[CoC 7e] Masks of Nyarlathotep - med Carl of Cthulhu

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
52
Halloj

Jag ska inom kort spelleda MoN och startar tråden för att rapportera och/eller skriva av mig mina våndor (tror dock det kommer gå fint).

Jag läser igenom kampanjen nu, är inne på vol2/Australien. Parallellt med det så läser/preppar jag kampanjstarten också. (Vi kommer att spela prologen/Peru.)

Första spelmötet blir någon typ av session zero där vi skapar rollpersoner och spelar/pratar igenom lite vardag och bakgrund. Kanske hinner vi spela färden/ankomsten till Lima och första mötet med expeditionens medlemmar.

Kom gärna med glada tillrop! (Eller varningar?) (Hur gick det när du spelade Masks?)
:)

20250424_072247.jpg
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
52
Lite research. En tidsenlig karta över Lima med omgivningar.
Kan vara bra om man vill ge spelarna en överblick. Till exempel var Lima ligger i förhållande till hamnstaden Callao. Inte nödvändigt för kampanjen. Men kan bidra till stämningen. Källa: Runeberg.org / Nordisk familjebok

Screenshot_20250501_082120_Facebook.jpg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,112
Ska bli kul att höra hur det går för er. Jag har försökt ta mig igen den men fastnade i Egypten. Inte för att jag tyckte den verkade dålig, tvärtom, men för att det kändes som det var väldigt mycket tillagda sidotrådar som i slutändan mest inte betydde något för helheten. Min känsla var att jag skulle behöva kapa dem från huvudintrigen för att kunna SLa den på rimlig tid, och då tappade jag lite sugen.
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
52
Ska bli kul att höra hur det går för er. Jag har försökt ta mig igen den men fastnade i Egypten. Inte för att jag tyckte den verkade dålig, tvärtom, men för att det kändes som det var väldigt mycket tillagda sidotrådar som i slutändan mest inte betydde något för helheten. Min känsla var att jag skulle behöva kapa dem från huvudintrigen för att kunna SLa den på rimlig tid, och då tappade jag lite sugen.
Jag vet fortfarande inte hur mycket sidoäventyr jag ska uppmuntra eller avstyra. Jag ska ta ett snack med spelgruppen när vi kör vår nollsession.
Vi börjar dock med Peru, det har jag bestämt. Spelarna vet inte att det är en prolog. De behöver inte veta det. Men jag ska som sagt kolla hur spelarna ställer sig till kampanjens omfång i övrigt. Också ska jag lyssna till tips från dig och andra som gjort denna vandring före mig.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,112
Också ska jag lyssna till tips från dig och andra som gjort denna vandring före mig.
Ja, jag har ju aldrig spelat den. Men Peru tyckte jag som helhet verkade kul. Den handlar ju också om kampanjens centrala tema. Det var nog framför allt i England och Egypten som jag tyckte mig se tydliga småäventyr insprängda. Det fanns exempelvis ett om en ghoul i Midlands... Min bedömning är att kopplingen till huvudintrigen för dessa var obefintlig. Jag hade rensat ut dem för att spara tid, som de är nu blir de bara utfyllnad utan att fördjupa kampanjens kärna.
 

MartinS

Veteran
Joined
14 Oct 2018
Messages
12
Ja, jag har ju aldrig spelat den. Men Peru tyckte jag som helhet verkade kul. Den handlar ju också om kampanjens centrala tema. Det var nog framför allt i England och Egypten som jag tyckte mig se tydliga småäventyr insprängda. Det fanns exempelvis ett om en ghoul i Midlands... Min bedömning är att kopplingen till huvudintrigen för dessa var obefintlig. Jag hade rensat ut dem för att spara tid, som de är nu blir de bara utfyllnad utan att fördjupa kampanjens kärna.
Har tänkt liknande om dessa småäventyr. I tidigare upplagor av kampanjen finns inte dessa med.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,112
Har tänkt liknande om dessa småäventyr. I tidigare upplagor av kampanjen finns inte dessa med.
Nä. Alltså jag tycker den nya versionen är väldigt välgjord och verkar bearbetad för att putsa på tidigare svagheter. Men samtidigt blev jag lite besviken på att så mycket av det nya materialet verkar vara utfyllnad. (Förra versionen var på ca 220 sidor. Denna är på 600 något.) Jag hade gärna sett en "bare bones"-utgåva av denna versionen
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
276
JA! Gör’t!
Nu kör jag visserligen med en äldre utgåva av kampanjen (The Complete Masks…) men den har sin beskärda del av livsfarliga avstickare och småäventyr den med. Huruvida det är ett bra råd låter jag vara osagt, men under spel har jag låtit hinta kraftigt, nästan på nivån ’blinka och säga att det säkert är jätteviktigt att följa upp den här grejen’ vid de värsta röda sillarna. Kampanjen är massiv och livsfarlig nog utan att rollpersonerna riskerar att bli tokråmördade av
opiumpundande konstnärer/varulvar/kinesiska kattdemoner och gud-vet-vad
.

