NYHET Wow, nån ska göra ett crypto-rollspel och det verkar bli hemskt

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,121
Location
Göteborg
Jag har själv inte koll på vad det är för andra lösningar du har i åtanke. Och därför inte heller koll på hur "säkra" de lösningarna är (inte för att påstå att NFT:er är säkert heller, men det verkar helt klart finnas en viss uppfattning bland somliga om att det är säkert).
En vanlig jävla databas på en vanlig jävla server?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,006
Location
Ludvika
En vanlig jävla databas på en vanlig jävla server?
Har faktiskt dålig koll på hur sånt funkar. Är det lätt att hantera när två olika privatpersoner säljer ett föremål emellan sig, med "säker" betalning och spårbarhet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Har faktiskt dålig koll på hur sånt funkar. Är det lätt att hantera när två olika privatpersoner säljer ett föremål emellan sig, med "säker" betalning och spårbarhet?
Själva överföringen från A till B är lätt, och går snabbare än med blockchain*.
Att lägga in en loggning av transaktionen är lätt, och går snabbare än med blockchain*.

Själva betalningsdelen, säkerheten kring det etc, skulle jag säga är likvärdig. Blockkedjan i sig hanterar ju ändå inga kreditkort eller paypal eller så, så oavsett om man jobbar med blockchain eller traditionell databas. Blockkedjan ersätter ju egentligen bara själva lagringen av vem-har-vad, och sköter det decentraliserat snarare än centraliserat.

Fördelen med att ha det decentraliserat är väl i stort sett att man inte behöver ha någon tillit till den centrala servern. Den kan ju hackas, tas ner, företaget som har den kan gå in och "fuska" och så vidare. Sånt är det iaf tänkt att blockkedjan ska skydda mot.

* vad jag förstått.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,006
Location
Ludvika
Själva överföringen från A till B är lätt, och går snabbare än med blockchain*.
Att lägga in en loggning av transaktionen är lätt, och går snabbare än med blockchain*.
Går det att knyta ihop med varandra? Dvs att loggningen av transaktionen sker automatiskt och triggar överföringen? Jag tänker att en sak man vill undvika är klassiska traderabluffen där man betalar men aldrig får någon vara?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,121
Location
Göteborg
Det första krank skriver är vad jag var på väg att svara.
Fördelen med att ha det decentraliserat är väl i stort sett att man inte behöver ha någon tillit till den centrala servern. Den kan ju hackas, tas ner, företaget som har den kan gå in och "fuska" och så vidare. Sånt är det iaf tänkt att blockkedjan ska skydda mot.
Det här är ju argumentet som visar hur mycket paranoia som crypto bros bär på. Det har ju funnits elektroniska spel som haft den här typen av handel i många år. Hur ofta har de hackats? Det skedde en stor skandal i EVE Online för några år sedan, men det kunde ske just för att ansvaret var decentraliserat, det var ett brott mot spelets regler, och det upptäcktes väldigt fort.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Går det att knyta ihop med varandra? Dvs att loggningen av transaktionen sker automatiskt och triggar överföringen? Jag tänker att en sak man vill undvika är klassiska traderabluffen där man betalar men aldrig får någon vara?
Det gör man med separat mjukvara oavsett om man använder traditionell databas eller blockchain, vad jag förstått. Som sagt, enda egentliga skillnaden är själva lagringen. All liksom "logik", allt som ska "hända" behöver ligga utanför på något sätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,006
Location
Ludvika
Det gör man med separat mjukvara oavsett om man använder traditionell databas eller blockchain, vad jag förstått. Som sagt, enda egentliga skillnaden är själva lagringen. All liksom "logik", allt som ska "hända" behöver ligga utanför på något sätt.
Ah, jag trodde det var poängen med att göra det som NFT:er; Att du kan sälja din +4 Avenger till någon och allt sköts inom samma system. Typ som auktionshuset i WoW (om det fungerar som jag tror att det fungerar då jag aldrig spelat WoW).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Ah, jag trodde det var poängen med att göra det som NFT:er; Att du kan sälja din +4 Avenger till någon och allt sköts inom samma system. Typ som auktionshuset i WoW (om det fungerar som jag tror att det fungerar då jag aldrig spelat WoW).
Om det ändå vore så väl =)

Nä, enda anledningen till att NFT:er ligger på blockchain, förutom att det är ett sätt att få de specifika blockkedjorna att kännas mer relevanta ett tag, är för att "tänk om servern går ner eller nån mixtrar med den!?!?!?!?"

