Göra klart grejer

Det är inte så lätt att göra om man har ett illa fungerande internt belöningssystem. Det inverkar också på produktiviteten – om man har svårt att känna något positivt för det man gör.
Fullt medveten om att det kan vara svårt, men om man vill få något gjort förlorar man tid på att få det man gör utvärderat an andra. Kanske också en uppmaning att inte försöka trigga belöningssystemet utan harva på utan extern (eller intern) belöning.
 
Fullt medveten om att det kan vara svårt, men om man vill få något gjort förlorar man tid på att få det man gör utvärderat an andra. Kanske också en uppmaning att inte försöka trigga belöningssystemet utan harva på utan extern (eller intern) belöning.

Det här är väl ändå något som en merpart kämpar med? Sen är jag lite osäker på om vi kan göra något alls om inte någon del av belöningssystemet blir inblandad. Att se att saker blir klara, eller se att något går framåt, triggar även det vårt belöningssystem. Handlar inte bara om beröm från andra, utan lika mycket om en känsla av progression, att komma framåt. Men först måste vi hitta en väg dit, kanske är det så du menar? Att vi inte ska hänga upp oss för mycket på belöningssystemet då det ändå kommer triggas om vi har rutin och orken att träda över tröskeln till skapandet?

Sen håller jag med om att en del handlar om att bara göra, hitta en rutin och köra på. En rutin som fungerar för en själv så det blir en vana. Men det kräver att åtagandet är på en rimlig nivå som vi kan fixa, så att rutinen kan fortleva även när vi är en situation där det tar emot. Här kan jag hålla med om att vi ibland fastnar i diskussionen om belöning och motivation, istället för att kika om vi ens har förutsättningarna att genomföra det vi åtagit oss. Förutsättningen att skapa, bibehålla och upprätthålla en fungerande rutin för den process vi gett oss in i.
 
Jag sammanfattade tipsen som har kommit upp hittills:
  • Skriv ner idéer direkt när du får dem.
  • Gör små, väl avgränsade projekt. Eller dela upp större projekt i småbitar.
  • Välj ett fåtal favoritprojekt som du växlar mellan. Alla andra kul projekt fylls bara på med eventuella korta snilleblixtar.
  • Skapa en tydlig textstruktur.
  • Fokusera på att göra processen trevlig, inte på slutresultatet.
  • Skriv lite varje dag. Hitta en rutin. Två ord är mer än noll ord. Vänta inte på inspiration, skriv ändå.
  • Skriv fritt och dåligt. Mejsla fram den bra texten under redigeringsfasen. Men redigera inte om du har en dålig dag, eftersom omdömet är enfaldigt just då.
  • Börja med det enkla, vidareutveckla efterhand.
  • Återanvänd texter och idéer som blev bortredigerade i tidigare projekt.
  • Planera in pauser för feedback. Men bara om du är bekväm med det.
  • Idka byteshandel med andra skribenter: byt redigering mot redigering eller mot layout osv
  • Om du är en visuell tänkare, börja med layouten tidigt i projektet.
  • Öva på att slutföra projekt, så blir det lättare med tiden. Sikta mot Minimum Viable Product, inte perfektion.
Om inget av ovanstående hjälper, så är du i gott sällskap. Vi är många som har samma problem. Statistik från USA:

”81% of people say they want to write a book. 15% actually start writing their book. 6% make it to the halfway mark. 3% finish their books.”

Av 100 personer som vill skriva en bok lyckas alltså 3 bli färdiga.
 
Jag sammanfattade tipsen som har kommit upp hittills:
Bra sammanfattning. Jag vill tillägga att det verkligen lönar sig att förakta produkten litegrann, att inte respektera den så enormt, att vräka ner den från dess piedestal. Tänk på romaner. Tänk på National Novel Writing Month. Fatta vad många usla romaner det finns där ute som folk klämt ur sig på en månad. Ingen roman som du skriver på ett år kan bli sämre än så. Det är inte Mount Everest du skall klättra upp på kvalitetsmässigt, det är ett hastighetsgupp.
 
Bra sammanfattning. Jag vill tillägga att det verkligen lönar sig att förakta produkten litegrann, att inte respektera den så enormt, att vräka ner den från dess piedestal. Tänk på romaner. Tänk på National Novel Writing Month. Fatta vad många usla romaner det finns där ute som folk klämt ur sig på en månad. Ingen roman som du skriver på ett år kan bli sämre än så. Det är inte Mount Everest du skall klättra upp på kvalitetsmässigt, det är ett hastighetsgupp.
Exakt.

