Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v3

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Då kör vi igång med vecka 3.

Reglerna (courtesy of krank, förra veckan):

1) Du behöver se minst en film i veckan. Det behöver inte vara samma film som nån annan, men det får vara det.
2) En gång i veckan, på söndagen, skriver vi i en sådan här tråd om vad vi sett. Varje medlem tar med sig en (1) film. Man skriver om filmen man sett. Några rader, sådär, behöver inte vara något avancerat. "Jag har sett 2001 och tyckte den var väldigt seg" är helt OK, men man kan också t.ex. leta rätt på trailers på youtube, skriva recension, sätta betyg.
3) För att bli medlem behöver man egentligen mest hoppa på. Det är god form att säga nåt innan söndagstråden, så att startinlägget för veckans tråd kan innehålla deltagare.
4) Helst bara en film per vecka.

Personer som varit med tidigare:
Anth [v1][v2]
God45 [v1][v2]
Dnalor [v1][v2]
Anchorman [v1][v2]
Max Raven [v1][v2]
Krank [v1][v2]
DeBracy [v1][v2]
Lu-kaazh [v1]
Jocke Kofot [v1][v2]
Rymdhamster [v1][v2]
Zorbeltuss [v1]
Arvidos MC [v1][v2]
xyas [v1][v2]
Vimes [v1]
wilper [v1][v2]
Übereil [v1][v2]
Anarchclown [v1]
(Radioaktiv) [v1]
Ithaqua [v2]
daflum [v2]
!Paxen [v2]
Genesis [v2]
fanfan [v2]
GnomviD [v2]

Med ursäkter för eventuella missar.


/Vincent - det här behöver en flowchart...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jag som tänkte vänta eftersom jag påstått att trådarna skulle upp på söndagarna... Nåja, inga problem, man får vänta med att posta recension/notis bara.

Hursomhaver, jag tänkte se Transformerstrilogin den här veckan. Ja, jag vet att jag fuskar mot mina egna nobelt uppsatta regler, men jag får ju ändå bara tillgodoräkna mig en film per vecka...

Anledningen till att jag tar hela trilogin igen är såklart för att jag nyss köpt 3D-blurayversionen av den tredje filmen. Och som ni säkert förstår kan man inte bara se den tredje filmen i en serie sådär bara ändå.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Vilken film jag ska se om för att kunna recensera den här veckan?

Get ready motherfucker it's gonna get loud!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eoonMu0vzAA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/eoonMu0vzAA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Har ingen aning om vad jag kommer recensera än, men jag kommer se nåt så det blir en recension på söndag men får bli en överraskning då
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Såg just Avengers, men den var så medelmåttig så den tänker jag inte recensera.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
“Being a woman doesn’t make you any less of a man”

Jag har sätt den mycket speciella filmen "Zerophilia" vilket är en "indie" film tillverkad av en regissör du inte hört talas om med skådespelare som du inte heller känner till.

Filmen handlar om en tonårig kille med namn "Luke" som efter att ha förlorat oskylden upptäcker att han är en "Zerophilia", Det innebär att varje gång han blir sexuelt upphetsad så börjar han förvandlas till en tjej.
Det hela börjar bli ett problem för Luke när han som tjej inte längre blir påtänd av tjejer utan måste börja fantisera om killar(vilket han inte vill)

Filmen låter kanske som handlingen i en skum porrfilm, men filmen är faktist en vanlig spelfilm (jag lovar).

Den här filmen gör något som jag är väldigt svag för, den tar ett onaturligt/orealistiskt senarium för att beskriva en realistisk personlig utveckling . Det den här filmen verkligen handlar om är Genus, vänskap och kärlek.

Jag brukar kalla den här filmen för min guilty pleasure den är egentligen inte speciellt bra, men den lyckas pricka några saker rätt vilket får mig att återvända gång efter gång. Men om jag skall vara kritisk så funkar inte humorn i filmen, det mesta blir bara pinsamt (dock så har den en scen som jag tycker är en av de roligaste någonsin), det märks tydligt att den är gjord av en amatör eftersom själva scenografin och kameraarbetet blir rent sagt dåligt.

Jag känner att den här filmen aldrig skulle blivit gjord av de större studiorna, den är för öppen med homosexualitet. I den här filmen så ser man många nakna överkroppar på men (Killar sexificeras mer än tjejer i den här filmen). För mig ger den här frihet den här filmen en stark känsla av indiefilm på ett bra sätt.

