Är regeltunga spel döda?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror högst anekdotiska och subjektivt att ju äldre man blir och med ju mer åtaganden som äter upp ens tid så letar man efter mer rules light system . Tar vi tex som nämnts i tråden western så där jag som tonåring hade all tid i världen att detaljstudera varenda sida i boken så har jag inte den tiden längre och när vi i spelgruppen skall spela nått nytt spel så faller ist valet på nått som är enkelt där reglerna tar 2-3 genomläsningar att förstå och typ 20-30 minuter att lära ut och där det tar 10-20 minuter att skapa karaktärer .
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Min måttstock är primärt hur närvarande reglerna är under spel, inklusive tidsåtgången för att nyttja dem. @kwarnberg tog ett mycket bra exempel där det krävs flera slag som dessutom ska jämföras med varandra och ett resultat som ska avläsas ur tabeller. Precis så upplevde jag WFRP4 när jag läste igenom det. För mig tillför det absolut inget värde. Tvärtom! Tärningsmekaniken i År noll-motorn hamnar lite i gränslandet. Att plocka ihop X antal tärningar av 2-3 olika färger, slå dem och eventuellt slå om vissa av dem för att pressa, är inte helt smidigt, särskilt som det görs både för anfallare och försvarare och har man otur (eller kanske tur) tar slagen i stort sett ut varandra.

Som andra har nämnt är D&D5e regeltungt i så mått att det finns miljoner olika val att göra, utspritt över massor av böcker. Men i spel tar det inte våldsamt mycket tid att nyttja dem, åtminstone inte förrän det blir många spells och feats att hålla ordning på. I PbtA skulle man kunna säga att reglerna är väldigt närvarande i och med att man hela tiden måste ha i bakhuvudet att narrativet kan trigga ett move. Men samtidigt är det mesta samlat på rollformuläret och 1-2 extra papper, så det tar ingen lång tid att använda reglerna.

Idealet för mig är breda, enkla regler som kan användas även om man inte har specialreglerna i huvudet, men som kan kombineras med nämnda specialregler utan att det tynger ner för mycket.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det blir en diskussion om vad som är regeltungt och inte i slutänden och där är det ju mest individuella preferenser som styr. Men i en värld där Phoenix Command existerar känner jag inte att 3E är särskilt regeltungt. ;)
Om Phoenix Command är där regeltungt börjar finns det bara ett regeltungt rollspel i hela världen. :gremsmirk:

Under alla omständigheter är DnD5 betydligt mindre regeltungt än de fyra spel som föregått det på topplistorna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Under alla omständigheter är DnD5 betydligt mindre regeltungt än de fyra spel som föregått det på topplistorna.
Har ingen koll på 4E överhuvudtaget och än så länge rätt begränsad koll på 5E, men på något sätt är D&D ett specialfall. Det finns enorma mängder regler, men en stor andel av dem är valfria. Kärnan i sig är rätt enkel. På något sätt är upplägget där mer enkla regler men med stora mängder "content" i form av alternativa regler. Blir som en femte variant av "regeltyngd" egentligen. Lex GURPS.
 
Last edited:

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Det är kanske egentligen det bästa med en ganska liten, smidig regelkärna och massor av valfria regler för de som gillar det?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Har ingen koll på 4E överhuvudtaget och än så länge rätt begränsad koll på 5E, men på något sätt är D&D ett specialfall. Det finns enorma mängder regler, men en stor andel av dem är valfria. Kärnan i sig är rätt enkel. På något sätt är upplägget där mer enkla regler men med stora mängder "content" i form av alternativa regler. Blir som en femte variant av "regeltyngd" egentligen. Lex GURPS.
Ja, kärnan är enkel. Djävulen bor i alla förmågor och besvärjelse.

DnD3 har ett mindre typsnitt än DnD5 och ...
... behöver 20 sidor för att förklara färdigheter mot 5
... behöver 26 sidor för att förklara strid mot 10
... behöver 12 sidor för att förklara magi mot 5
etc
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Ja, kärnan är enkel. Djävulen bor i alla förmågor och besvärjelse.

DnD3 har ett mindre typsnitt än DnD5 och ...
... behöver 20 sidor för att förklara färdigheter mot 5
... behöver 26 sidor för att förklara strid mot 10
... behöver 12 sidor för att förklara magi mot 5
etc
Texten är väl framförallt rätt otillgängligt skriven. Eller överpedagogisk. Amerikanska författare får betalt per ord. ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Texten är väl framförallt rätt otillgängligt skriven. Eller överpedagogisk. Amerikanska författare får betalt per ord. ;)
Jag tycker DnD3 är ett under av klarhet jämfört med DnD5. Nästan varje spelmöte med femma brottas jag med att fatta vad som menas, i trean hände det nästan aldrig. Inte ens de ökända reglerna för brottning är svåra.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det är kanske egentligen det bästa med en ganska liten, smidig regelkärna och massor av valfria regler för de som gillar det?
Finns det exempel på sådana spel?

