Willow - Tv-serien

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Åh glömde säga. Även om jag tycker att Kit är en väldigt störig karaktär (vilket jag tror ska vara meningen) måste jag ge cred till att de hittat en skådis som liknar Val Kilmer så mycket! Köper helt och fullt att hon är Madmartigans dotter!
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag har också, likt @Franz och @afUttermark, smått börjat finna nåtslags semi-nöje i serien. Den är fortfarande helt usel på alla plan, ingen har tänkt eller planerat något alls (vad i hela friden gjorde tex brownienas by inne i skallfolkets fängelse...? :) ), men på något sätt så är jag så oerhört hopplöst kär i fantasy som genre så jag tittar och till och med lite småler ibland. Undrar om det är nåtslags Stockholm-syndrom? Fantasy har kidnappat mitt sinne så att jag är förälskad i till och med den mest senila och sämst gjorda varianten... :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Har sett de fem första avsnitten nu. Har inte så mycket mer att tillföra än att min tes stärkts ännu mer att detta är en rollspelskampanj som någon har omarbetat till ett filmmanus och slängt in Willow på ett hörn. Jag älskar konceptet i och med att jag älskar rollspel! Det är dumt, improviserat och otroligt lättsamt, och väldigt väldigt roligt!
Mitt ena problem är att det är just Willow. Inte så mycket för att det är ett helgerån mot filmen, trots att jag som sagt sympatiserar med de som ville ha nåt som påminde om filmen och blev besvikna, utan för att det ändå lite måste ta hänsyn till filmen och därför varken blir hackat eller malet. Jag hade gärna sett att de tog ut svängarna ännu mer vad gäller det rollspeliga, kanske till och med helt öppet gör det till en rollspelskampanj, klipper till några som sitter och spelar, hoppar tillbaka i tiden eller ändrar när spelledaren råkar säga fel etc.

Mitt andra problem är att serien är så ful. Det förvånar mig lite, för när Disney Plus anlände och vi bara hade typ The Mandalorian, Falcon and the winter soldier och Wandavision var de serierna otroligt snygga och välproducerade. Så jag tänkte att detta kommer att vara Disneys selling point, otroligt påkostade serier med filmisk kvalitet! Men nu med Book of Boba Fett, Obi Wan och Willow tycker jag att det ser mer och mer billigt ut. Lite synd tycker jag.

Med allt detta sagt har jag fortfarande väldigt roligt när jag ser serien! Det är Witcher säsong två uppskruvat till elva!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Senaste avsnittet är bästa hittills! All in vad gäller underhållning, känns som en rollspelskampanj ut i fingerspetsarna! Så corny, så galet och så kul! Och Christian Slater är alltid najs! Synd att striderna är så fult koreograferade. Detta avsnitt hade verkligen varit en spelsession i min gamla rollspelsgrupp!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Håller nog med om att avsnitt 6 var bäst hittills, eller i varje fall ett stort steg framåt från senast. En klar dramaturgisk linje avsnittet igenom och äntligen lite set-up som gav något (Boormans tidigare fångenskap). Plus för Slaters insats, och faktiskt ytterligare någon skådespelarinsats här och där, minus för dålig action och återkommande immersionsbrytande dialog (Graydon och Elora samt alla trollen).

Min största hang-up fick dock vatten på sin kvarn. Att serien fullständigt förslösar sin egen backstory.
  • Madmartigans sökande efter det där harnesket fick äntligen lite kontur men på ett fullständigt osammanhängande sätt. Det bollas runt med namn, årtal, platser händelsekedjor som jag inte får någon ordning på alls. Det är som att de bara struntat i något så elementärt som en tidslinje för att hålla ihop manus. Om det var en rollspelskampanj och SL hade varit så slarvig hade jag blivit tokig. Och inget av det som relaterar till denna delen av berättelsen och som fått en set-up ger någon pay-off - vad är Lux och varför är det viktigt, varför har inte Allagash förekommit tidigare, vad tänker de att de egentligen ha harnesket till (det hade exempelvis kunnat finnas i den korta sagan som var i avsnitt 3 eller vad det var men den tråden har inte återupptagits).
  • Mot slutet lyckades man faktiskt få in lite känsla i någon slags rivalitet mellan Elora och Kit - men även om det bet lite i gestaltningen är det ju helt taget ur luften. Elora var ju officiellt försvunnen, Kit verkar ha haft noll relation till henne och man får aldrig intrycket att de två och Madmartigan umgåtts, ens som barn (för då hade ju hela köksflickegrejen skjutits i sank). För övrigt har hon tidigare verkat ha noll relation även till sin far.
Det irriterande är att inget av detta hade varit särskilt komplicerat att ordna till i manus. En tydligare linje och några ändrade repliker här och där hade räckt långt tror jag.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Sett senaste avsnittet nu. Galenskaperna fortsätter och det är en fröjd att hänga med på den här otroligt knasiga åkturen. Måltider med maskar i (Boormans reaktion på detta är otroligt rolig!), ett hav man kan gå på med en släde som dras av en grodliknande gyttjedrake, träningsmontage till popsånger! Hela serien känns som en trollning! Det är så otroligt fascinerande, vansinnigt och underhållande!