Kortsagt: Se den om det jag skrivit fick dig intresserad annars så bör du skippa den.

//Lukas som inte vet hur det kom sig att han såg den här filmen första gången.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Okej, denna vecka har jag sett Transformerstrilogin (igen). Jag tänker därmed bryta mot det jag egentligen föresatt mig, men... Jag hade skaffat Transformers 3 på 3d-bluray och tänkte att jag väl inte kunde se bara den...

(Överlag har mitt filmtittande blivit lättare att motivera sedan jag skaffade 3d-TV. Antagligen minskar effekten när jag får slut på 3d-filmer)

Nå. Jag är som en del av er vet Transformers-fanboi sedan unga år, så se nedanstående i det ljuset.

Transformers
Ung kille skaffar sin första bil. Som visar sig vara en robot som kan förvandla sig. Det visar sig att det finns onda och goda robotar (Decepticons, Autobots) på jorden, som kan gömma sig och förvandlas till fordon. De ondas ledare åkte hit tidigare, på jakt efter "the All-Spark", en grunka som kan användas för att skapa nya transformers och dessutom innehåller en massa kunskap. För TF-nördar är det alltså som Matrisen och Underbasen i ett. De ondas ledare kraschade dock har inte synts till. De onda letar efter honom och allsparken.

Bra grejer: Apsnygga robotar. Verkligen, riktigt apsnygga. Det är sånt här CGI ska användas till. Hade jag sett det här när jag var typ tolv hade min hjärna exploderat. Jag gillar också alla blinkningar till den gamla tv-serien och serietidningen. Jag gillar att de hittat rätt röstskådisar, som fan. Jag gillar att Mikaela, huvudpersonens kärleksintresse, har lite stake och inte bara är ögongodis (se nedan, dock).

Dåliga grejer: Pinsamhetshumor, autoboter som beter sig som efterblivna tonåringar i vissa scener, kisskämt. Huvudpersonen är en idiot, också.

En grej som är gemensam för alla tre filmerna är den rätt kassa stereotypiseringen av människor som inte är hårda marinsoldater. Ett tag undrade jag vad Bay egentligen har emot svarta, kvinnor, personer med ADHD... Men jag har kommit till insikt om att det inte är hat, det är bara oreflekterade plumpa skämt. Bay tycker att det är roligt med spattiga ADHD-karatärer som inte kan sitta still i tre sekunder och får utbrott hela tiden. Han tycker det är roligt med tjocka afroamerikaner som spelar TV-spel och är fega och kriminella. Han tycker det är schysst med lite eye candy, och alla gillar väl att se en snygg brud.

Nå; grejen är den att jag kan ha överseende med det här. Jag hatar Bays sexism, men jag har inga problem med att få awesomegasm av de delar av filmen som inte fokuserar på Shia LeBeauf som spattar ur eller Megan Fox' rumpa. Hela filmen blir inte förstörd bara för att Bay är en idiot på många plan.

Så jag ger betyget 4/5. Det här är en awesome film, som tyvärr dras ner just av den kassa stereotypiseringen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Transformers: Revenge of the Fallen

Oj oj, vilken röra. Jag har läst mig till att de i princip började filma den här rullen innan de hade färdigt manus, och oj vad det märks.

Kort beskrivning:
Ondingen från förra filmen återupplivas. Det visar sig att han jobbar för en pajsare som är ännu ondare och som varit här skitalänge. Tillsammans tänker de släcka solen med en mackapär som The Fallen och hans polare brukade använda back in the day. Mackapären måste aktiveras med en nyckel som kallas "the matrix", och som ingen sett sen The Fallens polare gömde den. De tyckte inte att man skulle döda solar om det fanns folk på planeterna. The Fallen kan bara dödas av en Prime, så de godas ledare från förra filmen, Optimus Prime, måste dö om The Fallens plan ska kunna dras igång.

Samtidigt försöker huvudpersonen från förra filmen börja på college, och tänker ha distansförhållande med tjejen. Det funkar sådär, redan första natten missar han deras webcamdate. Killen är en idiot, men det visste vi redan.

Det blir ett jävla hattande mellan huvudpersonens taffliga försök att fixa college, slagsmål på olika ställen, ett virrvarr av nya robotar som introduceras. Inte för att jag hade svårt att identifiera dem eller så, men de stoppades mest in "för att", kändes det som. Ingen riktig karaktärisering.

