Nekromanti WoD eller CoC

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Jag tänkte att jag skulle köpa mig ett skräckrollspel som utspelar sig i nutid. Vad är bäst? Call of Cthulhu eller world of Darkness. Så nu när jag får pengar efter jul så vill jag ha lite fingervisningar om vad det är jag köper.
God Jul på er allihopa.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
WoD är inget skräckspel

i mina ögon, i alla fall (nu får jag pöbeln på mig). Just vampire är ett superhjältespel, fast du har huggtänder. Typ. Men jag är väl bara bitter och arg (att det sen var en vampire-spelare som sade det till mig första gången är ju en annan sak).

Personligen föredrar jag CoC, även om det spelet blir enormt mycket bättre om man spelar under 1900-1920.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
don't go there...

om vampire är skräck eller inte har det tjötats om miljoner gånger här på forumet. Please no more...

Själv skulle jag också satsa på CoC.. vilket jag f.ö införskaffade mig bara för några veckor sedan.

Annars så finns ju GURPS Horror (vilket troberg säkert kommer att säga så jag passar på att göra det innan honom), Kult, In Nomine (som väl också är skräck men verkar lite för humoristiskt tycker jag)....
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: don't go there...

Annars så finns ju GURPS Horror (vilket troberg säkert kommer att säga så jag passar på att göra det innan honom)
Faktiskt hade jag inte tänkt det. GURPS Horror är en bra allmän sourcebook till generell skräck, men vill man inte jobba så mycket själv så rekommenderar jag någon av de mer specifika skräcksupplementen till GURPS.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
WoD är nog bättre på nutid, Call of Cthulhu tappar en del skräckmoment om det spelas i nutid om man inte köper dyra och svåråtkomliga supplement. WoD är dessutom aningen modernare. Call of Cthulhu har å andra sidan en redig och lättigenkännlig bas och fungerar dessutom bättre med bara grundboken är vad WoD gör. Personligen gillar jag CoC bättre, men om jag vore dig skulle jag köpa WoD. Eller ännu hellre KULT, och då helst en av de äldre versionerna om du hittar nån.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Spara pengarna! ;)

Jag skulle ju personligen inte lägga ut pengar på något av det då man kan få tag i skräckrollspel gratis, men om jag skulle lägga ut pengarna på något av dem skulle det lätt bli Call of Cthulu. Jag tycker inte WoD har spelsystem som alls underlättar för skapa skräckstämning. Det slöar ned upplevelsen och fokuserar inte alls på skräck. CoC har ett regelsystem som är simpel och snabbt, precis vad skräck behöver.

Att man sedan i WoD kan få skräckstämning kan jag köpa - men jag tycker inte systemet fungerar för det. Så mitt råd av de två är CoC.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Fhtagn!

från beskrivningen av [url="http://www.rollspel.nu" said:
www.rollspel.nu[/url]:s forum för skräckrollspel]
Om du gillar spel som Call of Cthulhu eller Kult så är detta diskussionsforumet för dig. Har du några bra tips på hur man skapar en läskig stämning eller undrar du kanske hur man bäst beskriver världen i World of Darkness?
...och mot bakgrund av det, skall det vara så svårt att låta bli dessa fullkomligt och totalt meningslösa djävla kommentarer? Dessutom uppskattar jag inte att bli kallad "pöbeln", så var bitter och arg i tysthet istället. Tack.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Re: Fhtagn!

så var bitter och arg i tysthet istället. Tack.
Robban har lika stor rätt att uttrycka sina åsikter som du. Enligt honom är det ett superhjältespel med extra mycket tänder - enligt dig är det inte det. "Freedom of speech" och sånt du vet.

förresten så har jag redan nämnt i mitt inlägg nedan att vi inte vill ha "Vampire - superhjältespel eller inte"-diskussionen igen. Så sluta med ditt hobbymodererande.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
CoC d20

Jag har CoC d20 ståendes i bokhyllan. Jag har inte provspelat det själv än, men måste säga att produkten är väldigt trevlig. Snygg layout (som alltid när det gäller Wizards böcker), enkelt regelsystem och fina introduktionsäventyr. Det är dessutom anpassat för att kunna spela både i nutid och 1920-talsmiljö (och några andra tidsepoker om jag inte minns fel).

