Nekromanti Yrken i Eon IV

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Exakt det jag menar. Visserligen så tycker jag också att magiker är ett ord som fungerar i rollspel medan ninja inte gör det. Detta beror till största del på att man är van med ordet magiker till skillnad från ninja.

Dock är det inget jag vill ändra på. Ville bara upplysa om ironin i att vissa låneord är tillåtna, andra inte.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Problemet är att Ninja INTE är ett låneord, utan syftar enbart på just den japanska ninjan. Präster, riddare och magiker gör det inte, syftar på ett specifikt ursprung, alltså.

Andra liknade företeelser, som assasiner, kallas ju aldrig ninja.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Min röst ligger på denna lista. Sjöfarare är tråkigt eftersom det är keff med äventyr som utspelar sig till havs, och ännu keffare att vara sjöman och aldrig se havet.

Fördelen med yrkena är att Lösdrivare och Donare inte bara känns direkt roliga att spela - de skänker också en stjärnglans åt de vanligare yrkena som gör att även Lärd, Präst och Köpman upplevs som mer inspirerande.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Vidare, allmoge för tankarna specifikt till europeiska postmedeltida förhållanden, och det låter jätte, jättekonstigt att kalla en zhan, darkener, raun eller whatnot för 'allmoge'.

'Arbetare' är verkligen ett mycket mycket bättre namn, och låter inte alls modernt; det är en jättegenerell term som kan appliceras på folk i alla tider. Det har också bonusen att kombinationerna mäjkar mer sense, arbetare+hov är liksom en självklar kombo (=tjänare), allmoge+hov, not so much.
Det här med tidsbundenhet är väl ett problem med hela tanken på "yrken". Precis som allmoge har arbetare kraftiga kopplingar till en viss historisk epok, och - om man så vill - till ett visst sätt att organisera samhället.

Därför tycker jag också att Perssons förslag (Donare och Lösdrivare) är mycket mer passande. Att vara Donare är inte kopplat till ett antagande om världens ekonomiska system, det låter mer som en skön lirare som går och pysslar lite. En lösdrivare, å sin sida, är den som inte är bofast (= bonde eller liknande) och således kan "arbeta".
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Problemet är att Ninja INTE är ett låneord, utan syftar enbart på just den japanska ninjan. Präster, riddare och magiker gör det inte, syftar på ett specifikt ursprung, alltså.
Det gör de visst det; en riddare åtminstone är en feodal beriden adlig krigare från Europa; du hittar inga riddare i utomeuropeiska kulturer. Det är lätt ett specifikt ursprung i alla rimliga bemärkelser av ordet.

"Präst" däremot är helt klart en mer kulturöverskridande term, och "magiker" med, rätt så. Iranska präster har ju förmånen att få börja som multiclassade till magiker redan på lvl 1, men det är väl naturligt när de sysslar med något så awesome som elddyrkan.


Andra liknade företeelser, som assasiner, kallas ju aldrig ninja.
Det gör de visst det, de är ju jihadninjor. "Ninja" kan användas som ord för alla typer av stealthy snubbar, till skillnad från "rogue" som inte fungerar på svenska. Därav hela den här postironiska pro-ninja-grejen jag kört i hela den här tråden; min poäng var, in essence, att rogue/tjuv/infiltratör/skälm-yrket är så intetsägande, så frikopplat från vad karaktärens yrke sedan kommer vara in-game, att man lika gärna kunde kalla det för ninja och le i mjugg åt det varje gång man slår upp regelboken. Det vore så...ärligt, liksom (och awesome).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Under korstågen förekom det, under perioder av fred/vapenvila, tornerspel där både kristna och muslimer deltog. Så vissa likheter fanns det. Tungt muslimskt kavalleri uppfattades säkert på det sättet av samtiden.

Angående att kalla det för ninja.. så uppfattar jag inte det som awesome... utan lite töntigt. sorry. Vad andra tycker i den frågan vet jag inte. Det är alldeles för mycket amerikansk b-film och Eric van Lustbader för mig.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Poseur said:
Awesome ninjatyp har väl ändå alla spelgrupper haft någon som vill spela? Även om man såklart inte kallar det ninja så har väl alla stött på någon som är awesome-übercool lönnmödare som är klädd i svart ninja-outfit och kastar dolkar, har förgiftade vapen och är tokgrym på att smyga och klättra
Enda gången det skett i våra kampanjer var då en spelare med flit spelade en ninja-parodi i en japan-parodi värld med Orchsamurajer och ninjor vars jobb var att döda dem.

