Nekromanti WOD börjar rulla...

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Urgh...

Här kommer mer att klaga på för den intresserade. Från ett brazilianskt konvent:
http://www.nocturnis.net/forums/index.php?showtopic=8793<br />
[/ QUOTE ]

Yep...där gav jag upp Vampire: the Requiem. Det mesta jag verkligen gillar med Vampire verkar vara borta. Att slopa Caine och generationskonceptet kan ha varit en bra idé, men det var också den enda jag hittade där.

- Ymir, blir en sån där patetisk 3rd edition-woddare nu...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Ughn...


Här kommer mer att klaga på för den intresserade. Från ett brazilianskt konvent:


Tackar. Den länken gav mig massa mer skäl till att inte bita tag i nya WoD. Jag som hade tänkt sälja av allt det jag hade nu, till förmån för andra spel. Nya WoD kommer inte köpas en bok av i vilket fall, de har gjort ett dåligt jobb.

Eller förlåt. Jag kommer älska att slå Frenzyslag varje gång jag möter en ny vampyr.. eller inte.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Idel förbättringar...

...tja, förutom regelsystemet, som fortfarande suger bologny.

Liksom, vad har de gjort? Jo, de har skalat bort allt det som jag ser som hinder för skräckmiljön i Vampire, tagit bort de absurda metaplottarna, tagit bort de än mer absurda effekterna av allmänt sandlådefajtande över mänskligheten... och över huvud taget verkar de faktiskt göra ett skräckspel av Vampire, utan att för den delen kasta bort dess gåffiga romantik.

Om de bara kunde få för sig att använda T10-systemet också, så vore det ju till och med nästan bra!
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Idel förbättringar...

"Liksom, vad har de gjort?"

Förstört spelet.

"tagit bort de absurda metaplottarna"

Är det inte du som brukar prata om att det är lättare att ignorera sånt man inte vill ha med, än att själv inkorporera saker man saknar..? När vi spelar så tar vi förstås bort de delar av metaplotten vi inte vill ha med, resten har vi kvar. Det har gått alldeles utmärkt.

"tagit bort de än mer absurda effekterna av allmänt sandlådefajtande över mänskligheten..."

Yeah. Istället får vi de än mer absurda effekterna av ständiga Frenzy-anfall såfort man stöter på nån annan vampyr. Social interaktion verkar inte vara vad de vill uppnå; istället måste man ställa sig och väsa i bästa B-filmsstuk, och sen ägna sig åt alla sanna rollspelares favoritsyssla - våld!

"Om de bara kunde få för sig att använda T10-systemet också, så vore det ju till och med nästan bra!"

Det vore betydligt bättre än smörjan de tänker använda i framtiden, I'll give ya that much. Men jag tror jag skippar båda och behåller det gamla istället.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idel förbättringar...

"Är det inte du som brukar prata om att det är lättare att ignorera sånt man inte vill ha med"

Skulle jag ignorera de delar av Vampire som jag inte ville ha med idag så skulle det inte bli mycket kvar. Vid eftertanke så skulle det nog inte bli något kvar alls. Utom möjligen en och annan gåff-tjej bland vampyrlajvarna.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Idel förbättringar...

"Skulle jag ignorera de delar av Vampire som jag inte ville ha med idag så skulle det inte bli mycket kvar. Vid eftertanke så skulle det nog inte bli något kvar alls."

I kinda already knew that. Men nu var det ju metaplotten specifikt som jag pekade på, och ditt förra uttalande går fortfarande stick i stäv med hela den där filosofin. Men du kanske har övergivit den?

"Utom möjligen en och annan gåff-tjej bland vampyrlajvarna."

Men låt mig gissa: av med löständerna, på med rävsvansen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idel förbättringar...

"Men du kanske har övergivit den?"

Närå, den principen överges bara när jag upptäcker att det faktiskt inte är något kvar. Visst, det är lätt att kasta bort det man inte gillar, men när drar principen så långt att man kastar 350 pengar i papperskorgen rätt av så har man dragit den för långt. Eller gjort ett oerhört korkat spelköp.

Vilket leder till Krilles andra princip om bra rollspel: varje sida du inte använder är en krona slängd i sjön. Kastas för många kronor i sjön så blir du fattig och sur.

"Men låt mig gissa: av med löständerna, på med rävsvansen?"

