NYHET Wow, nån ska göra ett crypto-rollspel och det verkar bli hemskt

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Meningen är att sälja NFTer och tjäna grova pengar på det.
Ja, så är det med all blockchain-teknologi, ondskan bor liksom i tekniken. X-road och KSI-kedjan generellt är ju ett lysande exempel på en snabb cash grab!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Liksom, bara citatet "i dont support crypto" är ju ungefär lika begåvat som "i dont support electricity" :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Liksom, bara citatet "i dont support crypto" är ju ungefär lika begåvat som "i dont support electricity" :)
Fast jag tänker att de som säger så knappast menar kryptografi i allmänhet, utan mer det scamfyllda ekosystem som är olika kryptovalutor och den tämligen värdelösa spinoff som är NFT:er. Och relaterade, liknande spinoffer som också mest skapas för att få folk att köpa mer kryptovalutor.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Fast jag tänker att de som säger så knappast menar kryptografi i allmänhet, utan mer det scamfyllda ekosystem som är olika kryptovalutor och den tämligen värdelösa spinoff som är NFT:er. Och relaterade, liknande spinoffer som också mest skapas för att få folk att köpa mer kryptovalutor.
Ja absolut. Jag är inte särskilt positivt inställd till elektriska stolen eller reglersystem för missiler som används för att döda folk. Men elektricitet som fenomen är jag trots det helt okej med :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Ja absolut. Jag är inte särskilt positivt inställd till elektriska stolen eller reglersystem för missiler som används för att döda folk. Men elektricitet som fenomen är jag trots det helt okej med :)
Ja, som datornörd som t.ex. nästan dagligen använder SSH är jag ju helt OK med kryptografi också.

Jag tror att man helt enkelt får acceptera att när "crypto" används som samlingsterm i modern diskurs så menas inte "kryptografi". Eller ens "blockkedjan som teknologi".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Ja, som datornörd som t.ex. nästan dagligen använder SSH är jag ju helt OK med kryptografi också.

Jag tror att man helt enkelt får acceptera att när "crypto" används som samlingsterm i modern diskurs så menas inte "kryptografi". Eller ens "blockkedjan som teknologi".
Absolut. Men om de som skapar grejen har ärliga intentioner och sätter upp det smart så tycker jag att det låter som en kul idé för att skapa en plattform för någon form av tävlings-dnd. Skulle såklart lika gärna kunna göras med en central databas då jag inte riktigt ser att informationen är sådan att det skulle vara känsligt att någon annan äger den(?) men kul idé ändå!

Det är väl just det där att blanda ihop tekniken och konceptet med mänskliga bedragare som jag har lite svårt att förstå, men du har såklart rätt och det är väl bara att vänta ut den värsta aversioner mot något nytt :)
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Ja, så är det med all blockchain-teknologi, ondskan bor liksom i tekniken. X-road och KSI-kedjan generellt är ju ett lysande exempel på en snabb cash grab!
Syftet i detta fall är högst sannolikt det, ja.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Det är väl just det där att blanda ihop tekniken och konceptet med mänskliga bedragare som jag har lite svårt att förstå, men du har såklart rätt och det är väl bara att vänta ut den värsta aversioner mot något nytt :)
Jag tror det finns tre komponenter i aversionen. Dels frågetecknen kring om tekniken går att göra miljövänlig. Dels frågetecken om tekniken faktiskt tillför något som inte går att göra lika bra på annat sätt. Men främst är det den märkliga kulturen som växt upp kring tekniken som får i alla fall mig att dra öronen åt mig. Det här med allt ska förvandlas till investeringsmöjligheter är så osexigt.

Så när någon säger att de ska göra ett rollspel med blockchain etc så har de en del att bevisa om jag ska bli det minsta intresserad. Jag vill minst känna mig säker på att det inte är en medveten bluff. :)

Men nån gång kommer någon lansera ett legit sånt här projekt som är tillräckligt intressant för tillräckligt många människor så att det får fart på riktigt.Då blir det jäkligt intressant att se utvecklingen framåt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Alltså. Om de skulle göra det här på ett sätt som 1) använder en blockkedja som inte fuckar upp miljön eller innebär global brist på grafikkort eller på annat sätt ställer till det, och 2) gör det på ett sätt som inte gör allting till ett tillfälle för pengar att byta händer så skulle jag vara rätt intresserad att följa projektet. Det skulle nog fortfarande inte vara något för mig, men som @Dilandau är inne på så känns ju det här 100% som exakt alla andra cryptobro*-scams (alla coins, NFT:er, etc).

* Inte "snubbe som håller på med kryptografi" utan subkulturen/sekten på internet av flummiga scammers som håller på med kryptovalutor och sånt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Jag tror det finns tre komponenter i aversionen. Dels frågetecknen kring om tekniken går att göra miljövänlig. Dels frågetecken om tekniken faktiskt tillför något som inte går att göra lika bra på annat sätt. Men främst är det den märkliga kulturen som växt upp kring tekniken som får i alla fall mig att dra öronen åt mig. Det här med allt ska förvandlas till investeringsmöjligheter är så osexigt.

