Nekromanti WOD börjar rulla...

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Selly gillar ST.

"Men jo visst, Eon är inte supersnabbt. Men när man ödslar tid med Eon känns det som att man får lön för mödan. Det där extraklyddet med tärningarna ger en känsla av kausalitet, realism (observera känsla), som är helt frånvarande i WoD."

Tja, när du säger att det handlar om just känsla, då är det ju tämligen svårt att argumentera emot dig med nåt konkret. Jag håller givetvis inte med, men jag kan ju knappast förneka dig din rätt att ha en annorlunda åsikt.

"Saken är ju den att ST ofta tar nästan lika lång tid som Eon (iaf i strider), fast med en tråkigare och mer verklighetsfrånvänt resultat."

Om du fortfarande talar om enkom känsla, vilket jag antar, se ovan. Annars så tycker jag inte att resultatet blir särskilt verklighetsfrånvänt. Det är ju onekligen mer öppet för tolkning, dock, men det ser ju jag som en fördel.

"Först en bunte tärningar för initiativ, sedan sju tärningar för att träffa, sex tärningar för dodge, fyra tärningar för skada, fem tärningar för soak..."

I revised använder man ju faktiskt bara en tärning för initiativ (man lägger ihop sin Dexterity och Wits, och lägger på den enda tärningens resultat). Men det har ju jag husreglat bort, eftersom det blev alldeles för slumpmässigt vem som vann. Hur som helst, ditt exempel innebär ändå en typ som både är offensiv och defensiv samtidigt, och som lyckas med det första men misslyckas med det senare. Visst, jag säger inte att det är ett otroligt scenario, men jag ser det nog inte som nån direkt standard, och tre-fem tärningsslag går ändå relativt fort IMO. Det jag ogillar med ST's stridssystem är att det inte riktigt lyckas bestämma sig för om det vill vara minimalistiskt eller intrikat. Jag gissar att det är sånt du menar när du senare skriver att systemet känns missriktat. Just i fallet stridssystemet håller jag med till viss del, faktiskt. Jag har ju självklart husreglat sönder härket tills det blev roligt. ^_~

"Och då har man ändå fått en högst rudimentär uppfattning om vad som faktiskt hänt."

Tja, återigen, det ser ju jag som en fördel. ^_~

""Health levels" ger mig lika mycket inlevelse som Hemmets Journal. Vad innebär egentligen "Bruised", eller "Crippled"? Om man går efter beskrivningen i boken blir man alltid skadad på exakt samma sätt, varje gång man blir skadad."

Tja, jag tycker att det är ungefär lika bra som system där man använder termer som "skråma", "lätt skada", "allvarlig skada", osv. Är det mer detaljerat än så får jag eksem, för jag tycker liksom att spelledaren (och spelarna också, gärna) kan få bestämma nåt som känns passande. Det är roligare än att fiffla med tabeller och dylikt (vilket känns som alternativet ifall man inte gillar generella skador).

"Sedan är attributen fåniga, skalan 1-2 medel och 3< bra ologisk, och alla frivilliga påbyggnadsregler som ofta gör ett bra jobb med att undergräva tidigare system och bete sig allmänt märkligt."

Fåniga håller jag inte med om, men däremot är de obalanserade. Det finns t.ex absolut ingen som helst mening med att sätta några poäng på Appearance, för det används inte till något. Sen verkar någon av oss minnas fel när det gäller skalan. 1-3 är "normalt", 2 är medel (och kan varken anses bra eller dåligt), 1 är dåligt och 3 är bra. 4 är exceptionellt bra och 5 är bäst. Jag gillar den skalan. Det enda jag inte gillar med den är att man måste vara stendöd om man 0, och totalt anskrämlig om man har 1. Om skalan gick från 0 till 5 istället så fick man in en extra grad av "dålighet", vilket skulle kännas bra. Bing, husregel... Sen är jag osäker på vad du menar med påbyggnadsregler. Merits och Flaws är ju frivilliga, t.ex, men dem gillar jag (som koncept! Allför många av dem är fåniga, obalanserade och allmänt korkade). Secondary Abilities var en stendum idé, däremot, osv.