Definitivt. Och mindre spackel och mer rosiga kinder.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Stuff.

"Närå, den principen överges bara när jag upptäcker att det faktiskt inte är något kvar. Visst, det är lätt att kasta bort det man inte gillar, men när drar principen så långt att man kastar 350 pengar i papperskorgen rätt av så har man dragit den för långt. Eller gjort ett oerhört korkat spelköp."

Tja, visst. Det håller jag med om. Men det var ju fortfarande bara just metaplotten jag anmärkte på. Om du t.ex tycker att det är en bra förändring att de gjort om hur vampyrsamhället funkar, visst. Jag håller självklart inte alls med, men det är ju ändå något de ändrat och inte bara tagit bort rakt av. Vilket också är något av min poäng: metaplottens existens kan man glatt ignorera utan att man får en massa merjobb som resultat. Men egentligen gnäller jag väl mest eftersom jag faktiskt gillade metaplotten. Oh well.

"Vilket leder till Krilles andra princip om bra rollspel: varje sida du inte använder är en krona slängd i sjön. Kastas för många kronor i sjön så blir du fattig och sur."

Fast metaplotten i sig är ju snarare sambandet mellan de olika böckerna, och inget man direkt kan uppfatta av att bara läsa igenom en enda bok (ish inte grundboken). Hårklyverier kanske, men ser man det på det sättet så förlorar du ju inga pengar på'n.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idel förbättringar...

"Yeah. Istället får vi de än mer absurda effekterna av ständiga Frenzy-anfall såfort man stöter på nån annan vampyr. Social interaktion verkar inte vara vad de vill uppnå; istället måste man ställa sig och väsa i bästa B-filmsstuk, och sen ägna sig åt alla sanna rollspelares favoritsyssla - våld!"

Du missade biten med dance macabre och feodalismen, va?
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Idel förbättringar...

"Du missade biten med dance macabre och feodalismen, va?"

Det första verkar mest vara deras nya löjliga kombinationsterm för the Unlife och the Masquerade (troligen i en fullständigt förvanskad form, förstås). Det andra är fortfarande totalt ologiskt om man betänker att ett par vampyrer som möts för första gången troligen slår ihjäl varandra. Antingen det, eller så har de tonat ner betydelsen av Frenzy så hårt att det knappt förtjänar att nämnas längre. It's silly either way.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Idel förbättringar...

"Det första verkar mest vara deras nya löjliga kombinationsterm för the Unlife och the Masquerade (troligen i en fullständigt förvanskad form, förstås)."

Dance macabre är inte en kombinationsterm. Det är snarare en vedertagen allegori för att illustrera dödens oundviklighet, illustrerad genom Döden som spelar flöjt för en klase med folk ur samhällets alla skick i skelettform.

Personligen tycker jag att allegorin är synnerligen illustrerande för vampyrlivet. De är döda men fjantar ändå runt i en makaber och ritualistisk dans som härmar de levandes värld.

Sen är frågan om de menar "the Danse Macabre" eller "a danse macabre". Om det är det förra så kan jag väl hålla med om att det är deras nya kombinationsterm, men jag tycker inte att den är löjlig. Tvärtom är den rätt träffande och bättre än Maskeraden. Om det är det senare så är det inga problem - då är det en illustration, inte en term.

"Antingen det, eller så har de tonat ner betydelsen av Frenzy så hårt att det knappt förtjänar att nämnas längre. It's silly either way."

Eller så är den feodala strukturen ett praktiskt sätt att hålla Frenzy i schack, och Frenzy blir en förstärkare av strukturen. Eller så har White Wolf insett att man kanske vill spela sin rollperson istället för att tärningssimulera den.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Idel förbättringar...

"Sen är frågan om de menar "the Danse Macabre" eller "a danse macabre". Om det är det förra så kan jag väl hålla med om att det är deras nya kombinationsterm, men jag tycker inte att den är löjlig. Tvärtom är den rätt träffande och bättre än Maskeraden. Om det är det senare så är det inga problem - då är det en illustration, inte en term."

Jag utgår helt kallt från att det är det förra. Bl.a för att det är väldigt lätt att tolka som ett slags ersättare till the Jyhad. Och sen så är ju hela grejen med inledande versaler och helt orelaterade ord som speltermer en gammal White Wolf-tradition, som de uppenbarligen inte ämnar sluta med. Och om det inte är en term så ser jag inte vad din förra poäng var, då detta isf inte ger någon klar information om det sociala läget över huvud taget.

