Nekromanti Yrken i Eon IV

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Visst detta ger ju ganska mycket stämning, men utan att ha en generell ruta för hur man skapar egna yrken( vilket säkerligen kommer finnas då) så blir det kul i ungefär 1,5 äventyr, sedan har folk spelat allt. Även om karaktärerna är väldigt olika så kommer det ändå kännas väldigt likt.

Gillar annars. Stämning is nice.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Visst detta ger ju ganska mycket stämning, men utan att ha en generell ruta för hur man skapar egna yrken( vilket säkerligen kommer finnas då) så blir det kul i ungefär 1,5 äventyr, sedan har folk spelat allt.
Det är jag inte så säker på, Apocalypse Wörld har liknande nischade yrken, och det har spelats sönder fullständigt, och spelas ändå.

En landsstrykare behöver liksom inte vara den andra lik, jag tror det är det som är tricket här. Det gäller att skapa stor variation inom yrkena, och även om variationen inte blir lika stor som inom ett yrke som "Vildmarksman" så kan den lätt göras stor nog, och vinner i färg och inspiration det Vildmarksman förlorar på att vara så generiskt. (Jämför hur klasserna i PHB2 i D&D4 är mycket koolare än de i PHB1, eftersom Invoker, Barbarian och Avenger är mer tematiska jämfört med generiska grejer som Rogue och Fighter).

Men visst, med den här approachen öppnar man givetvis upp för ett splatbooksyndrom (som jag i grund och botten ogillar); dvs, förr eller senare kommer man nog vilja publicera nya yrken i nya moduler. Men splatbook-syndrom är inget som Eon IV inte redan fallit till föga för, oavsett, så där finns inget problem riktigt.

Men förstå mig rätt; min favoritapproach hade varit den i Eon III; alltså att man har yrkesmallar som representerar nästan alla tänkbara sysselsättningar i spelvärlden. Men nu har man tagit beslutet att inte ha det, och det är under denna omständighet jag hade förordat en smalare och mer tematisk lösning, framför att försöka välja ut de tio mest typiska yrkena för rollpersoner. (Jag vet for a fact att det här gjorde mig sjukt avtänd på D&D Essentials, där man just skippade alla -roliga- klasser som dykt upp i D&D4 och gick tillbaka till de mest slentrianmässiga och stereotypa. Usch).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men oki... Bonde är ju lite smalt. Jag menar skulle man kunna kombinera det till ett yrke som är i stil med Bonde/Hantverkare och liknande? Jag menar du kanske vill vara en krögare, smed, slav, roddare och liknande?
"Arbetare" kanske? Det kunde då vara klassen där man är någon som har manual skills av något slag, tex bonde, hantverkare, grovarbetare, byggmästare (läs/se The Pillars of the Earth för exempel på hur man gör koola saker med rollpersoner med det yrket), mosaikläggare (läs Sailing to Sarantium/Lord of Emperors för att se hur man gör koola saker med rollpersoner med det yrket), bagare, bryggmästare (det näst koolaste av alla rollpersons-yrken, ninja möjligen undantaget), värdshusvärd (det koolaste av alla rollpersons-yrken, ninja möjligen undantaget), fiskare; om man tycker sjöman-yrket är för nischat kunde den mallen alltid tryckas in här.

En annan idé vore kanske att smälta ihop Lärd och Präst somehow. Det behöver definitivt finnas en divide mellan sekulär och konfessionell bildning i Mundana, så hoppa inte till slutsatser om vad jag menar med det här. Det känns som att dessa två yrken hade haft tämligen likartade skill sets, is all, så det hade kanske gått att slå ihop dem (och inkludera saker som läkare etc i mallen). En zhanisk filosof och en jargisk munk hade mycket väl kunnat ha nästan exakt samma färdighetsvärden, teologi inkluderat.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ädling är nog det yrket som jag aldrig riktigt gillat alls. Att vara adlig är din sociala position, något du oftast fått eftersom dina föräldrar var adliga. Man tänker inte 'nej, dags för ett karriärsbyte, dags att bli en ädling'. Sen tänker jag mig att en ädling faktiskt har ett yrke, snarare än att vara just... adlig. Oftast lärd eller krigare, skulle jag gissa på.
Ädling är yrket alla överklasskvinnor i Mundana har. Det är därför det har existensberättigande, primärt.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
"Arbetare" kanske? Det kunde då vara klassen där man är någon som har manual skills av något slag, tex bonde, hantverkare, grovarbetare, byggmästare (läs/se The Pillars of the Earth för exempel på hur man gör koola saker med rollpersoner med det yrket), mosaikläggare (läs Sailing to Sarantium/Lord of Emperors för att se hur man gör koola saker med rollpersoner med det yrket), bagare, bryggmästare (det näst koolaste av alla rollpersons-yrken, ninja möjligen undantaget), värdshusvärd (det koolaste av alla rollpersons-yrken, ninja möjligen undantaget), fiskare; om man tycker sjöman-yrket är för nischat kunde den mallen alltid tryckas in här.
I Deon (ett litet husregelsystem jag fingrat på) finns det två olika typer av "yrken". Dels finns det de nischade "yrken" där spelaren kan skriva in lite vad som helst och dels finns det "Arketyper" som är de grova, regelmässiga detaljerna. Där finns bland annat "Grovarbetare" för alla grisodlare där ute.