Annars har jag skonats från detta
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ninjor [Totalt OT]

Det finns inget att förskonas ifrån, ninjor är awesome. Case in point:

Igba och Amanju
Igba och Amanju är två legendariska darkenerklaner som lär hålla till i varsin isolerad by på östra Lohemo, där de uppfostrar krigare och spioner enligt Maharathaïms uråldriga, hemliga tradition. Igba och Amanju är i själva verket namnen på byarna; klanerna som sådana heter Ikzale och Kuru, men refereras allt som oftast till med sina respektive byars namn. Båda samhällena är avlägset och oländigt belägna och deras invånare absurt aggressiva mot inkräktare, så väldigt lite är känt om hur stora de är eller vad som faktiskt pågår där, vilket lämnat massor av utrymme för spekulationer som blivit rykten och överlevt tillräckligt länge för att övergå i legend. Igba lär specialisera sig på att kidnappa småbarn från andra byar och med tortyrlika metoder härda dem till ostoppbara dödsmaskiner, medan Amanju ska ha täta kontakter med Sho Boka Sham-Ukin, Omos tyrann, från vilken de får massor av krigsfångar och slavar att träna till självmordsuppdrag. Helt andra, och motstridiga, rykten gör istället gällande att bägge klanerna sällan rekryterar andra än sina egna medlemmar, men genom selektiv inavel under hundratals år kommit att utveckla bisarra och närmast magiska krafter som är dem väl till gagn i deras arbete. Samma inavel ska också ha gett upphov till sällsynt perfekta och begåvade Maharathaïm-medlemmar, medan många missbildade och misslyckade individer får nöja sig med att hela livet slava som arbetare, boskapsskötare och jordbrukare åt sina klaner. Medlemmar av bägge klanerna lär vara väl förkovrade i svartkonst, men både vad denna och Maharathaïm-träningen beträffar ska Igba enligt ryktena inrikta sig på brutalitet, sabotage och skrämseltaktiker, medan Amanju sysslar med infiltration, spionage, och andra mer diskreta tekniker.

Något som däremot är känt med säkerhet är att Igba och Amanju passionerat hatar varandra. För fyrahundra år sedan, när Omos välde var som störst, ska dess dåvarande härskare Sham-Ukin den Store ha eggat klanerna mot varandra i strider på liv och död för att avgöra vilken av dem som var bäst lämpad att tjäna under hans krona. När Igba och Amanju nästan utrotat varandra gick Maharathaïms gåtfulla ledare emellan och beordrade dem att stoppa slakten, men båda klanerna vägrade, bundna av löften till Sham-Ukin. Ledarna påpekade då hur Igbas och Amanjus styrka hade sina rötter i deras eviga rivalitet, som ständigt drev dem att söka överträffa varandra. Av detta lät sig klanerna blidkas, och lade motvilligt ned sina vapen. Sham-Ukin blev rasande och förberedde en straffexpedition till Lohemo, men två av hans konkubiner förvandlade sig då till leoparder, en vit och en svart, och slet honom i stycken. De kastade sig sedan i havet och simmade tillsammans mot Lohemo, på vars strand de försvann åt varsitt håll in i de nattmörka djunglerna.
Akhûl Oxuma
Akhûl Oxuma är en äldste, ulay, inom Maharathaïm, och andlig ledare för klanen Sati Maiwa, som dominerar organisationen i Garandor. I egenskap av dessa befattningar är han också formellt ledare för Mônwase Hana, stadens Maharathaïmtempel, och har därför det yttersta ansvaret för rekrytering och träning i regionen. Diplomati har aldrig varit Akhûls starka sida, milt uttryckt, och de för Sati Maiwa så känsliga relationerna till Fraktionen och Garandors borgmästare har stadigt försämrats under hans ledning, något som föranlett de äldste i Oió Quenque att skicka bistånd i form av Tenzen Zarashandu, vars närvaro Akhûl med nöd och näppe tolererar. Del i detta kan vara Tenzens radikalt annorlunda modus operandi, men framförallt handlar det nog om att Tenzen är en av få individer kapabla att tävla med Akhûl i termer av ryktbarhet och ära inom organisationen - bara nu på sistone utrotade Akhûl nära nog på egen hand hela Arandor-klanen i Dalemnor, i ett spektakulärt blodbad som gav hans smått legendariska rykte ny kraft. Det är svårt att skilja sanning från myt vad gäller Akhûl, men det står klart att han är en exceptionellt hårdför och hänsynslös varelse, till den grad att han är fruktad även bland sina egna. Maharathaïm är hans kall och organisationens intressen hans livsblod , och ve de som kommer i hans väg.