Bra grejer: Ännu snyggare robotfighter. En del säger sig ha problem att skilja robotarna åt, men det problemet hade inte jag. Effekterna är verkligen top fucking notch. Coola miljöer och actionscener. En hyfsad ansats att visa separationsångesten mellan son och föräldrar när sonen ska börja på college. Fler sköna blinkningar till gammalt Transformersmaterial. Inte minst eftersom huvudplotten är snodd från ett av de första avsnitten i TV-serien...

Also: Mikaela, tjejen alltså, får vara mer aktiv. Hon spöar en minidecepticon själv, vilket är mer än man kan säga om huvudpersonen vars huvudsakliga aktiviteter består i att skrika och gnälla och spatta ur.

Dåliga grejer: OMFG. I avsaknad av manus har Bay fyllt i hålrummen med ÄNNU fler robotar och människor med koncentrationssvårigheter och grav hyperaktivitet. Kisskämten har utvecklats till pruttskämt. Han stoppar in ett par autobot-"tvillingar" som uppfyller alla negativa stereotyper om afroamerikaner som finns. De pratar fånigt, ser ut som apor eller möjligen råttor, kan inte läsa, är korkade... Pinsamt. Han gör också om en av mina favorit-transformers till en "gamling" - återigen världens värsta stereotypisering. Bay tycker tyckligen att det är hilarious med äldre människor som har alzheimers, är allmänt förvirrade. Och pruttar, givetvis.

Betyget: 3/5. Det negativa väger tyngre än i ettan, men solida actionscener väger upp väldigt mycket.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Transformers: Dark of the Moon
Nån har sagt åt Bay att för i helövete skärpa sig. Och den här gången har de ett manus.

Plotten dårå: Okej, USA hittade ett kraschat transformersskepp på mörka sidan av månen på 60-talet, hela space race-grejen handlade om att USA och USSR ville hinna först dit.

Det blir en del förvecklingar men i korthet hittar man delar av en "rymdbro" på månen tillsammans med Optimus Primes gamla mentor. Mentorn visar sig ha gått över till decepticons och vill förslava jorden för att bygga upp deras gamla skrotiga robotplanet Cybertron. I samband med det blir USA's regering förbannade och vill kasta ut autobots från jorden. De fejkar att de åker iväg, deras skepp sprängs, decepticons förvandlar Chicago till en postapokalyptisk zon där de drar igång hela projektet. Autoboterna dyker upp och räddar dagen. Typ.

Vid sidan av robotgrejset har vi att huvudpersonen från film 1 och 2 letar jobb. Det går sådär. Sen blir han anfallen av decepticons, och så var allt igång igen.

Bra saker: Jag gillar inslagen av konspirationer och sånt. Jag gillar att det är jättemycket mindre stark stereotypisering, även de roliga karaktärerna från innan är mer nedtonade och t.om. huvudpersonen är (oftast) mindre spattig än tidigare. Robotfighterna är så snygga att jag gråter tårar av glädje och änglar kommer ner på jorden och sjunger effektmakarnas lov. Also: allt är i 3D, vilket automatiskt gör det snyggare och bättre. Och jag har fortfarande inga problem att skilja robotarna åt. Och postapokalyptiska, övertagna städer är assnyggt. TF3 var före Avengersfilmen här.

Also: Jävligt brutalt. Även om det bara är robotar. Armar slits av, ryggrader dras ut, huvuden huggs av eller sönder.

Dåliga saker: Det finns fortfarande lite fjantig humor, men här är det största problemet ett par mindre manusmissar, egentligen. Där man t.ex. undrar hur huvudpersonens chef förvandlades från excentrisk fascist till undergiven lapdog. Och Bay är inte mindre sexist här. Synd att Megan Fox skulle gå och kalla Bay för Hitler, för jag tror att hon var lite bättre här - det nya kärleksintresset är alldeles för mesigt. Hennes tre funktioner är: 1) göra huvudpersonen svartsjuk, 2) bli kidnappad, 3) vara listig och slug och förvända huvudet på ondingen så han vänder sig emot sin allierade.

Betyg: 4/5; den är egentligen bättre än ettan men sexism-grejen gör att jag inte riktigt kan ge toppbetyg.



Om jag får önska mig en sak inför fyran: Kasta ut Shia Lebeauf, och fokusera på de hårda soldaterna istället. Milsim-scifi med Transformers vore massor med mumma. Tafflig prutthumor och rasistiska karikatyrer less so.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har kollat på The dark knight returns part 2.

