WRNU:s filmklubb 2021 v51

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v51 2021 – #468 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Jag har, för att fortsätta på mitt jultema, sett Ingmar Bergmans mästerverk Fanny och Alexander. Filmen utspelas under tidiga 1900-talet och tar sin början på en överdådig julfest hos en förmögen familj. Strax efter julfirandet drabbas pappa Oscar av ett anfall och dör. Hans änka gifter senare om sig med en diktatorisk biskop som plågar barnen, framförallt sonen Alexander.

Jag vet liksom inte vart jag ska börja beskriva denna film, den är så bra! Julfirandet i början av filmen är bland det mest stämningsfulla jag sett! Man vill gå in i tv'n och delta i firandet! Därefter vänder stämningen tvärt och filmen blir mycket obehaglig, på ett bra sätt! Trots att filmen handlar om en sadistisk patriark som plågar barn är alla karaktärer komplexa och mångbottnade. Biskopen agerar med alla mått mätt förjävligt, men hand ageranden förklaras utan att ursäktas.

Det förekommer en hel del övernaturligheter i filmen, vill inte spoila för mycket så jag ska inte vara mer tydlig än så. Jag har hört att vissa inte gillar dessa övernaturligheter men jag älskar dem! Tycker att de har så mycket tematiskt att säga om livet, döden, ungdomen och teologisk balans! Vill man ha mycket att prata om ska man se denna film med några vänner och sedan lägga tid åt att diskutera den! Jag är helt övertygad om att David Lynch inspirerats mycket av filmen!

Denna film finns i en tretimmarsversion och en femtimmarsversion. Jag såg tretimmarsversionen och den var klart sevärd! Nästa jul ska jag se femtimmarsversionen, ser fram emot att få mer av allt!!! Kan inte rekommendera denna film tillräckligt, alla borde se den!!!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Jag såg Venom 2: time for carnage

Jäkligt bra! Jag gillade 1:an också, och på en del sätt var den här bättre. Inte på alla sätt, men framför allt när det kommer till action. I 1:an var alla actionscener jätteutdragna (utan att det egentligen hände särskilt mycket). Här är de mycket kortare och tajtare!

Och som i första filmen är det absolut besta relationen mellan Venom och Brock när de gnabbas med varandra XD

Ett par saker jag inte gillar dock:

I slutet av 1:a filmen verkade Brock och Venom ha kommit till en förståelse. 2:ans första scen verkar överlappa med 1:ans sista och ändå verkar deras relation genast mycket mer fientlig.

Jag fattar att det skär sig mellan dem lite senare, när Brock vill ligga lågt. Men även då... alltså det finns grishjärna på burk att köpa. Eller rota rätt på ett slakteri och mumsa på kohjärnor! Om det nu är ett så stort problem borde det inte vara något problem att hitta en lösning. Såvida det inte måste vara levande hjärnor, förvisso.

Och varför är det så viktigt för Carnage att döda sin pappa? Och jag trodde hela grejen med Carange var att han var den sista symbioten som var "unacounted for" i första filmen? Men Br-enom kan alltså bara skapa nya sybioter genom att dela blod?

Och slutligen: jag tycker de slösade bort Cletus. Han var fullkomligt ointressant, och i slutet var jag varen glad eller ledsen över att han dog. Jag var mer berörd av Shriek, och även det var ytterst knappt. De hade behövt lägga mycket mer jobb på skurkarna här. Till och med Carange hade kunnat vara så mycket mer!

Betyg 4/5
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,809
Har sett The suicide squad. Inte att förväxla med den obestämda varianten...

Så den första filmen car ju inge vidare. Men den här hade jag hört att den skulle vara bättre...

Ok så först thinga först.
Flesta karaktärer ifrån första filmen är inte kvar, egentligen bara 2st av de som är medlemmar är tillbaka (Harley Quinn och Falck). Resten är nya.

Detta är tredje filmen med Harley tror jag, och jag finner henne fortfarande mest irriterande. Jag stör mig också på att hon är så kapabel, hon plöjer ner folk i en scen och det känns bara konstigt. Inte bara det att hon inte har krafter men koreografin är för dum för att jag ska köpa det.
Jag är fine med att i såna filmer får man inte haka upp sig för mycket på realism... men kom igen.

I alla fall, vissa av de nya karaktärerna är sköna, skurken känns precis som i första alldeles för stor för detta gäng.
Hade gärna sett typ Suicide Squad vs The joker eller nåt.

Men betyg, den är marginellt bättre än den första, men fan inte med mycket. Kollar man på imdb betygen så bofde denna vara betydligt bättre men inte enligt mig.

