WRNU:s filmklubb 2022 v19

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v19 2022 – #487 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har sett Doctor Kosmos Strange 2, en superhjältefilm.

Först: Den är bra. 2 timmar, tiden känns inte slösaktig som så. Den är lite mer out there än Marvelfilmer (utöver Thor-filmerna, eller Guardians of the Galaxy) brukar vara. Gillar du superhjältefilmer är den här fantastisk.

Med det sagt, jag hade nog gillat att se färre eller bättre strider. Det finns några coola delar och undantag i den här, men det känns som det ofta blir lite Dragonball Z-stråle-mot-stråle-kamp där den som har mest kräm vinner. Vet ni vad som är coolt? Lite spoilers: När man hamnar i nytt multiversum och reglerna är annorlunda. Vad som är mindre coolt? När man får en Episod 9-sekvens som jag förmodar brände alldeles för mycket av budgeten och sedan spenderar vi mindre tid på multiversum och mer i en handfull som mycket påminner om 616-universumet. Jag personligen hade gillat den här om den varit mer i linje med Doctor Who, som spenderar åtminstone lite tid på att uppleva fantastiska världar och man får andas lite innan allt går åt skogen. Och det hade varit trevlig med en mer tänkande superhjälte.

Men i grund och botten är superhjältefilmer idag actionfilmer med större budget och (möjligen) mer CGI. Och jag var aldrig jättestor fan av action, men jag hängde ändå med Marvels ett tag så... bra jobbat?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har sett Batman (1989) och Batman Returns (1992)

Den första är bra men den andra är helt fantastiskt. Men den första filmen har avsevärt högre betyg på imdb. Jag kan för mitt liv inte förstå varför. Är det någon som har en förklaring?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag har just sett om Fantastic Beast and Where to Find Them. Ettan alltså, den som är sammanhängande. Jag har sett den förr.

Den är fortfarande jättesnygg. Jag är rätt impad av hur väl interaktionen mellan monster och skådespelare funkar. Plotten är någorlunda sammanhängande men det är definitivt så att det finns en intressant del (Newt och gänget jagar förrymda monster) och en ointressant del (sidoplotten som ger filmen dess klimax). Det är lite synd att den intressanta delen inte fick stå för sig själv. Den är mysig och kärleksfull och bygger världen snyggt. Den andra delen känns ganska… inklistrad. Som att den inte riktigt hör ihop. Dess delar planteras inte tillräckligt bra, dess huvudsakliga aktörer etableras inte tillräckligt och krokas framför allt inte in i den huvudsakliga casten speciellt bra. Känslan blir två separata filmer som mashas ihop.

Men ja, den är ofantligt snygg och underhållande.

I och med att jag nyligen läst ett gäng bra texter om hur Harry Pottervärlden i grunden är helt fruktansvärd och att alla berättelser i den bara handlar om att upprätthålla det helt fruktansvärda status quo, så noterar jag att det gäller här också. Skurken är en skurk, men det är faktiskt hela den amerikanska magiska rättsapparaten också. Dess lagar och regler är helt fruktansvärda, orättmätiga och borde förgöras. Men filmen är inte intresserad av det – det är status quo, det är (underförstått) bättre än alternativet, och framför allt så går det inte att göra något åt. Samhällsproblemen, såsom slaveri och rasism och så vidare, är som måndagar – något man kanske klagar på, men inget man kan göra något åt. Det här blir ju ännu tydligare i tvåan, men det är verkligen en genomgående grej i Rowlingskapade verk: När man besegrat Skurken så återgår allt till det helt fruktansvärda status quo:et, och det finns ingen indikation på att förändring av detta är möjlig eller ens önskvärd.

Det närmaste vi kommer här är att Newt hyser en vän förhoppning om att folk kanske ska komma att hata magiska varelser lite mindre, och kanske lyckas han eventuellt litegrann med ett par enskilda magiker. Men herregud vilken deprimerande världsbild. Liberal centrism och status quo-dyrkande alltså. Vilken skit.

BETYG: 4/5


On a happier note: Jag har nu upptäckt vad som är det hittills bästa sättet att avnjuta 3D. Jag lyckades nämligen äntligen med något jag fipplat med ett tag: Jag såg den här 3D-bluray-filmen i min Oculus Quest 2, vilket betyder att jag fick en riktig bioupplevelse – men helt utan den ghosting eller försämrad ljustyrka man får på bio. Men en "skärm" stor som en vägg och knivskarp bild. Det enda som saknades var surroundljud, i princip.

