WRNU:s filmklubb 2021 v51

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Hey, smak är subjektivt! =)

Och Christopher Waltz och Mads Mikelsen är ju typ guld i vad de än gör.
De är bra men jag skulle säga att Orlando Blom som skurken hertigen av Buckingham stjäl varje scen han är i. Och jag gillar att filmen inte har något problem med att ha karaktär i utstyrslar som med dagens mot och mät är fåniga, till skillnad från flera andra 3M tolkningar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
The Unforgiveable
2020

På inrådan från @Beastslayer så såg jag denna film. Redan populär på Netflix, så vågar jag nog drista mig till att det här kommer bli en given klassiker, precis som Nyckeln till frihet, men istället för baserad på en bok är den här en "remake" av en brittisk miniserie. Sandra Bullock har alltid varit något tam för mig tills hon bländade mig i The Blind Side, där hon helt förändrade sitt kroppsspråk (hon till och med gick annorlunda!). Här gör hon en lika bra prestation som den hon fick en Oscar för. Övriga roller lyser med kända namn - däribland Vincent D'Onofrio, som är något av en personlig favorit hos mig.

Filmen är en gripande historia om någon som blir "fri" efter en tjugoårig fängelsevist. Jag kan varmt rekommendera den här filmen.

BETYG: 5/5
Såg den här utifrån din rekommendation och tycker också den var riktigt bra. Såg att den fått ganska svala betyg på IMDB metascore, vilket är en gåta för mig.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Har efter att @Beastslayer och @Rickard rekommenderat The unforgivable sett den.

Tack grabbar , det är 1h50min jag aldrig kommer få tillbaka av mitt liv 🤣🤣

Jag satt och led mig igenom filmen , filmen är (enligt mig ) tråkig och seg och huvudrollens story grep mig aldrig känslomässigt , jag blev aldrig berörd av hennes backstory . Jag upplevde filmen som händelselös och tråkig och segare än sirap , en timme in i filmen satt jag fortfarande och undrade att kommer det att hända nått spännande snart , det var som att se färg torka på en ladugårdsvägg . Jag tror att jag förväntade mig något helt annat efter att läst @Beastslayer recension men ist upplevde jag att jag fick en seg och tråkig dramafilm som aldrig riktigt slog an mina kännslosträngar.

Betyg 0,5/5 .... Bespara din mops och dig själv 1h50min av leda och tristess och skippa den här filmen . Den här filmen var definitivt inte för mig .
Jag tror allt handlar om förväntningar. Jag var totalt beredd på ett drama och en historia som sakta skulle utveckla sig. Det märks på filmens puls redan under de första minuterna.

Jag kanske inte ger den här filmen 5 av 5, men 0,5 säger nog mer om åskådarens förväntan än om filmen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror allt handlar om förväntningar. Jag var totalt beredd på ett drama och en historia som sakta skulle utveckla sig. Det märks på filmens puls redan under de första minuterna.

Jag kanske inte ger den här filmen 5 av 5, men 0,5 säger nog mer om åskådarens förväntan än om filmen.
Att det var en dramafilm var ganska uppenbart det var mer att SEG och TRÅKIG inte ingick i mina förväntningar , jag kände @Beastslayer hadde hypat upp filmen till max och framställt det som att tårarna skulle spruta som Niagarafallet när man såg filmen och för mig var det inte fallet utan ist för en tear jerker fick jag en skittråkig, seg , slowburner dussin efter fängelset dramafilm med en huvudroll vars story kändes ultra generic och aldrig engagerade och grep tag i mig , slutet var också mega anti klimax .

Tårarna uteblev och därmed krossades mina förväntningar.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Att det var en dramafilm var ganska uppenbart det var mer att SEG och TRÅKIG inte ingick i mina förväntningar , jag kände @Beastslayer hadde hypat upp filmen till max och framställt det som att tårarna skulle spruta som Niagarafallet när man såg filmen och för mig var det inte fallet utan ist för en tear jerker fick jag en skittråkig, seg , slowburner dussin efter fängelset dramafilm med en huvudroll vars story kändes ultra generic och aldrig engagerade och grep tag i mig , slutet var också mega anti klimax .

Tårarna uteblev och därmed krossades mina förväntningar.
Haha, skulle inte påstå att jag hypat upp den till max.
Tror kanske att efter att @Rickard också gillade filmen skarpt så sköt dina förväntningar i höjden, och trots att det uppenbarligen är ett drama så kanske du fick andra förväntningar?
Jag sa och skrev att det var en grymt bra film som var tung och jag gav den 4/5, skulle inte kalla det att hypa filmen till max direkt.
Att jag skrev att man kan krypa upp i soffan och gråta med sin mops var ju självklart jag som ville skoja till det lite ;)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag såg Matrix: Revolutions igår. Kanske passar jag på och ser om Animatrix också, vad det lider.

