Onödiga/överflödiga färdigheter

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
I om det var DoD gigant eller expert fanns färdigheter som stavhopp , skidor , skridskor , snöskor mm mm och om det var i Adnd 2:ed fanns firemaking har jag för mig.

Hur ofta om ens någonsin använde ni er av någon av dessa färdigheter under spel och vad är andra helt onödiga/överflödiga färdigheter ( i eran mening) som ni stött på i olika rollspel ?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Nästa alla BRP-kloner lider av akut skill bloat. Exemplen borde vara legio. Jag ska ge ett. Pendragon har 24 färdigheter förutom stridsfärdigheter. När jag vill husregla om Pendragon till något balanserat kom jag fram till majoriteten av dessa färdigheter är helt överflödiga, i den menigen att inget dramatiskt eller intressant händer när man använder dem. Jag tror proportionerna är snarlika i många färdighetsbaserade spel.
 
Last edited:

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Tror vi använde skidor typ en gång :)
Mesta av kunskapsfärdigheterna användes aldrig.

Ogillar alltid färdigheter som kräver att sl planerar specifika scenarion eller platser för att vara användbara.

Smyga är alltid användbart, skridskoåkning... well not so much
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Nästa alla BRP-kloner lider av akut skill bloat. Exemplen borde vara legio. Jag ska ge ett. Pendragon har (tror jag) 19 färdigheter förutom stridsfärdigheter. När jag vill husregla om Pendragon till något balanserat kom jag fram till att tolv av dessa 19 färdigheter är helt överflödiga. Jag tror proportionerna är snarlika i många färdighetsbaserade spel.
Sant men vissa onödiga färdigheter kan jag ändå se ett visst existensberättigande för så som firemaking tex även om jag tycker att det kan gå under survival men stavhopp när i hela häcklefjäll använder man sig av stavhopp . Vi spelar äventyrare här inte friidrottare .
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ogillar alltid färdigheter som kräver att sl planerar specifika scenarion eller platser för att vara användbara.
Det här är min huvudkritik mot många av färdigheterna i Pendragon. De kan bli intressanta, men SL måste bygga en hel scen eller ett scenario runt dem. Och sen ska man slå sin tärning, och misslyckas kanske ...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Som simulationist gör det mig inte så mycket att vissa färdigheter aldrig, eller sällan, används. Det gör att min RP känns mer levande. Det jag kan ogilla är allt för smala färdigheter, som Dyrka upp lås eller exemplet med Skidor. Eller färdigheter som borde vara allmän kunskap. Å andra sidan ogillar jag allt för breda färdigheter med. Om alla i en medeltida värld kan simma eller läsa tycker jag att det är lite trist.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Mest värdelös i Pendragon tror jag är --- trumma --- Swimming. Den slår färdigheter som Falconry och Flirting som i alla fall kan ge lite Glory i sin totala obrukbarhet. Grejen är den att alla startrollfigurer har 2 i Swimming, och vatten är fullständigt livsfarligt i ett spel där alla går runt i tunga rustningar som standard. Faktum är att normalt har man en rustning med 10-14 i abs, vilket också dras av från värdet på Swimming. Vatten är därför farligare i Pendragon än de flesta riddare och monster, eftersom en spelgrupp som ramlar i vatten är lika med garanterad TPK. Valet mellan att slåss mot saxiska bärsärkar eller ro över en å är enkelt i Pendragon.