"Eller så är den feodala strukturen ett praktiskt sätt att hålla Frenzy i schack, och Frenzy blir en förstärkare av strukturen."

Vilket i så fall är en avgrundsdjupt fruktansvärd försämring gentemot hur det var i det gamla.

"Eller så har White Wolf insett att man kanske vill spela sin rollperson istället för att tärningssimulera den."

Jag måste återigen chockeras över att få höra detta från dig. Vill du helt slopa allt vad regler heter för detta fenomen? Om man hamnar i Frenzy så skall man liksom fortfarande rollspela, och så har det alltid varit, så vad är din poäng här egentligen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fingal Olsson strikes back!

"Jag utgår helt kallt från att det är det förra. Bl.a för att det är väldigt lätt att tolka som ett slags ersättare till the Jyhad."

Som jag förstod det så var det det som The Requiem var till för att ersätta.

"Och om det inte är en term så ser jag inte vad din förra poäng var, då detta isf inte ger någon klar information om det sociala läget över huvud taget."

Poängen är att det är en ypperligt passande bild av vampyrens "liv" - en desperat förlängning av det levande livet med den vitala skillnaden att man är död, och att det odöda livet egentligen bara är en ritual som man fortsätter med av gammal vana.

"Men han rör ju på sig" fast makabert, helt enkelt.

"Om man hamnar i Frenzy så skall man liksom fortfarande rollspela, och så har det alltid varit, så vad är din poäng här egentligen?"

Att Frenzy inte rollspelas. Det är en formel för våldsamt panikartat beteende. Spelaren kan lika gärna hålla upp ett cue-kort när halsgnagaren går in i Frenzy.

Poängen är också att man plötsligt bör passa sig, inte för att ens "allierade" egentligen ser på dig som en spade, utan för att ens "allierade" när som helst kan tappa fattningen och förvandla dig till rutten köttfärs. Det är en oberäknelighet som torde göra en hel del åt skräckkänslan i spelet.

Nä, på det stora hela så är jag positivt överraskad. Äntligen finns det en ordentlig yttre skräckpotential i Vampire, den "inre skräcken" har äntligen en mening, och superhjältebjäfset och Dippe-mentaliteten har sopats bort. Eller om man så vill, äntligen håller Vampire på att bli ett skräckrollspel.

Med reservation för ändringar, förstås.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Fingal Olsson strikes back!

"Som jag förstod det så var det det som The Requiem var till för att ersätta."

Mja, från Nocturnis: "the requiem is the new name and concept to what once was called the unlife" ...

"Poängen är att det är en ypperligt passande bild av vampyrens "liv" - en desperat förlängning av det levande livet med den vitala skillnaden att man är död, och att det odöda livet egentligen bara är en ritual som man fortsätter med av gammal vana."

Fast att de skulle hårddra det på det viset känns ändå lite långsökt, och det är väl mer eller mindre ett krav för att det skall kunna avhjälpa mina klagomål gällande den troliga bristen på social interaktion (främst med andra vampyrer). Jag gissar faktiskt att de bara tog namnet för att de tyckte att det lät ballt. Nåväl, det märker vi väl.

"Att Frenzy inte rollspelas. Det är en formel för våldsamt panikartat beteende. Spelaren kan lika gärna hålla upp ett cue-kort när halsgnagaren går in i Frenzy."

Det står annars klart och tydligt i regelboken att det är meningen att man skall rollspela Frenzy. Och det är det vi gör också. Så nej, jag ser faktiskt inte problemet.

"Poängen är också att man plötsligt bör passa sig, inte för att ens "allierade" egentligen ser på dig som en spade, utan för att ens "allierade" när som helst kan tappa fattningen och förvandla dig till rutten köttfärs. Det är en oberäknelighet som torde göra en hel del åt skräckkänslan i spelet."

Den oberäkneligheten finns i gamla också. Hårddrar man diff-tabellen för Frenzy så skall man i princip slå så fort någon tittar snett på en. Återigen, jag ser inte problemet.

"Äntligen finns det en ordentlig yttre skräckpotential i Vampire"

Jag tycker inte att jag är onödigt dryg om jag återigen hävdar att det finns en alldeles utmärkt sådan i det gamla också.