Två mycket konstiga saker hände. För det första, varför ärElora plötsligt rödhårig? För det andra, hur kunde prinsen med flöjten veta att ondingarna tog sig in i stugan?

Dålig sak: De tränar fäktning med skarpa vapen! Varför varför varför gör de på detta viset?! I varenda jävla fantasyserie!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Sett senaste avsnittet nu. Galenskaperna fortsätter och det är en fröjd att hänga med på den här otroligt knasiga åkturen. Måltider med maskar i (Boormans reaktion på detta är otroligt rolig!), ett hav man kan gå på med en släde som dras av en grodliknande gyttjedrake, träningsmontage till popsånger! Hela serien känns som en trollning! Det är så otroligt fascinerande, vansinnigt och underhållande!

Två mycket konstiga saker hände. För det första, varför ärElora plötsligt rödhårig? För det andra, hur kunde prinsen med flöjten veta att ondingarna tog sig in i stugan?

Dålig sak: De tränar fäktning med skarpa vapen! Varför varför varför gör de på detta viset?! I varenda jävla fantasyserie!!!
Hon är rödhårig för hon var rödhårig som en bebis när hon var magisk. Willow sade ju att om man inte använder magin så bleknar den bort. Så i början av serien när hon var omagisk var hon blond. Den röda delen av hennes hår har växt de senaste avsnitten så det är inte egentligen plötsligt, det är bara att i det här avsnittet blev hon helt rödhårig.

Han visste att skurkarna var där för plötsligt fanns det ju två gubbar i stugan (vi såg en i bakgrunden!).

Älskade också det här vansinniga avsnittet! :D Grejen med prinsen var dock det dummaste för mig. Liksom, avslöjande: JAG HAR KLIPPT MIG!
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Tycker nästan det låter som Warwick Davis är narrator för ett ljudspår om serien istället för att vara en karaktär i serien. Var länge sedan jag såg filmen nu och har funderat på att se om den och se hur den står sig idag mot serien.
I övrigt tyckte jag det var lite för svängig story för min smak så här långt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Hon är rödhårig för hon var rödhårig som en bebis när hon var magisk. Willow sade ju att om man inte använder magin så bleknar den bort. Så i början av serien när hon var omagisk var hon blond. Den röda delen av hennes hår har växt de senaste avsnitten så det är inte egentligen plötsligt, det är bara att i det här avsnittet blev hon helt rödhårig.

Han visste att skurkarna var där för plötsligt fanns det ju två gubbar i stugan (vi såg en i bakgrunden!).
Ah, missade dessa saker. Då är jag med 👍
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,211
Ja, det var avsnitt 7. Jag har nog inte mycket kvar att säga om serien annat än att ju mer jag ser desto mer erbarmlig blir den. Detta avsnittet gav mig nästan ingenting. Hade det inte varit nästsista hade jag slutat titta.
  • Jag avskyr verkligen kostymen. Inte för att den alltid är ful utan för att den är så ojämn och återkommande kastar mig ur den lilla inlevelse jag lyckas uppbåda. Verkar på det hela taget lite oseriöst. Visst hade Elora blixtlås på sina jackfickor i detta avsnittet?
  • Långsamt och innehållslöst i stora delar. Avsnittet hade kunnat avhandlas på halva tiden.
  • Dialogen som är så.. modern att jag sitter och vrider mig i soffan. Är det inskränkt att tycka att fantasy i alla fall borde låta tidlöst i våra moderna öron? De flesta andra fantasyserier, oavsett kvalité i övrigt, lyckas ju hyfsat med det så helt uppåt väggarna kan det inte vara.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Ja, det var avsnitt 7. Jag har nog inte mycket att säga om serien annat än att ju mer jag ser desto mer erbarmlig blir den. Detta avsnittet gav mig nästan ingenting. Hade det inte varit nästsista hade jag slutat titta.
  • Jag avskyr verkligen kostymen. Inte för att den alltid är ful utan för att den är så ojämn och återkommande kastar mig ur den lilla inlevelse jag lyckas uppbåda. Verkar på det hela taget lite oseriöst. Visst hade Elora blixtlås på sina jackfickor i detta avsnittet?
  • Långsamt och innehållslöst i stora delar. Avsnittet hade kunnat avhandlas på halva tiden.
  • Dialogen som är så.. modern att jag sitter och vrider mig i soffan. Är det inskränkt att tycka att fantasy i alla fall borde låta tidlöst i våra moderna öron? De flesta alla andra fantasyserier, oavsett kvalité i övrigt, lyckas ju hyfsat med det så helt uppåt väggarna kan det inte vara.
Sista scenen i det här avsnittet möttes av kommentaren ”Har de bara moderna kläder på sig nu?”.