Så när någon säger att de ska göra ett rollspel med blockchain etc så har de en del att bevisa om jag ska bli det minsta intresserad. Jag vill minst känna mig säker på att det inte är en medveten bluff. :)

Men nån gång kommer någon lansera ett legit sånt här projekt som är tillräckligt intressant för tillräckligt många människor så att det får fart på riktigt.Då blir det jäkligt intressant att se utvecklingen framåt.
Det som kostar energi är ju proof of work-konkurrensen och det bör inte vara nödvändigt alls i ett sång här fall(?). För rollisar lär det väl funka bra med proof of stake eller proof of authority (även om det, åter igen, blir mer och mer oklart varför just det här Casey inte kör en central databas...). Tar vi bort PoW-konkurrensen så krävs närmast ingen datorkraft och därmed blir klimatpåverkan låg. Bitcoin är uppsatt på ett sätt som gör det onajs ur energisynpunkt men just den grejen är ju inte synonymt med blockchain, det är bara ett designval som fått konsekvenser långt efter att det fattades.

Och ja, blir det ett investeringgspel så har det ju misslyckats från start. Om det kostar massvis med pengar att skapa en rollis så är det ju helt otänkbart att det kommer att användas för rollspel.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Men jag har också svårt att förstå riktigt vad det tillför just rollpersonslagring. Kanske någon tanke om att inte ha en central auktoritet men reglerna måste ju ändå sättas upp? Oklart...

Det finns ju många case där det löser ett verkligt problem, typ supply chain och fraktnärverk och sånt, sjukjournaler mm mm men jag fattar nog inte riktigt vad det gör för just det här.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
Det finns ju många case där det löser ett verkligt problem, typ supply chain och fraktnärverk och sånt, sjukjournaler mm mm
Finns det några exempel på där det faktiskt funkat till de grejerna? Inte bara som proof-of-concept utan liksom på riktigt? De exempel jag läst om verkar ha fallit på att operationerna tar för lång tid, för svårt att skala upp etc.

Jag tycker också blockchain är en intressant idé, men jag har hittills sett rätt få real-world-exempel på där det faktiskt funkat.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Finns det några exempel på där det faktiskt funkat till de grejerna? Inte bara som proof-of-concept utan liksom på riktigt? De exempel jag läst om verkar ha fallit på att operationerna tar för lång tid, för svårt att skala upp etc.

Jag tycker också blockchain är en intressant idé, men jag har hittills sett rätt få real-world-exempel på där det faktiskt funkat.
X-road är ju ett bra exempel som ju täcker in hela Estland, något vi verkligen skulle ha nytta av liknande lösning i Sverige. Inte renodlat blockchain all out men använder mycket av tekniken och just en blockchain.

Sen är det kanske mest projekt och piloter just nu (?) men det spåras ursprung hos te, bilar, ädelstenar mm.

Finansiella sidan har kanske mest, bla Singapore kör väl det för onlinetransaktioner som nation?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Grejen är att de börjar sin ”marknadsföring” i fel ände. De ska ju inleda med att de velat skapa världens första Truly Competetive TTRPG med värdefulla priser, specialdesignade äventyr, certifierade domare/sl - och en värld som obönhörligt och för evigt påverkas av spelarnas handlingar. Eller nått. Och sen förklara varför crypto är bästa sättet att göra det.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
men jag fattar nog inte riktigt vad det gör för just det här.
Tanken är väl att möjliggöra att du kan dyka upp med din gubbe vid vilken spelbord som helst (som ingår i den här organisationen) utan att någon ska kunna ifrågasätta om din karaktär verkligen har de där magiska föremålen du påstår, eller så mycket guld som du säger.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,310
Men främst är det den märkliga kulturen som växt upp kring tekniken som får i alla fall mig att dra öronen åt mig. Det här med allt ska förvandlas till investeringsmöjligheter är så osexigt.
Det här är den biten som får mig mest ointresserad av användningen med krypto, då syftet mest känns "för du kan tjäna pengar på det", utan att egentligen vilja erbjuda en tjänst i sig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Tanken är väl att möjliggöra att du kan dyka upp med din gubbe vid vilken spelbord som helst (som ingår i den här organisationen) utan att någon ska kunna ifrågasätta om din karaktär verkligen har de där magiska föremålen du påstår, eller så mycket guld som du säger.
Fast det är ju ett problem som löstes för många år sedan. Det behövs ingen särskild ny teknologi för det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Fast det är ju ett problem som löstes för många år sedan. Det behövs ingen särskild ny teknologi för det.
Ja, är det ärligt och hederligt menat så är det ju en cool grej även om det kan lösas på annat sätt. Om jag förväntas betala en massa pengar osm sedan tappar i värde så är det ju trist, om de tänker sig att jag ska leva upp min rollis för att tjäna pengar är det också konstigt, är det bara en distribuerad record keeper så fine liksom!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Fast det är ju ett problem som löstes för många år sedan. Det behövs ingen särskild ny teknologi för det.
Det här är dock _ett_ sätt att göra det på. Och kanske ett sätt som ligger betydligt närmare till hands för vissa samhällsgrupper idag (oklart exakt vilka dessa samhällsgrupper är dock. Min misstanke är att de som ingår i dessa grupper tror att det är mycket mer spritt än vad det faktiskt är).

Jag har själv inte koll på vad det är för andra lösningar du har i åtanke. Och därför inte heller koll på hur "säkra" de lösningarna är (inte för att påstå att NFT:er är säkert heller, men det verkar helt klart finnas en viss uppfattning bland somliga om att det är säkert).
 
Top