"den "inre skräcken" har äntligen en mening"

Det har den i det gamla också... ¬_¬

"superhjältebjäfset och Dippe-mentaliteten har sopats bort"

Är allting övernaturligt per automatik "superhjältebjäfs"? Är telepater i Babylon 5 och halvblod i Västmark också superhjältar? Liksom, det där handlar om attityd, och någon antydan till en superhjälteartad sådan finns inte i någon av mina Vampire-böcker. Utom möjligen i Dirty Secrets of the Black Hand, men den styggelsen kan vi ju ta och ignorera helt och hållet... *ryser* ...

"Eller om man så vill, äntligen håller Vampire på att bli ett skräckrollspel."

Årets kanske minst oväntade kommentar: det har det alltid varit.

För övrigt så har jag absolut ingen som helst aning om vem Fingal Olsson är - har jag missat något väsentligt eller kan jag sova gott om nätterna ändå?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Kulturbarbar!

"Fast att de skulle hårddra det på det viset känns ändå lite långsökt, och det är väl mer eller mindre ett krav för att det skall kunna avhjälpa mina klagomål gällande den troliga bristen på social interaktion (främst med andra vampyrer)."

Det var den första associationen jag gjorde, så "hårdra" det? Näe.

Fast jag kanske inte är tillräckligt vampyrindoktrinerad.

"Hårddrar man diff-tabellen för Frenzy så skall man i princip slå så fort någon tittar snett på en. Återigen, jag ser inte problemet."

Dåså. Då är det ju ingen skillnad på Frenzy då och nu. Vad är problemet?

"Jag tycker inte att jag är onödigt dryg om jag återigen hävdar att det finns en alldeles utmärkt sådan i det gamla också."

Jag behöver bara hänvisa till alla de gamla "Vampire är inte skräck"-debatterna för att hävda att alla inte håller med dig.

"Det har den i det gamla också... ¬_¬"

Å, det är så synd om mig, jag kan flyga, klättra på väggarna och hiva bilar... snyft.

"Är allting övernaturligt per automatik "superhjältebjäfs"?"

Nej, bara superhjältebjäfs är superhjältebjäfs. Om man genom att byta ut gåff-kläderna mot fyrfärgstrikåer kan få in en rollperson i ett nummer av Stålmannen utan att någon skulle märka skillnaden så har man superhjältebjäfs.

"Liksom, det där handlar om attityd, och någon antydan till en superhjälteartad sådan finns inte i någon av mina Vampire-böcker."

Har de kladdat över Celerity, Potence, Obfuscate, Thaumaturgy och Fortitude i dina regelböcker?

"För övrigt så har jag absolut ingen som helst aning om vem Fingal Olsson är - har jag missat något väsentligt eller kan jag sova gott om nätterna ändå?"

Kulturbarbar!

Det där är ju Sveriges mest citerade sketch, av Martin Ljung:

Två män på en restaurang. Den ene nickar mot ett bord längre bort.
"Är inte det Fingal Olsson därborta?"
"Nä, han är väl död?"
[paus] "Men han rör ju pååååå sig!"
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Kulturbarbar!

"Fast jag kanske inte är tillräckligt vampyrindoktrinerad."

Vad vet jag. Det är också möjligt att jag själv inte är tillräckligt intresserad, då jag ser V:tR som mer eller mindre dömt. Dessutom är jag ju trött som ett svin (disclaimer: jag vet inte om svin generellt sett är trötta, men vi antar det av smidighetsskäl), så man vet aldrig.

"Dåså. Då är det ju ingen skillnad på Frenzy då och nu. Vad är problemet?"

För det första så uppstod det där bara om man hårddrog tabellen. Vilket man alltså inte alls behövde göra. Och även om man gjorde det så är det en väldig skillnad på att bli topp tunnor rasande över att någon tittar snett på en, och att bli ilsken över att ett annat 'djur' hotar ens revir. Det första ger den där sköna osäkerheten du snackade om, medan det senare bara känns fånigt och B-filmsartat.

"Jag behöver bara hänvisa till alla de gamla "Vampire är inte skräck"-debatterna för att hävda att alla inte håller med dig."

Och jag behöver väl i så fall bara peka på White Wolf's försäljningssiffror (som jag förvisso inte har, men du hajar poängen), eller den uppsjö andra webfora och -sites som inte verkar ha några som helst problem med att se det som skräck. Vilket ju också är spelets uttryckliga syfte. Jag tycker inte att en missnöjd minoritet bör få utgöra något slags norm.