Men det är ju träningsmontage! Vi måste ha träningsmontage! Till hiphop!

Det låter som timme 4 av en D&D kväll. Alla pratar bara som sig själv.

Jag måste posta in hiphopen för jag både A: Älskar den. B: Tycker det är den minst fantasy grejen någonsin. C: Det är exakt sådant jag hade spelat vid en D&D session jag spellede tills gruppen skrek på mig att musiken förstörde stämningen.

 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag avskyr verkligen kostymen. Inte för att den alltid är ful utan för att den är så ojämn och återkommande kastar mig ur den lilla inlevelse jag lyckas uppbåda. Verkar på det hela taget lite oseriöst. Visst hade Elora blixtlås på sina jackfickor i detta avsnittet?
Även om kostymen är fruktansvärd tycker jag att actionscenerna nästan är värre. Ingen kan slåss, alla bara viftar planlöst med sina vapen 😂

Det låter som timme 4 av en D&D kväll. Alla pratar bara som sig själv.
Verkligen! Jag är fortfarande helt övertygad om att de som skrev manus överfört sin rollspelskampanj i manuset och petat in Willow det sista de gjorde 😊
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Verkligen! Jag är fortfarande helt övertygad om att de som skrev manus överfört sin rollspelskampanj i manuset och petat in Willow det sista de gjorde 😊
Ja! Till den grad där karaktären som vi skämtat om är Barden har börjat KASTA MAGISKA FORMLER GENOM SIN FLÖJT!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag har kommit fram till att seriens största synd är att regisör/manusförfattare antingen överförklarar allting eller inte förklarar någonting alls. Actionscener blir ofta väldigt förvirrande då man inte vet vad som hände eller varför det hände. Ett exempel är den där scenen i skogen där de slogs mot den besatta vakten, en annan är den lilla stentomten som brottades med Willow i slottstornet utan att förklara varför den ens var med, hur Willow blev tillfångatagen av trollen eller nu sist, vad i helskotta hände på den där vagnen.

Jag börjar sakta men säkert bli övertygad att någon på Disney trollar oss allihopa, men det är såklart inte sant. Tidigare så uttryckte jag att jag var lite ledsen för Warwick, som uppenbarligen brinner djupt för projektet, när det som skapas är så... väldigt mediokert. Men å andra sidan kanske han tycker att detta är helt satans fantastiskt, så good on him.

Jag kommer se färdigt säsongen, för det måste verkligen vara avgrundsdjupt dåligt för att jag ska sluta titta på något mitt i en säsong (I'm looking at you, The 100) men jag vettefanken om jag hoppar på säsong 2 om det inte händer något extremt oväntat nu när vi närmar oss säsongsavslutningen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag börjar sakta men säkert bli övertygad att någon på Disney trollar oss allihopa, men det är såklart inte sant.
Jag har nog aldrig tidigare sett en serie som känts just som detta, en enorm trollning. Läste i någon annan tråd att serien på något sätt skulle vara politisk, men det måste jag säga är att ge den otroligt mycket mer djup än den har. Detta är nog en av de absolut mest ytliga serier jag sett. Och ändå, för att vi här hemma har så otroligt roligt när vi ser den så kan jag inte ogilla den 😁
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Åh den är så bizarr. Den där scenen i fiskarstugan med tusen rekvisita pryttlar. Till att de sen slår läger på en söderhavsö med en palm. Love it
 
Top