Är regeltunga spel döda?

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Hur jag ser på Regeltyngd
(Gissa vilken slags spel jag föredrar?)
Varje punkt nedan ger ett poäng i belastning:
• Man kommer vara tvungen att referera till en rollspelsbok åtminstone 1-3* gånger varje spelmöte.
• Det tar över en halvtimme* att skapa sin RP
• En vanlig handling tar tre* eller fler steg att avgöra:
Ett steg avser att...
○ Slå ett tärningsslag
○ Matcha ett resultat mot en tabell
○ Kolla upp en regel
• En normal strid eller avancerad situation innebär generellt fler än 8* vanliga handlingar.
• Spelarna måste ha läst mer än fem* sidor för att kunna spela
• Spelledaren måste ägna mer än fyra* timmar åt att bläddra genom spelet innan hen kan spelleda.

*= om värdet överstigs flera gånger inom samma grej lägger man till 1 belastning för varje gång detta sker.

6+ är tung belastning
4-5 är medeltungt
2-3 är medellätt
1 är fjädervikt
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag vill minnas att jag betraktade Ad&d som rätt regellätt där och då... :)
Då tyckte jag nog generellt att det var coolt med mycket stats, specialattacker och dylikt. Nu känns sådant snabbt betungande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är intressant för mig att flera i den här tråden nämner just att det tar tid att skapa rollperson som ett kännetecken för ett tungt spel. Det är mig så fruktansvärt främmande. Alla mina spelgrupper ägnar alltid mer eller mindre en helkväll åt att skapa rollpersoner, oavsett regelsystem - för rollpersonerna måste bli inbäddade i världen, ha intressanta relationer till varandra, och utgöra fundamentet som kampanjen vilar på. Ingen ansträngning sparas för att göra det fundamentet så solitt som möjligt när vi spelar. Den enda skillnaden mellan Eon och Coriolis blir då att Eon ger en tretusen gånger mer input som hjälper en att göra sin rollperson inbäddad i settingen och skapar element att bygga vidare på i actual play.

Jag skulle aldrig drömma om att designa ett spel utan bakgrundstabeller för rollpersoner, oavsett vilken abstraktionsnivå jag eftersträvade.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Det är intressant för mig att flera i den här tråden nämner just att det tar tid att skapa rollperson som ett kännetecken för ett tungt spel. Det är mig så fruktansvärt främmande. Alla mina spelgrupper ägnar alltid mer eller mindre en helkväll åt att skapa rollpersoner
Jag tror det är mer på när man _måste_ lägga ner mycket tid på att bygga karaktären. Rent mekaniskt alltså, för att göra beräkningar, gå igenom listor etc...

Inte när man lägger en timme med att läsa på om rumänska adelsfamiljer för att hitta på ett bra namn.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,990
Location
Ett häxkräl
Jag skulle aldrig drömma om att designa ett spel utan bakgrundstabeller för rollpersoner, oavsett vilken abstraktionsnivå jag eftersträvade.
Jag har andra drömmar.

Jag kan stå ut med sånt här, men inte i spel som är dödliga. Tar det så lång tid att göra en gubbe måste döden vara rätt himlans osannolik. OSR har ju en annan ingång här: spelet är dödligt och alltså måste det gå snabbt att göra en rollfigur. Vad är det nu @Björn Wärmedal s rekord på ett spelmöte är?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag har andra drömmar.

Jag kan stå ut med sånt här, men inte i spel som är dödliga. Tar det så lång tid att göra en gubbe måste döden vara rätt himlans osannolik. OSR har ju en annan ingång här: spelet är dödligt och alltså måste det gå snabbt att göra en rollfigur. Vad är det nu @Björn Wärmedal s rekord på ett spelmöte är?
På BWs spelmöten har man ju 500 förgenererade rollpersoner att välja mellan. Bara plocka den överst i högen och köra =)

Att generera de 500 tar ca 5 sekunder XD
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,144
Det här är intressant. Jag har gått och grunnat på om min egen aversion mot regeltunga spel delvis beror på att jag har blivit mer bekväm och trygg med att göra rulings. Om det stämmer känner jag helt enkelt inte samma behov av en massa regler.
Så är det helt klart för mig. Jag känner mig trygg med att göra rulings och spelar med personer som känner sig bekväma med att jag gör dem. Det viktiga för både mig och spelarna är att de känns rimliga i förhållande till situationen och settingen. Det är inte bara så att jag inte har samma behov av regler längre - i många fall går reglerna emot vad jag tycker är rimligt och praktiskt. Ju fler regler, desto större behov av husregler. Jag har spelat Symbaroum med personer som kommit från regelrika spel som D&D3.5 och de har haft med sig ett behov att hitta allt i reglerna. Tar lite tid att vänja sig av med sådana dumheter :D
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Alla mina spelgrupper ägnar alltid mer eller mindre en helkväll åt att skapa rollpersoner, oavsett regelsystem - för rollpersonerna måste bli inbäddade i världen, ha intressanta relationer till varandra, och utgöra fundamentet som kampanjen vilar på. Ingen ansträngning sparas för att göra det fundamentet så solitt som möjligt när vi spelar.
Vem orkar göra en massa sånt? Det är jobbigt nog att hitta på ett namn.
Relation till andra rollpersoner - vanligtvis inga alls förrän spelet startar. Bakgrund räcker med att skissa i ett par meningar, som mest. Personligheten är sådant som man upptäcker i spel.

