WRNUs tvserieklubb: dec 2021

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Givet hur många TV-serier jag kollar på och har kollat på, så borde jag kanske egentligen vara mer aktiv i de här trådarna. Men jag försöker skära ner på "borden" i livet, eller åtminstone inte skaffa några nya. Så det blir lite sprätt här och där.

Jag såg klart hela Voltron: Legendary Defender på Netflix för ett tag sen. Den är absolut inte lika bra som den rent mästerliga She-Ra and the Princesses of Power, men den är fullt duglig. Den övergripande storyn varierar mellan standard-episk och ganska mörk, skurkarna varierar mellan obegripligt onda och mer gråskaliga, alla har liksom en bakgrund och någorlunda anledningar till sitt agerande. Serien har ganska töntig humor här och var; men to be fair låtsas den aldrig som något annat heller. Redan i första avsnittet handlar flera av skämten om pruttar och att kräkas i sin rymddräkt. Det blir bättre, men det är bra att de inleder så – då blir man inte besviken senare.

Animationen är riktigt trevlig. De mekaniska lejonen är 3d-animerade liksom de flesta andra stora set pieces (rymdskepp etc), på ett sätt som funkar och gifter sig väl med de målade bakgrunderna och karaktärerna som känns mer traditionellt ritade (digitalt ritade, men ändå. Inte bara celshade:ade).

Jag gillar att serien har en ganska divers cast. Bara att de har en tjockis-karaktär som inte bara är en Don Hakka-tjockis som älskar mat och är korkad. OK, han gillar mat, men han är också en skitsmart ingenjör. Sen är det olika hudfärg och ursprung, lite olika sexualiteter (ace-representation tidigt; homo-representation sent).

Så… Schysst rymdopera-nonsens med mekaniska lejon.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Years and Years (2019) på HBOMax

Brittisk miniserie om en dystopisk nära framtid där man får följa syskonen Lyons och den händelsespiral som deras liv obönhörligen kommer att dras in i och påverkas av.

Det här tycker jag var vrålbra. Här levererar man effektfullt hur tekniska "framsteg", politisk polarisering, flyktingstömmar, klimat och ekonomi skapar ett sällan skådat kaos som steg för steg förvandlar en demokrati till en tvättäkta diktatur.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Jag har titta igenom de 10 avsnitt av Cowboy Bebop (2021) som finns på Netflix (och tydligen är det enda som blir, fortsättning ska visst vara skrotad läser). Minns inte vad som hände i animen, bara att jag tyckte den var schysst (inte superduperbra som en del tyckte), så jag hade inget att störa mig på när det gäller ändringar osv.

Om du är obekant med konceptet så handlar det om Spike Spiegel och Jet ombrod på rymdskeppet Bebop. De jobbar som prisjägare (cowboys). De flackar fram och tillbaka för att få tag på efterlysta som kan få ekonomin att gå ihop. Miljöerna och musiken är jazzig och retro, vilket kombineras med fartig modern action. Spike har ett dunkelt förflutet, Jet har varit snut. Faye Valentine, cowboy med minnesförlust, glider också in och är en riktig fröjd.

Den har humor, en del mer skruvade bitar (till och med lite body horror i ett avsnitt!), och gott om mer eller mindre udda figurer att fatta tycke för. Varje avsnitt är ett äventyr i sig, även om det är trådar som löper genom serien också.

Är det värt att kolla på en säsong av en serie som precis blivit dumpad?
Ja, jag tycker det. Slutet är
helt klart utformat för en fortsättning och kommer nog inte kännas som en helt tillfredställande avrundning för någon
men jag tycker serien har nog med bra och kul grejer för att ses lite mer avslappnat utan att förväntningen att det ska vara det bästa man sett.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Stargirl är en av DC Comics tv-serier, precis som Supergirl och resten av Flarrowverse. Den är dock i princip helt fristående, så är man inte förtjust i hela "stort universum"-grejen så är det här en bra serie att fokusera på.

Jag gillar den för att den har karaktärer jag köper, aningen fåniga dräkter, och stundtals förvånande bra slagsmåls-koreografi. Den är i grunden rätt lättsam, men samtidigt spenderades hela senaste säsongen med långa storylines om att må dåligt och hantera intrusive thoughts och negativa känslor.

(Det sagt är Eclipso en tråkig, platt och töntig karaktär utan vettiga motivationer. Hela S02 hade varit mycket bättre om Eclipseo varit mindre Skeletor)

Specialeffekterna är tv-seriemässiga, dvs inget att riktigt skriva hem om. Huvudpersonen är sådär jobbigt impulsiv. Men det finns ändå en stor portion charm här. Jag gillar framför allt att serien framgångsrikt gör samma sak som Buffy, i att den liksom gifter ihop vardagslivet som highschool-tonåring med superhjältegrejerna. Liksom, skurkarna Sportsmaster och Tigress är… också de jobbiga sport- och fitnessföräldrarna som är lite för inne i det här med träning och lite för på när det gäller deras dotters idrottsprestationer. Mobbartjejen i skolan? Ja, hon är också insyltad.