"Jo, ST:s"

Pffft! :gremtongue:

"Jag har spelat alldeles för mycket WoD, och jag har alltid känt att regelsystemet bara varit i vägen. När jag tittar på mitt rollformulär får jag ingen bild av karaktären, gestaltad i regeltermer, när man slåss fattar jag inte vad som händer, när man använder färdigheter för att göra olika saker känns ofta sannolikheter och svårigheter så godtyckliga och slumpartade att regelsystemet verkar helt skilt från all kausalitet och verklighet. (...) Buggarna är väl inte lika illa som att hela systemet känns felriktad. Man lägger en en massa tid och tecken på att skapa ett regelverk som inte alls är särskilt lättviktigt, och som dessutom aldrig lyckas skapa en känsla av situationerna man försöker gestalta."

Som jag skrev i början så är det svårt att säga annat än "håller inte med" när du pratar om hur du upplever systemet. Med det sagt: jag förstår inte riktigt varför sannolikheter och svårigheter skulle kännas godtyckliga, såvida man inte stårytellar för fullt. Det finns ju exempel på hur svåra saker man bör fixa på de olika svårighetsgraderna. Visserligen tycker jag att deras exempel kunde varit bättre, men jag anser också att man får en rätt bra kläm på det där själv när man spelat ett tag. Och vad skall man säga, uppenbarligen håller du inte med mig om det, och det är det ju inte mycket jag kan göra åt. Att det ibland är lite krångligt att räkna ut sannolikheterna (utan miniräknare i vart fall), det ser jag som en fördel, ety jag föredrar en känsla av "svårt" snarare än en exakt procentsats.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där ja !!
Ska iaf bli spänande att se dem här boken !!
Hoppas bara att de inte sprutar ut en ohygglig mängd med moduler....
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Det kan du vara rätt säker på att de kommer att göra. Finns ingen anledning varför de helt plötsligt skulle sluta med det, så har de alltid gjort. I och med att metaplotten försvinner blir det dock inte lika nödvändigt att köpa alla.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Sickena snikna ondskefullheter dom är!

WW är rätt duktiga på att suga ut oss stackars rollspelare. Det lär vara en av anledningarna till att de finns kvar efter så många år.
Dungeons and Dragons har svampat till sig rätt mycket deg också genom tiderna.

Det är nog inte så ekonomiskt att göra en bok med allt i som är tokbra... tyvärr *snyffen*
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Nya stridssystemet

Nu får vi äntligen veta grunden i stridssystemet i nya WoD (se hemsidan).

Vad säger du Selethil? Inte direkt som i Exalted va? Men vad tror du, är systemet förstört ändå? :gremsmile:

Jag var övertygad om att det skulle bli större förändringar än vad de flesta trodde, men hade inte tänkt på det här alternativet. Jag tror det funkar bra, förutsatt att man inte kan ha så extrema värden på skada och defense. Det kan tyckas lite konstigt att man har större chans att träffa (egentligen skada) med ett bättre vapen. Men tänk på att de är mycket enklare att få in en skadande träff med en kniv än med knytnäven. Alla träffar som inte skadar är redan inräknade i missarna.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Ughn...

"Vad säger du Selethil? Inte direkt som i Exalted va? Men vad tror du, är systemet förstört ändå?"

Jag medger att det här var en större förändring än väntat. Och tja, jag är imponerad; de har lyckats göra ett ännu sämre system än jag någonsin kunde förväntat mig. Strength för att träffa?! Gah! Jag är nyfiken på hur man räknar ut sitt Defense, för den delen. Samt huruvida man alltid får minst en tärning kvar i sin offensiva dice pool, eller om denna kan minskas till noll. I det första fallet så kan en myra bita ihjäl en elefant. I det andra fallet så kan man bli odödlig. Jag avskyr och hatar båda. För övrigt så står det ju att Defense bara funkar mot närstridsattacker...vilket i så fall är helt värdelöst.

"Det kan tyckas lite konstigt att man har större chans att träffa (egentligen skada) med ett bättre vapen."

Tja, det är ju lättare att slå ihjäl någon med ett svärd än med nävarna, så just den biten har jag inga problem med...men jag gnällde väl tillräckligt ovan för att det skall räcka och bli över för det här inlägget.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Re: Nya stridssystemet

Det låter ju enkelt i alla fall, men det är svårt att bedöma det efter ett så kortfattat exempel. Framför allt undrar man hur defence räknas ut och om naturlig tuffhet (tålighet och fortitude om det fortfarande finns) och onaturlig tuffhet (som en rustning) har någon effekt. Antagligen ökar den defence på samma sätt som Armor Class funkar i D&D, men man vet aldrig.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Aaaaaj!

