entomophobiac
Pistoler & Mord
Jag fascineras av att djup == canon, för så många. Känns som en så stark koppling mellan fantastikfandom och rollspel. 

Det var nog bara jag som råkade skriva djup och canon i samma stycke.Jag fascineras av att djup == canon, för så många. Känns som en så stark koppling mellan fantastikfandom och rollspel.![]()
Det var nog bara jag som råkade skriva djup och canon i samma stycke.
Det finns väl ett samband med det är inte absolut. Det går nog att improvisera fram djup, det är bara svårare.Det var nog bara jag som råkade skriva djup och canon i samma stycke.
Kul att höra! En anledning till det kan vara att jag strök mer än hälften av den ursprungliga världsbeskrivningen från boken, och komprimerade det återstående materialet rejält i hur det presenterades.Djup för min del handlar mer om att världen känns genomtänkt, snarare än välfylld.
Jag tycker exempelvis att Agweon (i Vindsjäl, reds anm.) är en värld med väldigt mycket djup, trots att det inte finns jättemycket av den beskrivet i boken.
Medhåll. Tycker det du beskriver angränsar till JJ Abrams berättargrepp "Mystery box". Dvs, att det finns grejer i världen som är intressanta, just för att vi aldrig får veta allt om dem. Klassiska exemplet är väl "the hatch" i TV-serien Lost.Något som skapar en känsla av djup för mig är delar av en berättelse som är raka motsatsen till Tjechovs gevär.
Tjechovs gevär är alltså en syn på en berättelse som handlar om att allt som inte är nödvändigt ska tas bort. Om det hänger ett gevär på väggen så ska det avfyras innan berättelsen är slut, annars ska det inte hänga där.
Men då ignorerar man det faktum att gevärets närvaro kan skapa en känsla av djup. Varför har den här mannen ett gevär på väggen? Är det så att han brukade jaga, men har slutat med det? Var det hans far som jagade och hängde geväret på väggen? Har mannen köpt huset komplett med inredning, inklusive ett gevär? Och vad säger det om honom som person? Önskar han att han var den typ av man som har ett gevär på väggen? Etc.
I en genomarbetad värld, som Tolkiens, dyker sådana här detaljer upp. Tydliga exempel är Tom Bombadill, som aldrig förklaras, utan bara är en skum gubbe som är extremt kraftfull och inte tycks passa in i den bakomliggande mytologin, och Balrogen, som är ett monster från en helt annan tid och berättelse som råkar klampa in i handlingen och ställer till problem.
Jag håller med - men det förutsätter väl inte att dessa saker redan är integrerade med allt annat i tid och rum?Dvs, att det finns grejer i världen som är intressanta, just för att vi aldrig får veta allt om dem.
Jag ser inte lapptäckesvärldar och djupa världar som varandras motsatser. En värld kan vara både ock, vilket med min tolkning av djup gör världen dubbelt ointressant, alltså både begränsande och ologisk.
Och det är vad vi brukar mena med djup, som många har påpekat. Alltså att om man skrapar på ytan så finns det lager på lager under.
Så djup blir med andra ord en värld som håller vid en analys av orsak-->verkan och även står sig vid en närmare samhällsanalys över varför tillståndet är som det är i nutid i spelvärlden?
Ja fast att nå dit underlättas av att det är bestämt i förväg.En del saker kan vara logiska och sammanhängande, i efterhand med alla kort på bordet.
Jag förknippar djup med detaljerat beskrivna världar och en förväntan om att följa denna världsbeskrivning.