WRNU:s filmklubb 2023 v4

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag vill gilla Raya som film men den undergräver sitt egna budskap för mycket kombinerat med alla nutidismer från flera karaktärer som känns opassande för mig. Gillar verkligen världen de har byggt upp dock (även om det inte känns som filmskaparna helt har tänkt på en del saker, bl.a. hur drun borde påverkat folks livsstil) och har skaffat mig både "Art of the movie" boken o två av lego seten (tyvärr så är figurerna i Disney legot av en annan design än de traditionella legofigurerna så de ser väldigt fel ut vid sidan om mina normal figurer o jag kan inte byta runt huvuden o kroppar :( ).
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Demolition Man
1993

"Simon says..."


Jag gillar Wesley Snipes och älskar hans karisma. Han funkar dock dåligt i denna utopiska actionfilm då han överspelar rätt mycket. Han är väldigt duktig karate-utövare och rör sig vackert, men tyvärr klipper filmen sönder alla actionscener till bråkstycken. Det här är en film där actionscenerna verkligen åldrats jättedåligt - det känns nästan parodiskt i sitt utövande - och när det kommer till en actionfilm så sänker det betyget rejält. Humorn håller dock fortfarande och jag gillar verkligen försöket till världsbygge. Denis Leary är med på ett hörn och är Denis Leary-aktig. Sandra Bullock är jättestel men har inte så mycket att arbeta med, medan Sy Stallone är sitt sedvanliga action-alterego.

Det var nära att jag bara gav en tvåa till den här men någonstans på vägen accepterar jag filmen mer och mer och tycker den funkar att softa till.

HBO har den europeiska versionen, där Domino Taco Bell (som vann franchise-kriget [läs: produktplacering]) är överdubbat till Pizza Hut.

BETYG: 3/5 (knappt)
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett om American Beauty från 1999 för första gången på över tio år. Den här filmen har jag gillat sen första gången jag såg den på bio och varje gång jag sett om den (så även denna gång). Det är en smart berättelse som skiftar fokus på ett effektivt sätt där man inte riktigt vet vart den ska ta vägen. Dialogen är vass och allvarlig men samtidigt komisk i det hysteriskt dysfunktionella.
Spacey och Bening gör storslagna rolltolkningar som gav dem båda Oscar liksom filmen fick för bästa film.

Ja, det finns något gubbsjukt över Staceys karaktär när han trånar efter dotterns kompis, som är 20+ år yngre, men jag tänker mer att det är en av många pusselbitar i hans nyfunna frihet.

Högsta betyg… igen…

(Jo jag vet att Spacey är avskydd i stora delar av världen efter #metoo, men det här handlar inte om honom som person).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett om Transformers: Dark of the Moon. Jag har skrivit om den 2013 och 2015.

Jag försökte först kolla på den på min TV, som ju har aktiv 3D. Så man tar på sig batteridrivna glasögon som jättesnabbt täcker över ena ögat och sedan det andra för att skapa 3D-effekten. Jag… jag tror att jag är ganska klar med den tekniken nu. Den är så himla, himla kass. Den flimrar så jag får huvudvärk. Så istället använde jag samma metod som tidigare för att kolla på 3d-blurays i mitt VR-headset. Jag har fortfarande lite svårt att fatta att det inte verkar finnas en kommersiell lösning för det här än. Det borde väl finnas något slags overlap mellan folk som gillar 3d-film och folk som äger, eller kan tänka sig skaffa, ett VR-headset? För det här är verkligen det objektivt bästa sättet att se 3D. Inga tappade frames, ingen sänkt ljusstyrka. Bara full-on bio-stor 3D.

Men nä, jag måste fortfarande använda fyra olika mjukvaror från helt olika källor. När någon vid det här laget som allra minst borde ha utvecklat en kombination av tre av dem, och låta en kolla på 3D-blurays realtidskonverterade till SBS-format.

