DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Vilken typ av regler?

Amen mer differentiering mellan yrken. Mer saker att levla upp till/hjälteregler. Mer magiska föremål. Regler som gör att de klassiska arketyperna (strid, magi, tjuv, rouge) är mer specialiserade och roliga att spela även efter >20+ sessioner. Fältslag. Ägande. Kompanjoner. Rykte. Osv etc osv
 
Det enda jag absolut måste ha för att spela mer är expertregler. Grundlådan är ett barnspel. Vi som spelar är väl till förkrossande majoritet 30-40+. Ge oss ordentliga regler så man kan kampanja och spela ordentligt, just nu är det ett lite skojsigt konvent/spela några pass och vara nostalgisk-spel.

(Jaja, jag vet att vissa säkert har spelat 50 sessioner. Jag känner folk som har spelat nyckelring-rollspelet 50 gånger. Undantag finns).
Jag är mest tacksam ju mer avskalade reglerna är för att slippa snubbla på dem.
 
Det jämnar väl ändå ut sig? Det handlar om dussintals och dussintals slag, och så mycket otur har ingen (däremot tror de gärna att de har det).

Rent statistiskt borde det ju göra det men efter att vi spelat Drakkejsarens hemlighet var det en avsevärd skillnad mellan den mest och den minst tursamma rollpersonen.
 
Rent statistiskt borde det ju göra det men efter att vi spelat Drakkejsarens hemlighet var det en avsevärd skillnad mellan den mest och den minst tursamma rollpersonen.
Hade de lika många faktiska slag för det? För något som definitivt kan diffa är hur mycket checkar man ordnar åt sig.
 
Amen mer differentiering mellan yrken. Mer saker att levla upp till/hjälteregler. Mer magiska föremål. Regler som gör att de klassiska arketyperna (strid, magi, tjuv, rouge) är mer specialiserade och roliga att spela även efter >20+ sessioner. Fältslag. Ägande. Kompanjoner. Rykte. Osv etc osv
Då förstår jag. Lite större mekanisk utveckling och differentiering skulle jag inte heller säga nej till. Men för mig är det viktiga i kampanjspel att spelarna borrar sig djupare ner i spelvärlden, att rollpersonerna skaffar sig vänner och fiender och att de utvecklas kunskapsmässigt.

Jag ser ägande, fältslag, osv. som något som ligger efter kampanjen, när rollpersonerna skaffat sig så mycket rikedomar att de kan dra sig tillbaka.
 
Jag vill inte se en massa nya regler. Jag tycker man ska hålla sig till spelets grundtanke, vill man ha ett mer komplext spel finns det massa andra fantasyrollspel som gör det.
Jag kan se användningen av ytterligare magiskolor så länge de tillför något unikt, är det bara samma besvärjelse som redan finns men med annat lull-lull kan man lika gärna skippa den. Det blir lätt också power creep av kompletteringar.
Jag vill se nya äventyr och platser som är gjorda specifikt för denna version av DoD.
 
Jag vill se nya äventyr och platser som är gjorda specifikt för denna version av DoD.
Samma här! Jag hade gärna sett att FL anlitade duktiga skribenter till att utvidga världen och skriva äventyr förlagda till det utvidgade området. En bok som beskriver området mellan Dimmornas dal och Döda skogen med nya äventyr kan vara en utmärkt brygga, likaså området mellan de utgivna kampanjområdena och Arkand. Kanske mjukpärmsböcker som ryms i grundboxen.

Tredjepartstillverkarna gör ett fenomenalt jobb med sina äventyr och kampanjer. Men jag tror det kan vara svårt för någon som är ny till DoD att veta var de ska leta och vad som passar dem. FL-loggan är en kvalitetsstämpel och en trygghet.
 
Om jag utvecklar mina tankar om äventyr till DoD23 lite. Jag tycker upplägget på Drakkejsaren är fantastiskt. Att man kan läsa igenom äventyret en gång och sedan ögna igenom den delen man ska spela kvällen innan. Detta är för mig storheten med Dod23 tillsammans med reglerna. I detta formatet tycker inte jag stora kampanjer med början och slut passar utan det ska vara som i Drakkejsaren för det finns ett naturligt slut vartannat spelpass.
Jag förstår nostalgin att ta de gamla kampanjerna till DoD23 men jag tycker det är fel, detta är inte samma typ av spel som de ursprungligen skrevs för. Gör nytt i samma anda som Drakkejsaren istället, oavsett om det är som en kampanj eller ett plats bok med en massa mindre äventyr/äventyrskrokar.
 
Last edited:
Jag kan se användningen av ytterligare magiskolor så länge de tillför något unikt, är det bara samma besvärjelse som redan finns men med annat lull-lull kan man lika gärna skippa den.
Håller med, men för mig behöver inte det unika vara just besvärjelserna utan även exempelvis vilken livsfilosofi magiskolan har. Det var det roligaste med den gamla magiboxen tycker jag, att de olika magiskolorna uppmuntrade till olika typer av spelande.
 
Jag hade gärna sett en öken-modul. Inte en setting, utan allt man behöver för att knåpa ihop en egen öken. Händelsetsbeller, varelser, yrken, platser, ny magiskola, lite platser man kan placera ut etc. Kanske med ett medföljande äventyr.

Helst inga fler återutgivningar efter Svavelvinter. Tycker att en återutgivning av Ärans väg har ett klart existensberättigande då den inte kändes fullständig som den var. Och jag kan absolut förstå resonemanget bakom en återutgivning av Svavelvinter då det är ett såpass bra och populärt äventyr. Men sen känner jag att jag hellre ser nya grejer.
Jag håller med. Men inte bara ökensetting utan även en serie setting-beskrivningar i olika miljöer, djungel, havet, polarisen mm.