Jag har sett citat från minst en författare att alla författare har en massa dåliga ord som ska ur en innan man kommer till de bra. Det tänker jag ofta; att vad det nu än är jag ska göra så kommer de första försöken inte bli så bra. Och det är OK, det är tillräckligt att ha gjort dem. Första ambitionen kanske inte ska vara en bra bok, utan en bok. Eller en novell. Eller en sida. Ettblandsscenarier liksom. Rita en liten småful dunge skriv ett par ord om varje rum, släng in några fantasilöst utvalda fiender. Gör en PDF, lägg ut den på Itch eller något. Bara att komma över den där första tröskeln är stort.

Och nästa gång är det lättare.
 
Last edited:
Idag blev jag klar med en grej.
Skickade precis in ett råmanus till min redaktör på drygt 11 500 ord.

Ett projekt som tagit nästan orimligt lång tid, men där under tiden mycket saker kommit emellan, måendet fått motta många smällar, andra uppgifter har fått prioritet, och mycket av arbetet faktiskt har handlat om att hitta nya sätt att jobba när de gamla sätten inte längre fungerat.

Jag har upptäckt att jag arbetar som bäst när jag jobbar på ett sätt som mycket liknar det @krank beskriver, med undantaget att det för mig inte alls kommer naturligt då jag tidigare kunnat vara rätt yvig och spontan i mitt skapande och liksom "litat" på att det kommer dyka upp ett läge av dopaminladdat hyperfokus och så vips så var grejen klar. Det funkar inte längre, så jag måste göra på ett annat sätt.

Erfarenheten från denna gång är också att verktygen man använder kan spela jättestor roll. Jag kan knappt jobba i Google Docs längre, det är för tungrott och fullt av distraktioner och för nära till resten av internet. Så jag har börjat skriva mitt material i Obsidian istället och det är en mycket bättre upplevelse där avståndet mellan vad jag tänker och nedskriven text känns kortare, och det är lättare att hålla fokus.
 
Man kan älska ett projekt. Det är som att köra en elbil driven av solceller. Det känns bra och man vill göra det men ibland går det inte. Kärlek, som solen, är kraftig när den är framme men ibland är där moln eller annat som kommer ivägen.

Att ha rutiner är som att cykla. Det är tufft och det går långsamt men man kommer alltid framåt. Är man bara villig att jobba på det så kommer man fram. Men man kanske får skav och träningsvärk på vägen.

Att ha extern tryck i formen av deadlines eller att andra väntar på att man ska bli klar är som att köra en bensinbil. Du kan alltid fylla på med extremt tryck/bensin och köra men det känns inte bra.

Det bästa sättet att få något skrivit är så klart hat. Om du skriver något för att visa de där jävlarna eller för att se till att den där killen vet hur jävla dum han är eller för att jag ska göra det bättre än det där skitföretaget eller för att jag ska se till att alla vet att de sekulära humanisterna kommer brinna i helvetet så kommer du bli klar snabbt, det kommer inte kännas som arbete och du kommer vara ditt eget tryck. Det är som att köra Ghost Riders motorcykel där det är snabbt och skithäftigt men du bränner dig själv levande för att göra det.
 
Oj, nu blev det mycket om att hat och förakt är bra metoder. Det tycker jag är helt fel väg för att få saker gjorda. Jag kanske missförstår er, men det låter som väldigt destruktiva utgångspunkter. Allt jag skriver är småflagor av mig själv som hamnar på papper - erfarenheter, isärplockade och filtrerade genom min själ. Min process måste bygga på öppenhet och nyfikenhet, ihop med en positiv grundvilja att skapa. Annars smittar föraktet först själva texten och sedan mig.
 
Oj, nu blev det mycket om att hat och förakt är bra metoder. Det tycker jag är helt fel väg för att få saker gjorda. Jag kanske missförstår er, men det låter som väldigt destruktiva utgångspunkter. Allt jag skriver är småflagor av mig själv som hamnar på papper - erfarenheter, isärplockade och filtrerade genom min själ. Min process måste bygga på öppenhet och nyfikenhet, ihop med en positiv grundvilja att skapa. Annars smittar föraktet först själva texten och sedan mig.

