Nekromanti WoD eller CoC

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,110
Location
Tindalos
Som jag nämde på Neotech forumet. Kolla in In The Dark som du borde hitta en länk till här på rollspel.nu.

Ett annat förslag är Conspiracy X eller Alternity: Dark Matter vilka båda två är mycket X-files liknande. För att norpa dessa spel så ta trippen till Tradera. Dark Matter säljs inte längre. Dock har en del av dess innehåll gått igen i D20 Modern.
Vidare så är Delta Green ett liknande X-files spel i CoC-världen vilket gör det mycket intressant.

CoC kräver nästan att du är lite smågalen i Lovecraft för att kunna fungera bra som SL. Själva regelboken ger enligt mitt tycke en ganska så dålig uppfattning om hur spelvärlden ska/bör fungera. Den känslan finner man lättare i Chaosiums äventyrsmoduler till spelet.

WoD är... idag en regelmodul med mycket inspiration om man vill spela vanlig människa som bekämpar ondskan. Regelboken ger fritt utrymme för SL att skapa en kampanj i WoD. Har du tänkt spela WoD så föreslår jag att du även lägger nävarna på Hunter: The Reckoning eller främst de modulböcker som finns till spelet som berör Zombies, Vampyrer och varulvar och spöken och...?
Vill du har rollpersoner som är vampyrer så köper du naturligtvis även Vampire. Hur du lägger upp en Vampire-kampanj är ju upp till dig. Det kan bli ett superhjältespel a la Blade eller det kan bli en vampyrsaga a la En Vampyrs Bekännelse eller något annat. Hur mycket skräck du skapar i Vampire är nog upp till dig själv.

All Flesh Must Be Eaten - har jag ej spelat själv. Bara skummat igenom regelboken. Mycket zombies....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Gnurf....

humm, alltså.. Jag kan inte välja nått av de speelt faktikst. Gillar dem lika mycket bägge 2 faktiskt. :gremgrin:
Men om du ska börja med nått så varför inte ta CoC & sedan nät du får mer pengar köpa WoD, om du har lust.

/ Johan K, som ska åka till sina päron idag...
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Vad är det för fel på Kult?

Om du vill köpa ett skräckrollspel i nutid rekommenderar jag Kult framför både CoC och WoD.

Det var för övrigt Kult som var det spel som en gång i tiden fick mig att fatta intresse för rollspel.
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Innan du eventuellt köper WoD kan det vara smart att göra en liten analys av din spelgrupp. WoD-spelen spelas på väldigt olika sätt beroende på vad gruppen vill ha. Det ser man tydligt på hur blixtsnabbt en deltråd nedan blev infekterad!

Faktum är att WoD-spelen är smart konstruerade i och med att de kan passa nästan alla... det är ju en slipad affärsprodukt. Man kan spela dem med pretantiös angst, eller som skräckspel, eller som koboldig powergaming, eller som problemlösnings- och äventyrsspel. Problemen uppstår om spelarna i gruppen är ute efter olika stilar. Om halva gruppen vill "konfrontera sina inre demoner" och den andra halvan vill ha superhjälteröj kommer åtminstone några av dem att bli missnöjda. Man löper inte samma risk i tex CoC eftersom man inte kan leka superhjälte i det spelet. Det blir en kort lek i så fall.

Gordeg
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Vad är det för fel på Kult?

Ja, det finns ett stort problem. Äventyrsspels utgåvor säljs inte längre.

Den utgåva som står i butikshyllorna nu (7th Circles) har blivit obarmhärtigt sågad.

- Vulf
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Innehållsbeskrivning...

World of Darkness - Rollpersonerna är vampyrer, varulvar, magiker, spöken eller changelings. Här är mer monstret inombords, vilket tyvärr oftast slarvas bort känns det som när man ser White Wolfs produkter. Se till att du har tonvis med D10'or.
Jag har aldrig spelat WoD, men kan man inte vara människa som kämpar mot mörkrets krafter? I så fall känns det ju som ett renodlat skräckisspel på alla sätt och vis.

