Nekromanti Witchblade?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Här håller jag inte riktigt med. En bra VHS (eller för den del SuperVHS) är i klass med DVD eller bättre, främst därför att TV-bildröret tenderar att dölja de fel som finns i VHS medan det är mycket mindre förlåtande mot DVD (eller DivX för den delen)."

Tja, ingenting blir bättre än TVn man har - ju sämre TV, desto mindre blir skillnaderna. :gremwink:

Men faktum är att VHS på min stackars 100Hz-are är gravt underlägsna DVD i bildkvalitet. VHS-bilden är grynig, blek, suddig och färgfattig, medan DVDn är knivskarp och färgrik. Kom hem så demonstrerar jag gärna.

SVHS kan komma upp i samma kvalitet, men bara kanske. Inte för att det hjälper, för det är ont om SVHS-filmer i butikerna likförbannat. Allting är bättre än en film som inte finns.

"Det är så liten skillnad att jag hellre köper SVCD och sparar några tior än att jag köper DVD."

Inte jag, men det beror på att jag 1) måste spela SVCD på datorn och därmed får en skruttebild på 19 tum, och 2) skulle förlora det som jag tjänar på det lägre priset i form av frakt.

Sen finns det en stor fördel med DVD som video har mycket, mycket svårt att kontra, och det är ljudet. Även om det är tekniskt möjligt att få in det femkanaliga ljudet på SVCD så har jag hittills inte sett någon som har gjort det. På sin höjd får jag stereo, och det suger getpung.

Men DTS rockar! :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Men det räknas ju som DVD! eftersom att det är en... Med en liten extrafunktion... :gremwink:

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Vågar jag fråga varför du har så många? Har för mig att du sa något om en herransmassa datorer någon gång också... Var det 30?!?

/Balderk, undrar varför troberg har multipla exemplar av all elektronik av intresse :gremsmile:
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Fördelen med DVD ligger nog i första hand i dess lagringsbeständighet. I och med att data lagras digitalt så försämras det inte på samma sätt som VHS.
Förvisso, men å andra sidan så ryktas det ju om försämringar som på sätt och vis är värre än de som VHS råkar ut för... Man får ju hoppas att kemisterna lyckas lösa detta problem innan folk blir rejält sura, om det nu är så allvarligt som det sägs.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Tja, ingenting blir bättre än TVn man har - ju sämre TV, desto mindre blir skillnaderna.

Vet faktiskt inte om det stämmer... Min TV är väldigt grynig när jag tittar på den som vanligt och när jag tittar på VHs är det ungefär lika grynig... Men med DVD är bilden knivskarp och inte ett dugg grynig! Jag har inte upptäckt några fel på någon DVD-film hittills förutom att jag har hyrt en repad DVD någon gång... Jag tittar inte så noga på allt det där tekniska ni har snakat om iofs.

Sedan vill jag bara säga att jag är jäfligt sugen på en HD video... Med DVD och en hårddisk att spela in/lagra filmer och program på... Med sådana kan man ju också "pausa" i vanliga TV program osv. genom att den fortfarande spelar in om man väljer att titta på det inspelade, det går ju också att spola i det utan att behöva stoppa inspelningen. Väldigt läckert... och jag tror dessutom att de är billigare än DVD spelare man kan spela in på. Men det är jag inte säker på eftersom att det inte finns så många i handeln ännu...

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
O fan! Då ska man ha pengar... :gremfrown:

/Balderk, önskar att han hade mer än 900 spänn i månan...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det där verkade ju riktigt läskigt! Hoppas att man inte kommer att drabbas av något sådant...
De får fan göra något istället för att förneka det som dom verkade göra enligt den där texten...

/Balderk, putsar sina DVD-skivor :gremsmile:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nokia skall ju tydligen ha en rätt så bra HD video men det lär ju kosta
vore dock rätt ball att ha och flasha med inför kompisarna... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vem behöver Dvd spelare när man har PS2?
Ehm... Jag...

PS2 spelar bara DVD, inte VCD och deras varianter. Desutom har den ingen riktig fjärrkontroll, och alla vet ju att en persons människovärde mäts i antal fjärrkontroller. Själv har jag ett tjugotal, give or take ett par.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Vågar jag fråga varför du har så många?
Det beror på hur modig du är.

