Varulv [WY25] Runda 1

Godafton medresenärer!

Hur ställer ni er till att den som har eldkastaren berättar det direkt? Fördel är att vi då har vår förste gröna spelare. Om det inte är fler som claimar. Då kommer information kunna användas i senare rundor - vilka stod mot varandra? Vilka nackdelar finns det att den som har eldkastaren outar? Ni som är smartare än jag får gärna spekulera.

Tjofräs

Äntligen igång, jag tycker det är lite messy när man inte vet om spelet är igång eller inte och folk ser ut att febrilt försöka smyggröna sig fast det är mot reglerna att ifrågasätta dem. (jag tycker exempelvis att det är väldigt mycket "titta på mig jag är inte rädd för att ställa frågor" när man sitter vid en internetuppkopplad maskin och vill att någon annan ska förklara weyland yutani istället för att bara googla det själv, och först verkar veta att man är i en frågetråd inför spelstarten men sen inte vet när spelstarten är)

New year (snart) new me och så. När vi drack ulv klagade jag på att jag varit en surpuppa på hösten och att det inte är till hjälp för någon. Jag ska försöka låta bli det, man spelar ju för att det är kul. Kul att @Khan är med också! Hej Khan!

Väktaren har ingen begränsning på att väkta samma spelare flera gånger i rad. Vi har allt att vinna och inget att förlora på att siaren outar nu och blir permaväktad? Väktaren kan inte skydda mot Xeno-mordet, men xenon borde inte vilja ha ihjäl siaren. Siaren kan ändå inte sia xenon, och det ligger i xenons intresse att vi hänger ulvar.

Xenon är den största riskfaktorn, eftersom xenon vinner på slump om vi bara spelar bra bybospel och kommer till ett läge där vi annars skulle ha vunnit. Vi kan inte hänga xenon. Mitt förslag för att hantera den är att vi börjar bolla eldkastaren TILL NÄSTA SPELARE I DELTAGARLISTAN UTAN ATT BERÄTTA NÄR VI FÅR ELDKASTAREN. Vi vill inte att xenon ska veta vilka som är säkra nattmord, så man håller tyst om att man fått en eldkastare och bollar vidare.

Mejkar det här sense? Har jag missat nåt dumt som spelar ulvarna i händerna?

Hej allihop! Kul att vara i gång!

Jag har tankar om de assymetriska vinstvillkoren och förslag till potentiellt supertung plan:

1. Androiderna vinner om de är fler än resenärerna
  2. Xeno vinner om bybor ELLER ulvar är döda
  3. Det blir ytterst osannolikt så att alla bybor dör utan att ulvarna kommer i majoritet (det är väl om det står 2-2 eller 1-1 och alla bybor på banan dödas under en nattfas. Eller förresten, då vinner ju andoiderna också… @fjodorsenuba kan androidern och Xebon vinna tillsammans på det sättet?
  4. Det är alltså egentligen bara möjligt för Xebom att vinna genom att mörda androider vilket betyder att Xenon i det nörmaste är en bybo.

Det innebär i sin tur att vi kan ha en rätt bekväm seglats genom att:

A) Siaren outar i r1.

B) Väktaren väktar siaren varje runda

Vi grönar två per runda och förlorar en. Fram tills dess att andoiderna vågar sikta på siaren fr att de könner sig säkra på att vänatren är borta är det bara en tidsfrpga art vi vinner.

Jag tror att den planen är i det närmaste vattentät så länge Xenon inte börjar mörda bybor. Men som sagt - Xebon har ingenting att vinna på att mötda några bybor.

Jagvtrot att androiderna MÅSTE motclaima också redan i r1 - lex Camillas maskerad - och då kan vi svara genom att inte rösta ut nån ac de outade siarna utan döma dem löngre fram på de meriter (geöningar/rödingar) de sen presenterar.

Jagvtrot att androiderna MÅSTE motclaima också redan i r1 - lex Camillas maskerad - och då kan vi svara genom att inte rösta ut nån ac de outade siarna utan döma dem löngre fram på de meriter (geöningar/rödingar) de sen presenterar.
Du tror inte att ulvarna kommer chansa på att väktaren väktar fel och nattmörda den verkliga siaren?

A) Siaren outar i r1.

Vi grönar två per runda och förlorar en. Fram tills dess att andoiderna vågar sikta på siaren fr att de könner sig säkra på att vänatren är borta är det bara en tidsfrpga art vi vinner.

