WRNUs tvserieklubb: dec 2021

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Rekommendera tv-serier från streamingtjänster. Det behöver inte vara tv-serier du sett klart eller ens sett nyligen, men de måste vara tillgängliga via en streamingtjänst så att andra kan ta del av dem.



Skriv vad du gillar med serien eller funderingar du fick medan du såg den. Nämn gärna också vilken streamingtjänst du använde.

Undvik helst att förklara handlingen med mer än en mening; detta för att undvika spoilers. Måste du skriva mer än så, använd spoiler-taggen. Du kan markera en text och sedan i menyn välja och Inline spoiler för att automatiskt få texten att wrappa runt [ISPOILER]den spoilade texten[/ISPOILER].


Själv tänkte jag främst rekommendera nördserier och vad jag anser är relativt okända tvserier.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Arcana
Netflix

Serien har otroligt högt produktionsvärde, både manusmässigt, världsbygge och animering. Inte riktigt min kopp te, men den är värd att ge ett försök. Det var tre saker jag verkligen gillade när jag såg en intervju med seriens skapare:

1. Animatörerna och manusförfattarna har levt med karaktärerna under många år och älskar dem. Det märks i hantverket.
2. Ingen är genomgod eller -ond; alla har sina anledningar för sina handlingar. Jag gillar den här dualiteten i serien.
3. Kameran är satt så att det ser ut som om det är en person som filmar. Skapar en viss verklighetskänsla i animeringen.

Vad gäller animeringen så fattar jag inte hur de gjort. Det ser ut som en blandning mellan 3D och 2D (2,5D), mestadels är det 3D-karaktärer med målade bakgrunder, men det ser också ut som om det är rotoscoping, mo-cap och 2D som ser ut som 3D i stil med filmer som Klaus eller svenska Metropia, där det är en 2D-bild som de sedan morfar för att se ut som 3D. Antagligen är det ett gäng olika tekniker i blandning, utifrån vad som är snabbast. Franska animeringsföretaget Fortiche säger själva att de inte använder sig av mo-cap, men det är helt galet om de använder keyframing för allting.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Arthurs law på HBO Max

Arthurs law är tysk mörk komediserie om den arbetslöse Arthur en misserabel figur fast i ett äktenskap med en kvinna han avskyr, en dag får Arthur en briljant idé att han skall ta livet av sin avskyvärda fru och få ut pengarna ifrån hennes livsförsäkring så att han kan leva ett lyckligt liv med sin älskarinna men problemet är att Arthur lider av Arthurs law (en spoof på Murphys law) och för varje problem som Arthur lyckas lösa så resulterar det slutligen i att något mycket värre sker .


Gillar man mörka komedier så skall man definitivt se Arthurs law
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag såg om Daredevil igår. Netflixversionen med tre säsonger plus en säsong Defenders mellan säsong två och tre.


Helsike vad bra den är. Bland det bästa jag sett på TV på länge. Fantastiska skurkar, hjältar, sammanhängande värld, tunga frågor och mörka ämnen utan att det känns edgelordigt, och makalösa skådespelare. Wilson Fisk, Punisher och Bullseye är de tre bästa skurkarna som gjorts i någon superhjältefilmatisering någonsin. Charlie Cox är vansinnigt bra i huvudrollen, även när han får skräp att jobba med i Defenders.

Grymt trist att det inte blir mer än de tre säsongerna, men den slutar ändå på ett rätt okej ställe. Jag kan leva med det hur mycket jag än vill ha mer.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag såg klart Voltron: Legendary Defender för nån dag sedan.

Good stuff. Jag gillar att karaktärerna ser ut att vara handanimerade; det här är en skön och välfungerande blandning av tecknat och celshadead CGI.

Plotmässigt är det här… det är lite barnsligare, framför allt de första avsnittet, än jag normalt gillar mina tecknade serier men jag köper det. Den blir stadigt allvarligare och mörkare genom säsongerna.

Den handlar alltså om ett gäng jordiska ungdomar som hittar ett jättestort robotlejon gömt i en grotta, och så flyger de iväg med det ut i rymden där de hittar en planet med fyra andra lejon som tillsammans kan kombineras och bli en stor robot som heter Voltron. Nästan hela universum är övertaget av det onda Galra-imperiet och nu när Voltron återförenats, med ungdomarna som piloter ("paladins") så är det upp till dem att befria… allt. Urtöntig premiss? Ja, absolut. Men serien gör det bra.