Jag har tre fungerande videos för att jag hade en monovideo. Sedan skaffade jag surroundstärkare och behövde stereovideo. När jag ändå skulle köpa en så passade jag på att köpa två så att jag skulle kunna kopiera i stereo. Att jag har en packe trasiga beror på att de har en begränsad livslängd. Mekaniken är dålig men kan i vissa fall nog fixas, och i vilket fall funkar en video med kass elektronik utmärkt som RF-modulator. Det faktum att jag numera köper videos så att jag har två fungerande gör också att jag får dubbelt så många utslitna.

Ska man vara petig har jag en till fungerande som jag lånade ut på obestämd framtid för 8-9 år sedan, men den betraktar jag som borta.

Har för mig att du sa något om en herransmassa datorer någon gång också... Var det 30?!?
Det var ju länge sedan, nu har jag fler. Ska dessutom skaffa några till så snart jag får pengar igen efter nästa hårddiskinköp.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Han köper dem i misstag , förstås...
Inte alltid, men det händer. Ska bygga mig en ny dubbelprocessormaskin efter att jag av misstag köpt ett moderkort och en packe minne. Med det jag har i bra-att-ha-lådan så behöver jag bara köpa ett par P3or och en låda.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
O fan! Då ska man ha pengar...
Med tanke på att jag nyligen köpt hus och min vinterbil gick till den stora autobahn i himlen så att jag fick köpa en ny så ligger jag just nu med kring 900-950kkr i lån... Jag vet inte direkt om man ska kalla det rik. Men visst, jag har pengar till elksaker också, men mest är det en fråga om att hemelektronik tyr sig till mig. Jag har dessutom handlat så pass mycket att jag handlar till nettopriser (eller bättre) hos de flesta handlarna i stan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Förvisso, men å andra sidan så ryktas det ju om försämringar som på sätt och vis är värre än de som VHS råkar ut för...
Liknande problem finns med CDs. Det är dock ett digitalt problem, antingen funkar de eller så är de kass, det är inte en gradvis försämring. Med andra ord kan man kopiera över dem till nya media innan de kollapsar (vilket man troligen vill göra ändå eftersom DVD antagligen är föråldrat vid det laget) utan kvalitetsförlust.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Men faktum är att VHS på min stackars 100Hz-are är gravt underlägsna DVD i bildkvalitet. VHS-bilden är grynig, blek, suddig och färgfattig, medan DVDn är knivskarp och färgrik. Kom hem så demonstrerar jag gärna.
Jag tror dig, men hur mycket beror det på video respektive DVD-spelare? När rengjordes videon senast (riktigt, inte ett rengöringsband (som jag bestämt avråder från i vilket fall, de är inte alls bra för mekanismen))? Är det jämförbara produkter? Hur bra var källan du spelade in från? Hur gammal är kassetten? Hur bra är kassetten?

Det här belyser problemet med analogt kontre digitalt. Digitalt håller en jämn kvalitet. Det blir inte mycket sämre än så men det blir inte heller bättre. Analogt spänner över ett större spektrum. Det kan bli riktigt dåligt men det kan också bli betydligt bättre.

Man kan enkelt märka den skillnaden genom att provlyssna olika CD-spelare i olika prisklasser. Så länge som man undviker det värsta bottenskrapet så är det näst intill omöjligt att höra skillnad, även om resten av utrustningen är i toppklass. Jag har själv gjort ett blindtest med en enkel 3000 kronors spelare och en lite mer påkostad för 8000. Detta var med separata stärkare för höger och vänster kanal, både förförstärkare och slutsteg och Schnell-högtalare i 40 000kr-klass. Jag kunde inte höra skillnad.

Om man däremot tittar på traditionella skivspelare (Förklaring för yngre läsare: En gång i tiden var skivor stora och svarta och lästes av med hjälp av en nål som åkte i ett spår på skivan. Ibland blev de uppätna av dinosaurier.) märker man ett mycket större spann. Det är en enorm skillnad ljudmässigt med en billig skivspelare för några tusen och en pickup för en femhundring jämfört med en bra spelare med SME tonarm, bra pickup och bra mekanism. Med en någotsånär ny skiva är den vida överlägsen även den bästa CD-spelare, medan den billiga är markant sämre än en CD.

