Nekromanti DoD, (v.6) Suger bologny

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag har nog aldrig blivit så besviken som när jag fick den nyaste versionen av Drakar och Demoner.
Vad har Riotminds gjort!!!
Det är ju en urkass hybrid mellan Diablo, AD&D och tomtar och troll.
Den första idén med en mer nordisk sagobetonad värdsbild var ju riktigt bra. Synd att de inte tog med något om den i spelet. Sedan så är ju reglerna försämrade och förlöjligade till en parodi på sig själv. Dessutom är restritkionerna något av de löjligaste jag sett. (En tjuv kan inte ha ett svärd eller en öppen hjälm, en magiker kan inte använda besvärjelsen astralvapen för att trolla fram ett svärd och slåss med det, eftersom han bara kan slåss med stav sov osv.)
Att de sedan infört ett Level system är ju skandalöst...

"Yeeah.. jag har varit ute och äventyrat länge så nu har jag inga problem med att få ett armbordslod i mitt huvud... det blir inte ens en skråma."

Nä DoD v.6 är ett stort misslyckande som suger bologny så att det står härliga till.

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Det konstigaste och definitivt tråkigaste är att man över huvud taget kallar spelet Drakar och Demoner.

/Jon
 

Fanatic Assasin

Veteran
Joined
28 Sep 2000
Messages
143
Location
Stockholm, Sverige
Jag håller inte med. Iof kan man få löjligt mycket KP och jag gillar inte heller "experience" prylen. Dock tror jag att det behövs något nytt för att DoD ska nå ut till nya spelare. Kankse är äventyrspoängen till för att de som är vanare vid datorns RPG ska känna sig mer hemma i detta rollspel. Jag tänker trots de fel som spelet har spela det eftersom jag gillar konceptet och eftersom jag länge har väntat på ett nytt spel. Jag vill påminna er om att inget spel är perfekt och att smaken är som baken..... delad.

/ Fanatic Assasin
"mångsidig som en plattfisk"
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Sant få spel är perfekta troligtvis inget.. Men få spel är så dåliga som nya D&D. Att försöka locka till sig rollspelare igenom att göra ett dataspel i bokformat är fruktansvärt misslyckat.
Tror de inte att dagens ungdomar är kapabla att klara av något som inte är ett dataspels ripp off.
Att säga att D&D måste förändras för att kunna fungera tror jag också. Men jag tror inte att det är regelsystemet som måste ändras samt att man måste slänga in massor med fåniga restriktioner ("Nä jag kan inte ta på mig den där hjälmen jag är ju en präst"), (Jag måste ha ett vapen eller en sköld i mina händer för att kunna hoppa undan moståndarens anfall, även om jag inte använder vapnet).

Att lägga ned mer tid på Världen och nya trevliga raser som är väl beskrivna, inte som det är nu. "Dvärgar är små och skäggiga, de bor i komplex under bergen, de gillar sina yxor." Om man tar Chronopia exempelvis så är nästan alla klagomål riktade till världen, inte reglerna...

Och vad är det för jäkla idiotregler.. Jag blir rent ut sagt förbannad. Lite logik kan man väl ändå be om.
Exempelvis så får man inga modifikationer om man väljer hur gammal man är, det får man däremot om man slår fram sin ålder.
Tänk själv när den 98 åriga magikern Zoot kommer vandrande efter vägen och sedan börjar göra volter och kullerbyttor, (han har trots allt smi 18 och sty 16, dock är han inget visare eller psyktiskt starkare) eller när man skapar en rollperson som är tänkt som en gammal och vis magiker och attans.. Han blev bara 14 år.
Nä Usch...

Håller med om att spelet inte ens borde få kallas "Drakar och Demoner". Möjligtvis "Drakar och Bologny".

Det räcker ju med att slå upp förordet för att bli orolig, där de komenterar att det roligaste i rollspel är att slå tärningar, ju fler desto bättre.

Nä.. Bojkotta..

