Nekromanti WOD börjar rulla...

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
White Wolf avslöjar nu lite mer på sin hemsida. Främst vad gäller det nya (?) regelsystemet som inte skiljer sig nämvärt från orginalet. (Ett gäng T10:or mot 8 som gränsvärde för lyckad handling.)

Omslaget till WOD grundregelboken finns att beskåda.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Gny.

Mjahaja. Att de skulle ha ett fast target number (i enlighet med Exalted/Adventure/Aberrant/Trinity) visste man ju redan, men att det skulle ligga på 8 var väl lite oväntat. Ännu sämre än jag hade trott alltså....imponerande. Omslaget är för litet för att kunna bedömas rättvist, men texten ser hemsk ut. I enlighet med loggan. De får nog utannonsera någon bra nyhet snart innan intresset dör helt...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Gnäll.

Törs man fråga varför? Lägre grad av kompetens för alla i spelvärlden, mer kaos i tärningsslagen. Tvi vale. Nåväl. Jag tog och läste igenom det som skrevs i deras Quarterly, så nu vet man ju att man kommer få ännu mer att gnälla på senare. Eller vafan, jag kan ta det redan nu: "If you hit, you always inflict some damage." ...så om Ylva, 11 år, ställer sig och sparkar på en elefant så är kräket alltså dött inom någon minut. Snajdigt. Visst, det kan vara så att det bara var ett fel i texten, men jag skulle ärligt talat inte bli förvånad om ovanstående problem skulle infinna sig. Liknande fånigheter finns ju redan i t.ex Exalted.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Gnäll om gnäll

Är det inte ett fruktansvärt slöseri med tid att diskutera eventuella buggar i ett regelsystem som man inte läst?

Måste du förresten tolka alla citat du ser på sämsta tänkbara sätt? Det faktum att man alltid utdelar skada när man slår innebär inte att den man träffar alltid blir skadad. Ylvas sparkande kan mycket väl sväljas av Elefantens naturliga tuffhet.

Se, nu fick du mig att diskutera buggar i regler jag inte läst, och det kändes som ett fruktansvärt slöseri av två minuters tid! :gremwink:

/tobias
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Gnoll.

"Måste du förresten tolka alla citat du ser på sämsta tänkbara sätt? Det faktum att man alltid utdelar skada när man slår innebär inte att den man träffar alltid blir skadad. Ylvas sparkande kan mycket väl sväljas av Elefantens naturliga tuffhet."

I WoD så slår man fortfarande sin skada, och motståndaren slår sitt skydd, vilket innebär att han -kan- dra bort all skada, eller misslyckas helt. I Exalted så slår man också skada, men motståndarens skydd drar bort ens tärningar. Där finns också den fina regeln att man alltid får slå minst en skadetärning. Hela den systemvarianten är ju egentligen helt uppåt väggarna (WoD's är mycket bättre), men jag kan ge mig f-n på att de kommer införa samma bugg i WoD 2.0. Jag ser ju andra buggar som förs över, så det känns inte som ett orimligt antagande. Men visst, de kan ju göra bra ifrån sig. Eller nej, men på just det här området kan de det iaf. Grundsystemet är däremot redan pajat, med en fast diff på 8, dicepool-modifiers, osv.

"Se, nu fick du mig att diskutera buggar i regler jag inte läst, och det kändes som ett fruktansvärt slöseri av två minuters tid!"

Bah, pessimism är bara nyttigt. Join the dark side, eller nåt åt det hållet. ^.~
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Gnäll.

Därför att jag tittat på kurvorna för chansen att få olika mängd successes vid olika mängd tärnigar och jag tycker de verkar lagom. Men att jag tycker att det är bra med 75% chans att lyckas vid 4 tärningar och du tycker det är för lågt så kan jag inte säga annat än att smaken är olika.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Gnäll.

"Därför att jag tittat på kurvorna för chansen att få olika mängd successes vid olika mängd tärnigar och jag tycker de verkar lagom."

Olika smak då, som du skrev. Nåväl. Jag tänker i vilket fall fortfarande avsky och hata dem för att de slösar bort TN-modifikationernas nyttighet. Men det har jag ju sagt förut, mer eller mindre varje gång någon nämnt nåt om V:tR... ¬.¬;
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Men...men...