Det här hänger också ihop med att det är få som kan konstruera riktigt bra analog elektronik idag. Digital elektronik är brusig och ska egentligen inte sitta i samma låda som svaga analoga signaler eller dela spänningsmatning med dem. Detta fuskas det ganska mycket med i ivern att sänka priser och ge prylarna ett trendigt utseende. Det är också så att man vill klämma in mer finesser, vilket står i direkt motsatsförhållande till ljudkvalitet. För bästa ljud ska man ha så få och så bra komponenter som möjligt i signalvägen, eftersom varje komponent tillför sitt eget brus, sina egna olinjäriteteroch sina egna egenheter .

För att dra tillbaka det här till rollspel så kan man ganska lätt ta ovanstående mening och och bara byta ut komponenter mot regler och signalvägen mot spelflödet. Det ger en intressant insikt i regelsystemsutveckling.

Inte jag, men det beror på att jag 1) måste spela SVCD på datorn och därmed får en skruttebild på 19 tum, och 2) skulle förlora det som jag tjänar på det lägre priset i form av frakt.
Inget problem för mig, min DVD-spelare tar rubbet. DVD, VCD, VCD2, SVCD, XVCD, regionsfri, MP3, CD, allt. Dessutom var den rätt billig.

Jag köper mina VCDs när jag är utomlands, så priset är lågt och jag slipper frakt.

För mig är VCD idealt.

Även om det är tekniskt möjligt att få in det femkanaliga ljudet på SVCD så har jag hittills inte sett någon som har gjort det. På sin höjd får jag stereo, och det suger getpung.
Jag har bara två öron så det gör inte så stor skillnad för mig. Enda fördelen jag märker är att centerkanalen gör att man i princip ger dialogen ett eget högtalarpar, vilket underlättar för mig att höra om det är en bullrig film (jag hör lite dåligt, speciellt när det passar mig).

Jag har aldrig sugit getpung, så jag kan inte riktigt jämföra med det.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det var ju länge sedan, nu har jag fler. Ska dessutom skaffa några till så snart jag får pengar igen efter nästa hårddiskinköp.

Okej, jag vågar definitivt inte fråga varför du har så många datorer! :gremwink:

/balderk, ryser nästanm vid tanken på 30+ datorer ägda av en och samma privatperson
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
... vore dock rätt ball att ha och flasha med inför kompisarna...

Du har så rätt! Det vore riktigt coolt... Inte för att jag har kompisar som bryr sig särskillt mycket om sånt ändå, men,men...

/Balderk, ska ha en HD video i framtiden... :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ljudskryt

"Det här belyser problemet med analogt kontre digitalt. Digitalt håller en jämn kvalitet. Det blir inte mycket sämre än så men det blir inte heller bättre. Analogt spänner över ett större spektrum. Det kan bli riktigt dåligt men det kan också bli betydligt bättre."

Jupp, men för att få det betydligt bättre så får man också lägga ut betydligt i kvadrat med mer pengar. Det är inte värt den lilla kvalitetsökningen för en faktor tio på priset.

Vilket också belyser problemet med analogt - det krävs så oerhört mycket mer resurser i form av tid, pengar och kunnande för att få ett riktigt bra analogt ljud (eller en riktigt bra analog bild). Skulle man lyckas så är kvalitetsökningen jämfört med digitalt oerhört marginell jämfört med vad de mänskliga sinnena kan uppfatta. Det är i princip enbart film- och ljudproducenter samt extremt excentriska och rika audio/videofiler som har råd att skaffa såpass bra analog utrustning att det är värt det. Normala hemmaanvändare har det inte, och speciellt inte det vanligaste klientelet på dessa forum: gymnasiestuderande.

"Jag har själv gjort ett blindtest med en enkel 3000 kronors spelare och en lite mer påkostad för 8000. Detta var med separata stärkare för höger och vänster kanal, både förförstärkare och slutsteg och Schnell-högtalare i 40 000kr-klass. Jag kunde inte höra skillnad."

...låt mig gissa, en prislapp på omkring 60 till 80 papp bara för förstärkare och högtalare? Förväntar du dig en skillnad i hörbarhet när uppspelarenheterna ligger på mellan 5 och 10% i prisklass av förstärkare och högtalare?

Det är en fördel om man dimensionerar apparaterna till varandra. Det är måhända stor skillnad på STY 3 och 8 i den skalan, men om draken har STY 80 må det vara hänt. 3 eller 8 är i den skalan en piss i Mississippi.

