WRNU WRNU-året 2000

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Inledning
När nya forumet slogs ihop och vi plötsligt hade inlägg från år 2000 och framåt så fick jag säkert som många andra en ostoppbar nyfikenhet för att gräva lite i historien. Vidare inspirerad av inlägg som ”Trådar som definierar wrnu” och poddar som flashback forever så bestämde jag mig för att göra en årskrönika, och då börja med året 2000. Då jag numera titulera mig data scientist och det nog bara är God45 som skulle få för sig att läsa alla inlägg från ett år (vi hade visst över en miljon inlägg totalt nu) så beslutade jag mig för att ta en databaserad approach. Jag bestämde mig för att helt enkelt kolla vilka som var de längsta trådarna de åren och sammanfatta dessa och det visade sig att de fem längsta trådarna dessutom var från olika delforum så det kunde ge en ganska bra samlande bild över hur forumet såg ut då.

De längsta trådarna
I Skräckrollspelsforumet så diskuterades om spelledare hade något moraliskt ansvar för de hemskheter de utsätter sina spelare för, ledde skräckrollspel till avtrubbning och att folk inte reagerade på orättvisor i verkligheten, eller var spelledarens enda ansvar att spelare hade roligt? Eller fanns kanske problemet bara om man spelade friform?

I EON-forumet så hade ännu inte drakarmodulen kommit ut och det finns en lång tråd om hur farliga drakar är och vad man ska göra om rollpersonerna försöker interagera med en drake, kanske är det bästa att bara elda upp alla RP så att dom fattar hur farliga drakar är? Bör man ens tillåta några slag om det skulle bli en strid med en drake?

I Neotechforumet så diskuterades om maskiner kan drömma, tråden kom dock mer att handla om en diskussion om vad AI är, om dom är en hot mot mänskligheten, om dom är datorprogram eller något annat och handlade väldigt lite om varken neotech eller drömmar. Ändå spännande att se hur lik AI-diskussionen var för 20 år sen som den fortfarande är idag.

I rollspelsforumet så försökte ett antal användare reda ut vad som kan vara en rimlig sci-fi förklaring för att flyga snabbare än ljusets hastighet, och det var helt klart i vart fall det årets peak i pseudo-vetenskap och personangrepp.

Men den kanske mest definierade tråden över Wrnu år 2000, om än kanske lite fördomsfullt, är tråden med titeln ”DoD, (v.6) Suger bologny” där framförallt en användare spyr galla över hur dåligt DoD6 som precis har kommit ut är och ett antal andra användare som lite ljummet försöker försvara med att man inte behöver använda reglerna och att det inte brukar finnas någon spelvärld i DoD-grundböcker.

De vanligaste orden i trådstarter
Jag nöjde mig förstås inte med att göra så här korta sammanfattningar, när jag nu ändå har läst trådarna så noga, men om du blev nyfiken på dessa så postar jag dem i separata inlägg i tråden eftersom det här inlägget ändå är på gränsen till att vara för långt för att vara läsbart.

Men det är ju inte alls säkert att de längsta trådarna ger oss en bra bild och i ärlighetens namn så är det nog svårt att få en bra bild utan att ha varit med men kanske diskuteras samma ämne i många kortare trådar? För att åtminstone ge en inblick för detta så kopierade jag ner alla rubriker för trådstarter och körde sen lite script för att rensa dem på stopp-ord för att se om några teman utkristalliserade sig.

De ord som fanns i flest trådstarter efter min rensning var ändå förhållandevis generella, ”Fråga” var med i 54 trådstarter och ”Sökes” i 31, men därefter började det bli spännande då de fem ord med i flest trådar därefter var, ”magi”, ”vapen”, ”kult”, ”dod6” och ”musik”. När det gäller rollspelen så ska vi komma ihåg att för de rollspel med egna delforum (som eon och neotech) så fanns det knappast någon poäng med att nämna spelet i rubriken på trådstarten vilket inte säger att de diskuterades mindre än kult och dod6, snarare tvärtom.