…nåja, filmen då? Ja, den är nog faktiskt den bästa i den första trilogin. Specialeffekterna är helt magiskt snygga, fortfarade. Bay kan sina actionscener, och framing etc funkar finfint. Jag tycker att det är svårt att hitta så mycket att klaga på rent hantverksmässigt – skådespeleriet sitter, timing, plot, stunts, robotarna har distinkta personligheter och färger och det är alltid lätt att läsa vad som händer på skärmen. Och som jag skrivit tidigare är det märkbart mindre spattighet i den här, mindre toaletthumor.

Jag gillar också verkligen konspirations-anslaget. Det är såklart lite klumpigt genomfört, men kom igen – det är en Michael Bay-actionrulle. Såna tittar man inte på och förväntar sig superintelligent skrivna konspirations-thrillers. Det är också kul med Spock-referenser givet att Sentinel Prime spelas av Leonard Nimoy. Jag har också redan från första gången gillat att Optimus Prime är typ en krigsbrottsling i den här filmen. Bland det sista som händer är ju att han sliter skallen och ryggraden av Megatron – efter att denne i princip gett sig, och sagt att han vill ha vapenstillestånd. Även om det inte berörs i filmen så gillar jag ju när "frihetshjältar" nyanseras lite och får vara problematiska. Lite som att jag gillar när jedis visar sig vara hycklare..

Finns det dåliga saker? Jadå.
  • Carly funkar inte. Alltså, de byter ut huvudpersonens kärleksintresse mellan film 2 och film 3, och de byter då ut en karaktär som ändå hunnit samla på sig en del tredimensionalitet och som redan från film 1 hade en hel del personlighet – mot en ganska tvådimensionell Snygg Tjej. Det är absolut så att hon får vara smart också, men på det stora hela hade en pappfigur kunnat spela hennes roll. Jag fattar att det är skäl bortom filmens canon som ligger bakom – mer exakt att Mega Fox kallat Michael Bay för Hitler offentligt – men det är ändå synd. Filmen blir sämre av det. Det känns 100% som att storyn i grunden är skriven för Mikaela, och sen när när det inte gick så slängde de in en fotomodell/attaché/bilsamlingskurator som får agera dreamgirl/sugarmommy.
  • Que. Alla andra robotar som introduceras i den här filmen gillar jag; jag älskar designen på Shockwave och Dino funkar trots att han är en nationell stereotyp helt i onödan. Alla bakgrunds-decepticons är coola och djuriska/insektslika. Men Que… är bara en Bond-Q. med grått hår och en synnerligen ful mustasch. De borde gjort det till Wheeljack istället; då hade ju vi fans kanske faktiskt brytt oss när han dör mot slutet.
  • John Malkovichs karaktär är… all over the place. Han behandlas inte riktigt lika illa som Anthony Hopkins senare, men det känns framför allt som atten del scener är bortklippta, som visar ur han går från knäpp boss till entusiastisk autobotfanboy. Alltså, den här gången jag såg filmen kändes den vändningen mindre störig, men den är ändå lite märklig. Det hade behövts minst en scen – hade räckt med typ 1-2 minuter.
  • Ken Jeongs karaktär. Just no.
Men ja, överlag är det här en film jag på det hela taget gillar. Både den tidiga konspirationsgrejen, och den senare snygga apokalypsgrejen.

För övrigt minns jag inte om jag påpekat det förut, men jämför Decepticons' invasion av Chicago med Chitauris invasion av New York i Avengers. Det finns… vissa likheter. Om inte annat i de stora val-liknande sakerna som simmar runt i luften. Avengers kom ett år efter den här filmen…

Anyways:

BETYG: 4/5, men det är en stark fyra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har sett om Transformers: Dark of the Moon. Jag har skrivit om den 2013 och 2015.
Förresten medan jag ändå har den framme – här är ett av världens fulaste bluray-fodral:

1674945970864.png

Det kan… förvandla sig. Och jag använder verkligen ordet "förvandla" väldigt löst här:

1674946020166.png

Megatron! Kan han stå upp själv? Nej.

