Är regeltunga spel döda?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,894
Jag har inget emot regeltunga rollspel egentligen, problemet för mig är att jag har så lite tid för rollspel nuförtiden att jag drar mig från regeltunga spel. Dels ska jag själv hinna sätta mig in i alla regler men sen måste jag även övertyga min spelgrupp att göra detsamma. Ett sådant projekt var så mycket enklare när man var ung,
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,879
Location
Barcelona
Jag tror högst anekdotiska och subjektivt att ju äldre man blir och med ju mer åtaganden som äter upp ens tid så letar man efter mer rules light system . Tar vi tex som nämnts i tråden western så där jag som tonåring hade all tid i världen att detaljstudera varenda sida i boken så har jag inte den tiden längre och när vi i spelgruppen skall spela nått nytt spel så faller ist valet på nått som är enkelt där reglerna tar 2-3 genomläsningar att förstå och typ 20-30 minuter att lära ut och där det tar 10-20 minuter att skapa karaktärer .
Det kan säkert stämma. Å andra sidan, med åldern och erfarenheten blir man väl också bättre på att snabbt ta till sig regler? Åtminstone jag har vid de här laget utvecklat ganska djupa fåror i hjärnan för regeltolkning; det är lätt för mig att skumma en regelbok och få ett översiktligt intryck. Den främsta anledningen till att jag värjer mig mot allt för komplicerade regler är att oavsett hur noga man studerar dem så krävs det praktisk övning för att få dem att rinna på bra under spel, och jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad för att lägga ned den nödvändiga ansträngningen.

Man kan ju också tänka sig att med åldern får man ett mindre behov av komplicerade regler. Man vet vad som funkar och vad som inte funkar och behöver inte ett detaljerat system som håller en i handen. Man kanske också blivit en smula avtrubbad och har förlorat dem fascination regelmekanikerna en gång hade; de har blivit variationer på ett tema man sett hundra gånger förr.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Regeltunga spel är (kanske) döda ur en producentsynvinkel, inte ur en konsumentsynvinkel.

Dvs det finns absolut folk som är intresserade av att köpa regeltunga spel. Jag har bara sjukt svårt att tro att de går att göra regeltungaspel som går med tillräckligt mycket vinst för att väga upp investeringen.
 
Last edited:

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,193
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Symbaroum har en väldig massa regler, framförallt i Spelarens handbok, som beskrivs som valfria och känns som det också: Bärförmåga, träffytor, stances, fummel, perfekta slag, m.m. Vi använder i stort sett inget av det.
Intressant. Det hade Eon också i tre utgåvor, dvs typ hela tiden från 90-talet och in på 2010-talet. Då fick man alltid höra, både från Neogames och spelare, att frivilliga regler alltid uppfattades som obligatoriska. Det var därför allt sådant försvann i Eon IV. Faktum är, de anekdotiska bevisen för detta var så jävla många, att jag basically alltid betraktat det som sanning. Ditt påstående ovan är ett av mycket få undantag jag stött på.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Spontant: Regeltunga spel är inte döda, men de dödar resten av hobbyn. ;)

(Edit: För att de som börjar med regeltunga spel inte byter spel eller väljer att inte spela andra spel för att de tror att andra rollspel är som det de testade. Och D&D är regeltungt och det spelet de flesta enbart spelar)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Intressant. Det hade Eon också i tre utgåvor, dvs typ hela tiden från 90-talet och in på 2010-talet. Då fick man alltid höra, både från Neogames och spelare, att frivilliga regler alltid uppfattades som obligatoriska. Det var därför allt sådant försvann i Eon IV. Faktum är, de anekdotiska bevisen för detta var så jävla många, att jag basically alltid betraktat det som sanning. Ditt påstående ovan är ett av mycket få undantag jag stött på.
Damned if you do, damned if you don't. Det kommer alltid finnas folk som kommer tänka att "spelskaparna hade aldrig inkluderat dem om de inte tyckte att de hörde hemma i spelet".

Fria ligan lyckades väl rätt bra i Svärdets sång tror jag, när de hade med avancerade regler för strid. Men det tror jag är för att det var ett komplett system som ersatte ett annat komplett system. Man måste välja ett av dem, inte båda två, och det ena är det som presenteras som rätt. Samma sak med BRP-reglerna de släppte till År 0 (Som ingen verkar använda, inte ens jag XD ).