I det första fallet så kan en myra bita ihjäl en elefant. I det andra fallet så kan man bli odödlig. Jag avskyr och hatar båda.
Vilket skadesystem kan på ett bra sätt hantera effekten av myrbett på en elefant?
Vilka andra alternativ än "varelse X kan teoretiskt döda varelse Y" och "varelse X kan inte döda varelse Y under några omständigheter" finns det?

/tobias, är djävulens advokat :gremwink:
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
*poke* "huh?"

"Vilket skadesystem kan på ett bra sätt hantera effekten av myrbett på en elefant?"

Tja, det var ju det där systemet där man hade en miljon HP, och där ett nålstick gjorde en poäng i skada... Anyway, nej, jag gillar inte det systemet. Och du vet mycket väl att jag tog ett extremt exempel. Men byt ut "en myra" mot "min lillasyster", så fungerar det fortfarande. Och då tycker jag att det gamla WoD-systemet funkade alldeles utmärkt. Möjligen bortsett från att alla djur hade för usla stats, men det har inget att göra med stridssystemet i sig.

"Vilka andra alternativ än "varelse X kan teoretiskt döda varelse Y" och "varelse X kan inte döda varelse Y under några omständigheter" finns det?"

Jag gillar det förstnämnda. Så funkar det i WoD. Problemet är att om man alltid får minst en tärning i det här nya, så har man alltid minst 30% chans att göra skada, vilket inte är bra. Jag kan stå ut med att min lillasyster har en chans att göra skada på en elefant, men jag gärna se en lägre sannolikhet än 30% för det. Men det gissar jag att du redan visste. ^_~
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Ughn...

Eftersom man inte längre använder strengt en gång till för att bestämma skada så måste de välja vilken av strengt och dexterity som ska användas. Vilken som en blev bortvald så vore det lite konstigt. Jag tror de valde att behålla strengt bara för balansens skull. Dexterity används redan till så mycket annat.

Vad gäller om man kan få noll tärningar att träffa så tippar jag på att willpower kommer vara inblandat. Exempelvis kanske man alltid får minst en tärning att lyckas med något (rimliga gränser, spelledarens val) om man spenderar ett willpower. Då myror inte lär ha så mycket av den varan så blir inte elefanten så dängd. Vad gäller din lillasyster så vet jag inte, småsyskon kan vara rätt så envisa = hög willpower.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Ughn...

"Jag tror de valde att behålla strengt bara för balansens skull. Dexterity används redan till så mycket annat."

Luktar AD&D lång väg. Men jo, det är en möjlig anledning. En ofattbart korkad anledning därtill. Varför inte bara ändra den ämlans attributuppsättningen till att bli mer balanserad? Retorisk fråga, obviously, jag förväntar mig inte att du sitter inne med svaren. ^_~

"Vad gäller om man kan få noll tärningar att träffa så tippar jag på att willpower kommer vara inblandat. Exempelvis kanske man alltid får minst en tärning att lyckas med något (rimliga gränser, spelledarens val) om man spenderar ett willpower. Då myror inte lär ha så mycket av den varan så blir inte elefanten så dängd. Vad gäller din lillasyster så vet jag inte, småsyskon kan vara rätt så envisa = hög willpower."

Såg att någon framlade den teorin (eller en snarlik) på WW's forum också (det kanske rentav var du?). Dels tycker jag att det är en extremt ostreamad lösning, vilket är tämligen korkat ifall det var streamlining de var ute efter. Därtill är det en dålig lösning, eftersom slumpmässigt valt dagisbarn ej bör kunna göra någon som helst skada på en elefant, annat än under de mest extrema omständigheter. Willpower doesn't cut it, IMO.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men...men...

Grundmekaniken med tärningar, difficulties och success-antal är hur bra som helst.
Naeh, det är den inte. Skalan är både väldigt lågupplöst, mycket ointuitiv och extremt sned. 1 är dåligt, 2 är medel, 3 är bra, 4 är bättre, 5 är bäst, 6 är bästare, 7 är bästast, 8 är bästastare, 9 är bästastareast, 10 är bästastareastare. Liksom...öh, va?

