DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Som du antagligen vet finns det delade meningar om denna produkt. Själv förknippar jag hans alster främst med den här blodiga sågningen (från maj 2009) som jag antar är ett svenskt sågningsrekord. Om recensenten har rätt eller inte låter jag vara osagt. Jag har varken spelat eller läst kampanjen. Men recensionen är både rolig och välskriven.


Även kampanjens övriga delar recenserades på samma blogg. Och i ungefär samma stil.



Och, som grädde på moset, en konstruktiv revidering:


Hhahaha helvete vilken recension! Uppfriskande!
 
Så Arkand skrivs av samma person som skrev bottennappet Den nidländska reningen samt några omdiskuterade tillbehör till Chronopia?
 
Arkand är mer en stadsmodul än en kampanj som det verkar - och var han typ inte tonårig när han skrev reningen? Kanske dags gå vidare :D

Jag dömer honom inte för någon han skrev för 30+ år sedan. Ville bara kolla så att jag fattat rätt att det är samma person.
 
Jag dömer honom inte för någon han skrev för 30+ år sedan. Ville bara kolla så att jag fattat rätt att det är samma person.

Inte heller jag dömer honom för att som tonåring ha skrivit en eventuellt skitdålig kampanj. Alla kan lära av sina misstag och åstadkomma något bättre. Särskilt när det har gått så lång tid som 30+ år.

Att jag likväl tycker att blogginläggen om kampanjen är roliga att läsa är en annan sak. Det hör till tidens gång att allt som skrivs inte åldras väl. Om 30 år kanske folk som inte ens är födda ännu sitter på någon då aktuell plattform och gör sig lustiga över de svenska rollspelen från 2025. Ni som, kanske via någon lagringsenhet på KB, läser det här 2055 - citera mig gärna! Om jag lever och har hälsan lovar jag att delta i er diskussion.
 
Last edited:
Uppdaterar grundposten, även om inget nytt i sak.

2025:
  • Arkand - vågorna och flammornas stad: stadsexpansion, större stad.
  • Magiexpansion: 15 nya magiskolor, alkemi, magiska vapen, allt om magi.
  • "Slutet” del 3" DoD-bokserien, innehåller troligen ett kortare äventyr.

Framtid, 2026+ (bekräftat):
  • Expertregler: regelmodul, frivilliga utvidgade regler, nya yrken, förmågor, sekundära färdigheter, större slag, basbyggen mm.
  • Svavelvinter: uppdaterad text/illustrationer.
Rykten?
  • Starbane: Drakar och Demoner, i Rymden?? Placeholder eller riktig produkt?
 
Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?
 
Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?

Förmodligen mer till Trakorien. Exempelvis ett bestiarium, en kartbok med platsbeskrivningar, splatbooks om olika grupper etc. Förutom själva Konflux-sviten då.
 
Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?
För mig är det ju mer avancerad/uppstyrd progression som lockar - och mer hjälteförmågor. Bägge dessa tror jag ju i någon grad dyker upp i Expert. Utöver det mer avancerade regler för vapen, mästersmide och rustningar - också Expert kanske, men annars finns det ju fint 3PP för det (plus har en del eget). Rent regelmässigt är det väl sjöfart och liknande, men där kommer ju Ereb ;)

Oficiella saker jag kan tänka mig kan vara intressant - utan vara rena kampanjer:

* Grå Hallarna (binda ihop alla tredjepartsgrejer med ett multiversum).
* En bok om Drakar & Demoner - eller kanske en varsin om det går göra intressant? Inklusive kultur, dyrkare, demonherrar, demondimension et c.
* Monsterboken II - inklusive riktlinjer för skriva egna monster, lägga till monsteraffix et c.
 
Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?
Personligen är jag mest intresserad av världsmaterial, äventyrsuppslag, äventyr, kampanjuppslag och kampanjer. Sirenens klagan till Kopparhavets hjältar var bra och varit väl användbar i vårt fortsatta kampanjande runt Kopparhavet. Vad jag sett av nya Ereb Altor levererar den liknande så jag ser fram emot exempelvis Kaparen från Krilloan (jag har ju redan första versionen av Sirenens klagan även om den uppdaterade också kommer vara intressant). Regler vet jag inte om jag är så intresserad av. Det är nog mest förmågor som kan vara karaktärs- eller kultur- eller subkulturbärande som jag känner är intressant. Magi kan vara intressant om den faktiskt skiljer sig från det som redan finns och den får gärna vara kultur- och subkulturbärande/-sammanflätad även den så jag är mer intresserad av mag som kommer från världsskapare än regelskapare i den mån de är olika grupperingar.
 
Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?
Jag vill se äventyr och kampanjer. De är både mest användbara och roligast att läsa. Regelmoduler fungerar om de innehåller mer av något som är lätt att utöka, som till exempel fler monster eller fler magiskolor och besvärjelser, eller när de innehåller regler för något helt nytt område, som kan vara användbart, som regler för att sköta en borg eller för sjöslag. Vad jag absolut inte vill se är mer detaljerade regler för saker som det redan finns regler för -- som mer detaljerade regler för strid med kroppsdelar eller något liknande. (Jag vill egentligen inte se regler för att sköta en borg heller, eftersom jag föredrar att spelet är fokuserat på att man spelar äventyrare som reser runt i världen och äventyrar, och inget annat.)
 
Jag håller i mycket med Gurgeh ovan men inser då att jag faktiskt är intresserad av lite mer regler än jag nämnde (med tillhörande information och världsanknytning) för just att hantera ett litet till halvstort hushåll mer militärt eller mer ickemilitärt samt resande och handel. Det sistnämnda går det ju rykten om rörande Ereb Altor (sjöfsrande hade sin plats i Kopparhavets hjältar och uppskattades).
 
Det enda jag absolut måste ha för att spela mer är expertregler. Grundlådan är ett barnspel. Vi som spelar är väl till förkrossande majoritet 30-40+. Ge oss ordentliga regler så man kan kampanja och spela ordentligt, just nu är det ett lite skojsigt konvent/spela några pass och vara nostalgisk-spel.

(Jaja, jag vet att vissa säkert har spelat 50 sessioner. Jag känner folk som har spelat nyckelring-rollspelet 50 gånger. Undantag finns).
 
I Expert skulle jag vilja ha ett alternativt system för att utveckla rollpersonerna. Systemet med förbättringsslag blir orättvist mot spelare som har otur med tärningarna. (Jag kommer också att husregla detta om jag ska spelleda en kampanj).

Vidare skulle jag vilja ha regler för förläningar, borgar och fältslag, så att jag kan återvända till hur jag spelade med Gigant men med regler som håller idag.

I övrigt skulle jag gärna se ett urval av mindre äventyr av öppen modell. Episka kampanjer har jag noll behov av. Samma sak med världsbyggen.
 
I Expert skulle jag vilja ha ett alternativt system för att utveckla rollpersonerna. Systemet med förbättringsslag blir orättvist mot spelare som har otur med tärningarna. (Jag kommer också att husregla detta om jag ska spelleda en kampanj).

Vidare skulle jag vilja ha regler för förläningar, borgar och fältslag, så att jag kan återvända till hur jag spelade med Gigant men med regler som håller idag.

I övrigt skulle jag gärna se ett urval av mindre äventyr av öppen modell. Episka kampanjer har jag noll behov av. Samma sak med världsbyggen.
Tilläggsregler för fältslag (jämte sjöfart och handelsresor) kommer i Ereb Altor. Det är ju tredjepart, så säger inget om vad som kan komma i ett framtida DoD Expert, men kan vara användbart.
 
De senaste dagarna har jag tänkt på handel, karavaner och hantverk och att det skulle kunna funka med äventyrande. Typ att vissa saker är dyra någonstans men billiga någon annanstans och att saker kan fixas till och bli dyrare på det sättet. Det känns som ett koncept som skulle kunna göras roligt.
 
Jag hade gärna sett en öken-modul. Inte en setting, utan allt man behöver för att knåpa ihop en egen öken. Händelsetsbeller, varelser, yrken, platser, ny magiskola, lite platser man kan placera ut etc. Kanske med ett medföljande äventyr.

Helst inga fler återutgivningar efter Svavelvinter. Tycker att en återutgivning av Ärans väg har ett klart existensberättigande då den inte kändes fullständig som den var. Och jag kan absolut förstå resonemanget bakom en återutgivning av Svavelvinter då det är ett såpass bra och populärt äventyr. Men sen känner jag att jag hellre ser nya grejer.
 
Back
Top