Nekromanti Witchblade?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Jaha, på grund av diskussionen här höll jag mig uppe för att spana in Witchblade. Givetvis somnade jag efter mindre än en timme. Går avsnittet i repris månntro?
Om du somnade, var den tillräckligt intressant för att du ska vilja se den ingen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ljudskryt

"Bra prylar kan inte förbättra en dålig signal, de återger den precis som de får den, vilket gör att de avslöjar den bättre än billiga prylar som gör en mullrig soppa av allt."

Jag har hört audiofiler säga att priset förhåller sig exponentiellt till kvaliteten. Jag är benägen att hålla med - dubbelt så bra ljud kostar i allmänhet tio gånger så mycket pengar.

Skillnaden i kvalitet mellan 3000 kronor CD-spelare och 8000 kronor CD-spelare är inte +150%, som priset antyder vid första blicken, utan kanske högst +15%. Vill du ha något som är märkbart bättre så får du vara beredd att hosta upp i storleksordningen fem till tio gånger så mycket pengar, inte ynkans 2,5 gånger så mycket.

"Ingen aning om hur det funkar, men spontant skulle jag säga att man inte borde kunna det."

Jupp, och kängurus borde inte kunna hoppa och humlor borde inte kunna flyga.

I själva verket är det små skillnader i fasförskjutning som gör att hjärnan kan placera ett ljud i olika grader vid sidan av. Det tillsammans med annorlunda ljudupptagning framifrån och bakifrån (pga de där hudflikarna som kallas "ytteröron") gör att vi kan skilja på ljud framifrån och bakifrån. Balanssinnet spelar en stor roll i det hela också, liksom vilken frekvens ljudet är på. Basljud har vi till exempel svårt att placera, eftersom våglängden är så låg att fasförskjutningen blir för liten. Av den anledningen kan man ha en subwoofer nästan var som helst.

Slutsatsen är att det inte är så enkelt att vi har ett hål på vardera sidan av skallen där det läcker in ljud. Det är att förenkla för långt. Naturvetare gillar att förenkla för långt (tro mig, jag vet - jag är naturvetare), och det blir de ibland lidande av.

"Alternativt skulle jag säga att om två öron är tillräckligt för att placera ett ljud tredimensionellt så borde två högtalare vara nog för att generera motsvarande ljud."

Det är det inte, av ovanstående skäl. Eller snarare, det går, men investeringen i energi, tid och pengar för att lyckas med det med endast två högtalare gör att det helt enkelt är billigare att köpa fem högtalare och en sub. Eller om man så vill, hyra från Thorn.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Om du somnade, var den tillräckligt intressant för att du ska vilja se den ingen?
Jag somnade för att jag var så diaboliskt trött. Jag hann inte riktigt bilda mig någon uppfattning men den verkade rätt ok faktiskt. Om inte annat så var den rätt snyggt filmad och det är sällan man ser i tv-serier (CSI som undantag).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Om inte annat så var den rätt snyggt filmad och det är sällan man ser i tv-serier (CSI som undantag).
Jag kan hålla med om det, men den dalar ganska snabbt.

Övergången till andra säsongen är inget annat än rent förakt för tittarna, i klass med en såpa som var populär en gång i tiden där man helt plötsligt lät en hel säsong ha varit en dröm som en av huvudpersonerna hade.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ljudskryt

Jag har hört audiofiler säga att priset förhåller sig exponentiellt till kvaliteten. Jag är benägen att hålla med - dubbelt så bra ljud kostar i allmänhet tio gånger så mycket pengar.

Skillnaden i kvalitet mellan 3000 kronor CD-spelare och 8000 kronor CD-spelare är inte +150%, som priset antyder vid första blicken, utan kanske högst +15%. Vill du ha något som är märkbart bättre så får du vara beredd att hosta upp i storleksordningen fem till tio gånger så mycket pengar, inte ynkans 2,5 gånger så mycket.
Jo, det stämmer säkert när man börjar komma upp i pris. Det stämmer dock inte i början när det gäller att komma från det verkliga bottenskrapet (med komponenter som kostar 1000-2000kr). Dessa är undermåliga och att bara komma över dem gör en stor skillnad.

Det tillsammans med annorlunda ljudupptagning framifrån och bakifrån (pga de där hudflikarna som kallas "ytteröron") gör att vi kan skilja på ljud framifrån och bakifrån.
Intressant, det visste jag inte.

Basljud har vi till exempel svårt att placera, eftersom våglängden är så låg att fasförskjutningen blir för liten. Av den anledningen kan man ha en subwoofer nästan var som helst.
Egentligen att våglängden är lång jämfört med avståndet mellan öronen. Det sagt så har jag aldrig riktigt förstått meningen med en subwoofer kontra ett par bra bassprakare i vanliga högtalarlådan. Mitt resonemang är något i stil med: "Det gör kanske ingen större skillnad, men om ifall att det gör en skillnad så är den till det sämre.". Om man är tveksam är alltid punktformiga ljudkällor (eller så nära man kan komma) att föredra.

