Nekromanti Zorián-Stav

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Hur vanligt är det att andra än Zorián-Riddarna har en Zorián-Stav? Det borde ju vara fler som använder sig av prototypen så att säga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jävligt vanligt. Åtminstone zoriánmunkarna använder den som faen. Zoriánriddarna använder den inte alls, mig veterligen- de föredrar stridsyxa.

- Ymir, lite retsam idag
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Hur vanligt är det att andra än Zorián-Riddarna har en Zorián-Stav? Det borde ju vara fler som använder sig av prototypen så att säga.

Nu är det i och för sig så att det är zorianmunkarna och inte riddarna som använder sig av zorianstaven. Men eftersom det egentligen bara är en vanlig stav med metallförstärkningar bör den inte vara unik för zorianorden. Liknande stavar används säkert över hela mundana. Det är faktiskt ganska vanligt att man skor en vandringsstav (åtminstone på nedersidan) med metall för att förhindra att den spricker.

MVH

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Underskattningen av stav [OT]

Jag och min spelledare har alltid tyckt att det finns en viss underskattning av stav som vapen i rollspel, inte främst i Eon, men även här finns den. En skicklig krigare, exempelvis en munk, som använder sig av stav, har en klar naturlig fördel gentemot sin motståndare som i det här fallet bara har svärd. Staven har nämligen två användbara krossidor. Med stav kan man helt sonika slå två slag i samma rörelse, och således också parera två slag i en rörelse. Jag och min spelledare har därför kommit överens om en husregel. För att parera eller hugga ett hugg med stav blir svårigheten Ob2T6, för två hugg blir svårigheten Ob3T6 osv. För att medelst svärd parera två hugg från en stav blir svårigheten Ob5T6 eftersom den andra änden av staven kan slå till i samma stund som den första änden parerats. Detta resulterar i att du måste vara rejält snabb med svärdet.

/Mederian
- vars favoritvapen har varit stav länge
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: Underskattningen av stav [OT]

...eller slåss med två svärd!
...eller hugga av staven på mitten och se om den stackars motståndaren är lika bra på färdigheten Klubba (som han kommer att behöva)!
 

Mederian

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
208
Location
Uppsala, Sverige
Re: Underskattningen av stav [OT]

...eller hugga av staven på mitten och se om den stackars motståndaren har lika hög förflyttningsfaktor som färdighetschans i stav /images/icons/wink.gif

Givetvis finns det nackdelar med staven, men de är inte lika stora och många som folk i allmänhet tror.

/Mederian
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ha, alla krigare med lite vet vet att svärd och sköld är bäst. Nog för att det inte är lika exotiskt som andra vapen men krigaren med svärd och sköld vinner och den andra ligger död på marken...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: Underskattningen av stav [OT]

Så klart att du har rätt. Staven är ett formidabelt vapen i rätt händer men även då har den sina nackdelar. Tänk på att både stavkämpen och hans motståndare måste hålla koll på stavens bägge ändar hela tiden. En stav som studsar tillbaks från sitt offer kan landa lite var som helst. Nu är väl i och för sig detta en aspekt man räknar bort i strider om man nu behärskar färdigheten Stav. Men (menar jag) om du skall ge staven stora fördelar gentemot ett svärd - och din husregel är en stor fördel - måste det också finnas något som balanserar detta.
Dessutom känns det som om den virvlande staven med sina snabba kontringsattacker snarare är en asiatisk stridsmetod än en västerländsk. Men är det så striderna ser ut i din Eon-kampanj - visst!
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Underskattningen av stav [OT]

"<I>Detta resulterar i att du måste vara rejält snabb med svärdet."</I>

Tja en stav gör inte så fruktansvärt mycket i skada, så man kan lika väl strunta i att parera den och sticka ner bonden med svärdet. Har man sedan en sköld och en rustning så behöver man ju knappt oroa sig. För krosskada är inte lika dödligt som hugg och stick.

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Oh-de-lally!

"Dessutom känns det som om den virvlande staven med sina snabba kontringsattacker snarare är en asiatisk stridsmetod än en västerländsk."

Törs jag påminna om alla tiders mest klassiska stavfajt - Robin Hood och Lille John på spången över bäcken? Även saxare kan svinga en påk!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Underskattningen av stav [OT]

<I>"...så man kan lika väl strunta i att parera den och sticka ner bonden med svärdet."</I>

En spelare i våran grupp sade en gång: <I>"Parering är för mesar!"</I>. Detta resulterade i att motståndaren fick in en perfekt träff (om jag inte minns fel så gick handen av).

Man skall inte känna sig säker - även om man är klädd i rustning av drakskinn...

 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: Oh-de-lally!

Jodå, visst tusan är staven ett utmärkt redskap för muntra rövare i Sherwood. Däremot verkar det snarare som om själva stridsmetoden på den stocken går ut på att vräka motståndaren i vattnet. Alltså att med rå styrka och växelvisa slag få motståndaren ur balans. Inte riktigt att låta ändarna på staven snurra runt för att förvilla motståndaren - den stridsmetod som jag menade var asiatisk.

Det var väl till D&D Expert som fördigheten stavkamp dök upp (i Ivanhoe om jag inte missminner mig). Tanken där var också att staven skulle ha fördelar framför alla andra vapen för att den hade två ändar. Tyvärr gjorde staven där dessutom mer i skada än alla enhandssvärd så balansen kunde rubbas fullständigt om inte Spelledaren passade sig.

Den vandringsstav vi ser i rollspel är ju vanligtvis en grov bit ekträ, med eller utan stålförstärkning i ena eller bägge ändarna. Naturligtvis är den ett farligt vapen - till och med tillräckligt för att skydda en vandringsman mot rövare. Frågan är bara hur farlig den är jämfört med andra vapen. Är en skolad stridsman med stav snabbare med den än hans lika skolade motståndare är med svärd? I sådana fall hur mycket snabbare?
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Underskattningen av stav [OT]

<I>"En spelare i våran grupp sade en gång: "Parering är för mesar!". Detta resulterade i att motståndaren fick in en perfekt träff (om jag inte minns fel så gick handen av)"</I>

Shit happens, men jag har sett mina spelare få in perfekta träffar med sina svärd. Brukar bli betydligt kladdigare än med stavar :)

//Jonas
<A href="http://home.swipnet.se/circle "TITLE="Min hemsida"> http://home.swipnet.se/circle</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Underskattningen av stav [OT]

Är det inte av ovanstående anledning som stridstekniken "Dubbelstöt" (eller nåt liknande) finns? Varför hitta på en husregel som redan finns?

- Ymir, har själv fått erfara att zoriánmunkens väg är jäkligt bra rätt använd
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Drakväktarna röjer också med stav!

Ja men man får tänka på att drakväktarna har några tusen års träning plus oförstörbara stavar.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Top