Kaworu är alltså ängel nummer 1, right. Men reduceras till nummer 13. Enhet 13 vaknar, med Kaworu i sig. För att Baka Shinji-kun drar ut två stycken Longinusar. De skulle dra ut två olika spjut, sade Kaworu, men nu när det blev två lika spjut så blev Kaworu den 13:e ängeln och… därmed vaknade Enhet 13? Och triggade igång Fjärde Nedslaget (Kollisionen?). Som Kaworu sedan avbröt genom att köra in båda spjuten in i den uppvaknade Enhet 13.
På samma sätt som Longinus i originalserien satt fast i Lilith och höll henne på korset, vilket var det som hindrade Tredje Nedslaget från att ske. Right?
Så Enheterna har potentialen att bli gudar, om de kombineras med rätt trigger (pilot). Shinji är en sån trigger, men det är Kaworu också och Kaworu är dessutom en Ängel. Som jobbar för Seele, eller åtminstone är ditskickad av dem. Och Seele vill göra Human Instrumentality, men det vill Shinjis pappa också men på sitt eget sätt? (Men han verkar ju vilja trigga Fjärde Nedslaget också?)
Men; det är alltså specifikt att Kaworu får tag i en Longinus istället för en Cassius som triggar att han och Enhet 13 blir Uppvaknade? För det är ju det som är skillnaden. Hade tanken varit att Shinji tagit Cassius, så hade det ju inte blivit någon skillnad för Kaworu, tänker jag. Det är något med att hålla i en Longinus som kan trigga en trigger. Om omständigheterna är rätt. Shinji har ju redan triggat en gång; kan det vara därför det är "ofarligt" för honom att plocka en Longinus?
OK, så det Gendo fixat för att få det som han vill är att han 1) sett till (på något sätt) så det finns två Longinus, och 2) får Rei att släppa lös 12:e ängeln genom att halshugga Enhet 5. För att en del av det uppvaknande Enhet 13 gör beror på att den sluka en Ängel? Kanske?
En googlesökning gör mig inte jättemycket klokare – Seele vill alltså använda gudakraft för att upplösa gränserna mellan människor och göra alla till ett, medan Gendo vill använda samma gudakraft för att låta honom återförenas med Yui, som just nu bara finns som ett interface inuti Eva 01. Tänker jag rätt om jag då säger att han egentligen kanske inte vill trigga Fjärde Nedslaget men att han är OK med det så länge han själv överlever (eller ja, om han inte gör det så återförenas han väl även då med Yui antar jag).
Så medan Seele genom Kaworu kanske faktiskt ville ställa saker till rätta genom att låta Kaworu och Shinji plocka de två spjuten. Och enligt den planen kanske då Enhet 13 vaknat men då via Shinji+Cassius? Eftersom Kaworu sade att anledningen till att Fjärde Nedslaget triggades var att han blev ängel 13? Vad var det han sade egentligen? Fan, jag ids inte starta upp blurayen igen…
Men i alla fall, så Seeles plan var i så fall att Väcka Enhet 13 utan att trigga Fjärde Nedslaget, eventuellt återställa världen (så fler människor lever) och sen göra LCL av allihop? Eller så var det där med att "återställa" bara ljug från Kaworus sida. Men jag tänker mig att om Seeles mål är att upplösa gränserna mellan människor så hjälper det om man inte dödat alla människor först.
Kanske.
I alla fall, en sista tanke: Jag läste just det jag skrev om att Kaworus kontroller var avstängda. Överlag är händelsekedjan lite oklar där? Enhet 13 tjongar in spjuten i sig, och det kan vara något Kaworu gör. Men det kan också vara något Enheten gör av sig själv, och att Kaworu genom att aktivera chokern avstyr det som var på väg att hända, och där detta då inkluderade spjut-tjongandet. Men det passar mindre bra in på det här med att Longinusspjutet hindrade Lilith från att trigga Tredje Nedslaget. Så jag vet inte.