- Vulf
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,921
Location
The Culture
Det är två väldigt olika spel. Dessutom är World ofDarkness som det ser ut nu bara en regelmotor. Om man vill ha några motståndare att bli skrämd av måste man nästa köpa något suplement som Ghost stories (tror jag att det heter), eller Vampire, så att man får lite värld att springa runt i.

Problemet med Call of Cthulhu är att man bör vara ganska inläst på Lovecraft för att veta hur spelet är tänkt att fungera. I den version jag har ges det inte alls många tips till spelledaren, förutom "läs Lovedrafts noveller". Jag vet inte om det blivit bättre.

Om det blivit det, eller om du gillar Lovecraft bör du satsa på Call of Cthulhu. Nu är det hur som helst en smakfråga. I Call of Cthulhu kommer man som vanlig människa konfronteras med adverbiskt kosmiska fasor som egentligen inte går att stoppa, men förhoppningsvis fördröja. I Vampire kämpar man istället mot fasorna man har inom sig och mot mindre kosmiska motståndare. Det är två helt olika spel.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Innehållsbeskrivning...

"ag har aldrig spelat WoD, men kan man inte vara människa som kämpar mot mörkrets krafter? I så fall känns det ju som ett renodlat skräckisspel på alla sätt och vis."

Om jag inte missminner mig så var det närmsta man kom Hunter: The... Something. Och där hade man tydligen övernaturliga krafter likförbannat. :gremsmile:
Fast det kanske inte stämmer, eller så är det ändrat nu när WoD är... ändrat.


Storuggla, dvärg i 110 knyck
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Innehållsbeskrivning...

Som storuggla sa så är det i tidigare versioner det närmaste du kommer Hunter: the Reckoning, men där har ju rollpersonena ändå övernaturliga krafter.

Var nästan så illa att man fick intrycket i tidigare versioner av WoD-spelen att det i stort sett inte fanns några människor utan övernaturliga krafter. Och fanns det några så var det endast som "lunch" för vampyrerna.

Jag hoppas att den nya versionen är bättre i detta avseendet. Överlåter det till dem som faktiskt spelar det att avgöra.
 

magister76se

Veteran
Joined
25 Nov 2004
Messages
5
Location
Göteborg
Call of Cthulhu, utan tvekan. Lite klassisk skräck istället för "åh det är så synd om mig för jag är vampyr och måste lida för min bestialiska sida eftersom jag innerst inne är en känslig kille". Coola vampyrer med angst har aldrig tilltalat mig. Nej, mer tentakler åt folket!

Som supplement till CoC skulle jag vilja rekommendera "Delta Green" och "Delta Green: Countdown" från Pagan Publishing. DG-boken är för närvarande ur tryck, men ska nytryckas "vilken dag som helst nu" (fast det har de sagt i minst två år nu). Rollpersonerna är då medlemmar av en topphemlig organisation som bekämpar Cthulhu-monstren. Men det finns komplikationer -- rätt rejäla sådana -- som jag inte vill gå in på i ett öppet forum. :gremwink:

De flesta riktigt bra supplement till CoC är dock gjorda för den klassiska Cthulhu-eran, 1920-talet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Innehållsbeskrivning...

Som storuggla sa så är det i tidigare versioner det närmaste du kommer Hunter: the Reckoning, men där har ju rollpersonena ändå övernaturliga krafter.
Fast finns det egentligen något som hindrar att man bara gör vanliga människor, utan superkrafter, och låter dem jaga oknytt? Bortsett från att WW inte gjort en bok om det, alltså...

Och om man vill ha lite bättre överlevnadspotential utan drastiska superkrafter så finns det ju en Highlander för WoD-reglerna på nätet. Karaktärerna tar stryk lite bättre och kan lite mer, men de är inte supers.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Re: Innehållsbeskrivning...

Tja, menar enda "oknytt" som vanliga människor har en chans att göra någonting mot det är Changelings (som inte kan använda sina krafter offensivt mot en person, såvida de inte har actor 5).

Annars är enda chansen riktigt tunga skjutvapen (eller de saker som varelsen tar extra skada av. Exempelvis eld...) och se till att hålla sig på avstånd från de varelser man jagar. Helst skall man dessutom överraska varelsen och vara många (och beredda på att det kommer bli dödsfall).

/Ulfgeir
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Innehållsbeskrivning...