Ja, det finns ju lite olika åsikter om hur man bör göra rollpersoner. Min åsikt är att tar det mer än 20-30 minuter att generera en ny rollperson (för någon som är bekant med systemet) så är någonting onödigt krångligt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Vem orkar göra en massa sånt? Det är jobbigt nog att hitta på ett namn.
Relation till andra rollpersoner - vanligtvis inga alls förrän spelet startar. Bakgrund räcker med att skissa i ett par meningar, som mest. Personligheten är sådant som man upptäcker i spel.

Ja, det finns ju lite olika åsikter om hur man bör göra rollpersoner. Min åsikt är att tar det mer än 20-30 minuter att generera en ny rollperson (för någon som är bekant med systemet) så är någonting onödigt krångligt.
Men vill man ha mer tanke, djup och komplexitet så kan 20-30 minuter kännas ganska begränsande. Det räcker gott och väl om man ska slumpa ihop en OSR gubbe som kanske inte ens överlever första spelmötet, men ska rollpersonerna bli mer inbäddade i världen, ha intressanta relationer till varandra och utgöra fundamentet som kampanjen vilar på så skulle jag nog påstå att det första rollpersonsskaparmötet ofta är det viktigaste. Jag brukar gärna köra en "session zero" efter det, där man rollspelar, men är helt ok med att man får ändra värden eller rulla en ny rollperson om det inte flyger.

Dessutom brukar det vara rätt kul att skapa rollpersoner när man gör det med eftertanke och alla har ungefär samma ambitionsnivå. Jag tror att någon som sitter rastlös och vill hafsa ihop en gubbe på 20 minuter i det fallet inte skulle passa särskilt bra för att köra en sådan kampanj.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,297
Vem orkar göra en massa sånt? Det är jobbigt nog att hitta på ett namn.
I min spelgrupp brukar vi ha en chattgrupp där vi diskuterar karaktärerna i förväg och där SL kan dela med sig bakgrund/lore som hen anser relevant. Sen har vi också en session zero etc.

När jag pratar om 20-30 minuter så syftar jag på de rent mekaniska delarna.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Vem orkar göra en massa sånt? Det är jobbigt nog att hitta på ett namn.
Relation till andra rollpersoner - vanligtvis inga alls förrän spelet startar. Bakgrund räcker med att skissa i ett par meningar, som mest. Personligheten är sådant som man upptäcker i spel.

Ja, det finns ju lite olika åsikter om hur man bör göra rollpersoner. Min åsikt är att tar det mer än 20-30 minuter att generera en ny rollperson (för någon som är bekant med systemet) så är någonting onödigt krångligt.
Vi har gjort på det viset under alla de 20 åren vi spelat tillsammans. Att ta tid att skapa sådant innan skapar enligt mig betydligt bättre spel.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,990
Location
Ett häxkräl
Hur går det för det spelet? Är det någon som spelar det?
Enligt roll20s kvartalsstatiskt är 1,53% av alla pågående kampanjer hos dem en i Pathfinder 2 (länk i post #20). Gamla Pathfinder spelas av 4,09%, så (om vi antar att denna statisk är någorlunda representativ för hur stora spelen är) tvåan får väl kallas för en rejäl flopp.
 
Last edited:

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Enligt roll20s kvartalsstatiskt är 1,53% av alla pågående kampanjer hos dem en i Pathfinder 2 (länk i post #20). Gamla Pathfinder spelas av 4,09%, så (om vi antar att denna statisk är någorlunda representativ för hur stora spelar är får tvåan väl kallas för en rejäl flopp.
Men Q1 var PF2 bara 1,23%, och användandet av Roll20 har ökat kraftigt under covid-19. Så kanske för tidigt att döma ut den som en flopp.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Pathfinder 2

Jag håller med om att PF 2 är regeltungt, spelar det själv, men på något sätt går det snabbare för mig att komma in PF 2 än DnD 5 då jag upplever att PF 2 ger mig som spelare mer stöd att skapa rollpersonen och få en bild av vem rollpersonen är när jag skapar rollpersonen. Kanske endast är jag och är även en avstickare från det tråden egentligen handlar om.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jo, kanske. Kan ju vara så att en del fans vill spela klart sina gamla kampanjer innan de växlar över till tvåan. Om ett år vet vi, antar jag.
Pathfinder tillkom ju också för att många ville ha det de redan hade, fast mer. Så jag tror inte alla som spelar första utgåvan kommer gå över till andra, och en del kommer ta tid på sig innan de går över.

Ett frågetecken är ju om PF2 lockar någon annan än de som kommer via PF1 eller D&D3.5?
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag tror jag sticker ut från mainstream här och säger att jag gillar regeltunga rollspel.
Det behöver ju inte vara klumpigt och ogenomtänkt utformat med regler på hög men jag tar gärna lite mer realistiska regler.

Jag tycker att Eon4 och Neotech, edge har hittat en bra variant på detaljerade regler utan att för den delen tynga ner hastigheten för mycket.
Men jag är ju old school också. Jag satt och grindade Eon, Kult och Neotech vid release back in the days.
 
Top