Om en spelare väljer att sätta poäng i Swimming är det lätt som SL att tänka "jag borde slänga in något med vatten så korkade Bengt för betalt för sina skill points". Med grav risk att resten av rollfigurerna drunknar. Varav det urgamla ordspråket: "I Pendragon är det kompanistraff på alla spelare som sätter poäng i Swimming".
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Som simulationist gör det mig inte så mycket att vissa färdigheter aldrig, eller sällan, används. Det gör att min RP känns mer levande. Det jag kan ogilla är allt för smala färdigheter, som Dyrka upp lås eller exemplet med Skidor. Eller färdigheter som borde vara allmän kunskap. Å andra sidan ogillar jag allt för breda färdigheter med. Om alla i en medeltida värld kan simma eller läsa tycker jag att det är lite trist.
Jag är helt okej med det här perspektivet, men jag tycker att det i så fall måste finnas två eller flera pooler med poäng, en för de bra färdigheterna och en för de som mer är pynt eller ger färg. Annars är risken stor att spelare gör rollfigurer som är kassa och blir besvikna. Tror Eon har en sån lösning?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Som simulationist gör det mig inte så mycket att vissa färdigheter aldrig, eller sällan, används. Det gör att min RP känns mer levande. Det jag kan ogilla är allt för smala färdigheter, som Dyrka upp lås eller exemplet med Skidor. Eller färdigheter som borde vara allmän kunskap. Å andra sidan ogillar jag allt för breda färdigheter med. Om alla i en medeltida värld kan simma eller läsa tycker jag att det är lite trist.
Jag tvärtom uppskattar breda och generella färdigheter som samlar mycket under ett paraply . Ist för att 10 olika tjuvfärdighter som täcker halva mitt rollformulär så uppskattar jag en enda färdighet döpt till tjuvfärdighter och med den utför tjuven allt sånt som tjuvar gör ist för att slå för smyga och hitta fällor och fingerfärdighet osv. .
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Jag är helt okej med det här perspektivet, men jag tycker att det i så fall måste finnas två eller flera pooler med poäng, en för de bra färdigheterna och en för de som mer är pynt eller ger färg. Annars är risken stor att spelare gör rollfigurer som är kassa och blir besvikna. Tror Eon har en sån lösning?
Japp, det hände helt klart ibland att folk använde det som "färg" men att det kostade lite mer än det smakade. Det var ju inte så att man hade råd med tokmånga höga FVn ens om man tummade lite på reglerna..
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag tvärtom uppskattar breda och generella färdigheter som samlar mycket under ett paraply . Ist för att 10 olika tjuvfärdighter som täcker halva mitt rollformulär så uppskattar jag en enda färdighet döpt till tjuvfärdighter och med den utför tjuven allt sånt som tjuvar gör ist för att slå för smyga och hitta fällor och fingerfärdighet osv. .
Ja, det var ju min poäng. Tjuvfärdigheter är ju både nischat och brett. Specialkunskap som bara vissa har, men som är användbar. Och som säger rätt mycket om vem du är.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag gillar en lagom mellan-nivå. "Tjuvfärdighet" om det täcker både pick pocket och dyrka lås, men separata färdighet för smyga och finna dolda ting t.ex. På samma sätt ser jag gärna åtminstone en fyra, fem färdigheter för närstrid.

Enkelt och överskådligt, men ändå lite variation så att man kan ge olika RP lite olika fokus.

Är också bekväm med att det finns färdigheter som man inte använder så ofta, eller som bara används av ett fåtal RP, saker som musik eller juridik t.ex. Det är inte så uppenbart applicerbart i många äventyr, men det går utmärkt att bygga ett karaktärskoncept runt det, och det kan vara meningsfullt att slå för för en sådan karaktär. Det räcker för mig.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag är helt okej med det här perspektivet, men jag tycker att det i så fall måste finnas två eller flera pooler med poäng, en för de bra färdigheterna och en för de som mer är pynt eller ger färg. Annars är risken stor att spelare gör rollfigurer som är kassa och blir besvikna. Tror Eon har en sån lösning?
Ja, man har både bredare färdigheter (Argumentera, Läkekonst, Smyga, Svärd, Vildmarksvana, etc) och smalare expertiser, hantverk och kännetecken (Blek och kall, Bokföring, Bryggare, Luktsinne, Tandsmed, Undvika ansvar, etc). Att få de senare är lättare, och de är billigare att höja i spel.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Jag gillar färdigheter som karaktärsbeskrivning och tycker inte att alla måste användas eller att det ens är SL:s ansvar att skapa det utrymmet. Vill du använda din obskyra färdighet—använd den!

Däremot känner jag ofta att färdighetsbeskrivningar är bland det tråkigaste som finns att läsa i rollspelsböcker. Lite som när kodare kör DoxyGen och anser att det är dokumentation.

GetProperty - Gets the property…
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Tanken på en kampanj fokuserad runt färdigheterna Heraldik och Administration är kanske lockande, men jag tror aldrig jag rullat för dem.
Det här är färdigheter som jag ofta slår för, eller ser mina spelare slå för. Har väl inte så mycket mer att säga om det, egentligen. Men intressant att det skiljer sig åt så :)
 
Top