WRNU:s filmklubb 2025 v32

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v32 2025 – #654 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag har sett Uncharted (2022)
Det är på många sätt en okej skattletar äventyrsfilm,
Men det är två saker som sänker mitt nöje av den.

1. All backstabbning, det blir tröttsamt snabbt att ingen litar på någon och hugger varandra i ryggen i första tillfälle.

2. Mark Wahlberg har lika mycket karisma som en fuktig planka. Så när han ska spela en charmig skitstövel så känns han bara som en tråkig skitstövel istället.

2/5

Jag är sett Det kommer alltid en ny himmelNetflix.
Det är en romcom, i samma ådra som julfilmspesten. En tjejs döende mamma ställer som krav för arvet att tjejen ska göra sakerna på sin tonårslista med önskningar. För att vara extremt förutsägbar och färglös så är den lite småputtrig och mysig.
Som romcom 3,5/5
Som riktig film 2/5

Jag har sett the westernfilmen the outlaw Josey Wales eller som den heter på svenska -mannen utanför lagen.

The outlaw Josey Wales är en revisionist eller även kallad post classical western ifrån 1976.

Filmen är regisserad av Clintan som även spelar huvudrollen i filmen.

Under inbördeskriget blir bonden Joseys fru och son mördade av ett gäng nordstatare under ledning av den brutale Kapten Terill.

Efter att Josey gråtit en skvätt och begravt sin fru och son är det dags att spänna på sig sin sixshooter och joina ett gäng med confederate bushwackers och utkräva sin hämnd på alla nordstatare och nordstatssympatisörer han springer på.

Filmen är en adoption av författaren Asa Earl Carters novell - the rebel outlaw Josey Wales och filmen skall ha varit kommersiell success då den drog in 31,8 miljoner dollar på en 3,7 miljoner dollar budget.

1996 skall filmen ha blivit utvald för preservation av USA's filminstitut då den uppenbart skall ha en kulturell eller historisk betydelse.

Betyg 3,5/5

Last edited:
Airplane! (1980)
... eller Titta, vi flyger! som den fick heta i Sverige. Det är en tokig komedi om en flygresa med diverse förhinder.

Det är en klassiker, och som jag förstått det en ganska uppskattad sådan, men det hjälper inte - jag sitter mest och längtar tills det hela är över. Skämt som inte åldrats väl blandas med skämt som förmodligen inte ens var roliga när filmen kom.

Samma humor som vi senare kommer att få se i Den Nakna Pistolen-filmerna eller Hot Shots, men sämre genomförd. Vi får väl skylla på att Airplane! var stödhjulen.

Två stjärnor.

Back