2 av 5
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har sett En pudel i flocken (2020). Feddy Lupin (ja, namnet är så kasst på riktigt) ska äntligen förvandlas till varulv, men något går fel och han blir istället en pudel! Ha, ha, det skämtet blir inte trött snabbt, det kan vi göra mycket av. Also, att få publiken att skratta åt filmens gnälliga hjälte är ett bra grepp! Oavsett, nu måste Freddy hitta Månringen han slarvade bort som pojke för att bli accepterad av de andra varulvarna.

Jag har sett mycket barnfilm de sista åren och den här filmen ger mig en ständig känsla av déjà vu. Det är som om handling, karaktärer, scener, skämt, en stor del av filmen, har plockats från andra, bättre, filmer. Inget här är nytt, och allt, från manus till animation, är gjort av b-laget. Det enda som är bra är tempot. Se något annat istället.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Jag har sett En pudel i flocken (2020). Feddy Lupin (ja, namnet är så kasst på riktigt) ska äntligen förvandlas till varulv, men något går fel och han blir istället en pudel
Behandlar de pudlar som de vattenapporterande jakthundar de ursprungen är, eller är det bara en massa skämt om dem som överstilade sällskapshundar?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag har sett Qanon: the search for Q.
Det är en dokumentär på tre delar på fortiminuter så jag såg dem som en film på 120minuter.

Den här dokumentären är inte speciellt bra, tvärt om så är den rörigt, ofokuserad och ytlig.
Jag tror att om jag inte hade kunnat så mycket om Qanon så hade jag inte följt vad som hände, och kan man tillräckligt för att följa den är den för ytlig för att tillföra speciellt mycket nytt.

Det stora problemet är att efter som Qanon är en rörelse som är aktiv nu och ständig skiftar form så är det än väldig svår sak att presentera, för ingen människa har full koll på skiten, inte äns de som är mest involverade.
Det gör att filmen mest består av anhängare som säger helt absurda saker som "världen styrs av sexhandlare som skrämmer fram droger ur barn."
Och vad ska dokumentären göra med det, det finns ingen poäng att spendera tid på att förklara det som falskt, för hur motbevisar man något så Absurdt med fakta?
Så istället försöker förösker filmen fokusera på Q och vem hen är.
Och eftersom ingen vet säkert framstår undersökningen och svaret som en kvalicerad gissning med lätta drag av egna konsperseratoriska teorier.

Jag vill att den här filmen ska vara bra, men jag kan inte rekommendera den, och tyvärr kan jag inte ge någon bra förslag om du vill se något om Qanon.
Jag tror tyvärr vi behöver vänta några år och se slutet innan någon med säkerhet kan förklara hur/vad/varför skiten handlar om.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
The Unforgiveable
2020

På inrådan från @Beastslayer så såg jag denna film. Redan populär på Netflix, så vågar jag nog drista mig till att det här kommer bli en given klassiker, precis som Nyckeln till frihet, men istället för baserad på en bok är den här en "remake" av en brittisk miniserie. Sandra Bullock har alltid varit något tam för mig tills hon bländade mig i The Blind Side, där hon helt förändrade sitt kroppsspråk (hon till och med gick annorlunda!). Här gör hon en lika bra prestation som den hon fick en Oscar för. Övriga roller lyser med kända namn - däribland Vincent D'Onofrio, som är något av en personlig favorit hos mig.

Filmen är en gripande historia om någon som blir "fri" efter en tjugoårig fängelsevist. Jag kan varmt rekommendera den här filmen.

BETYG: 5/5
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
The Unforgiveable
2020

På inrådan från @Beastslayer så såg jag denna film. Redan populär på Netflix, så vågar jag nog drista mig till att det här kommer bli en given klassiker, precis som Nyckeln till frihet, men istället för baserad på en bok är den här en "remake" av en brittisk miniserie. Sandra Bullock har alltid varit något tam för mig tills hon bländade mig i The Blind Side, där hon helt förändrade sitt kroppsspråk (hon till och med gick annorlunda!). Här gör hon en lika bra prestation som den hon fick en Oscar för. Övriga roller lyser med kända namn - däribland Vincent D'Onofrio, som är något av en personlig favorit hos mig.

Filmen är en gripande historia om någon som blir "fri" efter en tjugoårig fängelsevist. Jag kan varmt rekommendera den här filmen.

BETYG: 5/5
Glad att du tyckte om den!
Hoppas du grät som ett barn ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Den här dokumentären är inte speciellt bra, tvärt om så är den rörigt, ofokuserad och ytlig.
Vill du se en mycket bättre, så rekommenderar jag denna:

(Nej, det är inte fel länk - den ser inte ut att handla om Qanon, men SPOILER, PLOT TWIST, det gör den...)

