WRNU:s filmklubb 2025 v38

Jag hade också något slags eventuellt Mandela-effekt-minne av en scen där de typ kör "och kolla, det här är det nya gänget som ska ta över" och så var det typ Falcon och ett par av de andra. Hawkeye finns det ju en TV-serie om och Ant-Man har ju haft en Quantumania-film; men jag tror inte någon av dem förklarar exakt varför de inte körde vidare.

Jag antar att när "kärngruppen" inte längre var relevant så föll alltihop isär? Jag tror att jag också blev lite förvånad minns jag, men jag minns inte om jag blev det i Captain America 4 eller i den här…
Jo precis, det låter rimligt att Avengers kanske rann ut i sanden. Men jag tycker att det presenteras på ett sätt som är så ödesmättat, som om en stor händelse låg bakom. De säger typ ”Vem ska rädda oss nu?” och jag tänker att det finns ju fortfarande en massa superhjältar, även om de inte heter Avengers? Nåväl, det är ju ingenting som förstör filmupplevelsen på något sätt. Det var en bra film. Kommer kanske sätta tänderna i senaste Captain America-filmen framöver då Falken är en av mina favoriter.

Jag ska se nästa Evangelion lite senare, men jag har just sett en av James Camerons första filmer – kortfilmen Xenogenesis. Tyvärr finns ingen version i 100% god kvalitet, men den jag länkade till har iaf vissa klipp i bättre-än-överspelad-VHS.

Det är en… tekniskt imponerande film, givet när den gjordes, och vad jag förstått var det den här som imponerade på Roger Corman och gjorde så Cameron kunde anställdas som specialeffekts-snubbe på Battle Beyond the Stars och sen gå vidare därifrån till Terminator.

Storymässigt är den ganska poänglös, slutet är väldigt avhugget, och skådespeleriet är… well, det är "glada amatörer"-nivå för att båda inblandade vad jag förstår är glada amatörer.

Jag gillar den! Den har nånting. Den är också så kort att man lätt kan klämma in den mellan två andra youtubeklipp.

BETYG: 4−/5

Jag hoppas på en 4K-remaster =)

Jag har sett takeout på stramingtjänsten Tubi.

Takeout är en skräckkomedi där ett gäng small town losers i hicksville USA jobbar på ortens enda dygnetruntöppna vägkrog vilket leder till att dom får en hel del skumma och udda kunder.

under ett kvällsskift dyker en creepy kille upp och vårt gäng med losers tror att hen är massmördaren the dollkeeper som är värd 250000 dollar om man lyckas ange hen till polisen.

Betyg 3/5. Filmen är ett tubi original och regisserad av Jem Garrad som jag inte har nån större koll på.

Alltså det bästa med Rebuild of Evangelion-projektet är att det verkligen fångar den där känslan av "MEN VAD FAN ÄR DET SOM PÅGÅR" som originalet också gav.

Jag har sett om Evangelion 3.33: You can (not) redo. Jag såg den 2014 och sen 2021.

Jag vet inte om tre gånger räcker för att riktigt kunna bena ut alltihop och även om jag minns att jag hade duglig koll på åtminstone delar av kosmologin direkt när jag sett 3.0+1.0 så har jag glömt alltihop nu.

Men… Alltså. Nedan är en fortsättning på det jag skrev 2021.

Kaworu är alltså ängel nummer 1, right. Men reduceras till nummer 13. Enhet 13 vaknar, med Kaworu i sig. För att Baka Shinji-kun drar ut två stycken Longinusar. De skulle dra ut två olika spjut, sade Kaworu, men nu när det blev två lika spjut så blev Kaworu den 13:e ängeln och… därmed vaknade Enhet 13? Och triggade igång Fjärde Nedslaget (Kollisionen?). Som Kaworu sedan avbröt genom att köra in båda spjuten in i den uppvaknade Enhet 13.

På samma sätt som Longinus i originalserien satt fast i Lilith och höll henne på korset, vilket var det som hindrade Tredje Nedslaget från att ske. Right?

Så Enheterna har potentialen att bli gudar, om de kombineras med rätt trigger (pilot). Shinji är en sån trigger, men det är Kaworu också och Kaworu är dessutom en Ängel. Som jobbar för Seele, eller åtminstone är ditskickad av dem. Och Seele vill göra Human Instrumentality, men det vill Shinjis pappa också men på sitt eget sätt? (Men han verkar ju vilja trigga Fjärde Nedslaget också?)

Men; det är alltså specifikt att Kaworu får tag i en Longinus istället för en Cassius som triggar att han och Enhet 13 blir Uppvaknade? För det är ju det som är skillnaden. Hade tanken varit att Shinji tagit Cassius, så hade det ju inte blivit någon skillnad för Kaworu, tänker jag. Det är något med att hålla i en Longinus som kan trigga en trigger. Om omständigheterna är rätt. Shinji har ju redan triggat en gång; kan det vara därför det är "ofarligt" för honom att plocka en Longinus?

OK, så det Gendo fixat för att få det som han vill är att han 1) sett till (på något sätt) så det finns två Longinus, och 2) får Rei att släppa lös 12:e ängeln genom att halshugga Enhet 5. För att en del av det uppvaknande Enhet 13 gör beror på att den sluka en Ängel? Kanske?

En googlesökning gör mig inte jättemycket klokare – Seele vill alltså använda gudakraft för att upplösa gränserna mellan människor och göra alla till ett, medan Gendo vill använda samma gudakraft för att låta honom återförenas med Yui, som just nu bara finns som ett interface inuti Eva 01. Tänker jag rätt om jag då säger att han egentligen kanske inte vill trigga Fjärde Nedslaget men att han är OK med det så länge han själv överlever (eller ja, om han inte gör det så återförenas han väl även då med Yui antar jag).