Det räcker med nyutgiving av de gamla äventyren, men kanske FL kan släppa ett verktyg där det enkelt går att konvertera SLP och annan versionspecifik data till nya reglerna?
 
Om jag utvecklar mina tankar om äventyr till DoD23 lite. Jag tycker upplägget på Drakkejsaren är fantastiskt. Att man kan läsa igenom äventyret en gång och sedan ögna igenom den delen man ska spela kvällen innan. Detta är för mig storheten med Dod23 tillsammans med reglerna. I detta formatet tycker inte jag stora kampanjer med början och slut passar utan det ska vara som i Drakkejsaren för det finns ett naturligt slut vartannat spelpass.
Jag förstår nostalgin att ta de gamla kampanjerna till DoD23 men jag tycker det är fel, detta är inte samma typ av spel som de ursprungligen skrevs för. Gör nytt i samma anda som Drakkejsaren istället, oavsett om det är som en kampanj eller ett plats bok med en massa mindre äventyr/äventyrskrokar.
Håller helt och hållet med om detta. Jag älskar uppläget i Drakkejsarens hemlighet. Det är ett överskådligt upplägg som är enkelt och snabbt att komma in i. Och det är ett minimum av utfylnad av fluff :)
 
Hade de lika många faktiska slag för det? För något som definitivt kan diffa är hur mycket checkar man ordnar åt sig.

Jag förde ingen statistik men vill säga att vissa ofta hade dubbel tur. Drak- eller demonslag som gav förbättringskryss och sedan lyckade förbättringsslag. Andra hade ofta dubbel otur. Detta upplevde jag skapade en tråkig och onödig obalans där vissa rollpersoner kunde åstadkomma klart mer än andra.
 
Då förstår jag. Lite större mekanisk utveckling och differentiering skulle jag inte heller säga nej till. Men för mig är det viktiga i kampanjspel att spelarna borrar sig djupare ner i spelvärlden, att rollpersonerna skaffar sig vänner och fiender och att de utvecklas kunskapsmässigt.

Jag ser ägande, fältslag, osv. som något som ligger efter kampanjen, när rollpersonerna skaffat sig så mycket rikedomar att de kan dra sig tillbaka.
En given "brygga" efter äventyrandet i Svavelvinter och innan starten av Oraklets 4 Ögon, är ju att rollpersonerna njutit av det goda livet och fipplandet med en bas och annat meta (Expertreglerna) under mellantiden, innan Äventyret åter kallar på dem! Oraklets kan då ges Expert-support ; kanske med handelsregler, utökade resor, sjöfart, politik osv (som tillval i modulen).
 
Last edited:
Slut på de verkliga klassikerna i vilket fall, kanske undantaget Marsklandet?

(Möjligen Spindelkonungens pyramid, då… fast en pyramid kan platsa i en ökenmodul? :) )
Jag är väldigt förtjust i nyutgåvan av Spindelkonungens pyramid som SagaGames gav ut till Fantasy!. Där fick vi mer än bara pyramiden med stats till ett annat spel utan även flera andra äventyr som tillsammans med grundäventyret utgör någon slags minikampanj. Dessutom så får man en hyggligt detaljerad genomgång av området det hela utspelas i så det är inga större problem att bygga vidare om man skulle vilja det.

Den skulle man, förutom att man får statta om den till DoD23, kunna ge ut igen nära på som den är under tredjepartslicensen. Det skulle i alla fall jag gärna se hända.
 
Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?
Personligen har jag ingen som helst längtan efter mer regler. Jag är supernöjd med spelet som det är och ser helst att kommande produkter ägnas åt annat. (Det sagt så ser jag faktiskt fram emot den kommande magiboken då jag, trots det jag skriver ovan, tycker att antalet magiskolor och besvärjelser var lite i snålaste laget i grundspelet. Men det är det enda. Efter det är det bra för min del.)

Det jag i första hand vill ha är äventyr och kampanjer. Jag har inga problem med en viss nyutgivning av klassiker men förutom det som redan har återutgetts eller ligger på tur så börjar det väl nu kanske bli lite ont om riktigt bra material. (Undantaget är väl typ Marsklandet som jag gärna skulle se fick en uppsnajsad nyutgåva i stil med Ärans väg.) Och då vi för tillfället redan har Ärans väg och Drakkejsarens hemlighet så får det gärna ta sig formen av en samling med kortare äventyr snarare än fler kampanjer.

I andra hand vill jag ha setting-material som till exempel den kommande Arkand-boken. Den springande faktorn för mig är dock huruvida det finns äventyr/kampanjer som utspelas i det beskrivna området. Jag är inte särskilt road av att skriva egna äventyr så utan sådana så är setting-materialet inte av intresse för mig. Idealet är personligen om supplementet innehåller både setting och äventyr.
 
I Expert skulle jag vilja ha ett alternativt system för att utveckla rollpersonerna. Systemet med förbättringsslag blir orättvist mot spelare som har otur med tärningarna. (Jag kommer också att husregla detta om jag ska spelleda en kampanj).
Personligen gillar jag systemet som det är och alla jag spelat med som är nya till förbättringsslag har tyckt att det är kul inslag, ett slags "spel i spelet" som avslutning till varje session.

Men visst kan jag relatera till att det kanske inte är för alla. Det enklaste sättet att ta sig runt det är väl att låta statistiken styra när man ökar sina färdighetsvärden. Den som till exempel vill höja från 15 till 16 (alltså 25% att lyckas med med slaget) behöver alltså istället samla på sig fyra kryss för att höja. Nästa gång krävs fem kryss. Plättlätt.
 
Back
Top