Hmm. Oväntat. Du känner säkert en nekromantiker.Deal!
Hmm. Oväntat. Du känner säkert en nekromantiker.Deal!
Hade varit väldigt intressant att få lite insyn i sälj efter KS. I butik.
Tillagt!
Håller med om att det är överraskande att Utan frid har lika många finansiärer som Sagospelet Rymd. Skräck är i och för sig generellt mer populärt än science fiction men Sagospelet är ändå ett etablerat varumärke och till Rymd har de även knutit två inte helt okända spelvärldar.
Hmm. Oväntat. Du känner säkert en nekromantiker.
Jag är inte alls förvånad över det. Sagospelet är starkt inriktat på barn som målgrupp och har ingen flashig concept art eller iögonfallande estetisk vision. Utan frid tror jag tvärtom dessvärre var en något illa hanterad crowdfunder, tex att den saknade video, som kunde ha gjort betydligt bättre ifrån sig om man ansträngt sig mer för att bygga buzz kring spelet. Scenariona har ju till exempel fått väldigt goda vitsord.
Det jag tänkte mest på är att Kickstartern mer eller mindre saknade stretchgoals. Det fanns liksom inget att "kämpa för". Ungefär samma sak gällde ett annat spel jag backade nyligen (Wanderhome) som mer eller mindre skrev att ju mer pengar vi får in desto mer kommer vi kunna betala våra illustratörer, vilket i sig en fin gest, men det hjälper nog inte om man är ute efter ett högt resultat av backare/funding.Jag är inte alls förvånad över det. Sagospelet är starkt inriktat på barn som målgrupp och har ingen flashig concept art eller iögonfallande estetisk vision. Utan frid tror jag tvärtom dessvärre var en något illa hanterad crowdfunder, tex att den saknade video, som kunde ha gjort betydligt bättre ifrån sig om man ansträngt sig mer för att bygga buzz kring spelet. Scenariona har ju till exempel fått väldigt goda vitsord.
Ja, så var det alldeles säkert. Vi hade ingen fanbase och kom lite senare till festen. Dock gissar jag att det kommer ändras. Vi är ingen billig retroklon och får rätt många förfrågningar kring late pledge.
Men det visste vi, och vår strategi är lite mer långsiktig.
Ligger väl lagom i linje med idiotin att typ DnD har 90% (eller vad fan för bizarr siffra det är) av marknaden. Så av alla Sveriges säkert femsiffrigt antal rollspelare är det väl runt 1-2000 som skulle kunna tänkas stötta andra spel på kickstarter. Sen minskar ju siffran drastiskt med hänsyn till avsaknad av retro, IP, tidigare publik etc. Tror det nästa vi kan göra för rollspelssverige är att få folk att fatta att DnD inte är synonymt med rollspel, att det finns andra spel som är bättre och att svenska spel är värda att stötta.Jag är lite överraskad över hur liten hobbyn ändå är. Inte kan det finnas bara runt 250 samlare heller?
Ja, lite självberöm men också en analys som säkert intresserar folk som läser den här tråden.
Jag är lite överraskad över hur liten hobbyn ändå är. Inte kan det finnas bara runt 250 samlare heller?
D&D är störst globalt men det tycks finnas flera spel som är större i ett enskilt land, typ som att nog både DoD och Eon vid någon tidpunkt var större. I Tyskland säljer det inhemska Svarta Ögat bättre.Ligger väl lagom i linje med idiotin att typ DnD har 90% (eller vad fan för bizarr siffra det är) av marknaden. Så av alla Sveriges säkert femsiffrigt antal rollspelare är det väl runt 1-2000 som skulle kunna tänkas stötta andra spel på kickstarter. Sen minskar ju siffran drastiskt med hänsyn till avsaknad av retro, IP, tidigare publik etc. Tror det nästa vi kan göra för rollspelssverige är att få folk att fatta att DnD inte är synonymt med rollspel, att det finns andra spel som är bättre och att svenska spel är värda att stötta.
Jag var egentligen riktigt sugen på att backa den, men priset var för högt för mig. Var det 350 för en pdf? Det är nog vad jag skulle vilja betala för en bok.Det förvånar mig att den svenska utgåvan av Apocalypse World inte lockade mer än 95 finansiärer vilket ledde till att Skepnad Studios avbröt kickstartern i förtid. Nog hade jag trott att ett så pass välkänt spel skulle locka fler finansiärer. Å andra sidan verkar PbtA-hacken ofta mer populära än AW som många sannolikt också redan har i sina bokhyllor.
Precis som du skriver tror jag att de flesta som är intresserade av AW redan har den engelska versionen hemma (Fortfarande det bästa pbta spelet skall tilläggas, vi får köra det tillsammans i gruppen någon gång). Dessutom är det en bok som jag vet är helt hopplös att översätta till svenska på ett bra sätt. Jag var för ett par år sedan inblandad i att korrläsa en översättning (kan ha varit till denna utgåva, ingen aning) och språket blev helt enkelt inte bra.Det förvånar mig att den svenska utgåvan av Apocalypse World inte lockade mer än 95 finansiärer vilket ledde till att Skepnad Studios avbröt kickstartern i förtid. Nog hade jag trott att ett så pass välkänt spel skulle locka fler finansiärer. Å andra sidan verkar PbtA-hacken ofta mer populära än AW som många sannolikt också redan har i sina bokhyllor.
Nu när den här tråden ändå vaknat tänkte jag passa på att kommentera det här även om det inte handlar om AW. Anledningen till att det är så lätt att betrakta spelets KS som dess främsta framgång är ju framförallt att de siffrorna är offentliga. Eftersom vi inte har någon aning om hur mycket olika rollspel säljer efter detta, och många företag av förklarliga skäl inte heller vill dela med sig av såna siffror, så blir det här den enda tydliga siffran vi har att gå på. Och då är det nog rätt naturligt att det blir vad man går på.Ja, lite självberöm men också en analys som säkert intresserar folk som läser den här tråden. Och hur lätt det är att betrakta spelets KS som dess främsta framgång.
AW på svenska verkar lite redundant. Vill man spela Apokalyps på svenska har vi ju Mutant (i valfri variant)![]()
Nu fick du mig att räkna också....
Jag har backat 23 ur listan, köpt 2 till i butik.