Jag tror att den planen är i det närmaste vattentät så länge Xenon inte börjar mörda bybor. Men som sagt - Xebon har ingenting att vinna på att mötda några bybor.

Tjofräs Impetigo!

Med tanke på väktarförmågan verkar det rimligt att out siaren i R1, ja.

Men! Jag tror inte att det här är vattentätt. Eller ja, det är vattentätt för att androiderna inte ska vinna, vilket ju är bra. Men det gör väl noll och intet för att vi ska ha en chans mot xenomorfen? Det räcker ju för xenon att alla androider dör. Så, så länge vi inte har en smart idéför hur vi ska eldkasta xenon så är det här inte en given bybovinst.

Det sagt: ja, verkar givet att outa siaren.

Godafton medresenärer!

Hur ställer ni er till att den som har eldkastaren berättar det direkt? Fördel är att vi då har vår förste gröna spelare. Om det inte är fler som claimar. Då kommer information kunna användas i senare rundor - vilka stod mot varandra? Vilka nackdelar finns det att den som har eldkastaren outar? Ni som är smartare än jag får gärna spekulera.
Jag vet inte vad nackdelen är, nackdelen är väl eventuellt om androiderna använder den informationen för att komma över eldkastaren. Samtidigt är ju eldkastaren främst ett hot för xenomorphen. Vad vinner xenomorphen på att veta vem som har eldkastaren? Möjligen att denne då har enklare att plocka spelare en efter en för att dra in sin egen vinst. Men spontant, låter det väl inte helt illa som idé?

Xenon är den största riskfaktorn, eftersom xenon vinner på slump om vi bara spelar bra bybospel och kommer till ett läge där vi annars skulle ha vunnit. Vi kan inte hänga xenon. Mitt förslag för att hantera den är att vi börjar bolla eldkastaren TILL NÄSTA SPELARE I DELTAGARLISTAN UTAN ATT BERÄTTA NÄR VI FÅR ELDKASTAREN. Vi vill inte att xenon ska veta vilka som är säkra nattmord, så man håller tyst om att man fått en eldkastare och bollar vidare.
Ja, det skulle väl vara det här som talar emot hela idéen då. Ska fundera lite till. Oavsett så är jag med på hur du tänker BM, samtidigt som jag tror jag fattar hur Hägern tänker.
Det innebär i sin tur att vi kan ha en rätt bekväm seglats genom att:

A) Siaren outar i r1.

Det här låter ju ganska smart. Finns det någon nackdel med denna plan? Tycker den låter rimlig om inte annat!

Det är alltså egentligen bara möjligt för Xebom att vinna genom att mörda androider vilket betyder att Xenon i det nörmaste är en bybo

Alltså. Om alla androider dör innan xenomorfen så vinner ju xenon, inte vi. Eller?

Äntligen igång, jag tycker det är lite messy när man inte vet om spelet är igång eller inte och folk ser ut att febrilt försöka smyggröna sig fast det är mot reglerna att ifrågasätta dem. (jag tycker exempelvis att det är väldigt mycket "titta på mig jag är inte rädd för att ställa frågor" när man sitter vid en internetuppkopplad maskin och vill att någon annan ska förklara weyland yutani istället för att bara googla det själv, och först verkar veta att man är i en frågetråd inför spelstarten men sen inte vet när spelstarten är)

Medhåll.

Här blir det lite meta och psykologi, men en del spelares kladdande har jag svårare för än andras. Nu har det ju skrivits i de andra trådarna, och jag tänker inte ignorera det. Återkommer om detta imorgon (för nu måste jag typ gå och lägga mig p.g.a. att alarmet står på 04:45).

Tjofräs

New year (snart) new me och så. När vi drack ulv klagade jag på att jag varit en surpuppa på hösten och att det inte är till hjälp för någon. Jag ska försöka låta bli det, man spelar ju för att det är kul. Kul att @Khan är med också! Hej Khan!

Väktaren har ingen begränsning på att väkta samma spelare flera gånger i rad. Vi har allt att vinna och inget att förlora på att siaren outar nu och blir permaväktad? Väktaren kan inte skydda mot Xeno-mordet, men xenon borde inte vilja ha ihjäl siaren. Siaren kan ändå inte sia xenon, och det ligger i xenons intresse att vi hänger ulvar.

