Nekromanti WoD eller CoC

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Re: Vad är det för fel på Kult?

Kult är ett underbart spel, om man har en bra SL. Detta gäller iofs för de flesta rollspel, men speciellt i skräckrollspel tror jag.
Jag började inte med Kult, men har spelat igenom allt som den första utgåvan släppe, så det ligger mig varmt om hjärtat. Jag önskar att vår gamla SL inte vore så moralisk att han ville släppa spelet.
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Re: Kult är faktiskt ett KULTförklarat spel

Jag tror man kan spela kULT som ett detektivspel också om man vill, fast det kanske inte är idén bakom, men jag hade tyckt det vore intressant om man hade en SL som kunde bemästra lite detektivspel i KULT
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Kult är faktiskt ett KULTförklarat spel

Jag tror man kan spela kULT som ett detektivspel också om man vill, fast det kanske inte är idén bakom, men jag hade tyckt det vore intressant om man hade en SL som kunde bemästra lite detektivspel i KULT
Som jag skrev nedan så menade jag inte att spelen enbart klarade av det jag nämnde, bara att det var deras fokus. Skjut ett skott med hagelbössa mot en vägg. Vissa hagel träffar rätt långt ut, men kärnskottet ligger fortfarande i mitten och det är där man träffar hårdast.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Vad är det för fel på Kult?

"Den utgåva som står i butikshyllorna nu (7th Circles) har blivit obarmhärtigt sågad."

Av Rising och trots att det rör sig om samma gamla regler men på engelska. :gremsmile:
Om det är något som verkligen är dåligt (borsett ifrån layout, översättning och bilder) så är det i så fall sådant som hängt med ända ifrån den svenska versionen.
När det gäller Kult som så många andra rollspel så upplever i alla fall jag världen som häftigare och intressantare än själva reglerna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Vad är det för fel på Kult?

När det gäller Kult som så många andra rollspel så upplever i alla fall jag världen om häftigare och intressantare än själva reglerna.
Är inte det precis som det ska vara?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Vad är det för fel på Kult?

"Är inte det precis som det ska vara? "

Tja, det beror nog lite på tycke och smak. Men åtminstone när det gäller ett spel som har ambitionen att vara skrämmande så borde det vara så (så vida det inte är reglerna som ska skrämma spelarna genom sin uselhet :gremsmile:).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Vad är det för fel på Kult?

Men åtminstone när det gäller ett spel som har ambitionen att vara skrämmande så borde det vara så (så vida det inte är reglerna som ska skrämma spelarna genom sin uselhet ).
OK, då förstår jag tanken bakom Cthulhu d20.
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Re: Vad är det för fel på Kult?

Hmmm, jag gillar faktiskt även den nya upplagan av Kult. Det kanske kan bero på att jag är ett gammalt Kult fan, som har spelat det mesta till spelet. Men världen är utan tvekan bra gjord i Kult.
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Re: Kult är faktiskt ett KULTförklarat spel

Det håller jag fullständigt med om. Man får onekligen en Hellraiserkänsla i Kult, även om det vore mycket trevligt att ha en SL som försöker kanske köra lite CoC i Kult...
 

JenJen

Veteran
Joined
23 Jun 2004
Messages
30
Location
Luleå
Re: Vad är det för fel på Kult?

Kult var det första rollspelet som fick mig att jobba såpass mycket på min karaktär att jag t.o.m. började läsa om neuropsykologi på fritiden. Jag var helt förtrollad o_o;

Kult är även det första rollspelet jag spelleder, någonsin. Många säger att man inte ska börja spelleda skräckrollspel om man är en nybörjar SL, men det går faktiskt bra :gremlaugh:

Jag kan utan att tveka en sekund säga att Kult är det roligaste rollspel jag spelat. Helt underbar värld. ^____^
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
*Ähum*

Det finns regler för hur man gör vanligt folk* i "Storytellers Handbook", en ytterst förträfflig stårytellerbok till VTM. Inga übermenschen, eller überjäger, där inte.

*(alltså ROLLPERSONER, inte hur man idkar samlag...)

-Danne, the man with the fang
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Re: Vad är det för fel på Kult?

Jag älskar kult själv, det är ett av mina första riktigt seriösa spel som spelare, och det sitter kvar.
Jag vill spela mera...Suck...
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Hur man räddar Vampire... och sen sabbar det

Vad gäller att spela vanliga människor istället för monster i nya World of Darkness så har WW själva sagt att det kommer stödjas i större utsträckning än tidigare. Redan nu så finns det två supplement som riktar sig främst till spelgrupper av dödliga, och till skillnad från förut så behöver man inte Vampire (eller någon annan monsterbok) alls för att spela.

Dessutom har man mer eller mindre lovat att det inte kommer komma några monster jägare med superkrafter ala Hunter: the Reckoning.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Hur man räddar Vampire... och sen sabbar det

Dessutom har man mer eller mindre lovat att det inte kommer komma några monster jägare med superkrafter ala Hunter: the Reckoning.
Och vad är det för fel på det spelet?
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Hur man räddar Vampire... och sen sabbar det

Det hela var ju ett svar på Krilles inlägg om att The Reckoning sabbade det vettiga man skapat med mänskliga vampyrjägare.

Det jag har hört som motivering i allmänhet är att det blir mindre skräckinjagande om den goda sidan också besitter "superkrafter". Jag kan nog hålla med men jag har inte spelat Hunter så jag kan inte uttala mig specifikt om just det spelet.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Re: Hur man räddar Vampire... och sen sabbar det

Krafterna hjälper än på traven men jag hade gillat om den ända kraften var att se monstren istället för att lysa och sådant...

/DarkMystic hade en laserbasebollträ
 
Top