En sak jag saknar i listan ovan är yrken för primitivt folk. Innan fanns Stamkrigare, vilket fungerade för tiraker likaväl som kamorianer, men nu finns det ingenting. Skulle det gå att lägga in någonting under "Vildmarksman"?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well du har en stark poäng där. Tänker själv hur mycket jag älskar "callings" i nya The One Ring. Och där är dom fem.
Fast istället får du alla skills(more or less) ifrån din kultur och attribut ifrån bakgrund. Kan tänka mig att ett liknande system skulle fungera lika väl i Eon.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,422
Location
Maastricht
Svarte faraonen said:
Kanske en kombo av "yrke" och "miljö"? Det vill säga, en skeppsläkare är "lärd + hav", en pirat är "krigare + hav", en jägare är "vildmarksman + skog" och en stadsvakt är "krigare + stad". Båda komponenterna ger färdigheter och slag på tabeller.
Det här tyckte jag lät som en cool idé som ger mkt färg till en karaktär samt berättar vad denne bör ha för färdigheter. Oavsett om det passar till Eon 4 eller ej så är det en skön idé!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Blasphemy said:
Krigare
Köpman
Lärd
Magiker
Präst
Sjöfarare
Tjuv
Underhållare
Vildmarksman
Ädling
Okej ni vill ha 10 yrkeskategorier.

Jag håller med tidigare kommentarer om att sjöfarare och tycker också att den bör bort. Delar också kritiken mot Ädling, adeln torde ju syssla med jordbruk. Föreslår den här listan istället.


Köpman
Lärd (där magiker är en inriktning)
Präst (där schaman är en inriktning?)
Lösdrivare (bredare än tjuv - allt mellan mördare till arbetslös)
Underhållare
Vildmarksman
Jordbrukare (allt från jordägaren von Snoffs till bonden Assar)
Donare (arbetare, hantverkare, tjänare) .


I min lista blir det bara 8 yrken.

Förslag på 2 till:
Äventyrare Ger en rak standardmall för de som vill ha lite av allt. Vapen, magi och låsdyrkar
Omvårdare får egentligen plats i både lärd och präst.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Pärsson said:
Blasphemy said:
Krigare
Köpman
Lärd
Magiker
Präst
Sjöfarare
Tjuv
Underhållare
Vildmarksman
Ädling
Okej ni vill ha 10 yrkeskategorier.

Jag håller med tidigare kommentarer om att sjöfarare och tycker också att den bör bort. Delar också kritiken mot Ädling, adeln torde ju syssla med jordbruk. Föreslår den här listan istället.


Köpman
Lärd (där magiker är en inriktning)
Präst (där schaman är en inriktning?)
Lösdrivare (bredare än tjuv - allt mellan mördare till arbetslös)
Underhållare
Vildmarksman
Jordbrukare (allt från jordägaren von Snoffs till bonden Assar)
Donare (arbetare, hantverkare, tjänare) .


I min lista blir det bara 8 yrken.

Förslag på 2 till:
Äventyrare Ger en rak standardmall för de som vill ha lite av allt. Vapen, magi och låsdyrkar
Omvårdare får egentligen plats i både lärd och präst.
Äventyrare och underhållare kan ingå i lösdrivare. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Om jag skulle tänka mig en kombo av yrken och miljöer:

Andebesvärjare: Alla som använder reglerna för shamanism.
Arbetare: Kroppsarbetande yrken.
Krigare: Stridsrelaterade yrken.
Köpman: Yrken inriktade på ekonomi och handelsverksamhet.
Lärd: Kunskapsinriktade yrken.
Magiker: Alla som använder reglerna för magi.
Präst: Alla som använder reglerna för religion.
Skälm: Yrken inriktade på bedrägeri och kriminalitet.
(Social roll, behöver namn): Yrken inriktade på sociala aktiviteter, till exempel underhållare, ädlingar och kurtisaner.
Spejare: Yrken inriktade på att smyga och upptäcka.

