WRNU:s filmklubb 2025 v43

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v43 2025 – #665 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag har sett Annabelle Comes Home från 2019. Det är den tredje filmen i Annabelle-serien och den sjätte att utspelas i The Conjuring-universat.

Annabelle Comes Home är på alla sett och vis en mindre film än sina föregångare. Det är inget mastigt fall av nya hemsökelser utan centreras kring sådant redan etablerat. Ej heller är det en fördjupande och förklarande prequel, utan filmen utspelas i seriens här och nu.

Filmen börjar med de vid det här laget bekanta makarna Warren. Men de är inte huvudpersoner denna gång utan det är deras dotter som för första gången sätts center stage. Paret Warren ska resa bort ett par dagar och lämnar dottern ensam tillsammans med en tonårig bekant till familjen som barnvakt. Barnvakten har emellertid en klåfingrig kompis med sig som inte kan låta bli att bryta den enda regel de fått; att inte gå in i källaren och definitivt inte pilla på grejorna där och, i synnerhet, inte den läskiga dockan som sitter instängd i ett skåp med väggar gjorda av välsignat glas tagna från en kyrka.

Att filmen är så lyckad som den är beror till stor del på att den inte försöker för mycket. Den strävar inte mot att bli den mest spektakulära delen i serien, vilket har varit ett problem för alla andra delar hittills, även de bra. Siktar man för långt så faller ens skott för kort, oavsett hur långt det faktiskt kommer. Filmen försöker liksom inte ta på sig skor större än de egna fötterna.

Annabelle Comes Home är inte den bästa filmen i serien men heller inte bland de sämre. En sak som gör att den står ut en aning är att den, till skillnad från de flesta andra, inte direkt har några partier där man tänker "Det här kunde gjorts bättre". Utan den levererar det den satt sig ut att leverera och gör det bra.

Annabelle Comes Home får tre skrikande barnvakter av fem möjliga. (3/5)

Precis som de andra delarna i serien så finns den lätt tillgänglig på ett flertal plattformar (Netflix, HBO, Prime Video mm).

Jag såg Live by Night (2016)
Ben Affleck är veteran från det stora kriget och har problem med auktoriteter men har också principer. Det enda rimliga karriärvalet är att mitt under brinnande förbudstid bli brottsling men inte bli gangster. Det går som det går.

Det är en förvånande bra film. Jag satt ofta och jämförde med gangsterfilmen Public Enemies som jag såg i filmklubben v34, tänkte att Live by Night är bättre. Och se där, Public Enemies fick bara tre stjärnor, men den här får fyra stjärnor.

Jag har sett The Conjuring: The Devil Made Me Do It från 2021, den tredje filmen i The Conjuring-serien. Och i och med det så har jag tagit mig igenom alla filmer i The Conjuring-universat. (Nä, egentligen inte. Det finns en film till, The Conjuring: Last Rites. Men den släpptes så pass nyligen att den i skrivande stund är bioaktuell och finns således inte några strömningsplattformar ännu och jag har inga planer på att se den på bio. Så jag får återkomma om den vad det lider.)

The Conjuring: The Devil Made Me Do It är en av de bättre i serien. Vi får återigen möta paret Warren som tar sig an ett mordfall där den som anklagas för dådet säger sig varit besatt vid tillfället. Filmen tar både formen av en traditionell skräckfilm och en kriminalgåta. Filmen har genomgående bra skådisar, ett välskrivet manus och ett par genuint läskiga scener. Det är uppenbart att alla inblandade vid det här laget har lärt sig hantverket.

Finns det något dåligt? Ja, manuset har en del konstigheter. Som till exempel att gåtans lösning mest hittas av slump och tillfälligheter, vilket stör en anings tycker jag.

Men det är en solid film. Den får betyget 3.5/5.

Avslutande tankar om hela filmserien, som till exempel om den är värd att ta sig igenom? Svaret på det blir JA. Serien är lite ojämn. Vissa delar är klart bättre/sämre än andra. Jag har gett dem 1.5-3.5 i betyg men de flesta ligger runt tre-strecket. Så här i efterskott, och att efter att ha sett dem alla, så skulle jag nog peta upp betygen på de flesta, om man ser dem inte som enskilda filmer utan som delar i flera, med varandra sammanhängande, serier, med ett halvt poäng. Det skulle placera de starkare delarna, som till exempel The Nun 2, The Conjuring 2 och Annabelle: Creation på ett betyg på 4+. Så där någonstans, mellan tre och fyra, är det betyg jag skulle ge hela filmserien, inklusive spin-offer, som helhet.

Framtiden då? Blir det fler filmer som utspelas i The Conjuring-universat? Det skulle förvåna mig om det inte blev så. Det pratas om både fler The Conjuring- och Annabelle-filmer. Och det har även pratas om en spin-off i form av en film dedikerad åt den läskiga figuren The Crooked man från The Conjuring 2.

Är det allt? Nja, det finns faktisk en handfull filmer som inte räknas in i The Conjuring-universat men som ändå är relaterade till det, på så vis att det förekommer crossovers i form av mindre karaktärer från filmerna som förekommer i andra filmer., Ett exempel på det är polisen från den första The Conjuring som i filmen Wolves at the Door utreder ett icke-relaterat och icke-övernaturligt massmord. Liknande crossovers återfinns även i filmerna i La Llorona-serien. Dessa relaterade-men-ändå-inte-filmer har jag emellertid inte sett. Men vem vet? Jag kanske återkommer till dem.

Jag såg Jagad / The Fugitive (1993).

Harrison Ford är en läkare som döms för mord, Tommy Lee Jones är en polis som skall ta fast honom. Det blir väldigt spännande.

Det är nog fjärde eller femte gången jag ser den, men utspritt med sådär fem-tio år mellan varven. Den här gången från nyinköpt DVD.

Rymdimperiet slår tillbaka är absolut den bästa Star Wars-filmen, men skulle Jagad kunna vara den bästa Harrison Ford-filmen? Jag tror det. Fem stjärnor.

Back