Hade det istället varit påbyggnadsregler till det vanliga systemet hade många säkerligen tagit dem som "egentligen obligatoriska".
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
aka finns det någon som genuint tycker om Western IV?
Jag har alltid tyckt det var roligt att skjuta pang pang i Western, men det var mest för att man kunde lägga den där sikteskartan på ett mål så det var rätt så roligt. I övrigt är systemet inte mycket för mig, speciellt de sociala aspekterna är väldigt underwhelming.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Regeltunga spel kräver en stor investering av användarna. I fallet Western är det inget större problem för oss (ja, jag älskar Western IV, trots att det inte håller ihop speciellt väl). Det har varit vårt goto-spel sedan åtminstone v2. Settingen passar oss helt enkelt väldigt bra, och även om IV inte i mina ögon är den bästa regelmotorn så kan vi ha kul med det. Dock, regeltungt innebär som sagt en investering och det är faktiskt väldigt tråkigt att investera i ett sådant för att sedan märka att det inte riktigt håller.

Men bra regeltunga spel tror jag absolut kommer vara fortsatt eftertraktade. De är svårare att skriva, de är svårare att spela, men jag menar att om man tar sig över detta så är belöningen större.

Jag pratar inte här om regelmängd som ett självändamål utan bra och smart regeldesign som helt enkelt kräver sina sidor. Bra exempel är Burning Wheel, Eon IV och (tror jag) Neotech.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Det kan säkert stämma. Å andra sidan, med åldern och erfarenheten blir man väl också bättre på att snabbt ta till sig regler?
Jag tror att det lär bero på hur stor del av den där erfarenheten som handlat om att faktiskt läsa och lära sig och använda de där reglerna. Jag har ju liksom knappt spelat rollspel med de regelsystem som hängde med sedan typ Mutant Chronicles, som också var mitt första rollspel där nångång kring 2000. Min tolerans för regelkrångel har definitivt minskat med åren, och jag skulle inte säga att jag blivit speciellt mycket bättre på att greppa eller lära mig dem.- Möjligen har jag blivit bättre på att känna att jag inte behöver läsa regelkapitlen alls. Tidigare kände jag ofta att jag ville krama ur allt jag kunde ur alla böcker jag köpte, numera är jag mer OK med att bara skumma regeldelar och bara konstatera att "nä, alldeles för krångligt". På sin höjd lägger jag på minnet extra dumma eller onödigt krångliga grejer, för att kunna påpeka ifall tillfälle ges. Och kanske nämna i en eventuell recension.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Låt oss fundera över ordet tungt. Vanligtvis när en säger att det är tungt så menas tungt som i en börda.
I mina ögon är inte DnD 5e tungt. En nybörjare kan skapa en karaktär på under 30 minuter och förstå grundprinciperna i systemet på samma tid. Då är det inte tungt. Visst, komplexiteten ökar under spelets gång men i ett långsamt tempo, det känns aldrig övermäktigt.

Det enda tunga spelet jag äger och som jag kan tänka mig att spela är Eon IV. Kan en nybörjare skapa en rp på under 30 minuter och samtidigt förstå grunderna i systemet? Nej, knappast.
Kan en spela ut en strid utan att bläddra fram och tillbaka i regelboken? Sällan.

Men för att svara på huvudfrågan så tror jag inte tunga spel är döda, de finns alldeles för många som älskar dem.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,141
En annan aspekt är hur stort stöd reglerna ger en ny SL eller spelare. Det är en viss trygghet att kunna hitta de flesta svaren i regelboken och då känns det förmodligen inte lika tungt även om det är sida upp och sida ner med regler. Saknas svaren och/eller om systemet bygger mycket på rulings upplevs det säkert som tungt. Symbaroum har fått kritik för det, vet jag. Regellätt ja, men svårhanterat för vissa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
En relaterad fråga är givetvis - vad är ett tungt rollspel?
För mig är ett tungt regelsystem ett där jag behöver tänka på reglerna. Där det finns saker jag måste plugga in, eller slå upp. Om jag måste bläddra i en bok eller kolla i en tabell under spelets gång så ser jag nästan garanterat regelsystemet som "tungt". Då känns reglerna alltid, för mig, som en börda – helt oavsett hur mycket jag får tillbaka av systemet. Det känns för mig aldrig "tryggt" att kunna hitta något i regelboken, det känns enbart jobbigt att behöva öppna den.

Sedan finns det såklart grader i helvetet. Jag erkänner fullt ut att krångliga, plottriga, tunga regelsystem som BRP eller GURPS är mindre krångliga än till exempel Eon, och att Eon är mindre krångligt, plottrigt och tungt än vad till exempel The Riddle of Steel eller Phoenix Command är.