Dessutom är de flesta bashögtalare överdimensionerade i alla fall. Ett 15" baselement behöver cirka 17 m luft framför sig för att komma till sin rätt. Har man inte det är det bättre med en mindre sprakare, då de stora på grund av sina tyngre membran har sämre dynamik.

Det är det inte, av ovanstående skäl. Eller snarare, det går, men investeringen i energi, tid och pengar för att lyckas med det med endast två högtalare gör att det helt enkelt är billigare att köpa fem högtalare och en sub.
Ska jag vara ärlig så tycker jag i vilket fall att dagens användning av bakhögtalarna mest påminner om hur många grupper använder en andragitarr: att lägga en mullermatta i bakgrunden. Iofs så har jag inte riktigt lyckad placering av bakhögtalarna, så jag ska kanske inte säga för mycket.

Eller om man så vill, hyra från Thorn.
Har Thorn grejor bra nog för att man ska göra sig besväret? :gremgrin:

Nåja, back on topic:

Detta var utbildningsradions program om hur man bygger en ljudanläggning för bästa stämningsmusik i sitt rollspelsrum.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Håller du med om att Witchblade eller CSI är snyggt filmad? Vilken av de två är det som är kass i övergången mellan säsongerna?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Håller du med om att Witchblade eller CSI är snyggt filmad?
Witchblade var OK i början. CSI ser jag inte på (annat än någon enstaka gång).

Vilken av de två är det som är kass i övergången mellan säsongerna?
Witchblade.

Åh, en sak till. Witchblade är nedlagd utan något vettigt slut, så du har inte mer än två säsonger som känns väldigt rumphuggna att se fram emot.

Låt mig försöka placera in den på en skala:

Sämre än B5, EFC, Star Trek (alla varianter), Farscape, Lexx, Battlestar galactica, Stargate SG1, Dark skies.

Bättre än: Mutant X, Earth 2, Roughnecks, Odyssey 5, Dead zone.

I klass med: Dark angel, The pretender, Seaquest.

Detta är naturligtvis bara mina åsikter (men de är rätt).
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
*fnittrar elakt*

Aha! Krister, gick du på den lätta och hamnade i OT-sektion i en Witchblade-tråd och med TROBERG till på köpet :gremwink:

/Alexander Gyhlesten, Patterns in the Chaos
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: *fnittrar elakt*

Aha! Krister, gick du på den lätta och hamnade i OT-sektion i en Witchblade-tråd och med TROBERG till på köpet
Den är inte alls OT, jag har vid flera tillfällen gjort vaga anknytningar till rollspel...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: *fnittrar elakt*

Den är inte alls OT, jag har vid flera tillfällen gjort vaga anknytningar till rollspel...

Men har du gjort det till rollspelarkultur? Nej... trodde inte det, ha! :gremsmile:

Men jag är iofs också skylldig i den här OT-diskussionen och borde därför hålla käft... :gremwink:

/balderk, undrar om det här räknas som en förmildande omständighet
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: *fnittrar elakt*

Men har du gjort det till rollspelarkultur? Nej... trodde inte det, ha!
Tja, hjälpmedlen för att ta del av rollspelarkultur på bästa sätt är väl en del av ämnet? :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: *fnittrar elakt*

Åhhhhhhhhh! Du finner alltid ett kryphål! Du kan inte lära mig den nobla konsten? :gremwink:

/Balderk
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Allting går i repris på trean (alternativt på ZTV). Frågan är bara efter hur lång tid - antagligen inte förrän de kört klart den omgången avsnitt de håller på med nu i alla fall.

Apropå repriser så tror jag SG-1-avsnitten de kör nu på Z är repriser på repriser...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: *fnittrar elakt* [OT]

Åhhhhhhhhh! Du finner alltid ett kryphål! Du kan inte lära mig den nobla konsten?
Sorry, det är medfött. Har man inte det så har man inte det. Fast det hjälper att vara programmerare/systemarkitekt...

Fast det här inlägget VAR verkligen OT, så nu slutar jag.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Fan! [OTANT]

Okej... Då får jag bara gratulera dig till att du fått den konsten! Nu blev jag avis! :gremsmile:

/Balderk, lägger också ned
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: *fnittrar elakt*

Den är inte alls OT, jag har vid flera tillfällen gjort vaga anknytningar till rollspel...

Försök övertyga mig. I synnerhet med tanke på ditt och Herr Baldereks lilla avstamp ifrån mitt inlägg.

/Alexander Gyhlesten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: *fnittrar elakt*

Äh! Det inser ju vem som helst att den här deltråden handlar om tekniska begränsningar mot att tillgodogöra sig Witchblade på bästa sätt. :gremwink:
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: *fnittrar elakt*

Äh! Det inser ju vem som helst att den här deltråden handlar om tekniska begränsningar mot att tillgodogöra sig Witchblade på bästa sätt.

Ja, ja - du kommer undan med hedern i behåll den här gången då :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: *fnittrar elakt*

Äh! Det inser ju vem som helst att den här deltråden handlar om tekniska begränsningar mot att tillgodogöra sig Witchblade på bästa sätt.
Ajdå, var det specifikt Witchblade? Då tar jag tillbaka mina tidigare rekommendationer och rekommenderar i stället hörselskydd och en påse över huvudet.
 
Top