XP för... koppar?

Undra om priserna beror på äventyrarinducerad inflation! Helt plötsligt är det 91 kg extra guld på marknaden... 😂
Det finns en ekonomisk diskussion ("The Economic Consequences of Smaug") om huruvida Smaugs guld var inflationsdrivande när det hamnade ute i världen, eller om det tvärtom återställde ekonomisk flexibilitet att det inte fanns alldeles för litet ädelmetall i omlopp längre, precis som vad som hände under Medeltiden när ett myntväsende kunde återställas.

CNBC sammanfattar debatten:

Last edited:
En Dungeon motsvarar en guldrush i 1800 talets Amerika på ett ungefär... Samhällen växer upp eller till sig (temporärt) och köpmän för att slå mynt av den plötsliga influxen av guld!

En del av mig har alltid tyckt att D&D är en fantasyvariant av amerikanska 1800 talet snarare än en fantasyfeodal setting.

En del av mig har alltid tyckt att D&D är en fantasyvariant av amerikanska 1800 talet snarare än en fantasyfeodal setting.

Det ligger nog en del i den tanken. Själv har jag länge tyckt att den implicita settingen i gammal-D&D känns som om den ligger närmare antiken (där hjältar som Herakles, Theseus, Odysseus, Achilles, m.fl. härjade runt) än europeisk högmedeltid.

En Dungeon motsvarar en guldrush i 1800 talets Amerika på ett ungefär... Samhällen växer upp eller till sig (temporärt) och köpmän för att slå mynt av den plötsliga influxen av guld!

Visst är det så. Samtidigt är ju frågan om man vill spela den här Klondike-grejen eller inte. Personligen tycker jag det har en viss tillfredsställelse i fem minuter, som tanke-experiment. I längden har jag inget som helst intresse av att spela i den sortens grej. Jag vill nog hellre ha en större, mer levande och intressant värld. Betänk också att 91 kg är första leveln för en snabblevlande klass.

(och jag menar inte nån superkomplicerad värld heller, nödvändigtvis, bara låt mig slippa betala fem kilo guld som standardpris för en j-a kärra, jag har aldrig sett Conan göra det. )

Back