DoD DoD23 - vad kommer härnäst?

Som du antagligen vet finns det delade meningar om denna produkt. Själv förknippar jag hans alster främst med den här blodiga sågningen (från maj 2009) som jag antar är ett svenskt sågningsrekord. Om recensenten har rätt eller inte låter jag vara osagt. Jag har varken spelat eller läst kampanjen. Men recensionen är både rolig och välskriven.

Även kampanjens övriga delar recenserades på samma blogg. Och i ungefär samma stil.

Och, som grädde på moset, en konstruktiv revidering:

Hhahaha helvete vilken recension! Uppfriskande!

Så Arkand skrivs av samma person som skrev bottennappet Den nidländska reningen samt några omdiskuterade tillbehör till Chronopia?

Arkand är mer en stadsmodul än en kampanj som det verkar - och var han typ inte tonårig när han skrev reningen? Kanske dags gå vidare :D

Jag dömer honom inte för någon han skrev för 30+ år sedan. Ville bara kolla så att jag fattat rätt att det är samma person.

Jag dömer honom inte för någon han skrev för 30+ år sedan. Ville bara kolla så att jag fattat rätt att det är samma person.

Inte heller jag dömer honom för att som tonåring ha skrivit en eventuellt skitdålig kampanj. Alla kan lära av sina misstag och åstadkomma något bättre. Särskilt när det har gått så lång tid som 30+ år.

Att jag likväl tycker att blogginläggen om kampanjen är roliga att läsa är en annan sak. Det hör till tidens gång att allt som skrivs inte åldras väl. Om 30 år kanske folk som inte ens är födda ännu sitter på någon då aktuell plattform och gör sig lustiga över de svenska rollspelen från 2025. Ni som, kanske via någon lagringsenhet på KB, läser det här 2055 - citera mig gärna! Om jag lever och har hälsan lovar jag att delta i er diskussion.

Last edited:
Uppdaterar grundposten, även om inget nytt i sak.

2025:
  • Arkand - vågorna och flammornas stad: stadsexpansion, större stad.
  • Magiexpansion: 15 nya magiskolor, alkemi, magiska vapen, allt om magi.
  • "Slutet” del 3" DoD-bokserien, innehåller troligen ett kortare äventyr.

Framtid, 2026+ (bekräftat):
  • Expertregler: regelmodul, frivilliga utvidgade regler, nya yrken, förmågor, sekundära färdigheter, större slag, basbyggen mm.
  • Svavelvinter: uppdaterad text/illustrationer.
Rykten?
  • Starbane: Drakar och Demoner, i Rymden?? Placeholder eller riktig produkt?

Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?

Utöver kommande produkter, vad hade folk önskat i form av expansioner? Vad hade varit gångbart?
Fins det plats för officiella expansioner efter magi och expert eller är det kampanjer, nya som nygamla som gäller?

Förmodligen mer till Trakorien. Exempelvis ett bestiarium, en kartbok med platsbeskrivningar, splatbooks om olika grupper etc. Förutom själva Konflux-sviten då.

Jag hade gärna sett en samling av fristående äventyr, typ som Symbaroums äventyrspaket, fast kanske med fler men kortare äventyr.

Last edited:
För mig är det ju mer avancerad/uppstyrd progression som lockar - och mer hjälteförmågor. Bägge dessa tror jag ju i någon grad dyker upp i Expert. Utöver det mer avancerade regler för vapen, mästersmide och rustningar - också Expert kanske, men annars finns det ju fint 3PP för det (plus har en del eget). Rent regelmässigt är det väl sjöfart och liknande, men där kommer ju Ereb ;)

Oficiella saker jag kan tänka mig kan vara intressant - utan vara rena kampanjer:

* Grå Hallarna (binda ihop alla tredjepartsgrejer med ett multiversum).
* En bok om Drakar & Demoner - eller kanske en varsin om det går göra intressant? Inklusive kultur, dyrkare, demonherrar, demondimension et c.
* Monsterboken II - inklusive riktlinjer för skriva egna monster, lägga till monsteraffix et c.

Back