Jag tycker nog hela det mänskliga känsloregistret är en legitim grund för kulturskapande. Det relevanta är ju vad som skapas och vilken roll processen fyller för skaparen. Det är nog mycket kultur som skapats ur hat och vrede som skulle fått ett mycket destruktivare utlopp om upphovspersonen valt en annan väg än konsten för att uttrycka sig.

 
Hela tråden bara sprang iväg!
Snygg sammanfattning @clarence redd !

Otroligt bra input och intressanta diskussioner från alla!

Jag har har organiserat min aktiva som jag växlar mellan (9st) och valt ut 3 st i olika skeden, storlek och focus. De andra lägga lite vid sidan

Min CoCS/väsen miljö om Nora har delats in i kapitel och underrubriker där det jag skrivit tidigare ska passas in. Layout påbörjas.

Alien ett uppdrag. Ska kortas ner. Förtydligas. Översättas och fixa iordning kartor/bilder

Trudvangs handelsresande. Balansera priser i Excel och text ordning och layout
 
Grymt intressant frågeställning som jag anar att många tampas med och bra peppande förslag å kommentarer om det att tex försöka struktuera upp sig å skärpa sig för att få saker gjorda (antal projekt/deadlines/mm). Allt det ”sociala” runt omkring, med tid, sammarbete och resurser och eget driv för att få ihop nåt är viktiga bitar👍
Men:😇

Jag skulle gärna se era praktiska konkreta metoder om struktur, layout mm

Var finner jag mallar för designen av gamla/nuvarande DoD-produkter såsom äventyr/rollformulär?
Vilket program/app?
Struktur på ett äventyr? Med förord, fluff-text, kartor, SLP-info … vad är vettigast för läsaren (SL)?
Hur/vad preppas?: kartor, SLP-bilder, ritas det, figurer osv?

Praktiska tips för att få gyttret av fantastiska ideer sammanställda till nåt vettigt👍😇🥰
 
Grymt intressant frågeställning som jag anar att många tampas med och bra peppande förslag å kommentarer om det att tex försöka struktuera upp sig å skärpa si.......

......Praktiska tips för att få gyttret av fantastiska ideer sammanställda till nåt vettigt👍😇🥰

När vi lirade skjut dom i huvudet gjorde vi ett nytt formulär och det gjorde min polare i Photoshop.

Jag gör mina anteckningar i OneNote och sen använder affinity när jag ska göra det snyggt.

Eftersom min polare som målar är superupptagen men han målar med blyertspenna och papper sen scannar vi det.
 

Attachments

  • Screenshot_20250519-175507~2.png
    Screenshot_20250519-175507~2.png
    1.5 MB · Views: 12
Ett tips jag tror många underskattar är dela din halvfärdiga grej med någon. En korrläsare, en polare, din sambo eller bara rolllspel.nu. Få in lite feedback, det brukar ge ny pepp och nya perspektiv. Jag tror att mycket saker som inte blir klara är för att man har tillgång till någon som säger: Det här är tillräckligt bra.

En annan är att acceptera att det du gjort är tillräckligt bra. När jag spelade i punkband och var i studion tänkte jag alltid att jag kan spela den här låten lite bättre. Men ibland får man bara ge sig för det blir sällan perfekt, tänker det gäller med rollspelsgrejer med. Jag hade kunnat skriva samma text till eon 5 fortfarande, men att någon sa att det här räcker, gjorde jag kunde få ut en produkt.

Jahajas mina två cent i alla fall
 
Det enda tips jag har för att göra klart saker är det ganska uppenbara och tråkiga: gör det bara!

Vad jag menar är att man inte ska hoppa över de tråkiga bitarna, som till exempel att beskriva färdigheter eller något liknande. Skriv något! Det spelar ingen roll om det blir träigt, menlöst, tråkigt och dåligt -- skriv det ändå, annars blir det aldrig gjort. Sedan kan du gå vidare till roligare saker, och eventuellt fixa till den tråkiga beskrivningen senare. Men bara det faktum att den finns där hjälper.
 
Det enda tips jag har för att göra klart saker är det ganska uppenbara och tråkiga: gör det bara!
Det var en helt uppriktig insikt för mig när jag förstod att det finns folk som absolut inte kan göra det bara.
 
Vad jag menar är att man inte ska hoppa över de tråkiga bitarna, som till exempel att beskriva färdigheter eller något liknande. Skriv något!
Frågan är dock varför man skriver tråkiga saker till sitt spel. :)

Detta är en anledning till varför jag inte har massiva vapentabeller eller superlånga färdighetskapitel.
 
Back
Top