Om man liknar det hela vid WoWs auktionshus så har ju de någon form av central WoW-databas där allt lagras – alla transaktioner etc. Hade de istället använt blockchain så hade alltså informationen överlevt Blizzards undergång. Och Blizzard hade inte (lika lätt åtminstone) kunnat gå in och korrigera när nån hittat typ en bugg eller exploit som gav dem fuskigt mycket pengar eller föremål.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
En nackdel med blockchain är om du blir hackad eller (oftare) lurad - då finns det inte någonstans att vända sig utan allt du hade är borta. Om vi pratar om att spelservrar blir hackade - där är det vanligast att de enskilda gånger det händer tappar man (oftast) några timmars spelande när servrarna rullas tillbaka (=återställs till backup).
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Det gör man med separat mjukvara oavsett om man använder traditionell databas eller blockchain, vad jag förstått. Som sagt, enda egentliga skillnaden är själva lagringen. All liksom "logik", allt som ska "hända" behöver ligga utanför på något sätt.
Du kan ha en del logik i databasen i form av Stored Procedures, och Triggers, som är kodsnuttar som körs och som baserat på rätt input alltid ger samma output.. Ex triggers som förhindrar att du tar bort ett fakturahuvud innan du tagit bort alla fakturarader etc, eller stored procedures som gör komplicerade utsökningar och bearbetningar på data

Och loggar man då även alla transaktioner så gör det att man kan göra en del intressanta saker. Ex en av killarna i min spelgrupp jobbar som utvecklare på ett företag som sysslar med att göra planeringsprogram för flygpersonal hur de skall jobba (företaget jag jobbar på driftar mot vissa av kunderna). De kan då med den databasen de har i minnet genom transaktionsloggarna spola tillbaka tillfälligt till en specifik sekund (ev ännu lägre), och vid felsökning då se exakt hur databasen såg ut just då, utan att behöva göra återställningar som skulle göra att information försvann.

Och har man då backup på både databasen och alla transaktionsloggar så kan man återställa till precis vilket läge man vill.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För ungefär 20 år sedan skapade WotC något som kallades för Living Worlds till DnD3, t.ex. Living Greyhawk:

Till DnD5 finns det liknande konceptet Adventurers League:

För att få vara med krävs att en ansvarig person registrerar en offentlig lokal (t.ex. förening/bibliotek/skola) dit folk kan komma och spela och registrerar en (eller flera) spelledare som kan spelleda varje vecka.
Då skickar WotC färdiga äventyr som man får spela.
Spelledaren rapporterar sedan till WotC vilka äventyr denne spellett, vilka spelare/rollpersoner som var med, hur mycket xp de fick och vilka magiska föremål de hittat.
Spelar man i en sådan spelgrupp kan man ta sig registrerade rollperson med registrerade magiska föremål och hoppa in i en annan spelgrupp som också är med i Adventurers League och spelledaren där kan kontrollera att rollpersonen är korrekt.

Exakt hur skiljer sig detta crypto-rollspel från det sedan 20 år fungerande Adventurers League / Living World?
Ja, jag vet: häftiga ord som bit-chain och NFT - men om vi bortser från det: hur skiljer det sig i praktiken?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,121
Location
Göteborg
Exakt hur skiljer sig detta crypto-rollspel från det sedan 20 år fungerande Adventurers League / Living World?
Ja, jag vet: häftiga ord som bit-chain och NFT - men om vi bortser från det: hur skiljer det sig i praktiken?
Det skiljer sig genom att göra allting sämre.

Organized Play (som är den övergripande termen för den här typen av spel - det har gjorts av fler än TSR/WotC) är helt non-profit, och spelare kan inte handla med prylar eller karaktärer mellan sig.

Så "problemet" den nya tekniken löser är att det inte går att lura folk på pengar.

Fotnot: RPGA kom till redan under TSR-tiden, så WotC var inte först.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,006
Location
Ludvika
Exakt hur skiljer sig detta crypto-rollspel från det sedan 20 år fungerande Adventurers League / Living World?
Adventure leauge var väl gratis, eller? Det här kommer ju kosta pengar. Åtminstånde för de som vill spela, osäker på hur det är för GM.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,636
Location
Huddinge
Jag har funderat på det här, försökt att komma på hur man kan göra det här intressant.

Det enda jag kommer på är att jag tror de gör ett misstag om alla äventyr är standard äventyr som "alla" kan spela.
Vill du att karaktärena ska känns unika så känns det tråkigt om flera andra karaktärer har gjort exakt samma saker som dig. Liksom hur känns det då som en levande värld om flera andra grupper också var den första att hitta Atlantisorben gömd i botten av grottan blub blub?

Jag tror det hade varit bättre att sätta upp det här mer som ett gigantisk spel av westmarches.
Liksom tänk att faktiskt göra förändringar i spelvärlden för alla. Och tänk vad mer lockande det skulle vara att köpa karaktären som dödade den korrupta kungen och satte hela settingen i inbördeskrig.
Än bara köpa en level 5 rouge.
 
Top