Magitrådarna domineras rätt hårt av EON-forumet där folk antingen försöker förstå hur saker fungerar, tycker att magin är för mesig eller tycker att magin är för mäktig och det är tydligt hur den bakomliggande förklaringen som presenterades i EON tillsammans med det relativt öppna magisystemet gjorde att det fanns mycket att diskutera. Men även DoD6 har faktiskt ett par trådar om hur bra just magin är.

Vapentrådarna är lite mer spridda över olika forum, både EON, Neotech, Western och rollspelsforumet har sin beskärda del. I EON-forumet handlar det ofta om reglerna men både där och annorstädes så är också en väldigt vanlig trådstart någon som eftersöker bilder eller beskrivningar av vapen, det diskuterades också i ett par trådar om hur vapenanvändandet egentligen varit historiskt sett i olika tidsperioder.

När det gäller Kult så ligger alla trådarna nästan i rollspelsforumet, då detta ju inte hade ett eget forum, flera av trådarna handlar om vilken version som är bäst och flera andra trådar antyder att det finns en omfattande kritik mot kult, som jag dock inte hittat så mycket av på wrnu under den här tiden iaf, med trådstarter som ”Den stora fördelen med kult” eller inlägg som börjar med ”Jag vill försvara kult”.

DoD6-trådarna har visserligen också en del regelfrågor och någon som gillar stämningen och så där men i stort kan det ändå sammanfattas med att det var ganska peppigt och nyfiket innan det kom, mycket besvikelse när det kommit men ändå något hopp om att det hade en bra ”stämning” och kanske sammanfattas läget ändå lite av inlägget ” till alla dem som har dod6 och hatar det... sälj det billigt till mig, tack...”

Musiktrådarna kanske är de som är mest homogena, förutom ett par diskussionstrådar om hur man kan använda musik i rollspel så är nästan alla trådarna folk som söker tips på musik för antingen en speciell genre eller rollspel i allmänhet, och svar som tipsar i första hand om olika ambient, filmmusik och spelmusik men ibland även om andra artister.

Personligt och avslutning


Slutligen på ett mer personligt plan så vet jag visserligen med mig att jag var inne och läste på WRNU redan 2000 men verkar ha inte gjort något inlägg innan 2001 så jag var då en riktig ’lurker’, en status som jag nog i många år upprätthöll ganska väl med rätt få inlägg men som sen kraschade totalt när det blev dags för varulvsspel. Hur var ditt wrnu-år 2000?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Titel: Moralkaka
Forum: Rollspelsforumet (skräckrollspelsforumet)
Antal svar: 215
Tidsperiod: 1Dec 2000 - 13dec 2000


Den längsta tråden från år 2000 ligger numera på rollspelsforumet, när den skapades så låg den på skräckrollspelsforumet men detta slogs så småningom ihop med det allmänna rollspelsforumet.

Tråden drivs helt av användaren Szandor som har en teori eller tes som går ut på att rollspelare blir avtrubbade av att spela rollspel eftersom de då tränar upp sina försvarsmekanismer vilket i sin tur gör att de inte reagerar på våld eller orättvisor i samhället. Mot detta står i princip alla andra som menar att han har fel. Den smyger dock igång med en till synes oskyldig fråga:
Szandor said:
För ett tag sedan var jag med i en diskution här om moral i rollspel. Den var intressant, men blev utpetad från förstasidan och folk slutade diskutera i den.