För den som bryr sig så funkar det såhär:

På datorn har jag installerat:
  • DVDFab Passkey for blu-ray. Kostar en del, framför allt om man inte vill ha månadskostnad, men jag har inte hittat något pålitligt alternativ. Den här grejen realtidsdekrypterar blurayfilmer så att man kan se dem i valfri mediaspelare som har rätt codecs och så. Annars finns nästan inga spelarprogram som fixar bluray, och definitivt inte 3D – PowerDVD är ju jätten här, och de har släppt 3D helt.
  • Media Player Classic Black Edition. Egentligen är jag en VLC-användare, men MPC-BE är en helt okej mediaspelare. Dess fördel här är att den har fler inställningsmöjligheter etc än Windows Media Player men använder samma system av codecs etc. Den kan spela upp 3D-blurays.
  • MadVR. En videorenderare som MPC-BE kan använda sig av. Den kan ta 3D-blyray-video och realtids-omkoda den till SBS, alltså så att vänster och höger ögas bild visas till vänster respektive höger. Såhär alltså. Jag har ställt in så att MPC-BE använder MadVR och sedan ställt in så att MadVR gör SBS av all 3D på alla skärmar.
  • Virtual desktops streaming-app. Den gör så att jag kan streama mitt windows-skrivbord – valfri skärm – till min Quest 2.
På min Quest 2:a har jag sedan installerat Virtual Desktop-appen, som jag streamar till. I den kan man sedan ställa in så att en SBS-film delas upp så att man ser vänster sida som helskärm på vänster öga, och höger sida som helskärm på höger öga.

Med andra ord: Passkey dekrypterar blurayen, MPC-BE spelar upp den, MadVR gör om 3D-videon till SBS, streaming-appen streamar den SBS-ade videosignalen till Questen, och Virtual Desktop på Questen tar emot SBS-signalen och avflätar den tillbaka till 3D.

Det är en del joxande, men nu funkar det ju – så allt jag behöver göra nu när jag vill se 3D-blurays är att tjonga in min external blurayspelare i datorn och skivan i spelaren, starta MPC-BE, sätta på mig Questen, starta appen och börja kolla på film. Det är inte riktigt så få steg som jag skulle önska, men det är tillräckligt få steg för att vara överkomligt.

Så nu är jag tekniskt sett inte längre beroende av fortsatt tillgång till TV-apparater med 3D-kapacitet, och jag måste inte stå ut med min TVs aktiva 3D om jag inte ska se 3D-film med sällskap. I framtiden kan jag nöja mig med min Quest 2:a.

Enda nackdelen är batteritiden – den här gången räckte batteriet inte riktigt hela vägen fram, utan mot se sista 20 minuterna var jag tvungen att koppla in en strömkabel. Men å andra sidan är det inte så illa att ta lite paus i filmen heller, och det är egentligen inte så jobbigt att koppla in en strömkabel. Det går säkert att göra saker för att förbättra batteritiden dessutom.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Iom att det var fredag den 13:e igår så följde jag min fredag den 13:e tradition vilken består av att jag ser en eller två av fredagen den 13:e filmerna och dricker grogg tills jag somnar på soffan.


Jag såg fredagen den 13:e Jason takes Manhattan .

Jason vorhees mördaren i den ikoniska hockemasken behöver ingen närmare presentation .

Det här är riktig 80's slasher shlock feast .


Betyg 3/5 . Hade jag haft Treo hemma och kall cola zero i kylen och pizzeriorna vart öppna så jag kunnat käka en fet kebabpizza till bakfyllefrukost så hade den fått 3,5/5 i betyg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Har sett Batman (1989) och Batman Returns (1992)

Den första är bra men den andra är helt fantastiskt. Men den första filmen har avsevärt högre betyg på imdb. Jag kan för mitt liv inte förstå varför. Är det någon som har en förklaring?
Ja, eftersom Returns är min favorit film med Batman undrar jag ibland samma.

Den utforskar verkligen teman som få andra superhjältefilmer vågar röra. Som att det tog slut mellan Batman och Vicky Vale för att han försökte förklara för henne att Bruce Wayne älskar henne men Batman gör det inte. Vilken är orsaken till att han så gärna vill få ihop det med Catwoman, där älskar Batman Catwoman och Bruce Wayne älskar Selina Kyle.

För att inte tala om att det var sjukt vågat av Returns att hinta att hela Batmans och Catwomans superhjälte-fasoner egentligen är en sexuell fetisch! Och sen kommer Pingvinen som ett riktigt missfoster och är mer pervers än nån av dom och det är som att rikta en spegel mot dom!