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
Jag vet inte vad ni har för erfarenheter av rollspel, men min personliga erfarenhet är att regler är inte till för att följas, de är till för vägleda. Eon tex hade ett fatalt fel i sitt magisystem (både i reglerna och i Mundana) Nämligen den intellektuella magin - mycket stämmningsdödande. Så den sket jag i. Reglerna i Eon var även för komplicerade för en SL som uppskattar en bra saga, spänning, action, stämmning och gott berättande. Just därför uppskattar jag DoD. Sedan måste det förstås att DoD6 skiljer sig lite från tidigare satsningar i och med att stora delar skall lanseras endast på internet, därför måste www.riotminds.com/drakar betraktas som en del av grundboken. Meningen är att DoD skall vara ett system för alla, dvs det skall vara anpassningsbart till en mycket stor del, därför behövs "dataspelet i bokform" som grund, där man senare kan lägga på mer och mer.

Vad kan vi göra?
Jo, RiotMinds har lagt upp en speciell sida med regelvarianter. Skriv om de regler ni vill ändra till något vettigt och skicka in det, har ni kommit på något vettigt så blir det antagligen publicerat som en alternativ regel.

Personligen tycker jag att spel-universet är absolut viktigas och stödjer till fullo att DoD6 går tillbaka till de ursprungliga inspirationskällorna lite mer och försöker göra något originellt.

Jag hurrar för RiotMinds! (,som måste förlåtas sina nybörjar misstag, som vi kan hjälpa dem att rätta till.)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: DoD, (v.6) och ålder

Och vad är det för jäkla idiotregler.. Jag blir rent ut sagt förbannad. Lite logik kan man väl ändå be om.
Exempelvis så får man inga modifikationer om man väljer hur gammal man är, det får man däremot om man slår fram sin ålder.


Jag tyckte det var rätt rimligt när jag hörde talas om det... Om man väljer sin ålder så får man se till att välja en som passar in på grundegenskaperna; om man slumpar ser systemet till att rimligheten bibehålls.
Om man avsiktligt väljer stats och ålder så att de kommer i konflikt får man skylla sig själv :)
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Jag tycker idén med mer nordisk fantasy är helt ok. Det blir nog lättare att förstå hur RM har tänkt sig när de släpper Kampanj världen. Regelboken är ett enda hoppkok av texter som inte passar riktig ihopp. En kopis till mig påpekade t.ex att det är lite konstigt att en minotaur by näms i Att spela kapitlet. Angående YN så är det väl roligt att spelaren blir bättre. Men inte så mycket, så fort. NAgående alla restriktioner så gillar jag 4.0 bättre. Magiker kan inte bära stål. Mycket enkel och effektiv. Lite konstigt för en paladin dock.

/Korp
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Jag måste hålla med om att DoD6 var lite av en besvikelse regelmässigt, men det beror förmodligen på att jag förväntade mig något _helt annat_, inte på att spelet i sig är dåligt. Visst, en del tabbar har gjorts, vissa regler är lite konstiga, men säg vilket rollspel som inte lider av sådant?

- d -

dilandau@another.com | se.spel.rollspel
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: DoD, (v.6) Trollkarlar och svärd

Fast en Paladin borde väl mer vara något av en helig krigare.
Men jag håller med. Att trollkarlar inte kan använda magi när de är i kontakt med eller inneslutna i järn var en bra regel om man vill ha sådana restriktioner (vilket jag tyckte passade bra i gamla D&D). Men att en trollkarl inte ens kan använda besvärjelsen astralvapen eftersom han inte kan använda vapnen som han trollar fram-

Hmm undrar hur man gör för att byta yrke i det spelet.
Man är först magiker till en så pass hög nivå att man kan börja änvända inre magi.
Därefter lägger man trollstaven på hyllan och börjar sin karriär som krigare.
Ritominds flexibila svar blir helt säkert: Det går inte.

Och ja trollkarlar kan bli svärdsmagiker men inte efter att de har lärt sig den inre magin.. Och även fast de blir svärdsmagiker får de inte bära rustninge eller ha vilka vapen som helst.