Alltså, temper your expectations. Det är liksom inte She-Ra-bra. Men väldigt få saker är She-Ra-bra. Och det finns åtminstone en del intressanta HBTQ-aspekter här också, även om de är mindre (och kommer senare).

Jag tror att den sak som jag oftast hakade upp mig på nog var det här med avstånd och storlekar. Det här är inte en serie som… bryr sig. Så om man har minsta tendens till sådan nitpicking, typ "men vänta, var inte det där skeppet mycket större nyss" eller "hur nära ligger de där planeterna egentligen?" eller "Borde inte en sån där bergskedja vara helt omöjlig och dessutom göra liv på planeten helt omöjligt"… Be warned. Det här är en serie där en karaktär helt straight-faced kan säga att 90% av rymden är vacuum.

Nå. Kan man bortse från det så är det en trevlig serie. En del humoravsnitt som kan hoppas över, men överlag bra kontinuitet, karaktärsutveckling och så vidare. I liked it.

Lagom långa avsnitt också, framför allt för mig som ibland behöver ha korta saker att se på – jag har haft Voltron som pausgrej när jag rättat prov till exempel. Rätta 5 prov – ett avsnitt Voltron – rätta 5 prov till, etc.

Finns på Netflix.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag såg om Daredevil igår. Netflixversionen med tre säsonger plus en säsong Defenders mellan säsong två och tre.


Helsike vad bra den är. Bland det bästa jag sett på TV på länge. Fantastiska skurkar, hjältar, sammanhängande värld, tunga frågor och mörka ämnen utan att det känns edgelordigt, och makalösa skådespelare. Wilson Fisk, Punisher och Bullseye är de tre bästa skurkarna som gjorts i någon superhjältefilmatisering någonsin. Charlie Cox är vansinnigt bra i huvudrollen, även när han får skräp att jobba med i Defenders.

Grymt trist att det inte blir mer än de tre säsongerna, men den slutar ändå på ett rätt okej ställe. Jag kan leva med det hur mycket jag än vill ha mer.
Daredevil är SÅ BRA!

Defenders är verkligen bara okej och Iron Fist är har en riktigt usel säsong och en dålig säsong… Men resten av Marvel Netflix serierna är helt fantastiska! Jessica Jones säsong 1 är den näst bästa grejen på Netflix någonsin.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Daredevil är SÅ BRA!

Defenders är verkligen bara okej och Iron Fist är har en riktigt usel säsong och en dålig säsong… Men resten av Marvel Netflix serierna är helt fantastiska! Jessica Jones säsong 1 är den näst bästa grejen på Netflix någonsin.
Håller med dig i stort. Vill bara lägga in brasklappen att Luke Cages första säsong är fenomenal, fram till hälften ungefär. Sedan blir det skräp. Säsong två är riktigt bra, men har inte lika hög topp som säsong ett. Å andra sidan inga lika avgrundsdjupa dalar heller.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag såg Westworld S1 på HBO nu när Enhörning skaffat det.

Det utspelar sig i ett framtida High Chapparal där gästerna kan skjuta på och ligga med de robotar som skådespelar befolkningen.

Jag tyckte att de första avsnitten var fantastiska, men mitt intresse dalade mot slutet av S1. Jag tror inte jag kommer att se S2.

Men första halvan av S1 var cool.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Helsike vad bra den är. Bland det bästa jag sett på TV på länge. Fantastiska skurkar, hjältar, sammanhängande värld, tunga frågor och mörka ämnen utan att det känns edgelordigt, och makalösa skådespelare. Wilson Fisk, Punisher och Bullseye är de tre bästa skurkarna som gjorts i någon superhjältefilmatisering någonsin. Charlie Cox är vansinnigt bra i huvudrollen, även när han får skräp att jobba med i Defenders.
Daredevil är verkligen bra, förutom andra halvan av säsong två, som bara är okej. Sedan finns det saker jag hade föredragit om de gjort annorlunda. Till exempel är det märkligt att de inte låter Nelson & Murdock vara framgångsrika advokater, eller i alla fall advokater som får verksamheten att gå runt, snarare än advokater som knappt har råd att betala hyran till kontoret.

Men Kingpin, Punisher och Bullseye är skitbra skurkar, och det är kul med gästspel från andra Daredevil-skurkar som The Owl och Gladiator.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Hilda på Netflix.