Den finns att se på HBO Max.
 
Last edited:

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Snabba Cash

Känns mer genuin än tidigare svenska gangstergestaltningar. Men lider lite av lvariande skådespelarinsatser, brister i manus, dramatiska överdrifter och schizofren stockholmsgeografi.

Men trots påtalande brister rätt bra. 3+
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Snabba Cash

Känns mer genuin än tidigare svenska gangstergestaltningar. Men lider lite av lvariande skådespelarinsatser, brister i manus, dramatiska överdrifter och schizofren stockholmsgeografi.

Men trots påtalande brister rätt bra. 3+
Den gick aldrig riktigt hem för mig. Tror det hadde att göra med förväntningar kontra vad vi fick. Jag hade förväntat mig en rakt av tv-serie adaption av filmen och ist fick vi gangsters i ORTEN
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Den gick aldrig riktigt hem för mig. Tror det hadde att göra med förväntningar kontra vad vi fick. Jag hade förväntat mig en rakt av tv-serie adaption av filmen och ist fick vi gangsters i ORTEN
Jag minns knappt originalfilmen, men tyckte det kändes som en uppdaterad version av den, i en måhända mer realistisk setting med en halvorten tjej med smak för kriminella män och med ambitioner på att bli rik genom att hoppa på startup trenden.

Sämst var som vanligt de påbjudna PK-inslagen såsom starka kvinnliga gangsters, och en vit svensk(finsk?) svenne-banan gangster på toppen av den intersektionella pyramiden - spelad av nån tjomme som hör bättre hemma på Dramaten eller operan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag minns knappt originalfilmen, men tyckte det kändes som en uppdaterad version av den, i en måhända mer realistisk setting med en halvorten tjej med smak för kriminella män och med ambitioner på att bli rik genom att hoppa på startup trenden.

Sämst var som vanligt de påbjudna PK-inslagen såsom starka kvinnliga gangsters, och en vit svensk(finsk?) svenne-banan gangster på toppen av den intersektionella pyramiden - spelad av nån tjomme som hör bättre hemma på Dramaten eller operan.
Jag sammanfattar min kritik såhär det var alldeles för mycket wallah wallah Jalla Jalla ORTEN åt alla.

Jag ser hellre svensk gangsterfilm/serier med serbiska 90-tals gangsters ifrån juggemaffian än gangsterrappare och becknare från orten .
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jag sammanfattar min kritik såhär det var alldeles för mycket wallah wallah Jalla Jalla ORTEN åt alla.

Jag ser hellre svensk gangsterfilm/serier med serbiska 90-tals gangsters ifrån juggemaffian än gangsterrappare och becknare från orten .
Haha fair enough.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Efter att ha sett helt klart på Parks and recreations (säsong 7 var bättre än säsong 6, men det var en enda avrundning, som att titta på best of-klipp som är sämre än de tidigare bra säsongerna...) så tog jag mig ett kik på pilotavsnittet av The 100. Serien om en rymdstation där samtliga under 18 år är brottslingar, och de flesta vuxna också? Hur har mänskligheten inte dött ut om det är det här vi har att jobba med?

Nåja, nån av er (orkar inte leta) har rekommenderat den någon gång, och den har sju säsonger och bra imdb-betyg så jag ska väl hänga i ett tag. Spontant hittils hade jag hellre sett en serie om hundra småbarnspappor som samarbetar för att bygga en mekanisk vagga av lego än en serie om hundra tonåringar som ropar "nu får vi göra vad vi vill", men nu är jag negativ igen... Vi får väl se.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
... så tog jag mig ett kik på pilotavsnittet av The 100. Serien om en rymdstation där samtliga under 18 år är brottslingar, och de flesta vuxna också? Hur har mänskligheten inte dött ut om det är det här vi har att jobba med?
Om du gillar Hunger Games kan du se vidare, men det är en tonårsserie med vuxna som försöker vara som tonåringar. Såg 5,5 säsonger innan jag gav upp, men mest för att det då inte det fanns annat att titta på. Fick samma känsla som när jag såg Legend of the Seeker. Det finns vettigare serier att lägga sin tid på nu för tiden, även om man bara är ute efter lättsinnigt tidsfördriv.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
The Unorthodox
Netflix

Miniserie baserad på en självbiografi om en kvinna som gick ur ett chassidiskt samfund - en ortodox gren i judendomen. Jag hade ingen aning om hur sektlik denna gren är och mitt stora förbehåll var att se den med min fru som kommer från en muslimsk bakgrund. Det var otroligt många bitar som hon kände igen, exempelvis kvinnans roll efter giftermålet och hur barnagörande ska gå till - i princip är hela islam rippad från judendomen. Serien var en ögonöppnare för min del. Shira Haas i huvudrollen gör en väldigt stark prestation. Skulle vilja se henne i fler produktioner.
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
så tog jag mig ett kik på pilotavsnittet av The 100.
The 100:s USP är att den eskalerar nåt vansinnigt. I säsong tre börjar det bli riktigt allvar av "säsong 1 var ganska jordnära för en sci-fiserie, nu händer det HÄR, hur fan kom vi hit", och sen slutar inte serien gasa på under påföljande säsonger. Jag kan inte komma på någon annan serie som gått så all in.

