WRNUs tvserieklubb: dec 2021

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
...så tog jag mig ett kik på pilotavsnittet av The 100. Serien om en rymdstation där samtliga under 18 år är brottslingar, och de flesta vuxna också? Hur har mänskligheten inte dött ut om det är det här vi har att jobba med?
En liknande serie, fast utan det slöa världsbyggandet, är Tribes of Europa på Netflix. 30 år efter teknologin lade av så får vi följa tre tonåriga syskon när deras vardag får en omtumlande förändring. Står du ut med tyska får du vettigt skådespeleri, tre olika öden och tankar i att bygga upp en fallen värld och en Han Solo-karaktär.

Sex avsnitt i första säsongen och en andra är på gång.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
OK, så nu har jag sett hela Supergirl, alla sex säsonger. De finns på HBO Max.

Det här är en serie jag är väldigt kluven till. Uppenbarligen har jag inte tyckt mer illa om den än att jag sett sex jäkla säsonger av den, men jag har samtidigt svårt att rekommendera den utan reservationer. Såhär nånting: Den här serien är som att injjicera amerikansk woke liberalism direkt in i venerna. Vill man hitta något exempel på serie där PK-politik krystas in i storylines på ett ofta ganska klumpigt sätt så är det här det mest övertydliga jag känner till. Den här serien är lika subtil som en klubba i ansiktet. Så länge man köper det så kommer den nog att kunna funka.

För egen del delar jag ju såklart många av de värderingar serien ger uttryck för – den utforskar, på sitt säregna klumpiga sätt, allt från rasism till transidentitet till ickeheterosexualitet. Invandring, förtryck mot oliktänkande, och så vidare. De avsnitt där den gör det är på många sätt de bästa, för det är om inte annat ganska trevligt att se sina värderingar återspeglade i media ibland. Jag tror inte att någon liksom byter sida eller övertygas; det här är nog en serie som är 100% preaching to the choir. Det jag har svårt för är såklart den distinkta liberala wokeismen, den grundläggande analysen som säger att vad vi behöver för att lösa alla orättvisor är att alla bara tar mod till sig och "hittar sin kraft" och "är autentiska till sina sanna jag". Serien gör ett par halvhjärtade försök att tackla strukturella problem, men den har (såklart) ingen riktig klassanalys eller så. Och det blir lite skav; serien sätter liksom för mig fingret på en distinkt skillnad mellan mig och de snälla progressiva woke-liberaler serien tycks skapad för och av.

Hursomhelst… Seriens första säsonger är generellt bättre än de senare, sett till stories och så. Serien är som bäst på korta enskilda avsnitt och som sämst på övergripande plots. Skådespelarna har genomgående bra kemi och får även ganska klumpiga manus att funkar helt okej.

Så… vill man se en hyper-woke feministisk, transaktivistisk, antirasistisk, hbtqia-certifierad superhjälteserie där även seriens vita blonda huvudperson tvingas konfrontera sina privilegier med jämna mellanrum och ge plats för andras levda upplevelse… Och inte har något emot att världsbygget alltid spelar andrafiol till dramat och det politiska budskapet… Och inte har något emot bristen på riktig analys… Då är det här en helt OK serie.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,048
Jag har bara sett det första avsnittet av Firebite (för att det är det enda som är ute), och den känns nog bara mellanbra än så länge, men upplägget med det gnetiga jobbet som aboriginsk vampyrjägare i Australiens Outback (gissa en gång vilken hudfärg vampyrerna har) är i alla fall fräscht.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag tyckte avsnitt 3 av The 100 var rätt okej, inga flugornas herre-vibbar (har för den delen typ ingen koll på flugornas herre... men jag blir väääldigt illa berörd av problematiska ungdomar som bygger sitt egna anarkisamhälle eller vad man nu ska kalla det) men avsnitt 4 så var det tillbaks där igen. Lynchhängning liksom. Jag skulle troligtvis hantera det hela mycket bättre om det var vuxna, fast jag är t.ex. totalt ointresserad av att spendera fritid på tortyrscener. Så den här serien blev en negativ trigger för mig och åker i papperskorgen nu. Avsnittet avslutas med utlovat tonårsdrama också och det är jag i fel ålder för.

Witcher säsong 2 ska spanas in, och så behöver jag hitta nåt att se ihop med frun (vilket alltid är en utmaning, jag ogillar socialrealism och hon ogillar övernaturligheter).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Downton Abbey
Detta är en riktigt bra serie som ger en inblick i det tidiga 1900-talets Engelska aristokrati och det är lysande.
Intrigerande tjänstefolk, uppsnosiga adelsmän och adelsdamer i England.
Jag tycker den här serien är mysig, stundtals verklighetsmörk, och visar upp en värld som för mig är helt främmande vilket leder till många skratt.
England var rätt jävla bisarrt på den här tiden, och långt innan, men det är intressant att se hur de levde. Hur tjänstefolket levde.
Jag tyckte mycket om att se den här serien och med dess 6 säsonger så har man något at gräva ned sig i under ett par månader. (Om man inte kan se avsnitten i sträck under en vecka om man råkar vara arbetslös)

Ger den här serien 4,5/5
 
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
The War of the Worlds (SVT play)
En brittisk miniserie i tre delar på detta klassiska verk. Utspelar sig "tidsenligt" i början av 1900-talet vilket bidrar bra till denna version, vilken är ganska så lågmäld och dramabaserad. Tyvärr faller det hela på att man inte rycks med och känner något för karaktärerna.
Men väl värd att se för oss rollspelare som gillar sci-fi och apokalyps.
3 av 5 i betyg.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Shadowplay (Viaplay)
Shadowplay är regissörens version av The Defeated som också kan ses på Viaplay. Jag såg de första 3 delarna på The Defeated men valde sen att starta om från början på Shadowplay.
Serien utspelar sig i Berlin strax efter freden av WW2.
Hit kommer en amerikansk polis för att hjälpa till med uppbyggnaden av en polisstyrka i den amerikanska zonen av staden. Han har även en egen agenda att finna sin bror. En bror som har skapat sin egen agenda i form av hämnd mot nazister...
Serien är en av de bättre jag sett på länge. Många rollpersoner med egna agendor i en sandlåda bestående av tegelstenshögar.
Väl värd att se.
5 av 5 i betyg.
 
Top