Om du inte har provat d20 innan så kanske detta kan vara ett sätt att slå två flugor i en smäll - både bli invigd i Cthulhumyten och få spela världens mest spridda regelsystem.

- Vulf
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Fhtagn!

"Robban har lika stor rätt att uttrycka sina åsikter som du. [...] Freedom of speach."

Så det är ok med meningslöst trollande numer? Det var inte den uppfattningen jag fått. Besides, kallar någon mig "pöbeln" så tänker jag be vederbörande hålla käften. End of story.

"Men vi vill inte ha den här diskussionen (igen) över huvud taget."

Varför tror du jag lät irriterad? Hade det aldrig varit uppe förut hade jag kanske rentav orkat dra fram argument. Nu fick det vara.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: en annan grej.

Oj ja. De har för all del en hel del gemensamt, med konspiratoriska bakgrunder till hur och varför världen ser ut som den gör, men inriktningen på skräcken är mycket olika. Där Call of Cthulhu bygger mycket på 1920-1930-tal och ofattbar och enorm skräck som kommer utifrån bygger WoD istället mycket på 1990-2000-tal och skräcken för monstret inom en.

Jag gillar CoC-stuket mer, men det är väldigt personligt. Bäst är återigen KULT, som blandar det bästa av båda två (fast det ligger mycket närmre WoD).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Re: Fhtagn!

Så det är ok med meningslöst trollande numer? Det var inte den uppfattningen jag fått. Besides, kallar någon mig "pöbeln" så tänker jag be vederbörande hålla käften. End of story.
Fast han kallade ju inte dig för pöbeln. Han skrev ju bara "nu får jag pöbeln på mig". Om du tar åt dig av det så... jag är ledsen, men det är faktiskt ditt problem. Att be honom hålla käften är väl ändå att ta i?

Jag kan hålla med dig om att det är onödigt att ta upp diskussionen om huruvida WoD är skräck eller inte fast det är lika onödigt att brusa upp över Robbans inlägg.

Och ja, jag vet att jag kastar sten i glashus nu. Men man måste väl få bättra sig?

- Vulf
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Fhtagn!

"Fast han kallade ju inte dig för pöbeln. Han skrev ju bara "nu får jag pöbeln på mig". Om du tar åt dig av det så... jag är ledsen, men det är faktiskt ditt problem. Att be honom hålla käften är väl ändå att ta i?"

Nja. Det insinuerades ganska kraftigt att alla som delar min åsikt - och som vädrat den förr - torde platsa i den gruppen. Dessutom svarade jag ju, så uppenbarligen var det ju mig han avsåg. Duh. Vill man inte att någon skall ta åt sig behöver man inte använda nedvärderande begrepp över huvud taget. Så nej, jag tycker inte att det är att ta i (dessutom använde jag ju faktiskt ett mindre bryskt ordval i mitt svar).

"Och ja, jag vet att jag kastar sten i glashus nu. Men man måste väl få bättra sig?"

Nä, låt bli med det; vi älskar dig precis som du är. ^_~
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
ajajaj

trampade visst på några tår här, kanske ska ta och förklara mig lite...

Jag är ingen frekvent användare av WRNU (kolla på registreringsdatum kontra antal inlägg), så jag försvinner med jämna mellanrum (ett exempel är att jag blev nominerad till redaktionen för wrnu, detta meddelande skickades nån gång i september. Jag läste meddelandet *den här* veckan), så jag har helt enkelt missat denna diskussion. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det inträffade, jag förstår att mitt meddelande kan tolkas illa om det redan varit en sådan upphettad diskussion. Jag förolämpar aldrig nån omedvetet (när jag däremot gör det medvetet så lär det märkas). "Pöbeln" i det här fallet är inget nedvärderande begrepp (enligt mig), se det mer som en referens till de uppbåd som kommer för att ta död på frankensteins monster eller liknande.

Men, men, lesson learned. Ska vakta min tunga, då.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Eh...jaha, men...äh.