Det är vad det låter som, en animerad version av Frank Millers klassiska Batmanserietidning The Dark Knight Returns från 1986, eller om man sak vara väldigt noga andra halvan av detta.

DC gör schysta animerade filmer nuförtiden, särskilt Wonder Woman och All-star Superman har vart bra tidigare.

I alla fall om nån har missat det så är det här ett av nyckelverken för den där mörka tolkningen av Batman.

Story dåra:
Batsy är gammal, en bit över femtio och har inte vart ute för att superhjälta på tio år när han en dag (trumvirvel) bestämmer sig för att börja med det igen.

I del ett så slogs han mot det grymma gatugänget mutanterna och rekryterade en ny Robin (som är en tjej den här gången)

Nu är det alltså hög tid för den rehabiliterade Jokens stora TV framträdande och såklart dags för presidenten att anställa Stålis för att stoppa Batmans återkomst.

Det är riktigt bra, snyggt tecknat, bra röstskådisar och lagom mycket fri tolkning från grundmaterialet. Det enda jag vill klaga på är att Stålmanen får för lite spö i slutfighten.

Det är värt att nämna att den åldrade Batman spelas av Peter Weller, mest känd som RoboCop.

4 av 5
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
I Fredags var jag på bio och såg Berättelsen om Pi.

Filmen handlar om Piscine Molitor Patel, som är döpt efter en swimmingpool i Paris (lång historia, den dras i filmen) och växte upp på ett zoo. Filmen handlar om att han får besök av en författare med idétorka som blivit "ditskickad" av en vän till Pis far, som sagt att Pi har en redig historia att berätta. Och berättar gör Pi gladerligen.

Han börjar med att dra historien om sin uppväxt, bland annat att han växte upp på ett zoo, hur han kom att bli känd som Pi och hur han kom i kontakt med religion. En hel del sköna ankedoter dras upp.

Efter ett tags berättande (att berätta om hans uppväxt tog sin tid) så beslutar sig familjen för att flytta till Canada och sälja djuren (de äger inte själva zoot). Med båt. Det går inget bra, det blir storm och bara Pi överlever på en livbåt. Med en zebra, en orangutang och en bengalisk tiger (det här är egentligen en bit in och lite småspoiligt, men det är med det här de sålt filmen så va fan...). Sen överlever Pi under de förhållande hela vägen till Mexico. Den här delen är lite långtråkig...

När väl den här historien är berättad så kommer det fram att Pi fick besök på sjukhuset av två Japaner utsända av företaget som anordnat båtresan till Canada. De ville veta varför skeppet sjönk. Pi berättade sin historia. De trodde honom inte.

Då berättade han en annan historia, en utan djur. Istället var det han, hans mor, skeppets kock (som tidigare i filmen etablerats som inte särskilt trevlig) och en buddistsjöman som bara åt ris med sky för på en båt är sky inte kött utan smak (Pi, Pis bror och Pis mor åt bara ris för de var vegetarianer och det fanns ingen vegetarisk mat).

I alla fall, buddisten hade brutit benet, så efter ett tag så dödade kocken honom och använde honom som bete för fiske. Pi och Pis mor gillade inte detta. Efter ett tag så gjorde kocken samma sak med Pis mor, vilket gjorde Pi lite sur, så Pi dödade kocken också. Sen... bara överlevde Pi resten av vägen...

Efter det frågar Pi författaren vilken av historien han föredrar, med tanke på att ingen av historierna går att bevisa. Författaren föredrog historien med tigern, för den var charmigare och trevligare. Pi blir nöjd och säger "and so it goes with God". Författaren läser Japanernas rapport och de verkar även de ha föredragit Tigerhistorien.

Filmen är med andra ord förtäkt religionspropaganda. Om inga bevis finns så får de det att framstå som självklart att man tror på den roligaste förklaringen snarare än den troligaste.

Filmen var charmig i början men blev lite långrandig under båtresan för att få en liten twist med en intressant fråga på slutet. Allt som allt en helt ok film, även om jag inte höll med om filmens svar på frågan. Jag ger den 2/5.