Det jag undrar nu är huruvida man har moraliskt ansvar som SL när det gäller skräckrollspel?
Hans teori som kommer fram någonstans i mitten av tråden är att ja, spelledaren har ett moraliskt ansvar eftersom folk blir avtrubbade.
Szandor said:
Detta är ett beteende vi ser gå igen i hela rollspelsrörelsen. Vi badar i mörk litteratur, hemskheter och ockultism men håller det hela tiden på avstånd. "Hälsosamt avstånd" heter den fina benämningen på detta eller att "man kan hantera det". Man vill helt enkelt inte hänge sig åt ockultismen, man är rädd. Ett annat exempel på detta är de som gör stora regelsystem, välplanerade och "realistiska" världar. Genom att intellektualisera det hela kan de förkasta varje indikation på något hemskt. Rollspelare är nog de räddaste personer som finns. Vi är rätt tragiska faktiskt.
Han får förstås mothugg av ett antal olika användare, tidigt på bollen är användaren Rosen som menar att
Rosen said:
Menigheten: "Spelledaren har ett moraliskt ansvar att se till att hans kompisar har kul." Jag: That's more like it.
En annan användare för fram en annan sida som väl få anses vara en klassiker redan då:
anaril sanator said:
Jamen vad alla misstar sig på här , är ju att det bara är ett spel , en lek , personer som inte kan hantera det bör ju kanske söka kvalificerad hjälp.
Det viktigaste är ju att spela den karaktär man har enligt hans/hennes värderingar , har nu den personen i huvudet att det är kul att ex totera folk ,så bör den personen spela så.
Vi har också användaren Krille som bland annat invänder:
Krille said:
Uhu? Även om jag får min rollperson att hjälpa någon i rollspelet så hjälper det fortfarande inte världsproblemen. Det är fortfarande på låtsas och den riktiga världen blir inte bättre av att jag låtsas göra vad jag kan för att göra den bättre.

Har du problem med taskigt samvete för att dina påhittade handlingar inte gör världen bättre, sätt in en kasse pengar till Radiohjälpen pg 90 1950-6 istället för att köpa nästa rollspelsmodul. Det hjälper garanterat mer.
Han argumenterar vidare för att underhållningsvåld alltid funnats och knappast är något unikt för rollspel, och gissar på att Szandor nog är friformare vilket visar sig stämma och som då nog automatiskt placerade honom i opposition mot Krille.

Men det här var ju på den tiden då forumet var trådat och det ganska naturligt dök upp sidospår. Ett sidospår som snabbt avfärdas är det om rasistmoral i fanatsy, detta eftersom det anses vara off-topic på skräckrollspelsforumet. Ett sidospår som däremot tar ordentlig fart är när användaren Björn Hellqvist ger sig på satanismen:
Björn Hellqvist said:
"Och satanism är då per definition alltid något dåligt? Eller...?"
Ja för fan! ;-) Jag tycker att satanister är bland de mest patetiska existenser som finns. Inte nog med att de då per definition tror på Gud, de har dessutom så ynkliga liv att de måste tro på dennes motsats.
Ett antal olika användare hoppar då in och påpekar att satanister inte alls är samma sak som djävulsdyrkare även om de inte är överens om huruvida satanister ändå är patetiska

Tråden tar till slut en kanske lite oväntad vändning då den börjar handla om empirism, existentialism och framförallt falsifierbarhet, ska Szandor behöva bevisa att hans teori är rätt eller ligger det på övriga att bevisa att den är fel? Är teorin falsifierbar och spelar det någon roll?
Debatten dödas till slut av användaren Vindhand:
Vindhand said:
cogito ergo sum
Din teori om avtrubbing kan med andra ord vara sann på samma sätt som världen kanske egentligen inte existerar (vad det nu skulle innebära)? Oki, då känner jag mig lugn /images/icons/wink.gif

Denna debatt har förirrat sig in i skepticismens mörka garderob... därifrån kommer sällan något av värde.

Jag rekommenderar alla inblandade att lägga ned detta och i stället satsa energin på att läsa en god bok. Något av Husserl t.ex. Han bygger upp en vettig och intuitiv (IMHO) ontologi enbart med utgångspunkt från sinnesförnimmelser (sanna och falska dylika).