Allvarligt, jag kollade ju faktiskt på både registreringsdatum och Xp-antal när jag svarade. "Den där snubben har ju varit reggad längre än jag, och har över 500 Xp, så han måste ju ha sett allt meningslöst trams som det där ämnet varit ansvarigt för!" ...uppenbarligen stämde inte det i det här fallet. Isåfall vill jag be om ursäkt för min hätska ton. ¬.¬;
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
let's just pretend this never happened. ;)

ärligt talat så bryr jag mig inte riktigt om vilken ton folk använder mot mig (man lär sig ignorera den biten om man håller till på politiska forum), så mig kvittar det lika, ville bara förklara varför jag svarade som jag gjorde.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Slut på denna deltråd.

Och med det avslutar vi denna deltråd.
Tack för er medverkan, nästa gång ni undrar något om CoC vs V:tM kan ni använda er av sökmotorn för att hitta någon av alla trådar som redan skrivits i detta ämne.


Vänliga hälsningar,
Yyrkoon - er kvartersmoderator.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Innehållsbeskrivning...

Av de alternativ du ger i din fråga, så ställ dig frågan vilket är viktigast: Skräck eller nutid?

Ja det går att få skräck i nutid med, men det blir ofta ganska splattrigt. =^_^=

Och sedan är det frågan vilken typ av skräck du vill ha. Är det onämnbara fasor från bortom tid och rum, eller är det levande döda som är ute efter hjärnor du vill åt eller är det de mörka sidorna där rollpersonerna är monstren som du vill ha?

Snabbt om de olika spelen som nämts i den här tråden.

Call of Cthulhu - Främst gjort för 1920-talet. Finns supplement för nutid med (Delta green). Här är det fasansfulla monster från bortom tid och rum som gör folk galna bara man ser dem. Oftast är enda sättet att stoppa dem genom att utföra en magisk ritual du hittar i en bok så hemsk att du blir galen när du läser den... Även lämpligt att köra i säg 1890-talets London. Skulle personligen avråda från D20-version men det är ju en smaksak. Det vanliga systemet är mycket enklare och smidigare.

World of Darkness - Rollpersonerna är vampyrer, varulvar, magiker, spöken eller changelings. Här är mer monstret inombords, vilket tyvärr oftast slarvas bort känns det som när man ser White Wolfs produkter. Se till att du har tonvis med D10'or.

Kult - Världen är en illusion och bakom den finns varelser hämtade ur Clive Barkers värsta mardrömmar, vilka gör att allt för att hålla människan fången.

GURPS horrors - Här kan du slänga in psykotiska massmördare, voodokulter eller vad du nu känner för. Ta en titt på sourceböckerna om du får möjligt då de är välskrivna och innehåller bra ideer. Lär även exempelvis ge förklaringar till hur det kommer sig att figurer som Jason och liknande kan komma tillbaks igen och igen när du har dödat dem.

Andra spel:

All Flesh must be eaten - Om jag förstått det rätt så zombier i mängder.

Chill - Även här konstiga monster som vill skada människorna. Tror de är inne på version tre nu, men lär vara svårt att få tag i. Version 1 var ospelbart.

In Nomine - Om jag förstått det rätt så är det kampen mellan änglar och demoner.

Övriga spel som nämdes vet jag inte tillräckligt mycket om för att kunna ge en vettig beskrivning av. Men det finns fler skräckspel än dessa.

/Ulfgeir

edit: bland annat stavning.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
All flesh must be eaten

äger stenhårt. Det är inget skräckrollspel per se, utan mer ett "zombie b-film"-rollspel. Ta vilken zombierulle som helst så har du ett komplett äventyr för det spelet. Du kan designa dina egna zombies, och spelarna är allt som oftast cheerleaders, innebandyspelare, "video store clerks" (för det är ett måste) och liknande (finns även ett par andra arketyper, en klockren är "goth chick": "There's like a billion zombies here, but not a SINGLE vampire, how sucky is that?" :p). Finns även moduler, bland andra kan nämnas "A handful of zombies" som tar och ger dig möjlighet att spela zombie-västern (med regler för zombie-hästar och liknande). Snabbt regelsystem, och ett ganska charmigt spel över huvud taget, men inget direkt skräckrollspel.

Fast det går att få in skräck i det, även om det är svårt, antar att det beror lite på spelgrupp.
 
Top