XP för... koppar?

Undra om priserna beror på äventyrarinducerad inflation! Helt plötsligt är det 91 kg extra guld på marknaden... 😂
Det finns en ekonomisk diskussion ("The Economic Consequences of Smaug") om huruvida Smaugs guld var inflationsdrivande när det hamnade ute i världen, eller om det tvärtom återställde ekonomisk flexibilitet att det inte fanns alldeles för litet ädelmetall i omlopp längre, precis som vad som hände under Medeltiden när ett myntväsende kunde återställas.

CNBC sammanfattar debatten:

Last edited:
En Dungeon motsvarar en guldrush i 1800 talets Amerika på ett ungefär... Samhällen växer upp eller till sig (temporärt) och köpmän för att slå mynt av den plötsliga influxen av guld!

En del av mig har alltid tyckt att D&D är en fantasyvariant av amerikanska 1800 talet snarare än en fantasyfeodal setting.

En del av mig har alltid tyckt att D&D är en fantasyvariant av amerikanska 1800 talet snarare än en fantasyfeodal setting.

Det ligger nog en del i den tanken. Själv har jag länge tyckt att den implicita settingen i gammal-D&D känns som om den ligger närmare antiken (där hjältar som Herakles, Theseus, Odysseus, Achilles, m.fl. härjade runt) än europeisk högmedeltid.

En Dungeon motsvarar en guldrush i 1800 talets Amerika på ett ungefär... Samhällen växer upp eller till sig (temporärt) och köpmän för att slå mynt av den plötsliga influxen av guld!

Visst är det så. Samtidigt är ju frågan om man vill spela den här Klondike-grejen eller inte. Personligen tycker jag det har en viss tillfredsställelse i fem minuter, som tanke-experiment. I längden har jag inget som helst intresse av att spela i den sortens grej. Jag vill nog hellre ha en större, mer levande och intressant värld. Betänk också att 91 kg är första leveln för en snabblevlande klass.

(och jag menar inte nån superkomplicerad värld heller, nödvändigtvis, bara låt mig slippa betala fem kilo guld som standardpris för en j-a kärra, jag har aldrig sett Conan göra det. )

Men om man ska göra äldre D&D:s prislistor mer "medeltida" kan man ju titta på äldre mynt. De flesta västeuropeiska länder hade silvermynt som baserades på den karolingiska deniern, och kan sägas ha vägt någonstans 1,3-1,7 gram. Lönerna varierade, och generellt sett blev de högre efter Digerdöden, men en enklare hantverkare kan antas ha tjänat motsvarande 3-4 sådana mynt om dagen under 1300-talet. Om man vill ha ett enkelt tal att arbeta med kan man avrunda det till att en dagslön är omkring 5 g silver. Det blir kanske 120-130 g silver om månaden, om man antar att man inte arbetar på söndagar och vissa övriga helgdagar. Ett annat sätt att höfta det är att en månadslön är 75-100 silvermynt.

Det medeltida guldpriset varierade någonstans mellan 8 och 15 gånger så mycket som silverpriset. Nuförtiden är skillnaden större – en utveckling som påbörjades med upptäckten av de väldiga silverfyndigheterna i Nya världen. För våra ändamål kan vi anta att guld är värt tio gånger så mycket, så bibehåller vi den här praktiska rollspelsekonomin med 10 sp = 1 gp. Vi räknar alltså med att 12 eller 13 g guld är en månadslön. Vi skulle också kunna säga 7-10 guldmynt.

Vi kan då jämföra det här med Rules Cyclopedia. En "servitor" är en särskilt kompetent tjänare i ens fästning, till exempel olika sorters hantverkare. En sådan tjänar 5 gp i månaden, plus mat och husrum. Det går tio mynt på ett pund. Om vi för tillfället undantar naturabetalningen innebär detta alltså att tjänaren tar hem ett halvt pund guld, det vill säga ungefär 227 gram. Det är en saftig mängd!

Om vi vill bibehålla månadslönen på 5 gp, men att detta mer ska reflektera medeltida metallvärden, kan vi alltså skriva ned guldmyntets vikt till 2,5 gram. Samma sak med silvermyntet, nu väger det också 2,5 gram. Det här får framför allt betydelsen att det går lättare att bära med sig skatter till ett stort värde. Om nog med guld för att nå level 2 tidigare vägde omkring 91 kg så väger det nu bara 5 kg. På samma sätt lär alla guld- och silverskatter öka i värde, så att man inte tjänar mer på att smälta ner dem till mynt. Att göra ädelmetall dyrbarare innebär alltså att man på detta vis gör spelet enklare – att släpa hem nog med skatter för att öka i level är inte lika mycket av en logistisk utmaning.

Back