Nekromanti Zorián-Stav

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: snurrigt

Jo-do eller Bo-jutsu är ganska stelt jämfört med den teknik kineserna väljer att använda men det tycker jag gäller nästan alla japanska kampformer. Japanerna har tagit till sig de utländska influenser man velat ha och förenklat dem eller förbättrat dem. Vilket som gäller är svårt att säga.

Visst är det svårt att avbryta en snurrande rörelse och göra en stöt. Jag tycker i och för sig att alla små moment med kinesisk stavkamp verkar jäkligt svår. Jag menar heller inte (och har aldrig gjort) att staven skall behandlas som en drillpinne.

Slutligen - nej Hong Kong-action är knappast representativt för någon kampsport med sina repburna skådespelare. Att snabbspola partier där man sparkar för att ge en häftigare bild är inte heller representativt. Shaolin-uppvisningar på Eurosport är bara fikton. Så här långt är jag helt med!
Skillnaden är för mig enbart att både kineser och japaner använde staven som ett riktigt vapen för stridsmän. Saxarna som var uppe i diskussionen drog för tusan i fält mot normanderna med allt de kunde komma åt - inklusive de vapen man hade ärvt av sina föräldrar. En riktig stridsman av saxisk härkomst skaffade sig ett svärd eller en yxa för närstrid - de vapen som som var "riktiga".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Bönder!

"Skillnaden är för mig enbart att både kineser och japaner använde staven som ett riktigt vapen för stridsmän. Saxarna som var uppe i diskussionen drog för tusan i fält mot normanderna med allt de kunde komma åt - inklusive de vapen man hade ärvt av sina föräldrar. En riktig stridsman av saxisk härkomst skaffade sig ett svärd eller en yxa för närstrid - de vapen som som var "riktiga"."

Riktiga stridsmän av japansk eller kinesisk härkomst som drog i fält skaffade sig också ett svärd (eller två). Det är inte en slump att bo och jo har sitt ursprung som bondevapen som användes i bondeuppror, tillsammans med nunchaku, tonfa, kama och gud vet vad. Samtliga var improviserade bondevapen en gång i tiden. Nu har de höjts till skyarna som de ballaste vapnen i stan, typ, och föräras en historisk roll som de aldrig har haft.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: Bönder!

Då är frågan. Räknas enbart samurajerna som soldater i japan eller har ashigaru också en liten roll i alla fall? Är stridsmunkar soldater eller bara hobbyister?
Både japanerna och kineserna var ju fantastiskt skickliga på att förbjuda vapen hos bondebefolkningen och ändå föddes avancerade stridsmetoder utan traditionella vapen, däribland staven!
Men visst håller jag med dig om att staven har fått en framträdande roll i ganska många rollspel - främst för att vi på film kan se hur fräckt det är med stavkamp.

Sen tillbaks till din not om eldvapen i Japan. Visst stred eldvapen mot Bushido men det verkliga skälet till att man förbjöd eldvapen torde ha varit den överhängande risken att bönderna skulle lära sig att använda dem. En bonde skulle ju med ganska kort övningstid bli en formidabel motståndare för den skickligaste samuraj om han hade en laddad bössa.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Bönder!

Riktiga stridsmän av japansk eller kinesisk härkomst som drog i fält skaffade sig också ett svärd (eller två).

kanske rentav en naginata :)

En av de största fördelarna med improviserade vapen och vapen som kan passera som redskap är nog att de är lätta att ha med sig. En bo i handen är bättre än tio svärd hos stadsvakten /images/icons/wink.gif
 
Top