Alltså...är det bara jag som tycker att WoDs system suger redan som det är? Jag betvivlar inte en skund att det nya blir ännu sämre, förvisso, men med tanke på hur värdelöst det befintliga är förtjänar WW nästan en elogé om de nu faktiskt lyckas göra det ännu sämre. Jag vore imponerad, åtminstone. :gremsmirk:

- Ymir, tror mindre och mindre på nya WoD...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Men...men...

"Alltså...är det bara jag som tycker att WoDs system suger redan som det är?"

Det beror på vad du menar. Grundmekaniken med tärningar, difficulties och success-antal är hur bra som helst. Det enda den lider av är att den är lite dåligt definierad, och därmed kunde förfinas ytterligare (vilket väl typ är vad jag gjort och använt som grund för mitt eget system, men det är irrelevant), men likväl. Sen är det väl ingen vidare balanserad attribut- eller färdighetsuppsättning, det är underligt att Backgrounds bara kostar poäng vid karaktärsskapande, det är underligt att freebies och experience points är två helt olika saker, stridssystemet är ganska värdelöst (ett ord: "abort" - det förstör alltihop), reglerna för fallskada är värdelösa (det är i princip omöjligt att dö, även för människor, oavsett höjd), eldskadereglerna är än värre (en människa överlever 7 sekunder i flytande stål innan han dör), und so weiter. Det finns hur många detaljer som helst som är helt åt skogen. För många, faktiskt. Så jag tycker egentligen inte att systemet är sådär in i helvete bra, om man ser till helheten, just pga alla keffa småfel (somliga mindre än andra). Men det har en utomordentligt bra grund, och om man stårytellar så funkar det fortfarande förvånansvärt bra. I det nya har de sabbat själva grunden, och det känns ju mindre lovande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...men...

"Grundmekaniken med tärningar, difficulties och success-antal är hur bra som helst."

Förutsatt att man gillar idén att man fumlar i mer än hälften av alla misslyckade slag så fort man har fler än tre tärningar... :gremgrin:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Lycan gillar inte storyteller.

Jag tycker grundmekaniken är slö och invecklad, mycket mer så än vad ett "storyteller"-system möjligtvis skulle behöva vara.

Att storyteller skulle vara "lätt" eller "snabbt" är en jävla lögn. Man slår alldeles för många tärningar på opraktiska, flummiga sätt för värden som är dåligt definierade och klumpiga.

Storyteller gör aldrig något annat än förstör min spelupplvelse. Ligger långt ifrån vad jag skulle vilja ha som system i ett skräckrollspel... Det gör ett dåligt jobb med att gestalta verkligheten, och det gör det dessutom långsamt. Nej, med tanke på hur mycket snabbare och smidigare system det finns där ute är det bara att spola storytellre och börja modda.

Amen.

- Lycan
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Men...men...

"Förutsatt att man gillar idén att man fumlar i mer än hälften av alla misslyckade slag så fort man har fler än tre tärningar..."

Yay, du gnällde äntligen på den uppdaterade fummelbuggen! Du borde uppdatera din sida med rollspelsbuggar, apropå det. För övrigt: i ett vanligt procentbaserat BRP-derivat så utgör fummelrisken också en större andel av ens misslyckade utfall ju bättre man är, so what's your point? ^_~

(Som en notis kan nämnas att min egen modd går ut på att samtliga tärningar behöver utfalla på 0 [ja, jag har 0-9] för att man skall fumla...halvstulet från Shadowrun. Då blir det förvisso i princip omöjligt att fumla om man inte är ärkesämst [jag har ändrat attributen till att gå från 0 också], men den slapstick som fummel oftast innebär har ändå aldrig varit min grej. Hittar du någon rolig bugg i det systemet också? ;p)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...men...

"Yay, du gnällde äntligen på den uppdaterade fummelbuggen!"

Fummelbugg version 2.0 - nu med ännu mer fummel!

"För övrigt: i ett vanligt procentbaserat BRP-derivat så utgör fummelrisken också en större andel av ens misslyckade utfall ju bättre man är, so what's your point? ^_~"

Att fummelrisken inte blir större än misslyckanderisken, ens i procentbaserade BRP. Dessutom, i en sann procentbaserad BRP så minskar risken för fummel i takt med misslyckandet, så tji fick du. :gremgrin:
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Selly gillar ST.