Men @Rickard har inte fel heller, det är en tonårsserie där de vuxna är korkade för att huvudrollerna ska vara huvudroller.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Sett klart senaste säsongen av Succession på HBOMax. Den här serien är så fantastisk att jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Tänk en modern Dallas, där alla spelar JR Ewing men nästan alla blir lurade som Cliff Barnes.

Det här är rappt, elakt, ruttet, politiskt inkorrekt, dekadent, välspelat, hysteriskt, kolsvart humoristiskt och väldigt väldigt bra.

Jag är också medveten om att det här inte tilltalar alla, men det tilltalar ihjäl mig.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Stargirl är en av DC Comics tv-serier, precis som Supergirl och resten av Flarrowverse. Den är dock i princip helt fristående, så är man inte förtjust i hela "stort universum"-grejen så är det här en bra serie att fokusera på.

Jag gillar den för att den har karaktärer jag köper, aningen fåniga dräkter, och stundtals förvånande bra slagsmåls-koreografi. Den är i grunden rätt lättsam, men samtidigt spenderades hela senaste säsongen med långa storylines om att må dåligt och hantera intrusive thoughts och negativa känslor.

(Det sagt är Eclipso en tråkig, platt och töntig karaktär utan vettiga motivationer. Hela S02 hade varit mycket bättre om Eclipseo varit mindre Skeletor)

Specialeffekterna är tv-seriemässiga, dvs inget att riktigt skriva hem om. Huvudpersonen är sådär jobbigt impulsiv. Men det finns ändå en stor portion charm här. Jag gillar framför allt att serien framgångsrikt gör samma sak som Buffy, i att den liksom gifter ihop vardagslivet som highschool-tonåring med superhjältegrejerna. Liksom, skurkarna Sportsmaster och Tigress är… också de jobbiga sport- och fitnessföräldrarna som är lite för inne i det här med träning och lite för på när det gäller deras dotters idrottsprestationer. Mobbartjejen i skolan? Ja, hon är också insyltad.

Den finns att se på HBO Max.
Jag har sagt det tidigare. jag älskar ALLA Stargirls fajtscener som innehåller Sportsmaster&Tigress (seriens klart bästa karaktärer och de bäst-värsta föräldrarna någonsin).
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
The Unorthodox
Netflix

Miniserie baserad på en självbiografi om en kvinna som gick ur ett chassidiskt samfund - en ortodox gren i judendomen. Jag hade ingen aning om hur sektlik denna gren är och mitt stora förbehåll var att se den med min fru som kommer från en muslimsk bakgrund. Det var otroligt många bitar som hon kände igen, exempelvis kvinnans roll efter giftermålet och hur barnagörande ska gå till - i princip är hela islam rippad från judendomen. Serien var en ögonöppnare för min del. Shira Haas i huvudrollen gör en väldigt stark prestation. Skulle vilja se henne i fler produktioner.
Du borde se serien Shtisel (med bland annat Shira Haas) om du inte redan gjort det.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
The Boys, Amazon prime video

Jag har sett båda säsongerna (en tredje är på gång) av denna superhjälte-serie. Det är mörkt, blodigt och riktigt bra, tycker jag. Det är betydligt mer vardagligt än de stora superhjältefilmerna och långt ifrån lika mycket superkrafts-action. Delvis är det för att det är ett annat fokus, ett annat tempo, men det känns också som att det är en budgetfråga, såklart. Specialeffekterna och slagsmålsscenerna är en av seriens svagheter - när det väl händer är det lite antiklimaktiskt (med undantag!).

Seriens kanske större svaghet är att alla är så himla otrevliga, framförallt huvudpersonerna (The boys?), och att allt hela tiden är jävligt. Det blir ganska enahanda i längden. Någonstans vill jag bara att någon ska vara genuint glad en stund, utan dramatik.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
Jag håller på att titta på Alex Garlands Devs (miniserie, 2020). I en tid med så mycket dåliga tv-adapteringar av SF/F är det en njutning att se någon göra sin egen grej, och så genomtänkt. Gillade man Ex Machina så drar Devs mycket åt samma håll med har något annat att utforska (tematiken liknar sådant vi skulle kunna se hos Ted Chiang, som i "Story of Your Life" (som blev Arrival) eller "Division by Zero"). Berättandet är långsamt och estetiken ser inte ut som något annat. Rekommenderas varmt till alla som vill se något som känns mycket mer som litterär SF än det mesta som går att uppbåda idag.

(HBO Max, Disney Plus.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,046
For All Mankind(Apple TV) En riktigt bra alternativhistorisk serie där Sovjet var först med att landa på månen. Efter The Expanse, så är nog detta min favorit sci-fi just nu!
Med For All Mankind, The Expanse och Rick And Morty har vi aldrig haft bättre SF-tv än nu!
 
Top