I min erfarenhet tenderar allt som är tryckt i regelboken som valbart på något sätt ändå alltid bli obligatoriskt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Finns det exempel på sådana spel?

I min erfarenhet tenderar allt som är tryckt i regelboken som valbart på något sätt ändå alltid bli obligatoriskt.
Skulle nog säga att All Flesh Must Be Eaten är åt det hållet. Det är i grund och botten ett ganska crunchigt system, helt klart, men om du sedan vill spela det cinematiskt, realistiskt, fantasy, eller scifi, etc., så "patchar" du det med rätt alternativ.

Hade varit intressant att se en modern take på samma sak. Men å andra sidan är väl det exakt vad MYZ är på väg att bli.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Finns det exempel på sådana spel?

I min erfarenhet tenderar allt som är tryckt i regelboken som valbart på något sätt ändå alltid bli obligatoriskt.
Symbaroum har en väldig massa regler, framförallt i Spelarens handbok, som beskrivs som valfria och känns som det också: Bärförmåga, träffytor, stances, fummel, perfekta slag, m.m. Vi använder i stort sett inget av det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Ett icke-crunchigt exempel: Jag vill skjuta min motståndare. Jag och min motståndare slår skjuta vs undvika. Jag träffar och orsakar en fast vapenskada, modifierat av rustning. Motståndaren sänker sin hälsa/tar ett tillstånd. Nu är det nästa spelares tur.
På en modern krunchighetsskala är väl det där ändå ganska solitt "mellankrunchigt". Det är ju fortfarande en jäkla massa tärningsslag och regelpill. Ditt krunchiga exempel känns ganska ovanligt idag (eller? Jag har inte bra koll), det där exemplet är ganska standard bland stora spel (typ PbtA), medan icke-krunchiga spel har ett tärningsslag för hela striden, eller inget tärningsslag alls.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Både NeoTech och Eon frodas väl här hemma. En kickstarter för en Rolemaster retro-klon var framgångsrik i vintras. https://www.kickstarter.com/projects/openendedgames/against-the-darkmaster

Visst, de säljer väl inte lika bra som saker som är kompatibla med 5e, men så har det ju alltid varit.

Jag tror det kan vara en poäng i att referera lite till Kult ... det är ju känt och blev en bra produkt även om det dröjde ett tag innan den kom ... Så man inte kommer ur tomma intet med sin grej. Oavsett hur bra den är verkar folk vara pepp på att köpa saker från folk som tidigare gjort bra saker (Case in point är väl FLs oväntat framgångsrika nekro på Twilight 2000, som av kommentarerna på Kickstartern att dömma fångade många som iofs inte kände till Tw2k, men som hade förtroende för företagets produkter som sådana.)
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
På tal om regeltyngd. Man kan ju använda ordet bokstavligt.
De fem häften som tillsammans utgör de första tre femtedelarna av BECMI (upp till nivå 25) väger tillsammans 754 gram.
De tre böcker som tillsammans utgör DnD5 väger tillsammans 3364 gram.
Som den cyklande DM jag ibland är vet jag vilket min rygg föredrar.
 
Last edited:

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
På tal om regeltyngd. Man kan ju använda ordet bokstavligt.

De fem häften som tillsammans utgör de första tre femtedelarna av BECMI (upp till nivå 25) väger tillsammans 754 gram. De tre böcker som tillsammans utgör DnD5 väger tillsammans 3364 gram.
Som den cyklande DM jag ibland är vet jag vilket min rygg föredrar.
Då är Expert Nova sannerligen en motpol: ett ready-to-go-spel på 52 sidor i formatet 6"x9" (något mindre än G5), så det räcker med fyra inrikesfrimärken när jag skickar spelet med vadderat kuvert. ;) :cool:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag spelar inte regeltunga spel, knappt ens halvtunga som Call of Cthulhu (då blir det Cthulhu Dark eller andra enkla regler). Tänkte jag säga. Men jag älskar ju Burning Wheel. Det är något med reglerna i Burning Wheel som gör att de trots att de kan vara omständiga och crunchiga ändå känns viktiga. Det är inte en upplevelse av att slösa med min tid, som jag känner med andra spel.

Men rent generellt så tror jag det kommer ett uppsvinga snart (nu?) för regeltunga spel. Man kan titta på Fria Ligan. Forbidden Lands är en väldigt mycket "tyngre" version av År Noll, och jag gissar att Twilight blir ännu mer så. Mitt intryck är att Ligan är bra på att känna av vad som ligger rätt i tid och vad folk vill ha.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
trots att de kan vara omständiga och crunchiga ändå känns viktiga.
Tänker att det är målet för alla spel - att reglerna ska stärka upplevelsen av ett förfarandes betydelse. Och det ska sägas att chrunch kan vara ett rätt effektivt sätt att nå dit, även om det finns andra och en del spel ibland missar målet.
 
Top