"Jag tycker grundmekaniken är slö och invecklad, mycket mer så än vad ett "storyteller"-system möjligtvis skulle behöva vara."

...rätta mig om jag har fel, men spelar inte du även Eon(!)? Om detta stämmer så är jag lite nyfiken på hur du kan tycka att ST är slött...

"Att storyteller skulle vara "lätt" eller "snabbt" är en jävla lögn."

Nej, det är en åsikt.

"Man slår alldeles för många tärningar på opraktiska, flummiga sätt för värden som är dåligt definierade och klumpiga."

Allvarligt talat, 7-8 tärningar för en riktig skicklig typ. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: hur små händer har folk egentligen? Att det skulle räknas på ett opraktiskt eller flummigt sätt håller jag inte alls med om. Jag räknar successes bra mycket snabbare än jag adderar T6:or eller liknande. Och jo, snabbare än jag räknar differens i BRP-derivat också. Vad gäller värdenas definitioner så tycker jag att de är fullt tillräckliga.

"Det gör ett dåligt jobb med att gestalta verkligheten"

En grundmekanik kan typ aldrig vara dålig på att gestalta verkligheten, då den bara utgör en grund. Att systemet som helhet har en del buggar skrev jag ju själv, men jag har sett värre; Eon, t.ex, där erkända mästare slår ihjäl sig själva och ekorrar dagligen fumlar ner sig från sina träd och slår ihjäl sig.

"Nej, med tanke på hur mycket snabbare och smidigare system det finns där ute är det bara att spola storytellre och börja modda."

Det är det system som går snabbast för mig (återigen, om vi talar grundmekanik). Så folk är väl helt enkelt extremt olika skickliga på att snabbt räkna på olika sätt. Vilken överraskning - att folk skulle vara olika alltså... ¬_¬
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Men...men...

"Fummelbugg version 2.0 - nu med ännu mer fummel!"

Mindre, ju. Och när jag ändå gnäller på din hemsida: "I Vampire: The Masquerade kan man med nivå 5 i Thaumaturgy bli lika kraftfull som Guds farfar." Det räcker med nivå 3.
:gremgrin:

"Att fummelrisken inte blir större än misslyckanderisken, ens i procentbaserade BRP. Dessutom, i en sann procentbaserad BRP så minskar risken för fummel i takt med misslyckandet, så tji fick du."

Yeah well, skall det vara en sann procentbaserad BRP så behöver man ju sitta och fåna sig med decimaler och annat bjäfs. Sånt orkar vi inte med. För att ta ett vanligare exempel: om man fumlar på 100, och jag har Svärd 99, så kan jag bara lyckas, lyckas perfekt, eller fumla. 100% av de misslyckade utfallen är fummel. Jag tvingas väl ta upp samma problem fast åt andra hållet när jag ändå är igång: om man lyckas perfekt på 1, och jag har 1 i färdighetsvärde, så kan jag bara lyckas perfekt, misslyckas eller fumla. Den buggen finns inte i ST, HA-HAAA!!! ...I feel so victorious, eller nåt.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Men...men...

Jag tror Krille menade den variant där man måste slå tillräckligt högt och sen misslyckas på ett ytterligare slag för att fumla. Jag vet inte hur mycket "basic" roleplaying det är om man har med det. Jag är för ung...

WW lovar att vi nästa vecka ska få en inblick i stridssystemet i nya WoD. Då lär du kunna få mycket att klaga på, eller i bästa fall gilla. Själv hoppas jag på att rätt mycket förändrats men jag vet ju att du tror det mesta kommer vara som i Exalted. Just stridsreglerna är det jag gillar minst i WoD så jag kommer troligtvis tycka de nya är bättre.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Men...men...

"Jag tror Krille menade den variant där man måste slå tillräckligt högt och sen misslyckas på ett ytterligare slag för att fumla."

Vilket isf är precis lika jobbigt som decimaler och dylikt bjäfs. Nåja, det är ju mindre intressant i vilket fall...

"WW lovar att vi nästa vecka ska få en inblick i stridssystemet i nya WoD. Då lär du kunna få mycket att klaga på, eller i bästa fall gilla. Själv hoppas jag på att rätt mycket förändrats men jag vet ju att du tror det mesta kommer vara som i Exalted. Just stridsreglerna är det jag gillar minst i WoD så jag kommer troligtvis tycka de nya är bättre."