Mejkar det här sense? Har jag missat nåt dumt som spelar ulvarna i händerna?
Jag har ingen bra ide på hur vi ska skicka runt eldkastaren.... Och i början vinner vi väl inte något som byu på att jaga xenomorphen? Den respawnar ju bara i en bybo...dvs vi blir en mindre.
Vi måste jaga androider och bara androider... Det är väl det som är vårt uppdrag. En galen svart best som äter upp godtycklig kan vi inte göra något åt....vi får bara hoppas att den gillar mjölkfyllda plastisar.

Där jag ser hur din förslag fallerar 'är tvåfalt. Dels att vi inte vill jaga xenon, utan Androider. Sen
är orolig för att androiderna VILL hålla eldkastaren. Och då spelar väl ditt förslag dem i händerna?
Då har de ett eget skydd mot xenomorphen på en voffe och en bybo har inget.
Om vi tar detta i beaktande, så kan det vara värt att också tänka på vem som lägger sista rösten på en utröstad spelare.... Det kan vara en robotjävel som försöker få eldkastaren. Röstmönstret behöver alltså analyseras lite annorlunda detta parti. Sista röästen kan vara ett ulvtell.

Alltså. Om alla androider dör innan xenomorfen så vinner ju xenon, inte vi. Eller?
- Xenomorphen vinner om antingen alla androider eller resenärer är döda

Verkar som så ja, var tvungen att dubbelkolla reglerna. Men ja, Xenon verkar vinna om ett av lagen är ur spel och den fortfarande är kvar. Så jakten på Xenon är förmodligen viktig för båda sidor? Eller tolkar jag läget helt fel? Samtidigt som Xenon vill hålla sig kvar i spel och förmodligen hålla sig dold.

Eller ja, kan vara jag som misstolkar reglerna och vi kan vinna tillsammans med xenomorfen (känns helt fel fluffmässigt dock). @fjodorsenuba ?
Jag tolkar Xenon som en rent kaosskapande mördarmaskin...precis som i de filmerna som är bra. De handlar inte om Alienen...den är bara katalysatorn som vrider upp allt till max....så fullt fluffrimligt

Ja, det skulle väl vara det här som talar emot hela idéen då. Ska fundera lite till. Oavsett så är jag med på hur du tänker BM, samtidigt som jag tror jag fattar hur Hägern tänker.
Xerox är ju soloulv, så den kommer inte gå att identifiera på att den i röstmönster försöker skydda någon annan spelare. Den har inte ens något att förlora på att bli utröstad, utan har fortfarande precis samma vinstchanser. Den vill också hänga androider så den kommer kunna jaga ulvar och argumentera helt ärligt.

Det är en jättefarlig ulv, man kan nästan säga att det är....
1765828162489.png

Nämen av anledningarna ovan tror jag att vi har JÄTTESMÅ chanser att vinna på att någon får feeling och kastar eldkastaren på en spelare som verkar som en "misstänkt xeno", utan att det är bättre att vi med en gång sätter igång med ett system där så många som möjligt får eldkastaren i händerna utan att vi avslöjar vilka som är safe.

1765828424430.pngVänta....det betyder alltså att vi i byn bara kan vinna om vi är nere på 1 bybo, en ulv och xenon? Och i en cosh samma runda blir uilven utröstad bybon har eldkastaren OCXH xenon försöker äta bybon??? Ngt är trasigt

Nämen av anledningarna ovan tror jag att vi har JÄTTESMÅ chanser att vinna på att någon får feeling och kastar eldkastaren på en spelare som verkar som en "misstänkt xeno", utan att det är bättre att vi med en gång sätter igång med ett system där så många som möjligt får eldkastaren i händerna utan att vi avslöjar vilka som är safe.
Nackdelen med detta är väl det Stradh lyfter, att byn inte vill att eldkastaren ska hamna i händerna på androiderna. För det gynnar ju verkligen inte byn på något sätt. Då har byn förlorat sitt enda sätt att försvara sig mot Xenon, samtidigt som androiderna säkrat en nyckel till seger. Så att kasta vapnet på slump, eller ge över den till näste person i listan känns inte vettigt alls. Båda känns vid närmare eftertanke ganska kassa som idéer. Bättre då att den lyckosamme håller hårt i sin eldkastare i hopp om att Xenon hoppar på denne av misstag. För då återstår bara ett hinder för byn att vinna, och det är androiderna.

Back