På hans rygg finns då själva skivförvaringen:
1674946054575.png1674946077872.png

Någon har fått betalt för att designa den här förpackningen.

Jag har naturligtvis en likadan förpackning för förra filmen:

1674946457816.png
Klart snyggare och med mycket bättre färgapplikationer – men fortfarande en stendum idé som inte borde ha fått bli verklighet.

1674946500806.png

Och självklart ligger båda i varsin låda av genomskinlig plast – den sorts plast som 100% garanterat går sönder ifall man viker den för många gånger. Så man får vara försiktig med att öppna dem…

1674946558779.png
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
När filmen så tillsist släpptes så sågades den av de flesta kritikerna (undantaget Roger Ebert, som faktiskt gillade den starkt). Den var för mörk, var det största problemet.
Apropå diskussionen om filmens kvalitéer så var jag en av dem som älskade den som barn. (Fast jag hade ju i och för sig läst någon av Lloyds böcker före.) Så suggestiv och så var det ju fantasy! Det fanns en sådan där bok man skulle köpa samlarbilder till - i små booster packs, och när hela var klar blev det en liten återberättelse av filmen. Jag minns att jag köpte och bytte och hade mig tills hela var klar och att det tog en evighet (svårt att värdera idag, jag var 8-9 år). Tycker fortfarande om filmen.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Ivanhoe (1982)
ITV TV-serien sammanförd till en 2 tim. å 22 min. lång film, det är samma som går på nyårsafton (även om jag tror att den som går på TV e förkortad). Har till min skam inte sätt den för än nu och kan säga att jag gillar den. Bl.a. sakerna jag gillar är:
- Färger och juveler! Till skillnad från vissa moderna filmer så låter den här filmen adelsmän visa upp sin praktfullhet genom färgglada plagg och smycken.
- Okoola kläder, vi ser flera klädesplagg och bling som med dagens och dåtidens (1982:s alltså) mått och mätt är fåniga. Alldeles för ofta idag så låter man inte folk i historisk/fantasy filmer ha på sig kläder som ser mer eller mindre fåniga ut för oss, och jag ogillar det.
- vår hjälte har två kärleksintressen och ingen av dem känns som ett automatiskt sämre val eller att det är en fråga om radikalt skilda stilar (ex. den rebelliska kontra den stabila)
- de tre rovriddarna är alla onda på olika sätt, med en helt utan heder och de två andra är mer komplicerade med en typ av heder som de följer trots att de ignorerar flera andra av chevalerins regler och landets lagar.

4/5 på den krankiska skalan och om man är intresserad av riddarromantik är nog den här ett måste.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Demolition Man
1993

"Simon says..."


Jag gillar Wesley Snipes och älskar hans karisma. Han funkar dock dåligt i denna utopiska actionfilm då han överspelar rätt mycket. Han är väldigt duktig karate-utövare och rör sig vackert, men tyvärr klipper filmen sönder alla actionscener till bråkstycken. Det här är en film där actionscenerna verkligen åldrats jättedåligt - det känns nästan parodiskt i sitt utövande - och när det kommer till en actionfilm så sänker det betyget rejält. Humorn håller dock fortfarande och jag gillar verkligen försöket till världsbygge. Denis Leary är med på ett hörn och är Denis Leary-aktig. Sandra Bullock är jättestel men har inte så mycket att arbeta med, medan Sy Stallone är sitt sedvanliga action-alterego.

Det var nära att jag bara gav en tvåa till den här men någonstans på vägen accepterar jag filmen mer och mer och tycker den funkar att softa till.

HBO har den europeiska versionen, där Domino Taco Bell (som vann franchise-kriget [läs: produktplacering]) är överdubbat till Pizza Hut.

BETYG: 3/5 (knappt)
Kul att de redan innan Arnold blev guvernör skojar om att han är president i den här filmen. Inte samma sak, men nära nog.
 
Top