Annars är väl mitt allmänna tips att vara pådrivande. I vissa delar är (eller åtminstone var) det svårt att få en tydlig riktning för spelarna att fortsätta i. Ta till dig Raymond Chandlers råd; när det kört fast, skicka in en kille med en pistol i näven genom dörren. Eller ja, en kultist med en kniv då åtminstone.
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
52
JA! Gör’t!
Nu kör jag visserligen med en äldre utgåva av kampanjen (The Complete Masks…) men den har sin beskärda del av livsfarliga avstickare och småäventyr den med. Huruvida det är ett bra råd låter jag vara osagt, men under spel har jag låtit hinta kraftigt, nästan på nivån ’blinka och säga att det säkert är jätteviktigt att följa upp den här grejen’ vid de värsta röda sillarna. Kampanjen är massiv och livsfarlig nog utan att rollpersonerna riskerar att bli tokråmördade av
opiumpundande konstnärer/varulvar/kinesiska kattdemoner och gud-vet-vad
.

Annars är väl mitt allmänna tips att vara pådrivande. I vissa delar är (eller åtminstone var) det svårt att få en tydlig riktning för spelarna att fortsätta i. Ta till dig Raymond Chandlers råd; när det kört fast, skicka in en kille med en pistol i näven genom dörren. Eller ja, en kultist med en kniv då åtminstone.
Ha ha, bra tips! Ja, en kultist med en kniv kan man ju alltid skicka in! :cool:
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
52
Nä. Alltså jag tycker den nya versionen är väldigt välgjord och verkar bearbetad för att putsa på tidigare svagheter. Men samtidigt blev jag lite besviken på att så mycket av det nya materialet verkar vara utfyllnad. (Förra versionen var på ca 220 sidor. Denna är på 600 något.) Jag hade gärna sett en "bare bones"-utgåva av denna versionen
Den här versionen är verkligen välgjord. Lättläst och välorganiserad. En förebild för alla äventyrsförfattare. Men som du säger, det finns en risk att rollpersonerna försvinner iväg på något sidospår som inte har med huvudfåran att göra. Precis så kan det ju vara i verkliga livet också. Men dramaturgiskt blir det meh. Jag kommer att prata med mina spelare på vår nollsession om detta. Ska vi köra öppet/verkligt eller fokuserat/dramatiserat? Vi får se vad de säger. Jag kommer förmodligen att vara frikostig med ledtrådar som leder vidare mot kampanjens kärna. Jag är dock allergisk mot att rälsa mina spelare.
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
52
Ett bra Call of Cthulhu-scenario bör ha
  1. Engagerande bakgrundshistoria
  2. Lagom svåra mysterier - och ledtrådar (det får visa sig när vi börjar spela)
  3. Minnesvärda miljöer och slp
  4. Balanserad valfrihet för spelarna (lagom rälsat)
  5. Stimulerande grejer att göra för spelarna
  6. Relevant koppling till vår verklighet
  7. Snygga handouts
Jag tycker MoN lyckas på de flesta punkter. De enda jag funderar på 2 och 4.

Jag har fixat med Peru-handouts idag - och några av dem har en koppling till vår verklighet. Skoj att pyssla lite!

20250504_195740.jpg
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
635
Location
Uppsala
Någon gång vore det kul att spela den där klassikern. Så länge man tänker Indiana Jones och inte för mycket HPL så ska den ju vara ganska kul har jag förstått.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
162
Location
Hjärtum
Kul att få läsa dina uppdateringar om kampanjen och lycka till!
En fråga jag funderat på mycket när jag läser den är hur man skall hantera den ganska rejäla dödligheten/galenskapen som är inlagd i kampanjen? Tänker särskilt på Kenya och Egypten men även hur konspirationen lär möta rp med farligare och farligare grejer ju mer de saboteras deras planer.

Vet att kampanjen försöker lösa det lite här och där men känner att det kan bli lite hackigt mellan vad en karaktär som kommer in vet och vad spelaren vet och hur man löser det.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
276
Kul att få läsa dina uppdateringar om kampanjen och lycka till!
En fråga jag funderat på mycket när jag läser den är hur man skall hantera den ganska rejäla dödligheten/galenskapen som är inlagd i kampanjen? Tänker särskilt på Kenya och Egypten men även hur konspirationen lär möta rp med farligare och farligare grejer ju mer de saboteras deras planer.