(för de som är mindre inne på fikonspråk är en ontologi svaret på frågan "vad finns?")
för även om Szandor inte ger sig utan försöker driva på den med ytterligare något inlägg så verkar de flesta ha lytt Vindhands uppmaning eftersom den dör ut med endast ett par inlägg dagen efter att detta skrevs.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Titel: Drakar
Forum: EON
Antal svar: 182
Tidsperiod: 6 Sep 2000 - 10 Sep 2000


En tråd med nästan lika många inlägg som ändå gick mycket fortare att läsa då de flesta inläggen var ganska kortar är en tråd om drakar på eon-delen av forumet. Noterbart också att den dog ut på fyra dagar. Tråden startas av Virocon:
Virocon said:
Hur ska man göra, som SL, när RP:erna har starkt bristande respekt för drakar och beger sig in i deras territorium?

Har någon några förslag om en provisorisk Lumiandrake tills modulen släpps?
Ja hur gör man med när rollpersonerna är så korkade att de söker upp en drake? Virocon får snabbt ett par tips om att en TPK är det enda rätta
Malakhai said:
Men ärligt... stek kräken... då lär de sig till nästa gång... ja veeet "man kan ju inte vara så elak"

JOOO det kan man.. jag lovar... de får respekt med sina nya karaktärer... *evilgrin*
Guest said:
Gör som Malakhai sa. Bränn upp de spelare som inte har respekt för drakar, det är det jag skuller göra om jag var Drake i alla fall.
Jag antar att Guest är ett konto för någon som sen valde att lämna eller som blev bannad men det spelar inte så stor roll, Virocon är dock inte helt nöjd öven om hen är inne på att det är bra tips:
Virocon said:
Jag såg det också, men det stod inga siffror som man kunde använda. Om spelarna klättrar i drakbergen och de ser en drake komma flygande så kan jag (tyvärr) inte bara säga: tyvärr, du dog. Han måste få göra några slag.
Han får dock direkt mothugg av flera andra användare, bland annat Krille som drar en liknelse vilket enligt flera i tråden är något han redan dragit så ofta att det börjar bli tröttsamt
Krille said:
"En viss chans måste de ha."

Varför då?

Tänk dig ett normalt gäng äventyrare - svärd, pilbågar och besvärjelseböcker osäkrade.

Tänk dig en normal Mi-24 Hind som hovrar fem meter upp och trettio meter bort. Den är stor som en buss. Den skiter högaktningsfullt i att gravitationen drar ner den. Den dånar. Den mullrar. Och den vrider sakta och majestätiskt mot äventyrarna.

Äventyrarna får nu en slags inblick i modern krigföring, och inser att de tittar rakt ner i pipan på en flerpipig automatkanon som kan mölja sönder typ allt utom en stridsvagn, attackraketer, robotar och bomber för att mölja sönder allt inklusive en stridsvagn, den är bepansrad för att tåla eld från luftvärnskanoner, den är snabb som en Formel 1-bil och den ser dessutom totalt jävelelak ut!

Det enda tärningsslag du ska tillåta är Undvika.
Vindhand kommer då med frågan om vad vi ska ha drakar till i EON om de nu är så fruktansvärt mäktiga:
Vindhand said:
Det kanske blir roligare så? Hur kul är det att bara slakta alla sina spelare hux flux med motivationen att "ni skulle ändå inte ha någon chans"?

Vad är ens meningen med att ha drakar om de bara dödar urskiljningslöst och är helt obesegrbara? Man måste antingen kunna prata med dem eller slåss mot dem för att de skall göra något meningsfullt i en spelvärld.
Sen följer ungefär hundra inlägg där man diskuterar både om det är rimligt att drakar automatiskt har ihjäl allt dom ser, och om inte även en drake borde ha en svag punkt. Samt vad som är poängen med drakar om de inte går att använda i äventyr.
Krille kommer sen tillbaka och ger det officiella svaret:
Krille said:
Drakar går att använda i rollspel, om man bara slutar att tänka på dem som monster som prompt måste has ihjäl. Om du är ute efter sådana varelser, köp inte Drakar när den kommer. Du blir bara besviken.
[---]
Har jag någonsin sagt att drakar dödar oskiljningslöst? Drakar har helt andra planer än så, och att ha ihjäl alla som kommer inom deras revir är tämligen kontraproduktivt.
Det stoppar förstås inte användarna för att i ytterligare nästan hundra inlägg spekulera i huruvida det går att döda en drake (eller en attackhelikopter), om drakar alltid vill döda allt, om det inte hade varit bättre att draken dödade en RP i taget tills de drog istället för en automatisk TPK. Och vi har också Ymir som kommer ut som friformare, (kanske ironiskt?)
Ymir said:
Du vet, man behöver faktiskt inte alltid använda tärningar. Man behöver faktiskt inte använda tärningar överhuvudtaget. Anföll en drake mina rp:er (skulle dock aldrig hända) så skulle jag iallfall inte använda några. Kanske slå en t100 och ge dem 1% chans att klara sig :)
- Ymir, friformare
Tråden slutar i en off-topic spin-off om hur man får titlar på det nya forumet.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Titel: Kan maskiner drömma?
Forum: Neotech
Antal svar: 157
Tidsperiod: 2 Aug 2000 - 16 Aug 2000