Den här filmen har mycket mindre dötid än Reloaded; nu är det ganska mycket full fräs till målsnöret. En del slagsmålsscener är fortfarande lite för utdragna, men filmen som helhet funkar bättre. Och den stora striden i Zion är riktigt, riktigt fräsig.

Den här gången har filmskaparna liiiite mer vett vad gäller sin CGI – X-boxgrafiken döljs ofta bakom regn eller annat, och i övrigt är det mest smakfull CGI i kombination med fysiska effekter som gör jobbet.

Jag såg den här filmen senast 2014, och då tyckte jag tydligen jättemycket om den. Den här gången var jag lite mer lukewarm. Den är fortfarande bra, och fortfarande klart bättre än Reloaded. Men en femma vet jag inte om jag riktigt är redo att ge den.

BETYG: 4+/5
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Storfräsarna (1984)
Greg Wonder (Bud Spencer) och Eliot Vance (Terence Hill) spelar en jazz-saxofonist som just kommit ut från finkan, och en film stuntman respektive, som det visar sig vara exakta dubbelgångare av kusinerna Antonio och Sebastiano Coimbra (också Bud Spencer och Terence Hill) två brasilianska mångmiljonärer som är under hot. I utbyte mot en miljon dollar ska Wondre och Vance leva Antonio och Sebastiano liv under en vecka (efter det tror man att hotet ska vara över) medan kusinerna Coimbra lever lågt i New York.

Nu är förstås att Antonio och Sebastiano är belevade, väluppfostrade förnäma herrar som gillar klassisk musik, diktar, och inte har någon ide hur man ska föra sig i fysiska situationer, medan Greg Wonder och Eliot Vance inte är det, och inte ens försöker spela det. Så det blir en massa komik som kommer från att Wonder och Vance gör saker som får Coimbras personal, och deras vänkrets, att undra vad som har hänt med kusinerna. Det blir också en massa tecknadfilm slagsmål när yrkesmördarna som har skickats efter kusinerna Coimbra går till anfall och finner sina offer gå till motattack med laddade knytnävar.

Det är är en rolig actionkomedi utan någon typ av budskap eller djupare tankar, eller försök att vara realistisk.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag såg den här filmen senast 2014, och då tyckte jag tydligen jättemycket om den. Den här gången var jag lite mer lukewarm.
Spännande. Första gången jag såg trean tyckte jag den var rätt trist. Det var långt efter de två första, slutet var jätteknarkigt, det var med ett gäng bifigurer som inte känns etablerade och Neo velade runt ensam i ett vitt rum och det avhjälpte ju inte Reeves träiga skådespeleri.

Sen såg jag om filmen på linjär-TV för inte alls länge sen och då hade den växt på mig på något sätt. Jag kanske hängde med bättre i bifigurernas stories, vad vet jag? Reeves är fortfarande träig och slutet är fortfarande knarkigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Spännande. Första gången jag såg trean tyckte jag den var rätt trist. Det var långt efter de två första, slutet var jätteknarkigt, det var med ett gäng bifigurer som inte känns etablerade och Neo velade runt ensam i ett vitt rum och det avhjälpte ju inte Reeves träiga skådespeleri.

Sen såg jag om filmen på linjär-TV för inte alls länge sen och då hade den växt på mig på något sätt. Jag kanske hängde med bättre i bifigurernas stories, vad vet jag? Reeves är fortfarande träig och slutet är fortfarande knarkigt.
Ja, när jag först såg den på bio så tyckte jag nog att den var typ en tvåa eller kanske en trea. På den tiden var de båda uppföljarna inte alls vad jag ville ha. Såhär i efterhand, när jag börjat tänka på Matrix som mer action/slagsmålsfilmer med en papperstunn yta av filosofiska referenser som ger lite smak, så är jag ändå rätt okej med dem.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Nu var det länge sen jag såg trean, men som jag minns den hade den tre stora brister som gjorde att jag ogillade den.

För det första säger arkitekten i tvåan att om Neo räddar Trinity så sker en systemkrasch som dödar alla i Matrix. Detta ignorerades helt i trean och det gjorde mig arg.

Vidare tyckte jag att fajten mellan Neo och Smith var ospännande för om Neo besegrade Smith kunde ju bara en annan av de miljoner klonerna fortsätta slåss.

För det tredje tyckte jag att krigscenerna var riktigt tråkiga.

Men som sagt, det var länge sen jag såg den, jag vet inte om jag skulle tycka att dessa saker skulle vara dåliga idag, eller att de skulle vara så stora saker att de drar ner hela filmen.
 
Top