Visst, det handlar till stor del om att jag föredrar större skalor (3-18 tex, eller 1-20), men skevheten är ändå uppenbar - det finns bara en enda grad för dålighet (eller två 1 och 0), men åtta för hur mycket bättre saker och ting är än medel. Jfr Eon, där genomsnittet ligger på 11 - du kan fortfarande teoretiskt klättra hur högt som helst, men i grunden är skalan nedåt-uppåt lika stor. Det är både mer intuitivt och ger en mycket bättre uppfattning om vad karaktären kan prestera utifrån dess rollformulär. Vampires hänvisningar av typen 6 prickar = 'du är snabbare än vinden' hjälper mig inte alls att relatera till attributet, iallafall.

Nu är Vampires regelsystem totalt värdelöst också i övrigt, men det mesta går att se över med - tärningsgrunden är helt okej. Just skalan har jag dock väldigt svårt för. Vad som är sämst av allt är dock skadesystemet, eftersom det hela tiden för varje skråma ger en konstant, kumulativ ökning av hur skadad du är (och dessutom är det också alldeles för lågupplöst). Alltså, säg att jag är mauled eller så, jag har förlorat 5 skadenivåer. Sedan kommer en katt och biter mig - voíla, tack och adjöss. På en oskadad person hade ett sånt bett gjort en skråma, men i Vampire förvärras skadan bettet orsakar rejält bara för att jag redan är skadad. Sedan tycker jag det är så oerhört klumpigt att alla har samma antal health levels, och mäktiga typer således måste kompensera med Soak, vilket ger minst ett extra slag så fort de blir skadade. Hade varit så oerhört mycket enklare att bara låta dem tåla mer stryk från början, och fyllt precis samma funktion.

Nå...jag och spelarna jobbar på att överföra Vampire till Eden Studios Uni-system. Det är egentligen också för lågupplöst för min smak, men av någon anledning har jag ändå fastnat för det. Om inte annat är skalan mindre skev än i Vampire. Vi får väl se hur det blir när det blir klart.

- Ymir, som riskerar att bli 'en sån där mossig 3rd-edition-Woddare' nu...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
System (långt).

"Skalan är både väldigt lågupplöst, mycket ointuitiv och extremt sned. 1 är dåligt, 2 är medel, 3 är bra, 4 är bättre, 5 är bäst, 6 är bästare, 7 är bästast, 8 är bästastare, 9 är bästastareast, 10 är bästastareastare. Liksom...öh, va?"

Nu gör du en väldigt orättvis jämförelse, och det vet du mycket väl; ja, man kan teoretiskt sett ha nuffror på över 6, men om du vill jämföra med Eons skalor så borde väl ett Vampire-värde på 10 motsvara minst 50 (höftad siffra), och då blir det ju lika skevt där också. Att den är ointuitiv håller jag inte alls med om; enligt boken så är ju faktiskt 1-3 den "normala" skalan, där 1 är dåligt, 2 är medel och 3 är bra. Enklare blir det inte. Sedan är 4 exceptionellt bra, medan 0 är exceptionellt dåligt, och 5 är bäst. Funkar prima.

"Visst, det handlar till stor del om att jag föredrar större skalor (3-18 tex, eller 1-20)"

Exakt, medan jag själv fungerar precis tvärtom. Jag vill ha en skala där varje nivå är beskriven och namngiven, och där man slipper en massa pyttesteg som inte gör någon märkbar skillnad. Smaken är ju delad, helt enkelt, och en grovkorning skala är ju knappast objektivt sämre än en finkorning sådan.

"men skevheten är ändå uppenbar - det finns bara en enda grad för dålighet (eller två 1 och 0), men åtta för hur mycket bättre saker och ting är än medel."

Att ett attribut på 0 är omöjligt enligt grundreglerna (undantaget förstås Appearance, det minst viktiga attributet av dem alla *suck*) är fruktansvärt dåligt, men det ändrade jag på relativt snabbt. Det är ju ingen överdrivet stor modd man behöver göra heller. Två grader av dålighet tycker jag är alldeles lagom. Jag har absolut inget som helst behov av fler; i verkligheten så är klyftan mellan "sämst" och "normal" oändligt mycket mindre än den mellan "normal" och "bäst", IMO. Och då fungerar Vampire's skala alldeles utmärkt, förutsatt att man modifierar vad värdet 0 i attribut innebär.