Den här tråden har kanske ett tio-tal inlägg som direkt berör ämnet ifall AI kan drömma, och ungefär lika många inlägg som handlar om Neotech och inte bara är en allmän spekulation. Men det börjar ändå ganska tydligt med en fråga och ett äventyrsuppslag från smaffy:
smaffy said:
När en människa drömmer så är det nog antagligen för att kunna komma ihåg saker bättre. Man går igenom vad man har varit med om och gör under tiden en slags verklighet av de olika fragmenten av minnena som ploppar upp. Eller hur?

Så, varför skulle inte en maskin kunna drömma? En AI skulle väll kunna drömma? När den väl ska till och defragmentera sitt minne (så att alla sektorerna i en fil ligger brevid varandra, hårddisken är uppbyggd av små bitar om 512 byte och dessa kallas sektorer) kanske den stänger av långtidsminnet och bara använder korttidsminnet (ram).

De minnesdelar som flyger igenom AIns lilla "hjärna" kanske bildar en dröm!?

Skulle vara rätt tufft att peta in ett sånnt äventyr i alla fall. Ett par Rpersoner är av någon anledning inne i ett 3D spel online (som styrs av en AI) med dermatroder på huvet så att dom inte kan ta sig ut. Särskillt skoj skulle det ju bli om AIn skulle drömma mardrömmar, som är fullt verkliga för de personer som är innuti drömmen. [glad]

Det enda kruxxet skulle bli att försöka få drömmen att få ett perspektiv som AIn uppfattar, kanske med onda befallande människoröster som alltid blir till lag och verklighet.

Knepigt värre.
Det följs också rätt snart med ett svar som är helt on-topic av Krille som menar att det inte alls är rimligt att en AI drömmer
Krille said:
Så, varför skulle inte en maskin kunna drömma?"

För att dess skräpsamlingsalgoritm inte interfererar med AIns medvetande, till exempel.
men han noterar också att det förstås är ett intressant ämne
Krille said:
Men AI-drömmar är en rätt romantisk idé som måste undersökas, så låt inte mina teorier om AIers skräpsamlingsalgoritmer komma ivägen för en bra story.
Men redan i inlägg fyra så är det smaffy själv som drar igång tangent om varför en AI skulle vara övermänskligt smart och sen handlar nästan hela diskusisonen om frågor som: "Vad är en AI?", "Är en AI ett program?", "Kan vi förstå en AI", "Är en AI ett hot mot mänskligheten?", det mest spännande tycker jag är att så här 20 år senare se hur diskussionen redan då var på nästan exakt samma punkt som idag. Både när det gäller filosofin och tekniken så var det ungefär samma sak som disktuerades, neurala nät, kvantfysik, vad är en själ, men som rollspelsinspriation och mer specifikt neotech så var den nog ganska undermålig. Ripperdoc gör ändå ett par tappra försök att få tillbaka det på neotechspåret (men spinner själv iväg i andra inlägg):
Ripperdoc said:
Ja, men nu är det så _att_ AI:er har tagit sig fria i Neotech. Du kan förstås spela annorlunda, men några AI:er har lyckats med konststycket. Det är inte busenkelt, och visst gör företagen allt vad de kan för att hindra det, men med direkta eller indirekta medel kan en AI göra nästan vad som helst.
men som Confusion konstaterar:
Confusion said:
det är svårt att hålla en diskussion igång när folk kommer in med fakta...
Tråden självdör utan att man direkt kommer fram till något svar, vilket väl kanske ingen ens hoppades på från början.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Titel: Måste få klarhet i FTL frågan
Forum: Rollspel
Antal svar: 132
Tidsperiod: 19 Dec 2000 - 10 Jan 2001