Vet att kampanjen försöker lösa det lite här och där men känner att det kan bli lite hackigt mellan vad en karaktär som kommer in vet och vad spelaren vet och hur man löser det.
En väg att gå är ju att plocka in grejor från tilläggsreglerna Pulp Cthulhu. Även om man inte vill gå fullt ut "alla är Doc Savage och The Shadow med övernaturliga egenskaper" så finns ju förslag på hur man gör spelet något mindre dödligt. Vill minnas att "spendera 30 Luck för att överleva fast du borde vara stendöd" har använts flitigt av actual play-gänget i How We Roll Podcast.
 

Yrvi

Veteran
Joined
27 Jan 2010
Messages
57
Vad roligt med Masks! Grattis, och lycka till!

Jag och min grupp gick i mål strax innan årsskiftet efter att ha hållit på i cirka fem år. Uppåt 90 sessioner a 3–4 timmars speltid blev det. Vi hade väldigt roligt. Jag ger min syn på några spörsmål som kommit upp nedan.

Jag vet fortfarande inte hur mycket sidoäventyr jag ska uppmuntra eller avstyra. Jag ska ta ett snack med spelgruppen när vi kör vår nollsession. Men jag ska som sagt kolla hur spelarna ställer sig till kampanjens omfång i övrigt. Också ska jag lyssna till tips från dig och andra som gjort denna vandring före mig.
Det låter klokt. Att ha spelare som är ombord för en lång resa är en bra start tycker jag! Vi var från början fem spelare. En hoppade av efter bara ett par pass pga schemakrock, och en efter ca tre år pga flytt. Jag tycker tre–fyra spelare är idealiskt, så det gick bra även med tre. Vi körde även om bara två kunde spela.
Jag hoppade över alla sidoäventyr utom ett, eftersom det redan är en så mastig kampanj, och jag kände att sidoäventyren riskerade att distrahera mer än de berikade. Spelarna kommer ändå att ha svårt att organisera, komma ihåg och och prioritera sina ledtrådar. Fler behövs inte, anser jag. Att vi spelade i genomsnitt var tredje vecka och är gamla (nu ca 50) spelar väl också in 👴 Det enda sidoäventyret vi körde var det som känns som att det hör hemma rätt mycket i huvudäventyret, och kan ge en mäktig allierad, även om hon inte kom i spel så mycket för oss: Det med Bast i Egypten. En RP ådrog sig dock en festlig kattfobi, och alla fick de spännande medaljongerna.

Jag kommer förmodligen att vara frikostig med ledtrådar som leder vidare mot kampanjens kärna. Jag är dock allergisk mot att rälsa mina spelare.
Det här är nyckeln för att få det att rulla på. Inte rälsa – men att hjälpa dem på rätt spår igen. Jag gjorde det emellanåt som Idearolls, där misslyckade slag = framåtrörelse med dramaturgisk motgång, emellanåt som hintar om saker spelarna glömt men RP def hade kommit ihåg. Och så tog vi ganska öppna snack med handouts och (spelarnas) anteckningar framme på bordet inför varje nytt kapitel, för att fräscha upp dem på vad som var viktigt.

En väg att gå är ju att plocka in grejor från tilläggsreglerna Pulp Cthulhu. Även om man inte vill gå fullt ut "alla är Doc Savage och The Shadow med övernaturliga egenskaper" så finns ju förslag på hur man gör spelet något mindre dödligt. Vill minnas att "spendera 30 Luck för att överleva fast du borde vara stendöd" har använts flitigt av actual play-gänget i How We Roll Podcast.
Så gjorde vi. Vi ökade också Pulp-inslagen allteftersom. Från början ffa lite högre Luck refresh + överlev (en gång) om du har minst 30 Luck. Sedan plockade vi in först en och sedan en till talang, möjligheten att minska sanityloss mm. Stämde rätt bra överens med vår känsla av att det blev mer Indy allt eftersom. Men det var fortfarande läskigt och med en hel del body horror. Jag tycker det blev en ganska lagom döds-/galenskapsratio för att hålla dem på tårna, men ändå få hyfsad kontinuitet. De blev av med drygt en rollperson var under resans gång.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
162
Location
Hjärtum
Om man känner för att verkligen ha det där lilla extra har jag bland annat sett att sci fi-bokhandeln säljer det här extremt coola handout-setet. Får bli att äta billigt en månad eller två men men :p

 
Top