"Jfr Eon, där genomsnittet ligger på 11 - du kan fortfarande teoretiskt klättra hur högt som helst, men i grunden är skalan nedåt-uppåt lika stor."

Precis som grunden i Vampire är 0-5, inte 0-10. Jag vet ju att du inte tycker om det ändå, men skall man jämföra så skall man göra det ordentligt.

"Det är både mer intuitivt och ger en mycket bättre uppfattning om vad karaktären kan prestera utifrån dess rollformulär."

På det förstnämnda håller jag som sagt inte med, men än mindre om det andra. Allvarligt talat, vad är Rörlighet 11? Är det medel? Är det ett halvt steg över medel? Hurpass mycket bättre är jag i så fall? Hur stark är jag på Styrka 14 då? Und so weiter. Skalan är ju bara presenterad i siffror, från minimum till maximum, och det är allt. Något normvärde finns inte definierat, utan man får falla tillbaka på det extremt osmidiga 10½, som ingen i spelvärlden har. Jag har spelat Eon ett par sessioner, och då hade vi spikat normen till 10, men jag gissar att detta var en husregel (om inte, ignorera bara föregående mening). I Vampire, å andra sidan, så finns det en klar definition på hur bra man är på samtliga nivåer. Det är liksom inget snack om att Strength •• innebär "normal" medan Strength ••• innebär "stark". Helt enkelt.

"Vampires hänvisningar av typen 6 prickar = 'du är snabbare än vinden' hjälper mig inte alls att relatera till attributet, iallafall."

Själv skulle jag nog bara kört med "du är övermänskligt snabb". Mer än så behöver man egentligen inte veta. Det är dock ändå att föredra framför t.ex Eon, för tja...finns det någonstans någon ordagrann beskrivning av hur bra t.ex 27 i ett värde faktiskt är?

"Vad som är sämst av allt är dock skadesystemet, eftersom det hela tiden för varje skråma ger en konstant, kumulativ ökning av hur skadad du är (och dessutom är det också alldeles för lågupplöst). Alltså, säg att jag är mauled eller så, jag har förlorat 5 skadenivåer. Sedan kommer en katt och biter mig - voíla, tack och adjöss."

Det är ju det där man har Soak till; att undvika den typen av fadäser. Jag gillar förvisso inte att människor inte får soaka Lethal damage, för det förstör lite av den tanken. Men om vi ignorerar det för en sekund, eftersom man ändå spelar vampyrer, så är det ju ändå så att du med Stamina •• i snitt kommer att dra bort en health level från anfallarens skadeslag. Om du då skall dö när du är mauled så behöver anfallaren klämma in fyra health levels på dig, pre-soak. Så någon "skråma" vetefan om jag vill kalla det.

Sen bygger ju det hela väldigt mycket på sunt förnuft; att en katt kan bita ihjäl någon på det viset är ju fullkomligt befängt. Skall vi vara petiga så har en katt bara en enda skadetärning, så den kan knappt skada en människa över huvud taget. Men alla deras regler för djur är ju totalt värdelösa i vilket fall; den dag då en fullvuxen, frisk, normal tiger (eller för all del, en björn) inte har mer än Strength ••••• så skall jag personligen äta upp mitt eget huvud...

Därför kör vi t.ex inte med reglerna för targeting heller; gör man bra skada så har man utdelat en bra attack. Om din karaktär är mauled, och någon gör tre health levels på dig, så att du dör, då tolkas det som en effektiv attack (vilket det ju var också; tre health levels post-soak är väl inget att fnysa åt). Det enda som är fånigt är att WW själva inte tycks ha insett hur man bör hantera systemet - om de gjort det hade det t.ex inte funnits några regler för targeting. Om man skulle använda just dessa regler, ja är det upplagt för helt ofattbara fånigheter, som att någon dör pga ett pistolskott i lillfingret. Men om man nu alltså ignorerar just dessa små delregler, då har man ett fullt fungerande - relativt minimalistiskt - skadesystem. Om man tycker om t.ex Eons sätt att hantera skador, då är det ju inte särskilt konstigt om man ogillar en mindre detaljistisk approach till det hela. Men det gör det ju varken sämre eller mindre trovärdigt. Det handlar bara om hur man använder det.

