WRNU:s officiella Polytopia-liga

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
@Sodivra välkommen till Polytopia-sektan! Här finns en lista på användarnamn på wrnu mappat mot Polytopia nicket, om du vill dryga ut din kompis-lista i appen.

 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Nu börjar det dra ihop sig! Kul!

Får jag föreslå några idéer om själva turneringsformatet?

Jag tänker att det vore kul om man först fick stångas i en kvalgrupp, därefter en annan och till slut hamnade i olika finaler, precis som du @Vimes varit inne på.

12 spelare delas in i fyra grupper om tre spelare. Ettan/tvåan/trean i varje grupp går sedan till guld/silver/bronsfinal med fyra deltagare i varje finalomgång. Slutplaceringarna blir Guld1-4, Silver 1-4, Brons 1-4.

Men hur gör vi om det är tex tretton eller elva spelare?

13 spelare delas in i tre grupper om tre spelare och en fjärde med fyra spelare. Sedan går man vidare som ovan, men där bronsfinalen får fem deltagare. Slutplaceringarna blir Guld1-4, Silver 1-4, Brons 1-5

11 spelare är krångligare. Då skulle jag gärna se två kvalgrupper med en grupp med fem spelare och en grupp med fyra.

Ettan och tvåan i bägge grupperna går till guldfinal. So far so good.

Sedan får de fem övriga spelarna spela mellankval. Ettan, tvåan trean får sedan göra upp i en silverfinal. Fyran och femman i mellankvalet får dela på bronsmedaljen. (För det vore ju supertrist att spela en duell, right?)

---

Hur tänker ni andra?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Nuså!

Deltagare (användarnamn i Polytopia inom parentes)
1 @Vimes (PurpleElderberry1810)
2 @Tant Ragnar (InexactLecture18)
3 @Hellzon (darthVarious)
4 @Basenanji (FearlessDevil93842)
5 @Martin3 (EnStorSlampa)
6 @Xyas (visslo)
7 @bortom12e (HappyTornado7700)
8 @Paal (Paalistic)
9 @Jimmy (Appokalopps)
10 @Sodivra (ArvidBajs)
11 Basses sockpuppet 1 (ThreeToedTOrnado3705)
12 Basses sockpuppet 2 (stefanrotmark)

Föreslaget upplägg
Eftersom vi är 12 deltagare föreslår jag alltså detta:
Kval: Grupp A och B, med 6 spelare i varje.
Liga: Guldligan har 4 spelare, 1:an och 2:an i båda kvalgrupperna. I Silverligan hamnar 3:an och 4:an ur båda grupperna, och i Bronsligan resterande.

Spelstart?
Nu på måndag tänker jag. Vi slumpar kvalgrupperna imorgon.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Förresten så är ju två sockpuppets löjligt lite. Jag har lockat in min bror i Wrnu:s Polytopia-cirkus. Nu kanske blir för tajt på spelstart, men adda gärna Lord Kamiro om ni vill! :D
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Förresten så är ju två sockpuppets löjligt lite. Jag har lockat in min bror i Wrnu:s Polytopia-cirkus. Nu kanske blir för tajt på spelstart, men adda gärna Lord Kamiro om ni vill! :D
Du får nog köra med tre sockpuppets i nästa turnering! Jag är rätt nöjd med att vi landade på 12 deltagare. Eller vad säger ni andra?

(Också öppet för diskussion: hur ofta är det turnering? Varje vecka? Varannan? Ska formatet på något vis ta hänsyn till föregående turnerings resultat?)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Hur ofta? Jag tycker varannan vecka
Ska formatet ta hänsyn till tidigare resultat? Ja, kan man inte skapa A/B-grupper så guldvinnarna inte hamnar i samma grupp, utan delas upp på A/B-grupperna?

Sedan tycker jag att det vore storartat om man bara hade en dag på sig för sitt drag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Hur ofta? Jag tycker varannan vecka
Ska formatet ta hänsyn till tidigare resultat? Ja, kan man inte skapa A/B-grupper så guldvinnarna inte hamnar i samma grupp, utan delas upp på A/B-grupperna?

Sedan tycker jag att det vore storartat om man bara hade en dag på sig för sitt drag.
Jag tycker nog också att en dag per drag är rimligt för turneringen.