Mäster Akhûl är en åldrad men fortfarande muskulös man, vars kropp formats och härdats genom långa år av osannolikt hård träning och extrema fysiska påfrestningar. Hans kött är täckt av Maharathaïm-tatueringar i bisarra mönster, som han oftast visar upp genom att gå naken så när som på sandaler, höftskynke och en mantel smyckad med esoteriska symboler. Hans hjässa är kal, men skägget långt och krusigt, näsan skarpt skuren, och de grå ögonen viker aldrig undan, utan stirrar bara med en kyla och intensitet som kunnat få den mest härdade legoknekt att backa.

Efter Fraktionens olagligförklarande av Maharathaïm under sommaren 10051 är ulay Akhûl spårlöst försvunnen, medan Tenzen Zarashandu verkar leda de av organisationens medlemmar som gått under jorden i Garandor. Rykten gör gällande att Akhûl Oxuma senast siktades på Luberos.
Uwende
Uwende är Ikine-klanen Izindwas by på Geros isolerade västkust, ansluten till Maharathaïm sedan långt forna dagar och ett av organisationens främsta träningscentra. Byn är inom Maharathaïm framförallt känd för sin uråldriga gerasiska amfiteater och sitt bibliotek, samt en historia av brutala träningsformer som bara folk med Ikines temperament kunnat utveckla. Via sina Maharathaïm-krigare kontrollerar byn ett relativt stort område med flera närliggande byar som betalar tribut i spannmål och andra förnödenheten för att gräddan av Uwendes egna invånare ska kunna koncentrera sig på träning, undervisning och avel. I dessa värv är man minst lika hängivna som till och med Igba och Amanju, och Izindwa-klanens sedvänja att härda sina ungdomar genom att kasta ned dem i en brunn tillsammans med en uppretad Limax är ökänd även inom Maharathaim.

Klanens åldrade matriark Morana av Gero håller numera en låg profil, och agerar oftast via sin löjtnant Tenzen Zarashandu, en smått legendarisk taktiker och intrigmakare som märkligt nog ännu är vid liv och ungdomlig vigör, trots att han ledde Maharathaïms styrkor i Gatukriget för ett halvt sekel sedan. Berömd är också vapenmästaren Aigor Ksawendi som tränat och knäckt generationer av bångstyriga ungdomar, och Uanar Nyambo, en av hans främsta elever, som utöver sitt mästerskap i Djaga Mana satt ett imponerande antal fullvärdiga och hänsynslösa klankrigare till världen.
Mônwase Hana
Mônwase Hana är det uråldriga Maharathaïm-templet i Garandor, och ett av organisationens viktigaste säten i Övärlden. Medan andra Maharathaïm-baser skyddas av geografisk isolation är detta knappast fallet för Mônwase Hana, som istället existerar i relativ anonymitet; legendariskt förvisso, men undangömt från stadens vanliga människor. Hela komplexet är beläget i Skuggsidans underjord, i ett system av hallar och kammare som endast kan nås via labyrinter från Garandors katakomber. Dess storlek är imponerande för de få utomstående som varit här, för templet är i själva verket bas för hela Sati Maiwa, som här tränar och huserar signifikanta antal av sina krigare och tjänare. Fästet lyses upp av en stor mängd alkemiska ljusglober som höljer det i ett drömskt, blåaktigt sken; det sägs att Sharin-Ya själv förde dem hit för länge, länge sedan.

Sati Maiwa är en ganska aktiv klan med ett aggressivt modus operandi och krigiskt fokus, och Mônwase Hana huserar därför inga större bibliotek, meditationskammare eller laboratorier - mystiskt intresserade klanmedlemmar söker sig ofta till de mer isolerade fästena på Oriton. Detta till trots förvaras otaliga vördade reliker här, och templet är också omtalat för Egakoro Mbute, "Dödsvattnets hallar", där många annars lovande rekryter mött sitt öde. Det är en av de mest fruktansvärda av Maharathaïms prövningar, och dessa är även i allmänhet stoff för legender.

