DoD Är du pepp på ett nytt Drakar och Demoner?

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Men det verkade i "inledningstexten" som Andreas inledde spelmötet med som att drakar och demoner stod för någon slags diktomi inom spelets kosmologi. Att kampen mellan drakar och demoner var en slags urkonflikt som alltid förekommit.
Mappar litet mot drakar och jättar i Glorantha - ur-varelsernas konflikt.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Låter spännande ju! Jag måste säga att jag gillar det jag hör om nya DoD, låter som att man plockat delar och mekanik från lite olika källor och gör något eget av det. Gillar faktiskt idén med "Drakslag" och "Demonslag", pressa för "advantage" samt "death saves" mekaniker. Ser fram emot fler spelrapporter :D
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Jag var tvungen att kolla mitt gamla välanvända DoD84. En magiker har lika många Kraftpoäng som PSY och de återhämtas med 1 poäng per timmes ordentlig vila. Men även om det verkar vara så att man i DoD22 får tillbaka 1T6 Kraftpoäng efter en kvarts vila och hela "poolen" efter en längre vila, tycker jag det är en mekanik som borde moderniseras. Symbaroum har en utmärkt mekanik där all korruption (det som man drabbas av när man använder magi) i normala fall nollställs efter en scen. En krigare kan svinga sitt svärd en miljon gånger utan att vila men en magiker ska behöva hålla på att planera in vila stup i kvarten för att ens kunna vara magiker. Utifrån det jag lyssnade på Sweden Rolls genomspelning lät det som att andra klasser också använder Kraftpoäng för sina "signaturförmågor". Varför? Är det kul med vila? Vissa tycker att det handlar om strategi, att väga behovet av återhämtning mot att fortsätta framåt. Men samtidigt kommer de flesta grupper att lägga in en lång vila inför varje större strid eller händelse, även om det innebär att de campar utanför BBEG:s håla. Alternativet är att magikern (och kanske andra klasser) är helt värdelösa. Ta bort vilomekaniken och ge istället magikern möjligheten att lägga en stridshandling på att dra X poäng ny magisk kraft från omgivningen.

Att kalla perfekt/kritisk träff för drakslag och fummel för demonslag har jag inget emot, förutom att jag tycker att även demonslag låter som att man åstadkommer något extra kraftfullt.

Pressa för att drabbas av ett tillstånd som tas bort med en snuttefilt vid vila? Nej, skippa! Varför ska man riskera att dra på sig en rejäl nackdel fram till nästa vila för att slå om ett enda slag? Möjligen som en Hail Mary för vända en katastrofal situation till en möjlighet att överleva, men knappast annars. Dessutom blir det rätt tramsigt i fiktionen. Magikern i Sweden Rolls grupp blev plötsligt "rädd" för mobben med sina högafflar för att hen pressade, trots att hen inte varit det fram till dess. Inget i fiktionen hade ändrats utan bara i mekaniken. Det är en av sakerna jag tycker sämst om i YZ-motorn, att mekaniken i vissa fall går stick i stäv med det som är rimligt ur fiktionshänseende.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Wait, what? Vad ska alla edgy fôlk med Tragic backstory™ då spela?
Jag gissar (bara gissar) att detta inte kommer vara ett förstahandsval (tänker att Fria Ligan vill att det spelet ska vara 'familjevänligt' vid start), men att du kan välja att spela spjuver/tjuv och sen att du inför befintlig kampanj att din rollfigur ha en tragisk bakgrund som kan förklara varför du är 'assasin'. ;-)

Tips: Gadda ihop ett gäng och skriv till Fria Ligan om detta. Om tillräckligt många hör av sig tror jag att de kommer lyssna.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det fanns sex grundegenskaper och under dem sex tillstånd. Om du kastade dåligt kunde du "pressa" ditt slag, d.v.s. kasta om det, men då valde du ett tillstånd som du motiverade utifrån situationen.
Hade tillstånden några direkt regelmässig påverkan eller är de bara menade att "rollspelas ut"?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Hade tillstånden några direkt regelmässig påverkan eller är de bara menade att "rollspelas ut"?
Som jag tolkade det när Sweden Rolls spelade så har du nackdel (det vill säga, slå två tärningar och välj den sämsta) på alla slag till dess att du vilade och använde din snuttefilt. Det kanske bara var slag mot just den grundegenskapen, det kunde jag inte bedöma.
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
Hade tillstånden några direkt regelmässig påverkan eller är de bara menade att "rollspelas ut"?
De var direkt kopplade till en grundegenskap, vilket innebar att du hade nackdel (kasta två T20:or och välj det sämsta resultatet) på en grundegenskap om du hade resp. tillstånd. Du kunde 'rollspela' på ditt/dina tillstånd, men det var frivilligt och gjorde ingen mekanisk skillnad. ;-)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Som jag tolkade det när Sweden Rolls spelade så har du nackdel (det vill säga, slå två tärningar och välj den sämsta) på alla slag till dess att du vilade och använde din snuttefilt. Det kanske bara var slag mot just den grundegenskapen, det kunde jag inte bedöma.
De var direkt kopplade till en grundegenskap, vilket innebar att du hade nackdel (kasta två T20:or och välj det sämsta resultatet) på en grundegenskap om du hade resp. tillstånd. Du kunde 'rollspela' på ditt/dina tillstånd, men det var frivilligt och gjorde ingen mekanisk skillnad. ;-)
Ah, det var sex tillstånd _totalt_? Jag fick för mig att det var sex olika tillstånd per grundegenskap, dvs 36 tillstånd allt som allt XD

I så fall låter det riktigt vettigt!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
De var direkt kopplade till en grundegenskap, vilket innebar att du hade nackdel (kasta två T20:or och välj det sämsta resultatet) på en grundegenskap om du hade resp. tillstånd. Du kunde 'rollspela' på ditt/dina tillstånd, men det var frivilligt och gjorde ingen mekanisk skillnad. ;-)
Slår man mot grundegenskaperna, eller slår man mot färdigheter och tillstånden ger nackdel på de färdigheter som är baserade på en grundegenskap?
 
Top