"Sedan tycker jag det är så oerhört klumpigt att alla har samma antal health levels, och mäktiga typer således måste kompensera med Soak, vilket ger minst ett extra slag så fort de blir skadade."

Men alla har ju inte samma antal health levels; antalet avgörs av kroppsstorlek. Därför har en häst fler health levels, och en katt färre. Meriten Huge Size ger ju också en extra health level. Jag saknar förvisso ett Small Frame-flaw som gör att man har färre health levels, men det är ju bara att hitta på ett sådant; listan över Merits & Flaws är inte ens tänkt att vara komplett. Och alla soakar ju alltid när de blir skadade, så något extra tärningsslag blir det ju knappast (däremot blir det fler tärningar, men det är ju en annan sak).

"Hade varit så oerhört mycket enklare att bara låta dem tåla mer stryk från början, och fyllt precis samma funktion."

Själv tycker jag att "tåla stryk" är lite tvetydigt. Om man har extremt hög Stamina så är man ju stryktålig, eftersom man tar mindre skada av alla elakheter folk gör mot en. Det känns väldigt rimligt, faktiskt. Din modell skulle också fungera, men då skulle man också förlora en faktor; i nuläget kan man skilja på stryktålighet och storlek (det är mer fysiskt kött att hacka bort på en Vozhd än på en människa, och därför har den förstnämnda fler health levels). Om man känner sig hugad kan man ju få för sig att dela ut andra bonusar och avdrag baserat på storlek också, och det är väl något du propagerat för förut, dessutom?

"Nå...jag och spelarna jobbar på att överföra Vampire till Eden Studios Uni-system."

Jag har tyvärr ingen koll alls på det systemet, så på den här punkten får en kommentar utebli från min sida.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Ughn...

"Vad säger du Selethil? Inte direkt som i Exalted va? Men vad tror du, är systemet förstört ändå?"

Jag medger att det här var en större förändring än väntat. Och tja, jag är imponerad; de har lyckats göra ett ännu sämre system än jag någonsin kunde förväntat mig. Strength för att träffa?! Gah! Jag är nyfiken på hur man räknar ut sitt Defense, för den delen. Samt huruvida man alltid får minst en tärning kvar i sin offensiva dice pool, eller om denna kan minskas till noll. I det första fallet så kan en myra bita ihjäl en elefant. I det andra fallet så kan man bli odödlig. Jag avskyr och hatar båda. För övrigt så står det ju att Defense bara funkar mot närstridsattacker...vilket i så fall är helt värdelöst.


Kan inte annat än att hålla med dig. De har gjort ett halvtaskigt system helt ospelbart, ungefär som jag hade misstänkt i en tidigare tråd här på forumet. De kör med automatisk skada beroende på styrka och vapen, utan att man har någon sorts slump som kan hjälpa till att plocka bort den.

Dessutom har de skruvat upp svårigheten att lyckas med handlingar, så att de som är dåliga på att slåss (1-3 tärningar) inte kommer ha en chans mot de som är bra på att slåss (6-8 tärningar).

Utöver detta finns det ingenting som heter skicklighet längre, i det gamla systemet var det fruktansvärt illa på den punkten också i strid då den som hade Dexterity 5 och Firearms 1 var lika bra på skjutvapen som den som hade omvända siffrorna. Om vi dessutom lägger till det faktum att vapnets skada läggs till som tärningar till attackslaget, så har vi än ännu mer absurd situation där den som är nybörjare på att slåss med vapnet ifråga kan göra groteska mängder skada tämligen ofta TROTS att det inte borde vara möjligt.

De har helt enkelt anammat D&D's designfilosofi att abstrahera bort allting som inte är absolut nödvändigt i deras mening. I min mening har de plockat bort vitala delar och gjort ett system som är fjantigt, dåligt och som gör mig illamående. Jag kommer inte gå över till deras nya system om ingen står med en pistol mot min tinning och tvingar mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ughn...