"Å, det är så synd om mig, jag kan flyga, klättra på väggarna och hiva bilar... snyft."

Du missade det där om bloddrickandet, 'förbannad av Gud', bortdomnandet av känslor, osv, eller hur? Och för all del, för att kunna göra allt det där behöver du Thaumaturgy 3 (än mer om vi snackar 2nd Edition), Protean 2 och Potence...er...ja, en hel del. Man kan ju förvisso höja sin Strength via Blood Potency, men det är bara bekvämt om man är av hyfsat kraftig generation. Om du tycker att makt förstör, spela på en lägre maktnivå. T.ex den som står i grundreglerna. Eventuellt kan man också anstränga sig lite för att inte maximera Willpower och Disciplines. Det behövs inga regelmoddar. Allt som krävs är att spelledaren håller lite koll och att spelarna tar lite ansvar. Bing, klart.

"Nej, bara superhjältebjäfs är superhjältebjäfs. Om man genom att byta ut gåff-kläderna mot fyrfärgstrikåer kan få in en rollperson i ett nummer av Stålmannen utan att någon skulle märka skillnaden så har man superhjältebjäfs."

Det är med andra ord så att dina medspelare du hade när du spelade Vampire gjorde ofattbart larviga och opassande karaktärer? Mer spelgruppsspecifikt än sådär blir det liksom inte. Jag ser inga som helst sådana tendenser i Vampire, utom möjligen i undantagsfall (t.ex avskyr jag vissa av deras signature characters, men med tanke på vilken ändlös uppsjö av sådana de har producerat så utgör den ogillade delen ändå en minoritet).

"Har de kladdat över Celerity, Potence, Obfuscate, Thaumaturgy och Fortitude i dina regelböcker?"

Se min föregående punkt om huruvida allt övernaturligt är superhjältebjäfs eller ej. Synd att du inte tog Auspex som exempel, för då hade jag ju direkt återvänt till telepaterna. Men jag antar att du räknade ut det. För övrigt så skulle den genomsnittlige vampyren bli en ganska kass superhjälte.

"Kulturbarbar!"

:gremgrin:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Kulturbarbar!

"Och jag behöver väl i så fall bara peka på White Wolf's försäljningssiffror (som jag förvisso inte har, men du hajar poängen), eller den uppsjö andra webfora och -sites som inte verkar ha några som helst problem med att se det som skräck."

Åkej, det är skrämmande att ett sådant skitspel kan ha sådana försäljningssiffror! :gremgrin:

Allvarligt: vad har försäljningssiffror med genre att göra? Jag tror att Vampire säljer för att vampyrer är koola, inte för att spelet är skräck. Hade det sålt för att spelet var skräck så hade det förmodligen sålt på samma nivå som CoC - det vill säga konkursens rand men evigt kvarhängande i fingernaglarna. Eller huggtänderna, i det här fallet.

"Du missade det där om bloddrickandet, 'förbannad av Gud', bortdomnandet av känslor, osv, eller hur?"

Palt är gott, Gud är subjektiv och känslobiten brukar faktiskt rollspelas åt andra hållet: totalt överdrivna och urballade, defintivt inte som bortdomnade.

"Om du tycker att makt förstör, spela på en lägre maktnivå."

Det var inte det som var poängen. Poängen är att vampyrernas självdestruktiva gnäll mest påminner om en bortskämd tonåring vars föräldrar inte förstår henne.

Fast höjdargrejen tyckte jag var mörkertentaklerna. Min spontana undran var huruvida det ingår en klass elever från en japansk flickskola i den disciplinen...

"För övrigt så skulle den genomsnittlige vampyren bli en ganska kass superhjälte."

Jupp. Stålmannen skulle ju steka dem med sin värmesyn, och funkar inte det så skulle han greppa dem bakifrån och dra upp dem i rymden och sedan kasta dem mot solen! Sådeså! :gremgrin:
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Kulturbarbar!

Vad fint att Krille säger allt det som jag tycker verkar bra med V:tR. Men jag tycker som sagt inte att det gamla vampire var speciellt lyckat som skräck, även om jag definerar det som ett skräckrollspel. Det spel jag egentlgien väntar på är Mage, och där tror jag att de har svårare att få det bättre.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Kulturbarbar!