Hav
Hov
Landsbygd
Stad
Vildmark (möjligen med indelningar efter typ av vildmark: skog, stäpp, berg, etc)
Väg (alltså för kringresande yrken -- gårdfarihandlare, luffare, legoknektar, etc)

Jag tror nog att man skulle kunna gestalta de flesta befintliga yrken på detta vis. Andebesvärjare, magiker och präster känns som om de borde förbli separata, eftersom de använder särskilda regler som övriga rollpersoner inte behöver.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
då väljer man krigare.

Edit: haha oj, jag glömde ta med krigare som yrke.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag tycker fortfarande att yrken egentligen är onödiga. Men om man nu tvunget vill ha dem tycker jag att det här är intressant. Yrkeskategorierna känns åtminstone någorlunda heltäckande, även om jag tycker att präst, magiker och andebesvärjare egentligen kunde bortrationaliseras.

Istället kan man införa sådana kunskaper som extrashit. Så kan en präst exempelvis vara "lärd"+"kan religion", en predikant "social"+"kan religion", tempelriddare "krigare"+"kan religion", etc. Samma med magiker och andebesvärjare.

Helt klart intressant, i alla fall.

/Hjalle
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Behåll sjöfarare.

Klart man kan hålla på och relativisera sönder alla yrken. Men för dom flesta utgör nog sjöfarare - oavsett om det är en kabysspojke (som ingen någonsin kommer vilja spela) amiral, pirat eller marinkorist - en tydlig distinkt yrkeskategori.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Evokee said:
Behåll sjöfarare.

Klart man kan hålla på och relativisera sönder alla yrken. Men för dom flesta utgör nog sjöfarare - oavsett om det är en kabysspojke (som ingen någonsin kommer vilja spela) amiral, pirat eller marinkorist - en tydlig distinkt yrkeskategori.
Med min lösning kan man få mer differentierade sjöfarare! Lämpligt om man spelar en sjöfartsrelaterad kampanj, så att man göra en grupp bestående av skeppsläkaren (lärd + hav), en vanlig sjöbuse (arbetare + hav), en marinsoldat (krigare + hav) och en äventyrlig handelsman (köpman + hav), till exempel.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ett stort antal yrken känns väldigt eonskt. Men det kan nog ändå vara klokt.

Finns specialiseringar av färdigheter i Eon4? I så fall vore det ganska logiskt att även yrken har specialiseringar. Då skulle det gå att lista smalare yrken utan att beskriva dem i detalj (t ex Ymirs husfilosof). Flera andra har varit inne på idéer som kan uppnås genom någon sorts specialiseringsbegrepp.

Regeltekniskt skulle man gott kunna få en +1-bonus (det fungerar väl så?) när yrkets specialisering är tillämplig (t ex, om man önskar filosofera sig befinnande i ett hus).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Yrken i Eon IV - varför då?

Att det finns potentiellt spännande koncept längre ned i trädet hjälper föga för intrycket om grundyrkena är frånstötande tråkiga. Jag tror det är mycket bättre att se till att redan grunden är intressant och fantasieggande.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Sånt kan man väl konstruera själv genom att spendera sina valfria färdigheter som man önskar?

Men jag håller med om att det är en bra idé. Men det lär knappast vara aktuellt för Eon4 som ska appellera även till nybörjare.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag gillar Faraonens förslag, den lösningen har särskilt klara fördelar när det kommer till att bygga en väl sammansvetsad rollpersonsgrupp.
 

MaskeradeRosen

Veteran
Joined
22 Nov 2011
Messages
28
Location
Skåne
Ymir said:
Ädling är yrket alla överklasskvinnor i Mundana har. Det är därför det har existensberättigande, primärt.
Så... Alla överklasskvinnor i Mundana har T6+1 enheter i stridsvana? Wat teh eff, rafflemaocopter.

EDIT:
Visst är det så att yrkena i böckerna är till för rollkaraktärsskapande, och inte är något som -alla- i Mundana har? Jag menar, om jag möter på en överklasskvinna så utgår jag definitivt inte ifrån att 'oj, hon har nog yrket Ädling från grundboken', utan jag tänker att det just är en överklasskvinna, hon kan nog räkna, skriva, kanske något hantverk, förmodligen bra på sociala färdigheter. Vilket för övrigt inte stämmer in särskilt bra på beskrivningen på Ädling som yrke.
 
Top