Jag tycker inte heller om stridssystemet i WoD, men jag tror att de kommer åtgärda helt fel detaljer. Stridssystemet i Exalted är ännu mer fullt med hål än det i WoD. Så även det nya (Power Combat), som fanns med i Players Guide'n till det spelet. Man har alltid märkt en viss likriktning deras spel emellan, och då detta är nytt så tror jag att likheter med Exalted kommer att finnas, ja. När det gäller saker som avsaknad av skadeslag till förmån för fasta modifiers, så anser jag inte att det är dåligt i sig. Det går att göra bra. Det är t.o.m väldigt enkelt: gör om alla skadetärningar och alla soak-tärningar till auto-successes, och dubbla antalet health levels. Klart. Men jag är övertygad om att de kommer utföra det på ett dåligt sätt, t.ex med en massa bjäfs i stil med "Skadebonus: Str/2"... De har ju redan en liknande regel för soak i - you guessed it - Exalted. Men nu börjar jag upprepa saker jag sagt i andra inlägg (i andra trådar, dessutom!), så nu räcker det. Fortsätter jag mer så lär du väl drömma mardrömmar om mitt eviga tjat... ¬¬
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Re: Selly gillar ST.

"...rätta mig om jag har fel, men spelar inte du även Eon(!)? Om detta stämmer så är jag lite nyfiken på hur du kan tycka att ST är slött..."

Spelade Eon :gremwink:

Men jo visst, Eon är inte supersnabbt. Men när man ödslar tid med Eon känns det som att man får lön för mödan. Det där extraklyddet med tärningarna ger en känsla av kausalitet, realism (observera känsla), som är helt frånvarande i WoD.

Saken är ju den att ST ofta tar nästan lika lång tid som Eon (iaf i strider), fast med en tråkigare och mer verklighetsfrånvänt resultat.

"Allvarligt talat, 7-8 tärningar för en riktig skicklig typ. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: hur små händer har folk egentligen? Att det skulle räknas på ett opraktiskt eller flummigt sätt håller jag inte alls med om. Jag räknar successes bra mycket snabbare än jag adderar T6:or eller liknande. Och jo, snabbare än jag räknar differens i BRP-derivat också. Vad gäller värdenas definitioner så tycker jag att de är fullt tillräckliga."

Först en bunte tärningar för initiativ, sedan sju tärningar för att träffa, sex tärningar för dodge, fyra tärningar för skada, fem tärningar för soak... Och då har man ändå fått en högst rudimentär uppfattning om vad som faktiskt hänt.

"Health levels" ger mig lika mycket inlevelse som Hemmets Journal. Vad innebär egentligen "Bruised", eller "Crippled"? Om man går efter beskrivningen i boken blir man alltid skadad på exakt samma sätt, varje gång man blir skadad.

Sedan är attributen fåniga, skalan 1-2 medel och 3< bra ologisk, och alla frivilliga påbyggnadsregler som ofta gör ett bra jobb med att undergräva tidigare system och bete sig allmänt märkligt.

"En grundmekanik kan typ aldrig vara dålig på att gestalta verkligheten, då den bara utgör en grund. Att systemet som helhet har en del buggar skrev jag ju själv, men jag har sett värre; Eon, t.ex, där erkända mästare slår ihjäl sig själva och ekorrar dagligen fumlar ner sig från sina träd och slår ihjäl sig."

Jo, ST:s :gremwink:

Jag har spelat alldeles för mycket WoD, och jag har alltid känt att regelsystemet bara varit i vägen. När jag tittar på mitt rollformulär får jag ingen bild av karaktären, gestaltad i regeltermer, när man slåss fattar jag inte vad som händer, när man använder färdigheter för att göra olika saker känns ofta sannolikheter och svårigheter så godtyckliga och slumpartade att regelsystemet verkar helt skilt från all kausalitet och verklighet.

Buggarna är väl inte lika illa som att hela systemet känns felriktad. Man lägger en en massa tid och tecken på att skapa ett regelverk som inte alls är särskilt lättviktigt, och som dessutom aldrig lyckas skapa en känsla av situationerna man försöker gestalta.

Människor är ju olika, så är det bara... Även om jag fortfarande inte riktigt lyckats smälta det.
 
Top