Så medan Seele genom Kaworu kanske faktiskt ville ställa saker till rätta genom att låta Kaworu och Shinji plocka de två spjuten. Och enligt den planen kanske då Enhet 13 vaknat men då via Shinji+Cassius? Eftersom Kaworu sade att anledningen till att Fjärde Nedslaget triggades var att han blev ängel 13? Vad var det han sade egentligen? Fan, jag ids inte starta upp blurayen igen…

Men i alla fall, så Seeles plan var i så fall att Väcka Enhet 13 utan att trigga Fjärde Nedslaget, eventuellt återställa världen (så fler människor lever) och sen göra LCL av allihop? Eller så var det där med att "återställa" bara ljug från Kaworus sida. Men jag tänker mig att om Seeles mål är att upplösa gränserna mellan människor så hjälper det om man inte dödat alla människor först.

Kanske.

I alla fall, en sista tanke: Jag läste just det jag skrev om att Kaworus kontroller var avstängda. Överlag är händelsekedjan lite oklar där? Enhet 13 tjongar in spjuten i sig, och det kan vara något Kaworu gör. Men det kan också vara något Enheten gör av sig själv, och att Kaworu genom att aktivera chokern avstyr det som var på väg att hända, och där detta då inkluderade spjut-tjongandet. Men det passar mindre bra in på det här med att Longinusspjutet hindrade Lilith från att trigga Tredje Nedslaget. Så jag vet inte.

Jag ska inte säga att jag tror att jag har 100% koll nu, men ovanstående resonemang är så långt jag kommit. Jag har säkert fel. Jag har försökt undvika att läsa så mycket om andras teorier; det här är ju halva nöjet med Evangelion – att inte veta, att pussla.

Men ja, den här filmen är väldigt snygg. Och även om man inte hänger med i svängarna när det gäller den utflippade metaplotten så finns det ändå ett mycket tydligt tema om att ångra saker man gjort och inte kan ta tillbaka. "You can (not) redo". Shinji visste inte konsekvenserna av sina handlingar, agerade impulsivt och känslomässigt – och för nu reda på konsekvenserna, och har svårt att hantera dem. För han är en neurotisk typ med starka känslor och en tendens att hamna i spiraler. I den här filmen har han inte nödvändigtvis lärt sig något – han är fortfarande inte mycket för att tänka efter, han har fortfarande starka känslor och en tendens att agera väldigt mycket efter dem. Om jag minns nästa film rätt så tar den sedan itu med mycket av det.

Jag kommer väldigt sannolikt se den nästa vecka. Och sen är jag väldigt sugen på att köpa en bluraysamling av originalserien; den har jag ju inte sett på… jättelänge nu.

BETYG: 5/5

Dödligt möte
1995

Två män i ett träsk, ena sitter på en stock, den andra riktar en pistol. Två torpeder, ett skott avlossas ... och där någonstans har jag listat ut hur filmen kommer att sluta. Skriven av Wachowski-syskonen men såpass omarbetad av Richard "Superman/Goonies/Dödligt vapen" Donner och Brian "A Knight's Tale" Helgeland att syskonen inte ville vara associerad med filmen. Dom hade skrivit en mörkare, blodigare film och jag kan faktiskt känna att några av bitarna i filmen inte kändes som om dom hörde hemma. Var såpass nyfiken att jag till och med läste deras manus.

Sylvester Stallone är bra i rollen med en underanvänd Julianne Moore och en överspelande Antonio Banderas - han är riktigt dålig. Filmen är överraskande bra, Såpass bra att jag är förvånad att jag inte hört den förut men jag hade på ett sätt önskat att det var ett skräck-element med övervakningssamhället. Jag antar att svenska "Dödligt möte"-titeln anspelar på Dödligt vapen, då det är samma regissör, när amerikanska namnet är Assassins. Donner sade att han hade velat vända på rollerna med Banderas som hjälte och jag håller med - Stallone hade spelat skurkrollen mycket bättre. Allt som allt, filmen har sina vändpunkter som gör att den är riktigt skön på någon punkt.

BETYG: 4/5

Last edited:
Mannen med den gyllene pistolen (1974)

Roger Moore är hemlig agent igen. Den här gången har han en mördare efter sig, ingen mindre än Christopher Lee!

Alltså, den här filmen har bra saker i sig, typ Christopher Lee, Maud Adams och en scen med ett sjöflygplan. Men nä, jag gillar den inte alls. Coolaste stuntet i hela filmen är ett hopp med en bil över en flod, och då har någon lagt på ljudet av en glidflöjt (sådan där visselpipa med en pinne som gör att man kan spela olika toner). Bond kan iofs vara en äldre herre men jag undrar om jag inte tycker att Moore börjar vara lite trött redan här?

1758459470351.png

Nå, Maud Adams återvänder i Octopussy, vi får se fram emot den.

DVDn hade en dokumentär om filminspelningen på sig också, vilken höll mitt intresse bättre än själva filmen.

Två stjärnor, som jag väntat mig. Jag hade för mig att jag inte riktigt gillade den här filmen och jag mindes rätt.

The Sentinel (2006)
Michael Douglas (HURRA!) är en åldrande Secret Service-agent. Kim Basinger är presidentens as-snygga fru. Någon vill döda presidenten.
Det är en thriller, helt OK sådan. Den har tillräckligt fräsiga effekter för att jag skulle kunna tänka mig att den gick på bio och inte bara gick direkt till DVD.

Den får tre stjärnor, inte ett bortkastat slut på helgens filmtittande.

Back