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag skulle säga att nya Drakar & Demoner ligger väldigt nära första Dungeons & Dragons regelmässigt. Och de delar nu förstaplatsen om knasiga regler.
Jag vet inte om jag kan hålla med om att tabbar har gjorts. Det verkar helt enkelt som konstruktörerna inte har tänkte den minsta smula logiskt. Känns som om de försökt designa ett datorspel.


Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Kan bara säga att under mina testspelningar inför recensionen så fann jag att ökade KP hade väldigt lite betydelse då de helt enkelt har skiftat upp skalan. Det vill säga du tål inte lika många negativa KP i en kroppsdel eller på totala innan du blir kritiskt skadad eller dör. När det gäller restriktioner så är de enkla att modifiera. Besvärjelsen astralvapen säger ju faktiskt att magikern kan ta fram vapen av valfri sort, detta borde inkludera stavar som han själv kan använda, även om texten säger annorlunda. Får dock hålla med om att restriktionerna är helt snevridna, och personligen så tänker jag använda mig av att en magiker endast får avända sig av lätta vapen och rustningar.
En svärdsmagiker ska åtminstonde få använda medeltunga rustningar.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag får hålla med dig Aron, och det är ju inte utan att man själv plockar bort eller lägger till regler som man tycker inte passar eller passar. Att stryka restriktionerna vad det gäller rustningar är ju mycket lätt, det är ju bara att ignorera den tabellen, och sedan säga att till exempel att en trollkarl endast kan använda lätta vapen och lätta rustningar, om han sedan väljer att bli svärdsmagiker så kan han använda även medeltunga rustningar.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag förstod nog att det skulle bli såhär. Vem försöker man lura på Riotminds egentligen? Antagligen sig själva, eftersom man inte inser att rollspelssverige aldrig kommer att välkommna något nytt.

Det är tråkigt, men ack så sant. /images/icons/frown.gif

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: DoD, (v.6) Suger fullkomligt bologny

Du har helt rätt, regler är inte till för att följas utan för att vägleda. Men dumma regler vägleder ytterst dåligt. Och man kan förvisso säga "Om reglerna inte passar så gör om dem". Men om man måste göra om alla regler så är Vips regelboken helt onödig. Och DoD6 är inget annat än en stor regelbok.
Jag tycker att det är bra att Webbplatsen har extra regelförslag utlagda men det försvarar inte att de slängt in massor med slräp i regelboken.

Jag tycker också att speluniversumet är något av det viktigaste. Synd att de inte tog med något av det i grundregelboken. De skulle kanske kunna lägga ned lite av sin tid på det istället för att sitta på sitt kontor och diskutera viktiga frågor som:

"Ehumm skall en tjuv egenteligen få ha ett svärd eller blir han för bra då?"

"Borde det inte vara så att man måste ha ett vapen i sina händer för att kunna undvika en attack"

"Jag vet, om man väljer sin ålder så får man inga modifikationer, det får man däremot om man slår"

"En magiker som använder besvärjelsen astralvapen skall fasiken inte kunna använda vapnen som han trollar fram... om det nu inte är en stav eller så.. fast det är klart om han blir svärdsmagiker så kan han ju använda vapnen som han trollar fram.. fast inte de största.. eftersom de ehhhh tja det väger inte för mycket eller så... men han fattar helt enkelt inte hur man slåss med ett viktlöst tvåhandssvärd... ett bredsvärd går dock bra... fan det var ju en bra restriktion"

"Hmm Trollkarlar tar inga negativa effekter av vare sig järn, eller annat, hmm skall de få ha rustningar på sig.. Nä.. De skall inte få ha några rustningar alls.. oki möjligtvis tyg,, men längre än så sträcker vi oss inte"'



Osv osv osv osv osv


Och om nu Drakar och Demoner skall vara ett system för alla varför tog de inte endast de grundläggande reglerna i regelboken och struntade i restriktionerna. Dessa kunde de lägga upp på sin internet sida om det nu var någon spelledare som tänkte:

"Hmm fasiken rollpersonerna får inte bli för bra... allt är för logiskt, en tjuv skall inte kunna ta på sig en ringbrynja även om han skall klä ut sig till stadsvakt.. han blir för bra.. men näää.. titta där... Restriktioner *gnuggar händerna* Vad kul....."