Tyvärr en väldigt underskattad film i mitt tycke.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Just det ja, glömde att @Conan undrade om någon har en förklaring till att Returns inte ses på med blida ögon. Jag har tidigare hört en massa kritik om varför filmen skulle vara dålig och tycker inte att något stämmer. Exempel på kritik:

”Det är mer en Tim Burtonfilm än en Batmanfilm”
Struntprat tycker jag! Samma skulle kunna sägas om Nolans The dark Knight och den är hyllad.

”Det handlar för lite om Batman och för mycket om skurkarna”
Det är ju rätt typiskt för Batman. Tycker det är så både i Tim Burtons förra Batmanfilm och The dark knight.

”Skurkarna byter plan för ofta”
Än en gång, detta händer också i Tim Burtons förra Batmanfilm och The dark knight. Och i The Batman.

Så jag vet liksom inte varför folk inte gillar denna. Det enda jag kan komma på är att de kanske tycker att den är obehaglig. Har hört folk använda ord som ”mean spirited” om den. Fast det är en av grejerna jag gillar med filmen 🙂
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Just det ja, glömde att @Conan undrade om någon har en förklaring till att Returns inte ses på med blida ögon. Jag har tidigare hört en massa kritik om varför filmen skulle vara dålig och tycker inte att något stämmer. Exempel på kritik:

”Det är mer en Tim Burtonfilm än en Batmanfilm”
Struntprat tycker jag! Samma skulle kunna sägas om Nolans The dark Knight och den är hyllad.

”Det handlar för lite om Batman och för mycket om skurkarna”
Det är ju rätt typiskt för Batman. Tycker det är så både i Tim Burtons förra Batmanfilm och The dark knight.

”Skurkarna byter plan för ofta”
Än en gång, detta händer också i Tim Burtons förra Batmanfilm och The dark knight. Och i The Batman.

Så jag vet liksom inte varför folk inte gillar denna. Det enda jag kan komma på är att de kanske tycker att den är obehaglig. Har hört folk använda ord som ”mean spirited” om den. Fast det är en av grejerna jag gillar med filmen 🙂
Jag har även sett kritik som att folk upplevde filmen som för vuxen, mörk och våldsam .

Jag tillhör förövrigt dom som gillar filmen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har även sett kritik som att folk upplevde filmen som för vuxen, mörk och våldsam .
Den kritiken har jag nog också hört nu när jag tänker efter. Lite märklig kritik då det rör sig om en Batmanfilm.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Jag gick och såg Doktor Konstig i Många Universum av Galenskap.

I IMAX 3D, och det var faktiskt en film där det formatet fyllde en funktion.

Innan jag såg den hade jag fått två saker spoilade för mig, eftersom det i vårt medialandskap inte går att helt undvika sådant, men de var inte så allvarliga. Den första var att Wanda är en full-on skurk, och det avslöjas tidigt, vilket jag nog hade kunnat gissa ändå efter att bara ha sett ett par trailers. Den andra var att Charlize Theron dyker upp som Clea i en extrascen - men det är ju inte ens en spoiler för den här filmen, utan snarare för nästa film i serien, så whatever.

På det hela taget är nog den kritik jag sett mot filmen befogad: Stephen Strange är mer en reaktiv karaktär än en aktiv, America Chavez är mer en maguffin än en karaktär, och alltihop är ren science fantasy utan den minsta lilla koppling till den verkliga världen. Men vet ni vad? Allt det kan vara sant, men filmen kan fortfarande vara en kul tripp.

Jag gillar de små sakerna som visar att det är Sam Raimi bakom kameran, även om han inte släpper lös helt. Jag älskar att Illuminati är ett gäng pompösa asshats som Wanda demolerar utan problem. Jag kunde till och med uppskatta att Book of Vishanti, som vi tror skall vara den viktigaste maguffin av dem alla, visar sig bara vara en misdirect för en turn i handlingen.

Men framför allt har jag insett varför jag gillar Stephen Strange som karaktär. Det som väldigt explicit pekas ut som hans svaghet i filmen är det jag sympatiserar mest med: att han alltid måste vara bäst på det han gör, alltid måste vara den smartaste i rummet, och betraktar sin egen omdömesförmåga som självklart överlägsen. I can relate, you know? :sneaky: :cool:

Så på det hela taget en riktigt underhållande popcorn-film. Kanske en något svag 4 av 5.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Den kritiken har jag nog också hört nu när jag tänker efter. Lite märklig kritik då det rör sig om en Batmanfilm.
Den här idén om att Läderlappen ska vara mörk, psykologiskt ärrad, o rejält våldsam är faktiskt rätt så ny. Läderlappen var och är något som barn läste o tittade på. Under ett väldigt bra tag var han inte "mörkrets hämnare" utan bara en superhjälte med ett fladdermus tema, det var ingen djupare grej än så. Jag var bland de barn som fann Return som alldeles för mörk o grafisk för mig när jag såg den för första gången
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Den kritiken har jag nog också hört nu när jag tänker efter. Lite märklig kritik då det rör sig om en Batmanfilm.
Jag tror men kan ha helt fel men när den kritiken lyftes så kom den troligtvis ifrån personer som varit barn på 60-talet och vuxit upp med Adam West och Burt wards biff baff poff kabaaaam Batman och det blev något av en shock när dom tog med sina barn på bio och förväntade sig Adam West och Burt Ward Batman och fick Tim Burton Batman .
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Jag tror men kan ha helt fel men när den kritiken lyftes så kom den troligtvis ifrån personer som varit barn på 60-talet och vuxit upp med Adam West och Burt wards biff baff poff kabaaaam Batman och det blev något av en shock när dom tog med sina barn på bio och förväntade sig Adam West och Burt Ward Batman och fick Tim Burton Batman .
Eller barn/ungdomar som tittade på Batman serien på TV4:a o förväntade sig något mer i den tonnen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Eller barn/ungdomar som tittade på Batman serien på TV4:a o förväntade sig något mer i den tonnen.
Nja, jag kan inte tala för alla barn, men själv tittade jag på den serien men Returns kom ju flera år senare. Då hade de flesta av oss gått över till Turtles samt sett den första Batman av Tim Burton. Att Batman numera var häftig och vuxen hade inte undgått oss, det fanns ju merch för första filmen överallt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,480
Location
Rissne
Jag minns det som att jag, som barn, gillade Burtons Batman. Tvåan mer än ettan – den var liksom sago-mysrysig på Burtonskt sätt, vilket jag gillade. Och så gillade jag alla konstiga mekaniska grejer. Jag är nästan säker på att jag försökte bygga både inbrottssäker Batmobil och Pingvin-anka som kunde åka uppåt i Lego. Jag vet inte hur gammal jag var när jag såg den – den kom på bio när jag var 11. Så det är möjligt att när jag säger "som barn" så menar jag "när jag precis börjat högstadiet men fortfarande byggde lego".

Det är också först i vuxen ålder som jag börjat uppfatta plotten som spretig och hattig. På den tiden uppfattade jag nog mest Pingvinen som protagonist och såg hans resa, liksom. För det var lättare att identifiera sig med en kort, utstött och ful person som inte visste hur man agerade i sociala situationer och som mest ville hämnas på alla, än med en snygg och suave miljonär vars stora problem med tjejer var att han inte kunde bestämma sig. För… tja. Pingvinen låg närmare min självbild helt enket.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Eller barn/ungdomar som tittade på Batman serien på TV4:a o förväntade sig något mer i den tonnen.
Kan vara så och jag kan inte tala för andra barn men har nog svårt att tro det , det brukar oftast inte vara barnen som moraliserar och förfasar sig över videovåld utan det brukar snarare vara föräldrarna som blir upprörda över det barnen ser på.


För mig som är född på 80-talet så var Adam West och Burt Ward min pappas Batman och Robin snarare än mina.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Även jag såg på 60-tals Batmanserien som barn dock som reruns på tv-3 (tror jag ,osäker på kanal) och då hade jag sett burtons Batman filmer innan och upplevde Batmanserien som ganska barnslig
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det är också först i vuxen ålder som jag börjat uppfatta plotten som spretig och hattig.
Jag förstår den här invändningen. Det jag tycker är konstigt är att folk bara har denna invändning om Returns när typ alla Batmanfilmer är spretiga och hattiga. Egentligen är det nog bara Begins som inte är det.

På den tiden uppfattade jag nog mest Pingvinen som protagonist och såg hans resa, liksom. För det var lättare att identifiera sig med en kort, utstött och ful person som inte visste hur man agerade i sociala situationer och som mest ville hämnas på alla, än med en snygg och suave miljonär vars stora problem med tjejer var att han inte kunde bestämma sig. För… tja. Pingvinen låg närmare min självbild helt enket.
Ja, Pingvinen gjorde verkligen intryck på en. Så jävla tragisk och intressant kataktär. Det enda jag saknar i filmen är nog mer konfrontationer mellan Batman och Pingvinen, älskar hur de liksom är varandras motpoler, att Pingvinen typ är en ut och invänd Batman.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
För att förytliga: jag menade den tecknade Batman serien som gick på TV4:a.

Och för mig som förväntade mig Return vara mer som den eller de 60/70-tals Läderlappen serier jag hittade hos mina släktingar så var den alldeles för mörk, grafisk o otrevlig när jag först såg den.
 
Top