NYHET Wow, nån ska göra ett crypto-rollspel och det verkar bli hemskt

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Finns det något ställe där de försöker förklara vad det är de tänker göra, och varför det skulle vara en bra idé? Att läsa en twittertråd känns ungefär som att försöka hitta en mening i fåglarnas flyktmönster eller i sönderrivna lappar från lyckokakor i en soptunna.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,488
Location
Stockholm
Finns det något ställe där de försöker förklara vad det är de tänker göra, och varför det skulle vara en bra idé? Att läsa en twittertråd känns ungefär som att försöka hitta en mening i fåglarnas flyktmönster eller i sönderrivna lappar från lyckokakor i en soptunna.
Det är väl projektets discord möjligen. https://discord.com/invite/DdFpTvtf

Grejen med sånna här kryptoprojekt är att de alltid är så svåra att hitta konkret info om. Ofta är de medvetet vaga i allt de skriver. Så att någon gjort jobbet och skrivit en tråd på twitter är typ det närmsta man kommer utan att själv lägga en vecka på research.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,927
Location
Ludvika
Finns det något ställe där de försöker förklara vad det är de tänker göra, och varför det skulle vara en bra idé? Att läsa en twittertråd känns ungefär som att försöka hitta en mening i fåglarnas flyktmönster eller i sönderrivna lappar från lyckokakor i en soptunna.
Den kritiska tråden gjorde ett rätt bra försök till förklaring (fast jag vet så klart inte om de har rätt eller bara har hittat på):

Typ samma upplägg som Adventure Leauge var, där "licencierade spelledare" kör äventyr, där du kan delta med din karaktär och samla ihop guld och loot.

Fast det kostar att delta överhuvudtaget, guld och loot verkar i någon utsträckning vara NFT:er, och om du vill sälja din karaktär (typ som en del säljer konton till MMORPGs) så måste man typ betala royalties till både spelledare och äventyrsskrivare och allt möjligt.

Verkar rörigt, och känns lite som en sån där växlingssbluff där nån vill växla pengar, och efter lite trick och fingerfärdighet har det slutat med att du gett dem alla dina pengar plus alla deras egna pengar tillbaka...
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,617
Location
Huddinge
Den kritiska tråden gjorde ett rätt bra försök till förklaring (fast jag vet så klart inte om de har rätt eller bara har hittat på):

Typ samma upplägg som Adventure Leauge var, där "licencierade spelledare" kör äventyr, där du kan delta med din karaktär och samla ihop guld och loot.

Fast det kostar att delta överhuvudtaget, guld och loot verkar i någon utsträckning vara NFT:er, och om du vill sälja din karaktär (typ som en del säljer konton till MMORPGs) så måste man typ betala royalties till både spelledare och äventyrsskrivare och allt möjligt.

Verkar rörigt, och känns lite som en sån där växlingssbluff där nån vill växla pengar, och efter lite trick och fingerfärdighet har det slutat med att du gett dem alla dina pengar plus alla deras egna pengar tillbaka...
Jag är med kritiken i att jag inte förstår VARFÖR någon skulle vara intresserad av att köpa någon annan spelares rollperson.

varför inte bara skapa en ny karaktär med samma ras och class?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,905
Location
The Culture
Jag är med kritiken i att jag inte förstår VARFÖR någon skulle vara intresserad av att köpa någon annan spelares rollperson.

varför inte bara skapa en ny karaktär med samma ras och class?
Är det inte exakt så NFTer brukar fungera? Någon köper något helt poänglöst för dyra pengar, och alla tänkande människor frågar sig varför.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag är med kritiken i att jag inte förstår VARFÖR någon skulle vara intresserad av att köpa någon annan spelares rollperson.

varför inte bara skapa en ny karaktär med samma ras och class?
Jamen den är ju upplevlad och har en massa schysst loot =) Så det är precis som med folk som köper andras konton i MMORPGs.

Vilket jag i och för sig inte heller riktigt förstår. Överlag har jag rätt svårt att förstå det här med att vilja betala för att få slippa spela det spel man köper grejer till. "Det är så jobbigt det här med att spela spelet, jag vill bara kunna titta på min gubbe och se all schysst loot"? Lite som folk som skippar cinematics och dialog/story-innehåll även första gången de spelar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,754
Location
Göteborg
Jag kan absolut se poängen med det. Det är verkligen inte min grej, men gillar man tanken på att allt är officiellt och spårbart, och att alla som spelar en höglevelroll har spelat upp den i riktiga fajter mot riktiga monster (okej, eller köpt den av någon annan som gjort det) snarare än att bara muta spelledaren, så känns ju blockchain som ett rimligt sätt att göra det på, utan att ha läst något om det här spelet specifikt. Det finns ett spår som visar, antar jag, vilka scenarion som spelats, vilken loot som hittats när och hur dessa XP har samlats ihop. Det känns väl mer äkta än om man gör en höglevelgubbe från början. Och de som gillar att spela höglevelgubbar men tycker att det är tråkigt att grinda ihop dem kan köpa sin gubbe från den som gillar grindandet.

Jag skulle definitivt inte vilja spela detta, men det finns en massa folk här på forumet som spelar grejer som jag tycker verkar supertråkigt. Så länge de är transparenta med vad de gör är det la bara att köra på. Att betala royalties till äventyrsmakaren för att köpa en annans gubbe känns ju jättefånigt, dock.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Det finns redan ett gäng NFT-drivna datorspel, plus ett antal datorspelsprojekt med NFT:er som fallerat, så det är absolut inte första gången det är spel involverade. Det är förmodligen också mindre jobb än ett datorspel, beroende på hur kompetenta de är (gissningsvis inte särskilt).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Grottröj har en sorts Adventure League sedan många år tillbaka. Du tar med din gamla rollperson, helt enkelt. Behöver ju inte vara svårare än så.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,488
Location
Stockholm
På ett teoretiskt plan skulle det vara skoj att se vad det gör med ett spel, och relationerna kring spelbordet, när ens rollperson är en investering.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,742
Location
Stockholm
Jag ser inte vad blockkedjan gör för nytta här... en central databas skulle kunna göra samma sak fast mycket snabbare... Vad är själva *meningen* med att ha en distribuerad ledger?
Vanliga fördelar med blockchain som brukar lyftas fram är ju att den inte ska styras av någon enskild utan är "demokratiskt" styrd, att den inte är centralt lagrad, att det inte går att ändra bakåt i tiden, att den är krypterad, att den är tokeniserad. Jag kan se fördelar med alla de där i den här applikationen.

Sen bygger det ju på att det blir tillräckligt stort för att det ska vara "värt" det, finns det sjuttielva olika adventure league-kloner så är ju ytterligare en standard rätt värdelös om den inte blir dominant så jag tror nog snarare att det är akilleshälen.

Den generella skepsisen mot allt vad blockchain heter (lite som att vara emot "all javakod för det har varit mycket scams kring javakod!") tror jag dock är det största problemet att få det här att flyga, jag tror att det därmed blir en flopp :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag har ett gäng rollpersoner från Mutant, skapade runt 1987, med höga färdighetsvärden, som jag kan tänka mig sälja för en rimlig summa Bitcoins.
Någon som behöver snabbt! Kan faxas över till närmaste faxomat i din närhet...
 
Top