EventHorizon har ett problem, hen hittar inte någon bra pseudo-vetenskaplig för FTL (faster than light) farkoster till sitt Sci-Fi rollspel och ber om hjälp:
EventHorizon said:
Varje gång jag knypplat ihop en kvasivetenskaplig lösning på hur förflyttning snabbare än ljuset skulle kunna beskrivas i mitt rollspel så stöter jag på nya forskarrön eller dylikt som helt skjuter mina förklaringar i sank. Wormholes – funkar inte pga kausallagarna, Alcubierres Warp – funkar inte av samma anledning, Tachyoner – skämtar du? Det är ju fullständigt barockt!, Ramscoop - funkar inte pga Einstein fick den där idén, etc etc. Nu undrar jag om någon vet vad som krävs för att förflyttning snabbare än ljuset skulle kunna fungera? Och detta utan att oändlig energi krävs, eller att kausallagarna kvaddas, eller att åldrandet på farkosten inte är samma som hos betraktaren. Alltså: Finns det några teorier som tillåter FTL eller är det kört på alla håll och kanter?
En användare som vi redan sett i flera trådar kommer snabbt med ett svar, och som senare dessutom följs upp med ascii-art och en mer ingående förklaring:
Krille said:
Flerdimensionell tid.

Flerdimensionell tid verkar också vara mer eller mindre en förutsättning för att den stora smällen ska kunna fungera (Stephen Hawking snuddar vid ämnet i "Cosmos - a Brief History of Time") så det är inte en helt otänkbar konstruktion, om än så länge bara teoretisk och knappt ens det.
Där redan på den första sidan så hade tråden kunnat dö men det dyker upp en idé till från Sabelkatten:
Sabelkatten said:
Så här var det tänkt att fungera:

Vi förutsätter att rymdtiden är fyrdimensionell (3 rums- plus en tidsdimension). Då kommer det synliga universum att se ut som ytan på ett fyrdimensionellt klot där mitten på klotet är t=0 (Big Bang).

Det finns inget som egentligen begränsar din hastighet "innåt" och "utåt" i klotet, så det skulle vara möjligt att resa en bit innåt (där omkretsen på klotet, alltså universums storlek, är mindre). Där förflyttar du dej en viss sträcka med konventionella drivmedel och åker sedan ut igen till vårt egna lilla universum.

Åk tillräckligt långt in och du har ett FTL-system utan att någonsin komma i närheten av ljusets hastighet!
Sen var problemet att det enda sätt jag kunde komma på att faktiskt åka bakåt i tiden var att accelerera upp i mer än 1 c... <suck>
Det här triggar igång användaren RJ19LM och sen urartar tråden i en lång debatt mellan Sabelkatten, RJ19LM men också kändisar såsom Krille, Vindhand och Rosen, tyvärr blir den alltmer otrevlig särskilt från RJ19LM som inte har så höga tankar om sina meddebattörers kunskap eller mentala förmåga och jag undrar nog om inte det här hade blivit moderat idag. Till slut så får min namne slut på debatten:
Bjorn said:
Grattulerar
Ni (och förhoppningsvis vet "ni" vilka "ni" är, det gäller säkert inte alla som har deltagit i tråden) har nu lyckats få denna "tråd" att ta rekordet i messerschmidt-koncentration.
:)

ENOUGH ALREADY!
/Bjorn
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
"Man vill helt enkelt inte hänge sig åt ockultismen, man är rädd." Är ett fantastiskt uttalande! :D

Den här tråden är super coolt och jag älskar den!