Mitt svar på huvudfrågan blir: Jag tror att det även i framtiden kommer att finnas både tunga, jättetunga och jättejättetunga spel. För mig personligen gör det ju ingen större skillnad vilken av dessa som dominerar, och jag har sett väldigt lite av den här tendensen folk pratar om med "lätta regelsystem". Jag skulle bli jätteglad om det började dyka upp lätta regelsystem på marknaden, men tills vidare får jag väl fortsätta pilla på mitt egna, antar jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,708
Location
Göteborg
Jag skulle bli jätteglad om det började dyka upp lätta regelsystem på marknaden, men tills vidare får jag väl fortsätta pilla på mitt egna, antar jag.
Det finns mängder av lätta regelsystem på marknaden, men de är nog fel genre. :gremgrin:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,986
Location
Ett häxkräl
En annan aspekt är hur stort stöd reglerna ger en ny SL eller spelare. Det är en viss trygghet att kunna hitta de flesta svaren i regelboken och då känns det förmodligen inte lika tungt även om det är sida upp och sida ner med regler. Saknas svaren och/eller om systemet bygger mycket på rulings upplevs det säkert som tungt. Symbaroum har fått kritik för det, vet jag. Regellätt ja, men svårhanterat för vissa.
Det här är intressant. Jag har gått och grunnat på om min egen aversion mot regeltunga spel delvis beror på att jag har blivit mer bekväm och trygg med att göra rulings. Om det stämmer känner jag helt enkelt inte samma behov av en massa regler. (Samtidigt ska man komma ihåg att rulings i OSR-svängen inte bara betyder att DM ska hitta på i varje situation, utan att varje ruling skapar en ny regel som sedan tillämpas i liknande situationer; man gör gradvis sin egen reglebok så att säga; tror att @2097 jobbar så här).
 
Last edited:

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Det här är intressant. Jag har gått och grunnat på om min egen aversion mot regeltunga spel delvis beror på att jag har blivit mer bekväm och trygg med att göra rulings. Om det stämmer känner jag helt enkelt inte samma behov av en massa regler. (Samtidigt ska man komma ihåg att rulings i OSR-svängen inte bara betyder att DM ska hitta på i varje situation, att att varje ruling skapar en ny regel som sedan är tillämpar i liknande situationer).
Oj, är det en osr-grej? Jag har alltid utgått från att man kommer fortsätta med samma ruling i liknande situationer som kan uppstå i framtiden.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Intressant. Det hade Eon också i tre utgåvor, dvs typ hela tiden från 90-talet och in på 2010-talet. Då fick man alltid höra, både från Neogames och spelare, att frivilliga regler alltid uppfattades som obligatoriska. Det var därför allt sådant försvann i Eon IV. Faktum är, de anekdotiska bevisen för detta var så jävla många, att jag basically alltid betraktat det som sanning. Ditt påstående ovan är ett av mycket få undantag jag stött på.
Det beror väl på hur de frivilliga reglerna presenteras i respektive spel, och hur de förhåller sig till övriga regler?

I Eon presenteras de frivilliga reglerna ofta huller om buller med icke-frivilliga regler. För strid, dit många regler hör, finns det också en uppdelning i vanliga och avancerade regler där de frivilliga reglerna likställs med avancerade. I Symbaroum är de ett eget avsnitt. Så presentationen tror jag spelar jättestor roll.

Den andra faktorn är hur frivilliga förhåller sig till övriga regler. I Eon var det ofta mycket liten skillnad mellan frivilliga och andra regler. Att det är svårare att skjuta båge när det blåser mycket är exempelvis frivilligt, medan det är en vanlig regel när det är mörkt. Frivilliga regler som är kvalitativt annorlunda, till exempel SI, brytvärde, och Insikt står i sin tur med på formuläret. Båda dessa saker gör att de frivilliga reglerna känns som att de bör vara med. I Symbaroum är de frivilliga reglerna i större utsträckning fristående från det övriga systemet.

Så bevisen bör nog tolkas i ljuset av spelen i övrigt, och huruvida de frivilliga reglerna i just det spelet innebär _mer_ eller _andra_ regler.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,553
I mina ögon är inte DnD 5e tungt. En nybörjare kan skapa en karaktär på under 30 minuter och förstå grundprinciperna i systemet på samma tid. Då är det inte tungt. Visst, komplexiteten ökar under spelets gång men i ett långsamt tempo, det känns aldrig övermäktigt.
Nu handlar inte tråden om 5E, och 5E är uppenbarligen inte för regeltungt för majoriteten av världens rollspelare, men utan digitala hjälpmedel hade jag inte ens orkat ta mig igenom karaktärsskapandet. E5 är heller inte ett spel jag skulle välja om jag skulle spela med nybörjare. Det finns så många andra bra spel med hälften så mycket crunch. Vad som är regeltungt är alltså högst subjektivt (som så mycket annat) och uppenbarligen har OSR påverkat mig väldigt mycket. På 90-talet spelade jag ju ADD utan att tveka.
 
Top