En legend inom Maharathaïm talar om Sol Utulu, ett nedre, än mer hemligt och heligt tempel någonstans oändligt djupt ned i Garandors underjord, bland ruinerna av Sol Samra. Om det överhuvudtaget existerar är inte känt, men efter att Mônwase Hana stormats av Fraktionens soldater det ödesdigra året 10052 började rykten surra i Garandor om att de Maharathaïm-medlemmar som kom undan gömde sig hos Kogan i underjorden; i Sol Samra.

Mônwase Hana var helgat åt Gwando, en av eldsandarna, som tronade i form av en grotesk staty i trä och jade i templets sanctum, omgärdad av enorma eldar. Efter templets fall flyttades denna staty till Örådets salar, och de eviga eldarna lämnades att brinna ut. Det var en handling riktad mot Maharathaïm snarare än platsens skyddsandar, men väckte ändå, bland Skuggsidans befolkning, en gnagande rädsla för Gwandos vrede.
(Tack till Lycan).

Tricket med ninjor i Mundana är att skippa japanska namn och köra dem genom typ ett Yoruba-filter istället. Men ninjor är de likfullt, om man bara ser förbi Afrika-fernissan (där finns tillochmed ett homage till Kouga Ninja Scrolls ffs...).

Also, diskussionerna om Nattdräparna som gått på forumet antyder starkt att många tänkte sig dem som något åt ninjahållet. Nu finns det ju en annan inspirationskälla närmare till hands där, och jag har inte skrivit så mycket om Nattdräparna än, men, yeah...ninjor.

och henéa är ju textbook skogsninjor typ...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,676
Location
Eslöv
Trådbyte?

Ska vi kanske skapa ett forum för att diskutera vad ninjor är och vad det inte är? (Kanske tillochmed utanför Eon forumen, eftersom ordet ninja inte nämns en enda gång i någon officiell bok som jag äger iallafall.)

För det börjar ta djävulskt mycket plats med en massa diskussioner som inte riktigt har med ämnet att göra. Vilket gör att man öppnar en tråd, förväntar sig ett inlägg och ämnet också vips, står där en jäkla massa om ninjas.
Let's stick to the subject, shall we?
Vilket borde vara om vi gillar namnen på de sju yrkesgrupper / klasser som de har presenterat.

Personligen gillar jag dem, men tycker inte riktigt om miljövalen, eftersom de är lite för få. De hade man kanske haft fler av, men som sagt med enkla regler och exempel för att skapa egna miljöer borde det inte vara något problem.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Ok, en liten fundering från nån som inte har helt koll på allt ni har tänkt ändra på, men:

- Stridsvana finns inte längre?

- Det kommer redan från start gå att göra ett helt "eget" yrke?

- Kommer alla yrken vara identiska i att man har lika många färdigheter att välja på respektive poäng att spendera?

För...
Vad fyller yrkena för funktion då? Det känns som att det mest logiska i så fall är att helt skippa yrkena och kanske bara ha character templates, typ Star Wars D6, för den som vill ha lite inspiration eller snabbt komma igång och spela?

Helt enkelt - om det inte är speltekniska skillnader mellan yrkena och det finns ett helt fritt alternativ, vad är vitsen med yrken?

Men, det finns säkert lite mer bakom som är klart för er, kan ni berätta lite mer hur det ska passa in i systemet?

Mvh / Phelan
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Re: Trådbyte?

Mundo said:
Ska vi kanske skapa ett forum för att diskutera vad ninjor är och vad det inte är? (Kanske tillochmed utanför Eon forumen, eftersom ordet ninja inte nämns en enda gång i någon officiell bok som jag äger iallafall.)

För det börjar ta djävulskt mycket plats med en massa diskussioner som inte riktigt har med ämnet att göra. Vilket gör att man öppnar en tråd, förväntar sig ett inlägg och ämnet också vips, står där en jäkla massa om ninjas.
Let's stick to the subject, shall we?
Vilket borde vara om vi gillar namnen på de sju yrkesgrupper / klasser som de har presenterat.

Personligen gillar jag dem, men tycker inte riktigt om miljövalen, eftersom de är lite för få. De hade man kanske haft fler av, men som sagt med enkla regler och exempel för att skapa egna miljöer borde det inte vara något problem.

Jag håller med, jag ser inget problem i att ha fler miljöer än yrkesgrupper. dock kan jag inte komma på någon miljö som saknas... Bergstrakt kanske? Underjorden? tänker på dvärgar nu.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Re: Trådbyte?