Tja, menar enda "oknytt" som vanliga människor har en chans att göra någonting mot det är Changelings (som inte kan använda sina krafter offensivt mot en person, såvida de inte har actor 5).
Annars är enda chansen riktigt tunga skjutvapen (eller de saker som varelsen tar extra skada av. Exempelvis eld...) och se till att hålla sig på avstånd från de varelser man jagar. Helst skall man dessutom överraska varelsen och vara många (och beredda på att det kommer bli dödsfall).
Eller så kan man vara smart och göra saker i stil med att ta itu med vampyren på dagen.

Det kanske inte ens är meningen att man ska ta kål på oknyttet, man kanske bara ska överleva? Det är ju trots allt skräck vi talar om.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Kult är faktiskt ett KULTförklarat spel, höhöhö.

Jag skulle satsa mina pengar på Kult.
Du har en bra blandning av allting som finns i både CoC och WoD. Nyutgåvan av kult som 7th circle har givit ut är mycket bra. Det är lätt att komma in i och det passar alla sorters skräckspel.

Vad jag vet så har det inte alls blivit sågat. Mer prisat. Det var många som klagade då dom tog bort magisystemet i en utgåva men det nya som heter Kult: Beyond the veil har med magisystemet.

Helt underbart spel.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Kult är faktiskt ett KULTförklarat spel, höhöhö.

Jag skulle satsa mina pengar på Kult.
Jag skulle gått på Kult om jag ville ha lite mer Hellraiser-stuk, CoC om jag ville ha mer detektivande och Vampire om jag ville ha ett superhjältespel men inte riktigt vågade erkänna det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hur man räddar Vampire... och sen sabbar det

"Fast finns det egentligen något som hindrar att man bara gör vanliga människor, utan superkrafter, och låter dem jaga oknytt? Bortsett från att WW inte gjort en bok om det, alltså..."

De har faktiskt gjort en bok om det, modulen "The Hunters Hunted" till Vampire 1st Ed. Den var visserligen inte självständig, utan krävde Vampire. Den var däremot riktigt, riktigt bra, den överlägset bästa av alla vampyrgrejor från White Wolf som jag någonsin sett.

Där konstaterades det också att människor var underlägsna en normal vampyr. En riktigt tokbra människa kunde komma upp i tre ploppar grundegenskaper och kanske fyra ploppar färdigheter, men normalt var en eller två ploppar respektive två eller tre. Kort sagt så var mänskliga vampyrjägare hårt underlägsna halsgnagare, och vampyrjägare som gav sig i kast med vampyrer hårt mot hårt brukade för det mesta bli köttfärs. Det krävdes mer indirekta metoder.

Kort sagt, Hunters hunted räddade Vampire i mina ögon. Naturligtvis sabbades Vampire igen, när Hunters Hunted försvann och ersattes av Hunter: The Reckoning. Det dödade all charm med hunters.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Mer om WoD

Kom på en annan sak som kan vara intresse om du köper WoD-spelen. I tidigare versioner så var spelen INTE kompatibla med varandra på ett vettigt sätt trots att de utspelade sig i samma värld.

Förhoppningsvis är det bättre i den nya versionen.

/Ulfgeir
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Re: Kult är faktiskt ett KULTförklarat spel, höhöhö.

Man kan ju självklart spela detektiv i kult och det kan gå riktigt bra. Om man bara tappar ner på alla monster och övernaturligheter. Det mesta går i dom flesta rollspelen. CoC är bra på sitt sätt och Kult är bra på sitt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Re: Kult är faktiskt ett KULTförklarat spel, höhöhö.

Man kan ju självklart spela detektiv i kult och det kan gå riktigt bra. Om man bara tappar ner på alla monster och övernaturligheter. Det mesta går i dom flesta rollspelen. CoC är bra på sitt sätt och Kult är bra på sitt.
Visst går det, men det är inte spelets huvudfokus. Sök på ordet "giltighetsområde" så hittar du mer diskussion om det.
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Personligen tycker jag att båda är mycket bra spel. CoC är geniunt skräck, medans WOD i min mening´d, är mycket intrigmakande spel. Så det beror på vad du vill ha
 
Top