Nekromanti Witchblade?

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Såg att det skulle börja en tv-serie baserad på Witchblade på 3an ikväll. Någon som sett den och kan säga om den är något att se eller om der bara är skräp?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har inte sett den, men serietidningen är rätt ok. Inte i Spawns klass men ändå. Jag är dock rätt besviken på att de visar den så sent. Den börjar 23:05 och slutar 00:50. Skandal! Vi hederliga människor som jobbar orkar ju fan inte upp på morgonen om man skall hänga framför dumburken så länge.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag har hört talas om att den i alla fall inte ska vara så dålig som man skulle kunna frukta. Däremot verkar den vara ganska löst baserad på serien och mängden poänglös nakenhet är betydligt mindre! :gremcool:

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har sett den och den duger som slöunderhållning men inte mer.

Vad du än gör, missa inte avsnitten kring skiftet mellan säsong 1 och 2, annars blir säsong 2 helt obegriplig.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag gissar på "skräp" [ANT]

Men så lämpar sig inte min åsikt om serien i skrift, heller. Frågan är om den ens helt kan uttryckas i skrift. Positiv är den i alla händelser inte.

/Feliath - känner sig pretto för att han inte gillar Image :gremfrown:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
andra dödliga som arbetar har video
Video är för arbetarklassen, själv har jag DVD-spelare. :gremwink: (JA, jag förbereder mig på kommentaren "jag har både video och DVD-spelare").

Dessutom bor jag på hotell just nu och har således varken tillgång till video eller DVD-spelare.
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Ohhh vilken lyx,

...märks det någon stor skillnad i kvaliteten från vanlig video då man spelar in från TV? Upplever det här med att spela in på DVD som lite väl dyrt, är det verkligen värt det?
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
det var hemskt vad du var förberedd..skit oxå, där gick en schysst kommentar åt skogen :gremgrin:

Men du, jag har lägenhet o slipper bo på hotell :gremsmirk:

/Cad
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
(JA, jag förbereder mig på kommentaren "jag har både video och DVD-spelare").
Jag har cirka sju videos (fast bara tre funkar som de ska) och en DVD-spelare.

Den var du inte förberedd på!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
...märks det någon stor skillnad i kvaliteten från vanlig video då man spelar in från TV? Upplever det här med att spela in på DVD som lite väl dyrt, är det verkligen värt det?
Jag har inte testat att spela in på DVD, men jag är måttligt imponerad av bilden på köpta DVD. Man kan se rastreringsartifakter som är väldigt störande. Titta (på en bra TV) till exempel i pannan på en person som vrider huvudet långsamt och man får en känsla av att huden är stilla medan skallen under vrider sig.

Fördelen med DVD ligger nog i första hand i dess lagringsbeständighet. I och med att data lagras digitalt så försämras det inte på samma sätt som VHS.

Som jag ser det så är största risken med DVD att man rör till det på samma sätt som man gjorde med föregångaren VCD. Där har det poppat upp VCD2, SVCD, XVCD och ett par mindre varianter, vilka inte funkar att spela i äldre spelare. Risken är överhängande att man om ett år inte kan spela det som släpps på DVD2, SDVD, HiFiDVD eller vad de nu kommer att kallas på sin gamla spelare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
...märks det någon stor skillnad i kvaliteten från vanlig video då man spelar in från TV? Upplever det här med att spela in på DVD som lite väl dyrt, är det verkligen värt det?
Det vet jag inget om, jag kan inte spela in på min DVD-spelare.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag har cirka sju videos (fast bara tre funkar som de ska) och en DVD-spelare.

Den var du inte förberedd på!
Nej, där tog du mig med skägget på det blå skåpet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
det var hemskt vad du var förberedd..skit oxå, där gick en schysst kommentar åt skogen

Men du, jag har lägenhet o slipper bo på hotell
Men jag har både hotellrum och lägenhet såå jag slipper städa varje helg. :gremsmile:

Dessutom får jag frukostbuffé :gremgrin:
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
hmm..okej, okej...
jag lägger mig..alldeles för tufft att tävla med er..Troberg har huset fullt av elektroniska manicklar och du bor i lyx..

jag ger mig..

/Cad -tar upp sin sopborste och gör sig redo för dagens städning-
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag har inte testat att spela in på DVD, men jag är måttligt imponerad av bilden på köpta DVD. Man kan se rastreringsartifakter som är väldigt störande."

Det beror väldigt mycket på DVD-spelarens kvalitet och skivans kompression och produktion. Det absolut svåraste för en DVD är hav och rök - där ser man lätt artefakter. Taskig kompression är en annan skurk - Scanbox filmer är till exempel föredömliga som varnande exempel. Slutligen var det det där med produktionen också. Återigen har vi Scanbox som varnande exempel. Deras utgåva av Stalingrad är VHS-mastern direkt överförd till DVD, och det kan ingen kompression i världen hjälpa.

Vilket för mig in på en annan sak: visst, det blir inte perfekt bild på DVD, men den är nästan alltid skyhögt mycket bättre än VHS och vilken sändning som helst (inklusive luft, satellit, digitalt eller kabel). Betamax och Video2000 har nästan samma kvalitet som DVD, rent bildmässigt, men försök hitta en spelare till dessa, eller ännu värre, en film! Jag har en bra VHS-spelare och en halvbra DVD-spelare. En del filmer har jag i dubbla utgåvor, både på VHS och DVD, och hittills har ingen av VHSerna kommit ens i närheten av DVD vad gäller bildkvalitet. Jag kan tänka mig en nackdel med DVDns bildkvalitet och det är att den är för bra - i Hjältarna från Telemarken på DVD kan man se repor i filmen bra mycket mer än på VHS, även om bilden i övrigt är skarpare och klarare.

Sedan finns det en del galningar som klämmer in alldeles för mycket film på alldeles för lite skiva - Harry Potter och icke-specialversionen av Fellowship of the Rings led rätt hårt av detta, även om de klarade sig hyfsat bra ändå.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Vilket för mig in på en annan sak: visst, det blir inte perfekt bild på DVD, men den är nästan alltid skyhögt mycket bättre än VHS
Här håller jag inte riktigt med. En bra VHS (eller för den del SuperVHS) är i klass med DVD eller bättre, främst därför att TV-bildröret tenderar att dölja de fel som finns i VHS medan det är mycket mindre förlåtande mot DVD (eller DivX för den delen).

Sedan finns det en del galningar som klämmer in alldeles för mycket film på alldeles för lite skiva - Harry Potter och icke-specialversionen av Fellowship of the Rings led rätt hårt av detta, även om de klarade sig hyfsat bra ändå.
Vilket är lite konstigt med tanke på att en SVCD är fullt jämförbar med en DVD om man ser dem på en vanlig TV (dvs inte en datormonitor som inte är förlåtande alls), detta trots att SVCD har en brutalt mycket högre packningsgrad. Det är så liten skillnad att jag hellre köper SVCD och sparar några tior än att jag köper DVD.

En annan kvalitetsdödare är MacroVision kopieringsskydd. Detta sabbar till viss del bilden även i originalet, och om man som jag drar signalen genom en annan video så blir det näst intill omöjligt att titta på en hel film. Jag har försökt övertala videouthyrarna att de borde märka filmer med MacroVision så att man kan undvika dem, dock hittills utan något större gehör.
 
Top