Jag håller på att läsa D20 forumet från början på jakt efter historiens glömda guldklimpar. Men jag vet inte hur jag skulle kunna göra en tråd av det vilket är varför en sådan inte dykt upp. :p
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Titel: DoD,(v.6) Suger bologny
Forum: Drakar och demoner
Antal svar: 126
Tidsperiod: 24 Nov 2000 - 27 Nov 2000


Om vi pratar om trådar som definierar Wrnu så torde en sån här tråd definitivt vara med, sant eller inte så är det väl "allmänt känt" att Wrnu aldrig varit särskilt imponerad av Riotminds. Det är Blasphemy som inleder:
Blasphemy said:
Jag har nog aldrig blivit så besviken som när jag fick den nyaste versionen av Drakar och Demoner.

Vad har Riotminds gjort!!!

Det är ju en urkass hybrid mellan Diablo, AD&D och tomtar och troll.

Den första idén med en mer nordisk sagobetonad värdsbild var ju riktigt bra. Synd att de inte tog med något om den i spelet. Sedan så är ju reglerna försämrade och förlöjligade till en parodi på sig själv. Dessutom är restritkionerna något av de löjligaste jag sett. (En tjuv kan inte ha ett svärd eller en öppen hjälm, en magiker kan inte använda besvärjelsen astralvapen för att trolla fram ett svärd och slåss med det, eftersom han bara kan slåss med stav sov osv.)

Att de sedan infört ett Level system är ju skandalöst...

"Yeeah.. jag har varit ute och äventyrat länge så nu har jag inga problem med att få ett armbordslod i mitt huvud... det blir inte ens en skråma."

Nä DoD v.6 är ett stort misslyckande som suger bologny så att det står härliga till.
och Jon fyller snabbt i kort och kärnfullt:
Jon said:
Det konstigaste och definitivt tråkigaste är att man över huvud taget kallar spelet Drakar och Demoner.
Det ska däremot sägas att i resten av tråden så är det nästan bara Blasphemy som fortsätter att passionerat beskriva hur dåligt det är och ganska många som säger emot honom, men det är uppenbart att det inte finns några störra Riotmind-fanboys i diskussionen för jag kan knappt hitta någon som passionerat försvarar spelet istället handlar det om olika varianter av att kritiken väl är lite väl överdriven och att man inte behöver använda regler man inte gillar, här uttryckt av användare Magnus Seter
Magnus Seter said:
Gör det du tycker är bra

Ritominds flexibila svar blir helt säkert: Det går inte.

Riotminds flexibla svar blir helt säkert: Gör det du tycker är bra, och som du tycker är roligt.

Reglerna är en vägledning och inte en lagbok.
Till slut så känner sig Blasphemy sig tvungen att förklara varför han inte bara ger sig och spelar något annat:
Blasphemy said:
Min sjuka njutning

Därför att jag njuter att spy min galla över spel med dåliga regler och restriktioner..

Och Drakar och Demoner måste vara ett av de sämsta spelen "Restriktionsmässigt" sett.

Så därför njuter jag att förkasta och klaga på det...

Förstår du inte det vid det här laget?
och strax därefter så får vi den första trådlåsningen i någon av trådarna jag gått igenom för den då tråden avslutas av Dante:

Dante said:
Stänger tråden ...

Jag tror att den här tråden har fyllt sitt syfte. Ingen är betjänt av samma uppstekta gröt ältas om och om och om och om och om igen.

/Dante
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
"Man vill helt enkelt inte hänge sig åt ockultismen, man är rädd." Är ett fantastiskt uttalande! :D

Den här tråden är super coolt och jag älskar den!

Jag håller på att läsa D20 forumet från början på jakt efter historiens glömda guldklimpar. Men jag vet inte hur jag skulle kunna göra en tråd av det vilket är varför en sådan inte dykt upp. :p
Japp, editerade nu så det är en länk till tråden också, tror du kommer uppskatta fler delar av moralkakatråden :)
 
Top