Eftersom jag inte fått något mothugg på mitt förslag på upplägg kommer jag slumpa kvalgrupperna ikväll.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Deltagare (användarnamn i Polytopia inom parentes)
1 @Vimes (PurpleElderberry1810)
2 @Tant Ragnar (InexactLecture18)
3 @Hellzon (darthVarious)
4 @Basenanji (FearlessDevil93842)
5 @Martin3 (EnStorSlampa)
6 @Xyas (visslo)
7 @bortom12e (HappyTornado7700)
8 @Paal (Paalistic)
9 @Jimmy (Appokalopps)
10 @Sodivra (ArvidBajs)
11 Basses sockpuppet 1 (ThreeToedTOrnado3705)
12 Basses sockpuppet 2 (stefanrotmark)

Alright! Slumpat via Random.org:

1612116165460.png

Vilket alltså ger:
Kvalgrupp AKvalgrupp B
@Paal (Paalistic)
@Xyas (visslo)
@bortom12e (HappyTornado7700)
Basses sockpuppet 1 (ThreeToedTOrnado3705)
@Martin3[/USER] (EnStorSlampa)
@Jimmy (Appokalopps)
@Tant Ragnar (InexactLecture18)
Basses sockpuppet 2 (stefanrotmark)
@Hellzon (darthVarious)
@Sodivra (ArvidBajs)
@Vimes (PurpleElderberry1810)
@Basenanji (FearlessDevil93842)

Matchstart imorgon! Den som står först i varje grupp - d.v.s. Paal och Tant Ragnar - har ansvar för att starta matchen och bjuda in resten av spelarna!

Typ av match: Glory. Map size: Large. Map type: Lakes. En-dagsrundor.

Posta gärna här i tråden när matchen är igång!
 
Last edited:

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Pepp, hype, och så vidare!

Lycka till nu alla! Kom ihåg att det viktigaste är att ha kul och att fullkomligt krossa sina fiender och driva ner dem i havet. Eller upp ur havet om de är aquagubbarna.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367

Alright! Slumpat via Random.org:

View attachment 5516

Vilket alltså ger:
Kvalgrupp AKvalgrupp B
@Paal (Paalistic)
@Xyas (visslo)
@bortom12e (HappyTornado7700)
Basses sockpuppet 1 (ThreeToedTOrnado3705)
USER=9704]@Martin3[/USER] (EnStorSlampa)
9 @Jimmy (Appokalopps)
@Tant Ragnar (InexactLecture18)
Basses sockpuppet 2 (stefanrotmark)
@Hellzon (darthVarious)
@Sodivra (ArvidBajs)
@Vimes (PurpleElderberry1810)
@Basenanji (FearlessDevil93842)

Matchstart imorgon! Den som står först i varje grupp - d.v.s. Paal och Tant Ragnar - har ansvar för att starta matchen och bjuda in resten av spelarna!

Map size: large. Typ: lakes.

Posta gärna här i tråden när matchen är igång!
Det är Might och 1-dags limit som gäller också?
Bjuder in till matchen imorgon då.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Och vinnaren ansvarar för att screencappa, och posta, resultatet av matchen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Skönt att hamna i n00b-gruppen! 😂

Lycka till alla och kom ihåg att ni kan lämna mig ifred första tio rundorna.

Jag är ändå min egen största fiende.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Du får nog köra med tre sockpuppets i nästa turnering! Jag är rätt nöjd med att vi landade på 12 deltagare. Eller vad säger ni andra?

(Också öppet för diskussion: hur ofta är det turnering? Varje vecka? Varannan? Ska formatet på något vis ta hänsyn till föregående turnerings resultat?)
Nu spelar jag inte Polytopia så borde ju egentligen inte lägga mig i, men har anordnat mycket turneringar i diverse konstiga saker och mitt förslag skulle vara att låta det efter första gången helt enkelt vara en liga. Det är nämligen alltid roligast att spela mot motstånd som är ungefär lika bra och bästa sättet att göra det, när man spelar något som går att göra många gånger är seriespel.

Så alltså efter kvalet och guld/silver/brons-ligan är klar så blir det inget nytt kval utan istället så håller sig 1-3an i guld kvar i guld medans 4an åker ner till silver, ettan i silver går upp till guld, 2-3an stannar kvar i silver och 4an åker ner till brons, vinnaren i brons går upp till silver och övriga blir kvar. Sen fylls nya spelare på nerifrån (och om det behövs startas en järn osv också). Men som sagt, bara mina två cent. (Går också förstås att justera siffrorna om man vill ha mer rörlighet så att exempelvis 2 personer åker ur de högre divisionerna varje gång).
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,370
Absolut, BDG. Att tävla mot spelare på samma nivå som en själv är typ det enda vettiga sättet att tävla på. Att hädanefter låta ligan vara ett rakt ligasystem verkar vettigt tycker jag.

Å andra sidan kan man förstås argumentera för att det är lite fräsigt med kvalsystemet. Det gör det i varje fall i teorin möjligt för den som kom sist i bronsligan att vinna guldligan nästa omgång.

Jag är lite kluven alltså!
 
Top