Jag kommer inte gå över till deras nya system om ingen står med en pistol mot min tinning och tvingar mig.
Oroa dig inte, det kommer inte jag heller :gremsmirk:

- Ymir, som förmodligen inte kommer gå över till nya WoD överhuvudtaget, men...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Ughn...

"Utöver detta finns det ingenting som heter skicklighet längre, i det gamla systemet var det fruktansvärt illa på den punkten också i strid då den som hade Dexterity 5 och Firearms 1 var lika bra på skjutvapen som den som hade omvända siffrorna."

En parentes i sammanhanget, men likväl: dels tyckte jag att man borde slå Perception för skjutvapen och inte Dexterity, dels håller jag med om att attributen är för viktiga i just stridssituationer. Jag tycker dock inte att ett system där färdigheterna är alltigenom viktigare är att föredra heller, för även om skickligheterna som sagt bör vara betydligt viktigare i just strid, så tycker jag inte att det är så i alla andra situationer också. Så jag svalde det hela för streamliningens skull...men nu när det är Strength så blir man ju bara grinfärdig.

"De har helt enkelt anammat D&D's designfilosofi att abstrahera bort allting som inte är absolut nödvändigt i deras mening. I min mening har de plockat bort vitala delar och gjort ett system som är fjantigt, dåligt och som gör mig illamående. Jag kommer inte gå över till deras nya system om ingen står med en pistol mot min tinning och tvingar mig."

Word. Kunde inte sagt det bättre själv.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Ughn...

Tur att ingen kommer att tvinga er. Själv hatar jag det gamla stridssystemet (kanske har märkts) plus att jag gärna skulle se ett system där hela striden avgjordes på ett slag (så mycket ogillar jag strid i den typen av WoD jag vill spela). Kanske inte så konstigt då att det nya tilltalar mig.

Här kommer mer att klaga på för den intresserade. Från ett brazilianskt konvent:
http://www.nocturnis.net/forums/index.php?showtopic=8793
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Ughn...

"plus att jag gärna skulle se ett system där hela striden avgjordes på ett slag"

Så gör det då? Kör ett resisted (eventuellt extended, men då blir det ju inte bara ett enda slag) roll av typ Dexterity + Brawl/Firearms/Melee. Den som vinner får göra vad han vill med den andre. Klart. Alldeles för slumpartat enligt mig, men då är det ju ett enda slag.

"Här kommer mer att klaga på för den intresserade."

Tja, en hel del av det där var ju vidrigt. Några småsaker var väl ok, men men. Det låter ju i vart fall som om misstanken om vilka fem klaner som skulle få vara kvar inte var helt missriktad; den där Daeva-klanen är ju Toreador. Det verkar dessutom inte bli ens i närheten lika episkt som förr, vilket jag personligen tycker är en urusel förändring. Nåväl.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Ughn...

Så gör jag ibland också. Och ofta inte ens slaget. Men ibland vill jag har en mer detaljerad strid och varje gång jag har gett mig in i ST:s stridsregler har det förstört hela spelmötet. Jag kan förstå att de som gillade det gamla systemet och tyckte det var lagom komplext inte tycker om det nya. För min grupp som bara blir förvirrade av komplexa stridsregler (tre av fyra hade inte spelat rollspel tidigare) tror jag det kommer funka mycket bättre.

Men allt det här har vi stött och blött. Jag tror det nya systemet blir bättre. Andra är övertygade om att det är helt värdelöst. Jag kommer köpa boken och få en bättre spelupplevelse (tror jag, vi får se) och du slipper slösa dina pengar och kan spela som vanligt. Båda vinner.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Ughn...

"Jag kan förstå att de som gillade det gamla systemet och tyckte det var lagom komplext inte tycker om det nya. För min grupp som bara blir förvirrade av komplexa stridsregler (tre av fyra hade inte spelat rollspel tidigare) tror jag det kommer funka mycket bättre."

Jag tycker inte att ett simpelt stridssystem alls behöver vara dåligt. Det är bara det att det kunde gjorts så oändligt mycket bättre. En anpassning av det här systemet skulle IMO vara betydligt bättre, om man ändrade några små detaljer... Jag avskyr som sagt deras nya system, men både jag, Yyrkoon och Ymir slipper ju spela med det ändå. Likväl är det synd när man ser bra spel försämras. Nåväl.
 
Top