Nä jag buuuuar högt för nya DoD och hoppas att de bättrar sig avsevärt... och då menar jag Avsevärt...



Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Aron

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
25
Location
Växjö, Sverige
DoD6 ,ge dem en chans!

Jag tror att en av de största anledningarna till att det ser ut som att det gör är att man försökt anpassa det litet till rollspelare som är vana vid CRPGs. Inget jag uppskattar personligen, men jag respekterar DoD6 som koncept. Vissa av restriktionerna uppkommer faktiskt att av att man inte tänker själv, det går ju faktiskt inte ut på att skapa en så bra karaktär som möjligt, att försöka hitta alla kryphål till högre FVn är kobolderi.

Tänk på att EON II kommer nu (eller har det redan kommit?) dom fick chansen att rätta sig, Neotech 1 var definitivt inte färdigt när det kom, men det ordnade de upp med tvåan.

Det här blir bra, om Trudvang bara håller vad den lovar.


Aron
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Gör det du tycker är bra

Ritominds flexibila svar blir helt säkert: Det går inte.

Riotminds flexibla svar blir helt säkert: Gör det du tycker är bra, och som du tycker är roligt.

Reglerna är en vägledning och inte en lagbok.

Magnus
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag håller med dig.. Varför inte lägga till lite mer urballade regler så kan spelet tävla om platsen för mest komiska eller snevridna rollspel.

Varför inte regler som:

"Du måste hålla i ett äpple för att kunna dyrka upp ett lås"

"Om du skall simma då det stormar så måste du var över yrkesnivå utövare annars så drunknar du automatiskt"

"Ju mer Kp du får desto mer kilo späck lägger du på dig, en krigare som får en höjning på 5t6 i kp fronten ökar öven vikten med 5t6 kg. Detta är en bra restriktion för när han ökar i vikt så måste han få tag på en ny rustning (den gamla passar ju ej) dessutom så blir han ganska oattraktiv efter ett tag när han gått upp ett gäng kilo.. och det vill ju ingen vara så då kanske han tänker sig för innan han är ute och äventyrar"

"Rollpersonerna skall inte kunna gå utomhus nattetid utan att ha blå kläder med vita ränder på sig"

"Rollpersonerna kan hitta savegames under spelets gång, om de skulle så eller bli allvarligt skadade så kan de alltid Loada"

"För att göra det mer spännande så fumlar även den bästa krigaren ungefär var 20 gång..." whoops fanns visst redan

"För att göra det mer spännande så får den sämsta krigaren in en perfekt träff ungefär var 20 gpng..." Damnit den fanns också..


Nä nu ger jag upp, kanske skall ta och skicka dessa förslag till Riotminds för att höra vad de tycker om dem. De kanske till och med ger utt ett Restriktions kompliment där dessa regler får vara med.



Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Vad är meningen egentligen?

Nästan alla svar på kritiken om DoD6 går något i den här stilen:

"Gillar du inte en regel så kan du ju ta bort den"

Man undrar ju vad meningen med att köpa ett nytt rollspel är när alla stora regelförändringar som har gjorts sen förra versionen bara är skräp.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Gör det du tycker är bra

Skulle det försvara att de gör helt värdelösa restriktioner till spelet eller? Om riotminds skulle göra en seriös bok Exempelvis "Hur du går ned i vikt" så skulle jag finna den ytterst intressant att läsa. Det skulle säkerligen finnas med massor av förslag som "Ät inte alls", "Spela badminton med blå bollar", "Du kan inte gå ned i vikt för din Sto är redan framslagen"...
Jag tycker att det är en dålig ursäkt, jag vill ha lite logik.. eller i alla fall en förklaring till varför inte en tjuv kan använda en ringbrynja.
Om det är någon som kan ge mig en logisk förklaring i det fallet så skulle jag gärna vilja se den.

Profeten från Norr..
Är övertygad om Tolkiensällskapets skuld.
 
Top