Nu är det ont om CD-spelare som kommer upp i de prislapparna, men det är inga större problem att hitta en analog skivspelare nånstans däromkring. Och tamigfaen, då går det faktiskt att höra skillnad, när den analoga skivspelaren börjar nå samma prisklass som förstärkarna och högtalarna. STY 40 kan nästan tävla med STY 80, i alla fall om man jämför med STY 8.

Så, nu till dagens poll. Hur många har 120 papp att spendera på högtalare, förstärkare och skivspelare? Hur många skulle kunna tänka sig komma på roligare saker att spendera dem på?

Själv skulle jag aldrig i livet skaffa en sådan anläggning. Det är för mycket pengar för för lite bandy. Däremot skulle jag inte tveka på en bättre DVD-spelare, en halvschysst plasmaskärm eller projektor, en receiver (med DTS-EX 7.1 som minsta krav), en uppsättning balanserade högtalare, lagom dimensionerade förstärkare och en hylla full med film. Prislappen skulle bli ungefär lika stor för drömsystemet plus filmerna, och jag skulle nog få råd för bokhyllan att ha filmerna i också, i alla fall om jag nöjde mig med en Billy. Visst, jag skulle inte kunna skryta med anläggningen för audiofiler, men jag skulle inte skämmas heller, och jag skulle definitivt ha mycket roligare.

"Jag har bara två öron så det gör inte så stor skillnad för mig. Enda fördelen jag märker är att centerkanalen gör att man i princip ger dialogen ett eget högtalarpar, vilket underlättar för mig att höra om det är en bullrig film (jag hör lite dåligt, speciellt när det passar mig)."

Får jag fråga, om du nu bara har två öron (som jag antar är placerade lateralt på skallen), hur kan du avgöra om ett ljud kommer framifrån eller bakifrån? För det antar jag att du kan - de flesta brukar faktiskt klara av det. För min del är det en fantastisk skillnad på ett vanligt stereoljud och femkanaligt ljud.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Ljudskryt

Jupp, men för att få det betydligt bättre så får man också lägga ut betydligt i kvadrat med mer pengar. Det är inte värt den lilla kvalitetsökningen för en faktor tio på priset.

Vilket också belyser problemet med analogt - det krävs så oerhört mycket mer resurser i form av tid, pengar och kunnande för att få ett riktigt bra analogt ljud (eller en riktigt bra analog bild). Skulle man lyckas så är kvalitetsökningen jämfört med digitalt oerhört marginell jämfört med vad de mänskliga sinnena kan uppfatta. Det är i princip enbart film- och ljudproducenter samt extremt excentriska och rika audio/videofiler som har råd att skaffa såpass bra analog utrustning att det är värt det. Normala hemmaanvändare har det inte, och speciellt inte det vanligaste klientelet på dessa forum: gymnasiestuderande.
Det är rätt stor skillnad, CD är rätt så medioker egentligen. Dessutom är det ju så att en CD har bara ett visst datainnehåll. Man kan aldrig få ut mer än så ur den. Jag håller dock med om att det inte är värt pengarna. Dessutom har CD en del andra egnskaper som gör den mer praktisk att hantera.

...låt mig gissa, en prislapp på omkring 60 till 80 papp bara för förstärkare och högtalare? Förväntar du dig en skillnad i hörbarhet när uppspelarenheterna ligger på mellan 5 och 10% i prisklass av förstärkare och högtalare?
Det är så man måste testa. Har man billiga prylar i kedjan så lägger dessa på sina egenheter och döljer felen hos de man vill testa. Bra prylar kan inte förbättra en dålig signal, de återger den precis som de får den, vilket gör att de avslöjar den bättre än billiga prylar som gör en mullrig soppa av allt.

Får jag fråga, om du nu bara har två öron (som jag antar är placerade lateralt på skallen), hur kan du avgöra om ett ljud kommer framifrån eller bakifrån? För det antar jag att du kan - de flesta brukar faktiskt klara av det. För min del är det en fantastisk skillnad på ett vanligt stereoljud och femkanaligt ljud.
Ingen aning om hur det funkar, men spontant skulle jag säga att man inte borde kunna det. Alternativt skulle jag säga att om två öron är tillräckligt för att placera ett ljud tredimensionellt så borde två högtalare vara nog för att generera motsvarande ljud.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Jaha, på grund av diskussionen här höll jag mig uppe för att spana in Witchblade. Givetvis somnade jag efter mindre än en timme. Går avsnittet i repris månntro? :gremconfused:
 
Top