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har efter att @Beastslayer och @Rickard rekommenderat The unforgivable sett den.

Tack grabbar , det är 1h50min jag aldrig kommer få tillbaka av mitt liv 🤣🤣

Jag satt och led mig igenom filmen , filmen är (enligt mig ) tråkig och seg och huvudrollens story grep mig aldrig känslomässigt , jag blev aldrig berörd av hennes backstory . Jag upplevde filmen som händelselös och tråkig och segare än sirap , en timme in i filmen satt jag fortfarande och undrade att kommer det att hända nått spännande snart , det var som att se färg torka på en ladugårdsvägg . Jag tror att jag förväntade mig något helt annat efter att läst @Beastslayer recension men ist upplevde jag att jag fick en seg och tråkig dramafilm som aldrig riktigt slog an mina kännslosträngar.

Betyg 0,5/5 .... Bespara din mops och dig själv 1h50min av leda och tristess och skippa den här filmen . Den här filmen var definitivt inte för mig .
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Har efter att @Beastslayer och @Rickard rekommenderat The unforgivable sett den.

Tack grabbar , det är 1h50min jag aldrig kommer få tillbaka av mitt liv 🤣🤣

Jag satt och led mig igenom filmen , filmen är (enligt mig ) tråkig och seg och huvudrollens story grep mig aldrig känslomässigt , jag blev aldrig berörd av hennes backstory . Jag upplevde filmen som händelselös och tråkig och segare än sirap , en timme in i filmen satt jag fortfarande och undrade att kommer det att hända nått spännande snart , det var som att se färg torka på en ladugårdsvägg . Jag tror att jag förväntade mig något helt annat efter att läst @Beastslayer recension men ist upplevde jag att jag fick en seg och tråkig dramafilm som aldrig riktigt slog an mina kännslosträngar.

Betyg 0,5/5 .... Bespara din mops och dig själv 1h50min av leda och tristess och skippa den här filmen . Den här filmen var definitivt inte för mig .
Bra att du har en mops i alla fall. Man blir glad av mops.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Allt var självfallet en konspiration. Vi ville bara att du skulle förlora 1h50min av ditt liv på något menlöst ;)
Jag börjar nästan misstänka detta , ni är alla en del av den intergalaktiska rymdödle konspirationen 🤣🤣
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Har varit och sett Spindelmannen: Ingen Väg Hem.

Jag har inte så mycket att tillägga till kranks recension från förra veckans tråd. Det är givetvis en pålitligt underhållande produkt från Marvel-maskinen, nu med draghjälp från tidigare franchises också.

Det jag vill reflektera över är väldigt spoilerfyllt.
Först själva filmens slut:
Jag föreställer mig att detta måste ha färdigställts innan den nya dealen mellan Sony och Marvel var klar? Eftersom den ger en väldigt enkel "out" för att skriva ut Spidde ur MCU. Nu kommer det ju inte att bli så, vilket gör mig nyfiken på hur många scener vi kommer att få se i kommande filmer där Peter försöker påminna folk om vem han är...

Sedan mid-credits scenen:
Rolig, förstås, men också litet ologisk. Jag har ju inte sett Venom-filmerna, men jag har väl förstått rätt att det inte finns någon Spider-Man i det universumet? Och trollformeln skulle ju bara dra in folk som vet att Peter Parker är Spider-Man. Så varför är denna Eddie Brock här? Jag hade förstått om det var den från Spider-Man 3, men... Nåja, poängen är väl mest att göra en setup för att kunna köra symbiote-storyn i MCU också.

Slutligen end-credits scenen:
OK, krank varnade för att det var en trailer, men jag tolkade det bildligt. Jag var inte beredd på att det skulle vara en bokstavlig trailer, med bara en massa snabba klipp i stället för någon fullständig scen. Oh well, då avslöjades att skurkarna kommer att vara Baron Mordo, en ond Dr Strange från annat universum, och Shuma-Gorath. Jag hade hoppats på Nightmare, men kanske nästa gång?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Här är min arbetsteori om mid-credits:

Symbiot-kollektivet kanske visste att Pete var Spidde? Via den andre Venom? Något slags multiversum-grej?

Och ja, när jag skrev om den sista post-credits-scenen att "det är bara en spoilerfylld trailer för Doctor Strange" så menade jag det väldigt bokstavligt. Det är bara en trailer – snabba klipp, musik, etc. =)
 
Top