Übereil
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Übereil said:
Filmen var charmig i början men blev lite långrandig under båtresan för att få en liten twist med en intressant fråga på slutet. Allt som allt en helt ok film, även om jag inte höll med om filmens svar på frågan. Jag ger den 2/5.
Jag tyckte nog om den mer än dig, men hade samma vafalls-reaktion på biten i slutet. Men jag vet inte om jag skulle kalla den "religionspropaganda". Jag såg den med min mor, som är religiös, och hon tyckte att det var ett jättekonstigt sätt att se på saken. Jag tror inte att "sensmoralen" är något de flesta religiösa skulle känna igen sig i.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Genesis said:
Jag tyckte nog om den mer än dig, men hade samma vafalls-reaktion på biten i slutet. Men jag vet inte om jag skulle kalla den "religionspropaganda". Jag såg den med min mor, som är religiös, och hon tyckte att det var ett jättekonstigt sätt att se på saken. Jag tror inte att "sensmoralen" är något de flesta religiösa skulle känna igen sig i.

Spoilertagga gärna den biten, då den avslöjar en viss del av slutet.

Sen så har du en poäng i att det nog mer är en viss typ av religiositet som promotas och att den delen inte är något alla religiösa skulle skriva på.

Übereil
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Mindre spoilers nedanför blir svårt att recensera annars.

Jag har sett Fire with Fire en actionrulle.

Handlingen är att en kille som jobbar som brandman bevittnar när maffiagubbar dödar två personer en far och en son, han ska själv bli dödad men lyckas fly.
Polisen ber honom att vittna vilket han går med på och hamnar i vittnesskydd, efter en tid inser han att det inte räcker att bara vittna utan han beslutar sig att ta lagen i egna händer och rensa ut maffian själv.


Helt ok film, intressanta är hur ens liv verkligen kan gå åt helvete om man är på fel plats i fel stund, vilket är en intressant och skrämmande tanke.
Moralen är väl det som är intressantast med filmen, påminner lite om "The boondock saints" fast här är det mer personligt och utan humor.
Bruce Willys är mer och spelar en mindre roll, skulle gärna sett att hans roll fick mer utrymme, i övrigt är filmen full med halvkända skådisar, huvudrollen görs av en som jag bara känner igen som militär ifrån transformersfilmerna.



Jag ger den 3 av 5 helt klart sevärd men ingen toppfilm.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Jag har sett The Major and the minor eller som den lamt heter på svenska Kadettflamman från 1942.

Än en gång är det Billy Wilder(känd för Sunset Boulevard, Some like it hot, the apartment) som står bakom denna film som garanterat inte skulle kunna gjorts idag.

Handlingen är nämligen att en ung kvinna bestämmer sig för att återvända till den håla hon kom från, då New York inte direkt gav något. Trubbel uppstår dock när hon inte har råd med biljetten och på så sätt kommer på iden att klä ut sig till en tolvåring för att på så vis kunna ta en halv biljett.

Själva kärnan i varför den inte kunde gjorts idag är dock att på tåget stöter hon på en major med synfel som köper att hon bara är tolv och behandlar henne därefter.

Filmen har en väldigt rolig dialog rakt igenom och tungorna är vassa och rappa. En riktig skrattfest som rekomenderas. Filmen får pluspoäng för dels pedofiltendenserna som vi moderna tittare onekligen placerar in i den. Lite i det dolda är det även intressant att se hur amerikanerna resonerar kring kriget mitt under det men innan de själva går in i det.

8 av 10 på imdb.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Jag fortsätter med mina pre-avengers-filmer. På God45s inrådan såg jag nu The incredible Hulk.

Dö-tråkig film. Långrandigt emo:ande och oinspirerande actionscener. Platta skådespelarinsatser från både Edward Norton (skönt att han bytes ut till avengers) och Liv Tyler. Tappade intresset knappt halvvägs in men såg klart den för att inte ge upp filmklubben :gremtongue:

2/5. Nästa vecka blir det Captain America.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
xyas said:
Nästa vecka blir det Captain America.
Fan! Den såg ju jag igår. Annars hade jag kunnat recensera den parallellt med dig.

Äh, jag får se om den om nån vecka, det håller den för =)


Not om hulken: Jag tyckte att den var bättre än den förra Hulkenfilmen och gick inte ifrån biografen besviken, men den når inte upp till typ Captain America eller Iron Man-filmerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Se Drive angry om du vill se Nicolas Cage:
Skjuta en kille så hårt att han exploderar och sedan dricka öl ur hans skalle. Skjuta typ tio killar medan han har sex med en kvinna. Bli skjuten i ögat och sedan regenerera så att kulan är bakom hans pupil.

5/5 En av de dummaste men bästa filmerna någonsin! :gremlaugh:
 
Top