Hilda är en flicka som bor med sin mamma i en värld där troll finns på riktigt, hon är med om äventyr.

Det är ett tecknat barnprogram som funkar utmärkt för äldre också. Jag och Enhörning var båda hänförda från början till slut.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag vill rekommendera Godfather of Harlem, finns att se på Disney+. Det är delvis en gangsterserie som sätter karaktären Bumpy Johnson i fokus. Han har blivit förmögen på att langa heroin i Harlem och måste nu skydda sina territorier mot främst italienska gäng. Så detta är alltså en gangsterserie och alla som gillar The Sopranos borde ta sig en titt på denna. Men serien är samtidigt så mycket mer! Den utspelar sig under 1960-talet, precis under den svarta medborgarrättsrörelsen. Bumpy Johnsson är god vän med Malcom X och andra viktiga fronfigurer från rörelsen förekommer också. Detta blir en väldigt intressant dikotomi: Samtidigt som så många gör så mycket bättre för svarta medborgare i USA ägnar sig huvudpersonen åt en verksamhet som gör livet till ett helvete för fattiga svarta i Harlem. Och samtidigt som detta sker så ställs också frågan om man helt kan kritisera Bumpy eller om det är samhälelt i sig som tvingat honom dit? Är man en del i ett samhälle där det enda sättet för en att lyckas är att bli kriminell, bär man då hela skulden för ens handlande?

Förutom storyn måste jag även nämna alla duktiga skådisar som här medverkar! Forrest Whitaker gör en fantastisk prestation i huvudrollen, Nigel Thatch är utmärkt som Malcom X, Gancarlo Esposito fullkomligt lyser som den färgstarke Adam Clayton Powell och Vincent D'Onofrio (mer känd som Kingpin i Daredevil) är lysande som den italienske gangstern Vincent 'Chin' Gigante.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag såg Westworld S1 på HBO nu när Enhörning skaffat det.

Det utspelar sig i ett framtida High Chapparal där gästerna kan skjuta på och ligga med de robotar som skådespelar befolkningen.

Jag tyckte att de första avsnitten var fantastiska, men mitt intresse dalade mot slutet av S1. Jag tror inte jag kommer att se S2.

Men första halvan av S1 var cool.
Strunta i säsong 2. Läs en sammanfattning av den och se sen säsong 3, för den är riktigt bra och borde inte missas!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Ted Lasso (Apple TV +)

Halvseriös feelgood serie om en slags Ned Flanders figur. Okej (3/5) första säsong även om det inte riktigt är min typ av serie. Andra säsongen har börjar klart sämre och mer woke så ska nog inte ta reda på hur den fortskrider.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ted Lasso (Apple TV +)

Halvseriös feelgood serie om en slags Ned Flanders figur. Okej (3/5) första säsong även om det inte riktigt är min typ av serie. Andra säsongen har börjar klart sämre och mer woke så ska nog inte ta reda på hur den fortskrider.
Är det serien om en avdankad footballcoach ifrån Amerika som åker till England och skall träna premier leagues sämsta fotbollslag ?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
The Office (US)

Säsong 1/2-5/6 är troligtvis det roligaste jag någonsin sett, och de tidiga säsongerna innehåller den kanske bästa kärlekshistorien jag sett på tv.

Säsong 8-9 är mycket sämre än tidigare säsonger, men ändå okej. Ungefär vartannat avsnitt är värt att se.

Får sammanlagt 9/10 i betyg.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Lost in Space (2018 och löpande) Netflix

Jag tycker det här är en välgjord serie där effekterna är välgjorda och med coola miljöer.
Har sett samtliga säsonger hitills och tittar för närvarande på säsong 3.
Den blir väldigt förutsägbar efter ett tag, men den är fortfarande snygg att titta på och ger ett sjysst underhållningsvärde.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Lost in Space (2018 och löpande) Netflix

Jag tycker det här är en välgjord serie där effekterna är välgjorda och med coola miljöer.
Har sett samtliga säsonger hitills och tittar för närvarande på säsong 3.
Den blir väldigt förutsägbar efter ett tag, men den är fortfarande snygg att titta på och ger ett sjysst underhållningsvärde.
Håller helt med, bra familjeunderhållning utan att vara för komplex. Jag har sett hela serien med mina barn och min fru och det var enkelt och lättsmält underhållning utan att bli tråkig.
 
Top