påverka alla kommande produkter. Om spelet var 3-6 år sent, varför ska jag då våga backa den nya Kickstartern för kampanjboken, om ni visat att ni inte alls kunde hålla er till schemat, till exempel?
Det var ju exakt det som skapade problem för t ex Stygian Fox, där man hade flera pågående Kickstarters som ännu inte var levererade och ändå började nya projekt, där folk sa att de inte längre ville backa av de skälen.
Sedan är det inga problem om en Kickstarter tar lång tid, så länge man vet. T ex datorspel kan ta lång tid, så att säga ”vi förväntar oss 2-4 års utvecklingstid” är en helt annan grej än att säga ”1 år”, så tar det ”2-4”. Det handlar helt enkelt bara om principen att hålla vad man lovar, inte att man ska få produkten.