Jag tycker att rasspecifika miljötyper borde vara reserverade för eventuella rasmoduler. Just för det är typiskt sånt som är intressant med rasmoduler.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,201
Location
Göteborg
- Stridsvana finns inte längre?
Precis, den färdigheten är borta.

- Det kommer redan från start gå att göra ett helt "eget" yrke?
Det har alltid gått och kommer så fortsätta även i Eon IV.

- Kommer alla yrken vara identiska i att man har lika många färdigheter att välja på respektive poäng att spendera?
Lika många poäng, men olika yrkesfärdigheter, för att använda ett gammeleonskt ord.

Vad fyller yrkena för funktion då? (...) Helt enkelt - om det inte är speltekniska skillnader mellan yrkena och det finns ett helt fritt alternativ, vad är vitsen med yrken?
Inspiration och stämning samt en hjälp på traven. Och det fungerar!
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Det må vara juletider, men jag är nog tveksam att köpa grisen :gremsmile:

Så här - i Eon III och tidigare så fanns det lite poänger och skillnader i val av yrken. Bara magikeryrken fick börja med inlärda besvärjelser/effekter och krigaryrkena hade mer poäng från start på Stridsvana. Och vissa yrken lät en börja med stridskonster, åter andra hade olika andel av starterfarenhetspoäng knutna till yrkesfärdigheter eller valfria. Yrkesvalet hade alltså en spelteknisk betydelse, inte bara flavor.

Det andra - mängden yrken tidigare speglade vad fasiken folk höll på med i världen, det var inte begränsat till vad sociala misfits, aka äventyrare, antogs pyssla med. Vilket jag tycker är en rätt så trevlig approach!

Så jag tycker att om ni ska släppa vitsen med yrkena, skippa dem helt. Ge alla karaktärer en pott att spendera fritt, och beskriv istället ett större antal bakgrunder lite löst med riktlinjer. "Det som utmärker en bra stadsvakt är god lokalkännedom, social förmåga och god uppmärksamhet. Stadsvakten är sällan tränad i mer än ett-två vapen, men väl i obeväpnad strid."

Jag har aldrig känt behovet att skapa egna yrken i Eon innan, för det har alltid varit nåt som funkar med det tänkta konceptet. Det generösa utrymmet med poäng till valfria enheter har alltid tillåtit den personliga touchen. Med under tio yrken blir hemmabygget istället standard. Då behövs inte ens de tio yrkena!

/ Phelan
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Så jag tycker att om ni ska släppa vitsen med yrkena, skippa dem helt. Ge alla karaktärer en pott att spendera fritt, och beskriv istället ett större antal bakgrunder lite löst med riktlinjer.
Eftersom Eon EV dels skall vara ett spel för nybörjare och dels vara lämpad för snabb rollpersonsgenerering där tabeller samt enheter inom färdighetsgrupper är färdigdefinerade så väljer vi att använda oss av just yrken + miljö.

Däremot kommer det finnas med regler för att skapa egna yrken för de spelare som vill lägga ned lite mer tid på det hela och helt strunta i de mallar som finns.

Jag har full förståelse att mer erfarna rollspelare kanske vill göra saker på sitt sätt men då dessa kan skapa de mesta med gummiband och gem samt en skopa fantasi så satsar vi på att göra det så enkelt som möjligt för de som inte har så stor erfarenhet av rollspel innan eller bara ta fram en rollperson snabbt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Kudos för dom ambitionerna! Bara ni inte alienerar de gamla EONiterna. Fast jag tycker det är helt rätt tänkt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Arfert said:
Kudos för dom ambitionerna! Bara ni inte alienerar de gamla EONiterna. Fast jag tycker det är helt rätt tänkt.
+1

Ju mer jag hör om Eon IV, desto mer nyfiken blir jag.

Jag det är fan inte så ofta jag säger det om ett fantasyspel...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Yrken i Eon IV (OT)

krank said:
Arfert said:
Kudos för dom ambitionerna! Bara ni inte alienerar de gamla EONiterna. Fast jag tycker det är helt rätt tänkt.
+1

Ju mer jag hör om Eon IV, desto mer nyfiken blir jag.

Jag det är fan inte så ofta jag säger det om ett fantasyspel...
Så med lite tur så kanske jag kan få spelleda Eon 4 i vår grupp sen med andra ord?
 
Top