"Allvarligt: vad har försäljningssiffror med genre att göra? Jag tror att Vampire säljer för att vampyrer är koola, inte för att spelet är skräck. Hade det sålt för att spelet var skräck så hade det förmodligen sålt på samma nivå som CoC - det vill säga konkursens rand men evigt kvarhängande i fingernaglarna. Eller huggtänderna, i det här fallet."

Mitt exempel utgick givetvis ifrån att Vampire sålde bra för att det är ett bra skräckrollspel, vilket jag försökte förtydliga genom att ge två ytterligare exempel. Sen så är det ju faktiskt möjligt att folk tycker att Vampire är ett bättre skräckrollspel än CoC. Jag tycker det, så omöjligt är det uppenbarligen inte.

"Palt är gott, Gud är subjektiv och känslobiten brukar faktiskt rollspelas åt andra hållet: totalt överdrivna och urballade, defintivt inte som bortdomnade."

Alla spel blir dåliga om man spelar dem på ett dåligt sätt. Vad skall jag säga? Vad är det som gör att en shoggoth per automatik är så oändligt mycket läskigare än en vampyr? Nej, svara inte, för jag vet redan att du kommer skylla på att man är så mäktig i Vampire. Och jag håller inte med om det. Tre pluppar Disciplines är lite nifty, men det är ingen makt att tala om. Givetvis beror detta på vilka Disciplines man har, men tja...frånsett Thaumaturgy så tycker jag inte att du nämnde några av de mäktigare direkt. Obfuscate kräver i princip minst nivå ••• för att bli användbar, och ingen av de fysiska är särskilt övermäktig heller. Detta är givetvis även anledningen till att vampyrer skulle bli rätt kassa superhjältar (nu slipper jag skriva in det i sista stycket av detta inlägg, och kan istället ägna den biten åt att vara rolig). Men nog om det. Poängen: dina exempel tar upp individuella spelares fel, inte spelets.

"Det var inte det som var poängen. Poängen är att vampyrernas självdestruktiva gnäll mest påminner om en bortskämd tonåring vars föräldrar inte förstår henne."

Det är din åsikt, inte något obestridligt faktum. Själv tycker jag inte det. Men bara för att spel faktiskt innehar ångest som en del av sitt koncept (det går ju faktiskt att spela utan också, med tanke på hur billigt det är att köpa Virtues och Willpower...) så negerar ju inte det möjligheten till skräck. Tycker du att det stör? Visst. Det kan jag köpa, för då tycker du alltså att Vampire är ett dåligt skräckrollspel. Det är en åsikt som jag kan respektera, även om jag inte instämmer.

"Fast höjdargrejen tyckte jag var mörkertentaklerna. Min spontana undran var huruvida det ingår en klass elever från en japansk flickskola i den disciplinen..."

Obtenebration. Jag gillar faktiskt den Disciplinen. Visserligen tycker jag väl mest om första nivån (det är den där man manipulerar skuggors form och storlek), men du som gillar CoC skall väl inte snacka om tentakler... ¬.¬;

"Jupp. Stålmannen skulle ju steka dem med sin värmesyn, och funkar inte det så skulle han greppa dem bakifrån och dra upp dem i rymden och sedan kasta dem mot solen! Sådeså!"

Nja, Stålmannen skulle aldrig komma på en så bra idé. Han använder ju knappt sina laserstrålar över huvud taget. Batman, å andra sidan, då snackar vi. Han passar dessutom in tematiskt i WoD! ^_~
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Upplagor.

"Men jag tycker som sagt inte att det gamla vampire var speciellt lyckat som skräck, även om jag definerar det som ett skräckrollspel. Det spel jag egentlgien väntar på är Mage, och där tror jag att de har svårare att få det bättre."

Jag gillar faktiskt både 2nd och Revised Editions av Vampire, men när det gäller Mage så tål jag inte den reviderade upplagan. Jag har en Mage 2nd ståendes i hyllan, och den boken är fortfarande en av mina favoriter, trots att jag inte spelar spelet i nån jättestor utsträckning. Synd att de kände sig tvungna att tona ner spelet till den reviderade upplagan, annars hade det kanske inte varit en sådan försämring. Men men, jag har ju inte lagt ut några pengar på den upplagan, och min 2nd Ed-bok har inte fallit sönder ännu, så jag klarar mig.
 
Top